2017-06-25, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
TomTom Runner 3 Cardio får man för 1500. Det är optisk pulsmätning. Jäkligt prisvärd tycker jag. Men den är ju som sagt enkel i menyerna.

Jag föredrar punkband om man tvunget ska gå pulsmätning.
Citera
2017-06-25, 22:17
Medlem
marcellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag föredrar punkband om man tvunget ska gå pulsmätning.

Jag kör 620 m pulsband men ska byta till en 920, 735 el 935. Men köpt ngn av -35modellerna med tri-bandet

Hade jag varit brydd om priset hade jag satsat på Garmin 230 el 630 med pulsband. 230 kostar 1599 med pulsband nu.
Citera
2017-06-25, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcello
Jag kör 620 m pulsband men ska byta till en 920, 735 el 935. Men köpt ngn av -35modellerna med tri-bandet

Hade jag varit brydd om priset hade jag satsat på Garmin 230 el 630 med pulsband. 230 kostar 1599 med pulsband nu.

Kör personligen utan pulsmätare. Jag tror att tempobaserad träning är effektivare.
Citera
2017-06-26, 08:39
Medlem
marcellos avatar
Citat:
Kör personligen utan pulsmätare. Jag tror att tempobaserad träning är effektivare.

Var någonstans står det att jag är en förespråkare av pulsbaserad träning?

Att köra med pulsband är inte synonymt med pulsbaserad träning, däremot är det ett tacksamt hjälpmedel att analysera träning i efterhand om man tycker att passet gått bra/mindre bra och kunna se på eventuella faktorer som kan ge fog för detta. För saklighetens skulle kör jag också tempobaserat när det kommer till intervaller/tröskel och långpass med fartinslag. Däremot brukar jag låta pulsen bestämma tempot på distanspassen då 2-5sek/km varken gör till eller från. Däremot att pressa pulsen vid distanspass för att hålla strikt 4.40 eller vad man nu vill ser jag bara som meningslöst.
Citera
2017-06-26, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcello
Var någonstans står det att jag är en förespråkare av pulsbaserad träning?

Att köra med pulsband är inte synonymt med pulsbaserad träning, däremot är det ett tacksamt hjälpmedel att analysera träning i efterhand om man tycker att passet gått bra/mindre bra och kunna se på eventuella faktorer som kan ge fog för detta. För saklighetens skulle kör jag också tempobaserat när det kommer till intervaller/tröskel och långpass med fartinslag. Däremot brukar jag låta pulsen bestämma tempot på distanspassen då 2-5sek/km varken gör till eller från. Däremot att pressa pulsen vid distanspass för att hålla strikt 4.40 eller vad man nu vill ser jag bara som meningslöst.

Absolut inte synonymt, menade inte alls så
Citera
2017-06-27, 08:52
Medlem
Någon löpare som vill dela med sig av sitt veckoschema? Hur kör ni? Själv blir det 3-4 distanspass, 1 långpass och 2 kvalitetspass (intervaller, trösklar). Försöker snitta 6-7 pass, 80-100 km/v.
Citera
2017-06-27, 15:18
Medlem
marcellos avatar
Citat:
Någon löpare som vill dela med sig av sitt veckoschema? Hur kör ni? Själv blir det 3-4 distanspass, 1 långpass och 2 kvalitetspass (intervaller, trösklar). Försöker snitta 6-7 pass, 80-100 km/v.

Sedan juni kör jag ungefär liknande fast 60-80km/vecka, mindre kvalité och mer volym under sommarmånaderna när man kan transportspringa.

Du får gärna dela med dig av vad du presterar på distanser mellan 5000m-Maraton då din träningsmängd antagligen överstiger 99% av alla i sverige.
Citera
2017-06-27, 21:09
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Tre distanspass, ett intervallpass och två långpass. Långpassen lägger jag back-to-back, oftast lördag-söndag. Det blir 6-8 mil per vecka ungefär, lite mer när jag tränar inför en ultra.
Citera
2017-06-27, 21:20
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:

Själv är jag nöjd när jag kör mer än 20 km/v... Känns nästan meningslöst att köra kvalitet med så få pass. Korpfotboll för fartlek och lite fler medellånga distanspass (12-15) km är så mycket jag ids med.

Men jag hade kommit topp 10 senaste loppet om jag inte hade börjat spy 250 m från mål. Pannbenet lever ivf
Citera
2017-06-27, 21:31
Medlem
preben12s avatar
Citat:

Vet inte om jag skulle klassa mig som en löpare men i perioder kör jag relativt "seriös" löpträning om jag anmält mig inför något lopp. En vanlig vecka om jag inte har något lopp inplanerat så cyklar jag fram och tillbaka till jobbet (20 km totalt) varje vardag, tränar fotboll två gånger+en match och sen ett långdistanspass samt ett intervallpass.

Till hösten tänkte jag springa Hässelbyloppet och sikta sub40. Så från mitten av augusti och framåt är tanken att köra ett distanspass, ett långdistanspass, ett intervallpass och ett tempo/tröskel. Får se om jag orkar med det i och med fotbollen. Kanske struntar i distanspasset eftersom jag cyklar en hel del km per vecka också.
Citera
2017-06-27, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Vet inte om jag skulle klassa mig som en löpare men i perioder kör jag relativt "seriös" löpträning om jag anmält mig inför något lopp. En vanlig vecka om jag inte har något lopp inplanerat så cyklar jag fram och tillbaka till jobbet (20 km totalt) varje vardag, tränar fotboll två gånger+en match och sen ett långdistanspass samt ett intervallpass.

Till hösten tänkte jag springa Hässelbyloppet och sikta sub40. Så från mitten av augusti och framåt är tanken att köra ett distanspass, ett långdistanspass, ett intervallpass och ett tempo/tröskel. Får se om jag orkar med det i och med fotbollen. Kanske struntar i distanspasset eftersom jag cyklar en hel del km per vecka också.
Utveckla gärna hur du menar att en vecka ska se ut efter mitten av augusti.

Det låter väldigt bra nämligen.
Citera
2017-06-27, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Själv är jag nöjd när jag kör mer än 20 km/v... Känns nästan meningslöst att köra kvalitet med så få pass. Korpfotboll för fartlek och lite fler medellånga distanspass (12-15) km är så mycket jag ids med.

Men jag hade kommit topp 10 senaste loppet om jag inte hade börjat spy 250 m från mål. Pannbenet lever ivf

Jag brukar köra så mycket kvalitet som möjligt om man inte har tid eller möjlighet att springa många kilometer. Pannben är guld värt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in