2017-06-25, 08:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rewhy2
KPI tar indirekt hänsyn till penningmängden, eftersom om penningmängden ökar så borde samtliga varor i varukorgen som KPI baseras på bli dyrare räknat i kronor.

Har du någon data som pekar på att inflation är mycket högre än alla tror? Och i så fall hur hög? Hur kan vi ha en hög inflation som inte avspeglas i KPI?

Då ska du lita på att KPI inte manipuleras över tid.

Man behöver inte bry sig om KPI ändå. Principiellt är det inte detsamma som inflation. Det är ett prisindex. Inflation är ökningen av penningmängden. Då följer man ökningen av penningmängden eller så räknar man fel. Upp till var och en att göra det. Makteliten kommer att tacka och bocka över att folk inte ifrågasätter bättre och mera. Istället ifrågasätts dess kritiker. Ja men tro vad ni vill då. Inflationen blir inte mindre för det.

Ja naturligtvis har jag data. Kolla tex mitt inlägg #41643. Där har du ju dessa data. Men som du ställer frågan, då visar du ju att du inte begriper. Huspriserna sticker all världens väg och du förstår inte varför. Varifrån kommer pengarna? Köpes bostäderna med sparade medel? Nej, så vad är det då som hänt? Nya skulder, inflation förstås! Det tragikomiska i kråksången är att folk fortfarande går omkring i villfarelsen att när inflationen är hög är det bra att vara belånad. Jo vi ser ju det, verkligen (ironi). Med hög inflation följer ett skuldsatt folk, inte ett folk fria från skulder.
Senast redigerad av Mertillen 2017-06-25 kl. 08:56.
2017-06-25, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Vad du "säger", Alpha betyder inte så mycket. Du är ingen allvetande professor. Du är mest en medlöpare till de borgerliga partierna och till Sveriges banker.

Lönerna har stigit 1/4 av den verkliga inflationen, ökningen av penningmängden, den inflation du hela tiden förnekar. Du tycker att 1/4 ökning av inflationen är mycket positivt utifrån ditt spisexempel. Det är åt helvete dåligt i själva verket för var står spisarna, i skogen??? Svenskarna är fattigare idag än de var 1995. Boprisernas utveckling är allvarlig av flera skäl, bl a för att den sätter folket i stor skuld.

Vi har ingen aning om du minns rätt eller fel. Dessutom tar KPI inte hänsyn till ökningen av penningmängden ett minsta skvatt. När du drar nytta av KPI är måttet hela tiden likt förbannat inget annat än en genomförfalskad bild av den verkliga inflationen.

Alpha är en riktig tomte som pratar om ett välstånd eftersom inte finns. Vad som finns är absoluta tal som stigit till minst 100% av inflation och inget annat.
Det blir mest personangrepp, förvirrade påståenden utan förankring i verkligheten, och allmänt yrande när du skriver här.
Trots att du får saker förklarade för dig så slår du bara ifrån dig informationen.

Detta är vad Wikipedia säger om saken:
Citat:
Reallönen är kvoten mellan nominell lön och konsumentprisindex. Reallönen är oförändrad då nominell lön (förhandlad lön) och konsumentprisindex växer lika snabbt.

Om den nominella lönen ökar med 10 % och vi samtidigt har en inflation på 6 %, kommer reallönen att öka med ca 3,8 %
Detta är vad man menar med reallön. Och det SCB mäter upp är att nominella löner ökat mer än vad hushållens kostnader (KPI) ökat. Och då har man haft reallöneökning.

Att fantisera ihop att reallön är något annat, är på samma nivå som att fantisera ihop att vi har vänstertrafik, och hålla på och älta det om och om igen.
Det är vad du håller på med.

-----------------------
Sedan blev det så att vi köpte en spis med keramikhäll. En Elektrohelios för ca 7000. Elektrohelios var Elektrolux billighetsvarumärke. Det motsvarar denna: https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/spis/EKC60305IWSE/electrolux-spis-ekc60305iwse Nu 3 790 SEK Dvs vi talar om prisvall nominellt på nära hälften. Och samtidigt har lönerna nominellt stigit med en faktor 1.7-2.1. Dvs vi har idag råd att köpa nästan 4 spisar för vad en motsvarande spis kostade 1995.

Sedan finns det varor som stigit i pris. Det SCB gör är att väga ihop detta i KPI. Där de väger in hur ofta olika varor köpts.
Och KPI är väldokumenterat. SCB har mängder av data.

EDIT -----------------------------------------------------------------
Laminatgolv var något jag köpte under 90-talets första hälft. Pergo Lite. 175 kr/kvm fick man betala då.
Här kan man se att man nu är nere i 40 kr/kvm för motsvarande. https://www.bauhaus.se/easysnap-6mm-ek-8781a.html
En ganska drastisk prissänkning.
Man behöver nu bara jobba 1/8 av tiden man behövde på 90-talet, för att få sig en nytt golv.
Senast redigerad av Alpha101 2017-06-25 kl. 10:22.
2017-06-25, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Hård konkurrens? Ha ha ha va fan menar du . Tre bolag som går ihop och delar på den svenska marknaden? Hård konkurrens?Pressbyrån har monopol i tunnelbanan, det har dom fått av sina polare moderaterna i Landstinget. det är så konkurrens fungerar i Sverige, dvs inte alls

Sen kan Alpha snacka om sina jävla rörelsemarginaler ingen tar det på allvar. Vem fan bryr sig om NCCs rörelsemarginaler? vem skulle gråta om NCC konkade. Ingen förutom Alpha. Ett bolag mindre som skor sig på skattebetalarna o bygger undermåliga hus, Sen gäller det att döda resten av trojkan. Bort med dom bara
Den lilla rörelsemarginalen de har visar att det är hård konkurrens.

Och rörelsemarginal är något vi mäter i verkligheten.
Som du och alla kan se är dina skriverier ovan bara fantasier.

Vem bryr sig om rörelsemarginal skriver du. Dvs vem bryr sig om verkligheten, undrar du. Du har råkat ut för samma sjukdom som mertillen.
Ni har fantiserat ihop något. Och när ni konfronteras med verkligheten säger ni inte "Jaha, är det så det är" och anpassar er. Istället kastar ni er in i förnekelse, och fortsätter att ha fel.

Räcker det inte med att ni haft fel fram till nu. Ska ni verkligen fortsätta ha fel resten av livet.

(Riktigt varför du fortfarande inte klarar av att citera är smått obegripligt).
2017-06-25, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Borde väl vara lätt att titta på penningmängden, och sedan själv avgöra om det är rimligt att en skenande sådan de senaste 15 åren verkligen avspeglat sig i KPI.
De olika penningmängdsmåtten har inte med saken att göra.

Det som har betydelse är omsatt penningmängd.
Det är omsatt M1 som används för att köpa. Det är bara det som skulle kunna påverka priser.

Fordringar på bankinstitut som vi låter ligga still påverkar inga priser. Det borde vara ganska lätt att inse.
2017-06-25, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Den lilla rörelsemarginalen de har visar att det är hård konkurrens.

Och rörelsemarginal är något vi mäter i verkligheten.
Som du och alla kan se är dina skriverier ovan bara fantasier.

Vem bryr sig om rörelsemarginal skriver du. Dvs vem bryr sig om verkligheten, undrar du. Du har råkat ut för samma sjukdom som mertillen.
Ni har fantiserat ihop något. Och när ni konfronteras med verkligheten säger ni inte "Jaha, är det så det är" och anpassar er. Istället kastar ni er in i förnekelse, och fortsätter att ha fel.

Räcker det inte med att ni haft fel fram till nu. Ska ni verkligen fortsätta ha fel resten av livet.

(Riktigt varför du fortfarande inte klarar av att citera är smått obegripligt).

Den lilla rörelsemarginalen visar att dom gjorde 1 116 Mkr i vinst förra året men du kan tydligen inte läsa ett bokslut, gå en kurs på Komvux

Hur kan ett oligopol vara hård konkurrens? Den svenska byggbranschen är helt dysfunktionell, marknaden fungerar inte vilket alla kan konstatera. maten har sedan 1990 blivit billigare, bilindustrin har lyckats hålla nere kostnaderna men kostnaden för nyproducerade bostäder har skjutit ihöjden, varför?

Dessutom missköter dom alla sina offentliga uppdrag å det grövsta men skit samma, det drabbar ju bara skattebetalarna
T.ex Skanska fick uppdraget att bygga Malmö nya konserthus som blev 700 miljoner dyrare än vad Skanska ursprungligen sagt och så där håller det på .Stockholms läns landsting har varit en katastrof i detta avseende många år även om den värsta galningen Filippa Reinfeldt inte är kvar o ger uppdrag till sina kompisar. Att byggbolagen skor sig på det offentliga o inte klarar av att sköta sina uppdrag i rätt tid o till rätt kostnad kan väl inte ens byggjättskramaren Alpha opponera mot.
Titta på Nya Karolinska, vilket jävla haveri, en perfekt illustration av borgarna och Skanska i härlig symbios, tycker ni inte?
https://www.svd.se/om/nya-karolinska

Vad fan, om Nya Karolinska hänt i, säg, Italien hade vi pratat om maffia och korruption men i Sverige rycker vi bara på axlarna även om SvD gjort ett bra jobb i att avslöja alla hårresande detaljer. Vi som har följt turerna kring detta bygget undrar hur i helvete det kan gå till på detta sätt.
Senast redigerad av Alpoxen 2017-06-25 kl. 11:20.
2017-06-25, 10:47
Bannlyst
Citat:
Det blir mest personangrepp, förvirrade påståenden utan förankring i verkligheten, och allmänt yrande när du skriver här. Trots att du får saker förklarade för dig så slår du bara ifrån dig informationen.

Detta är vad man menar med reallön. Och det SCB mäter upp är att nominella löner ökat mer än vad hushållens kostnader (KPI) ökat. Och då har man haft reallöneökning.

Att fantisera ihop att reallön är något annat, är på samma nivå som att fantisera ihop att vi har vänstertrafik, och hålla på och älta det om och om igen. Det är vad du håller på med..

Personangrepp skitsamma. Du klarar inte av att argumentera för varför jag kommer med "förvirrade påståenden" och det är det viktiga. Du förblir en lättviktare till ekonom och jag skiter i såväl Wikipedia som SCBs definitioner. Auktoritetsknepet fungerar inte på mig. Påståenden om ökade reallöner förblir ett skämt med tanke på hur bopriserna har utvecklat sig samma tidsperiod.

Återigen. Du drar upp ökningen av finansiella nettoförmögenheter sedan 1995. Det var ju bara i absoluta tal, betyder inte ett skit. Jag har redan visat att det förklaras av inflationen som varit lika hög sedan 1995. Du svarade med ett "och?". Ja du skulle inte ha sett någon förändring av nettoförmögenheter utan inflation. Du skulle inte ha sett galopperande bopriser heller. Svenskarnas ökade skuldsättning förklarar boprisernas utveckling. Fullt rimligt resonerat.

Penningmängdens ökning drar du nytta av när du pekar på förändringen hos tillgångsvärden fast det erkänner du inte. Denna är heller inte till glädje för svenskarna eller för näringsalivet men det bryr du dig inte om. Du är här för att propagera för de svenska borgerliga partierna och för svenskt bankväsende.
2017-06-25, 11:02
Bannlyst
Citat:

Att fantisera ihop att reallön är något annat, är på samma nivå som att fantisera ihop att vi har vänstertrafik, och hålla på och älta det om och om igen.

Jag skulle vilja se den som påstår att vänstertrafik råder i Sverige. Det du gör är att använda den här definitionen till att påstå att välståndet i Sverige ökat sedan 1995. Du bortser från den ökade skuldsättningen. Du förblir en bedragare.

Wikipedia uttrycker dessutom som så vad inflation är. Det drar du naturligtvis inte upp. Själv behöver jag inte förlita mig på Wikipedia. Ökar mängden pengar råder inflation. Minskar mängden pengar råder deflation. Ökar ett pris eller minskar ett pris så har det vare sig med inflation eller med deflation att göra. Det är väldigt självklart. Trycks en krona ytterligare från mängden 1 är inflationen 100%.

Jag är osäker på om du kan förklara vad det är som har inträffat när penningmängden ökat med 100% från en dag till en annan.
2017-06-25, 14:36
Medlem
nu är kraschen ett faktum:

http://www.penates.se/stockholm-innanfor-tullarna/

http://www.penates.se/stockholm-ostermalm-bostadsratter/ -5.69%
2017-06-25, 15:07
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chatroulette
nu är kraschen ett faktum:

http://www.penates.se/stockholm-innanfor-tullarna/

http://www.penates.se/stockholm-ostermalm-bostadsratter/ -5.69%
Haha, trevligt, men än är vi inte nöjda.
2017-06-25, 15:22
Medlem
Citat:
Den lilla rörelsemarginalen visar att dom gjorde 1 116 Mkr i vinst förra året men du kan tydligen inte läsa ett bokslut, gå en kurs på Komvux
Och hur gick det när du skulle läsa att det var på en omsättning på 53 mdr. Blev det för komplicerat då.
En vinst på 1.1 mdr på en omsättning på 53 mdr är just 2%. (Har du öht gått ut grundskolan??)

2% innebär 2 öre på varje krona man säljer för.

Citat:
Hur kan ett oligopol vara hård konkurrens? Den svenska byggbranschen är helt dysfunktionell, marknaden fungerar inte vilket alla kan konstatera. maten har sedan 1990 blivit billigare, bilindustrin har lyckats hålla nere kostnaderna men kostnaden för nyproducerade bostäder har skjutit ihöjden, varför?
2 öre per krona är en för låg marginal. Det uppstår bara om det är hård konkurrens. Det har du redan fått förklarat för dig.

Ynka 2 öre kan snabbt bli till 2 öre förlust på varje krona i försäljning.

Om du nu anse att det är väldig hög marginal föreslår jag att du startar ett byggbolag och lägger dig på 0.2 öre.
Varsågod.
2017-06-25, 15:57
Medlem
Citat:
Personangrepp skitsamma. Du klarar inte av att argumentera för varför jag kommer med "förvirrade påståenden" och det är det viktiga. Du förblir en lättviktare till ekonom och jag skiter i såväl Wikipedia som SCBs definitioner. Auktoritetsknepet fungerar inte på mig. Påståenden om ökade reallöner förblir ett skämt med tanke på hur bopriserna har utvecklat sig samma tidsperiod.
Det som händer är motsatsen. Jag levererar fakta och logisk/matematiska resonemang. Då blir du svarslös och travar personangrepp, och nya förvirrade påståenden, inte sällan om helt andra saker.

Och det stämmer väl det du säger att du skiter i verkligheten. Det är just det jag påtalar, och frågar om det inte är dags att du begraver livslögnerna.

När folk kan konsumera mer för lönen har reallönerna stigit. Och SCB's mätningar visar att hushållen kan göra det.

Citat:
Återigen. Du drar upp ökningen av finansiella nettoförmögenheter sedan 1995. Det var ju bara i absoluta tal, betyder inte ett skit. Jag har redan visat att det förklaras av inflationen som varit lika hög sedan 1995. Du svarade med ett "och?". Ja du skulle inte ha sett någon förändring av nettoförmögenheter utan inflation. Du skulle inte ha sett galopperande bopriser heller. Svenskarnas ökade skuldsättning förklarar boprisernas utveckling. Fullt rimligt resonerat.
Jag har även korrigerat för KPI. Man kan fortfarande säga att det är en fördubbling.
Hushållens nettoförmögenhet steg i rasande takt under Alliansen.

Citat:
Penningmängdens ökning drar du nytta av när du pekar på förändringen hos tillgångsvärden fast det erkänner du inte. Denna är heller inte till glädje för svenskarna eller för näringsalivet men det bryr du dig inte om. Du är här för att propagera för de svenska borgerliga partierna och för svenskt bankväsende.
Se där, nu försöker du i ditt konspiratoriska delirium byta samtalsämne genom nya påståenden.

Som jag skrev; när lån tas så skapas både finansiella tillgångar och skulder, som är lika stora. Netto påverkar det 0.

Och skulle t ex ASSA ge ut ett obligationslån på 2 år så ökar M3, men inte M1. En obligation kan man inte handla för. Och hur påverkas hushållens reallöner eller nettotillgångar av att ASSA lånar upp befintlig avista? Inte alls.
Men folk som inte förstår vad som händer kan ju få för sig både det ena och det andra. Precis som man förr i tiden trodde på tomtar och vättar.

Citat:
Jag skulle vilja se den som påstår att vänstertrafik råder i Sverige. Det du gör är att använda den här definitionen till att påstå att välståndet i Sverige ökat sedan 1995. Du bortser från den ökade skuldsättningen. Du förblir en bedragare.
Du kan göra observationen att folk du möter kör på din vänstra sida. Och då kan du bestämma dig för att vi har vänstertrafik. Och när jag hänvisar till Wikipedia och trafikverket repeterar du bara att jag ljuger.

Det är precis så du uppträder, fast det denna gång gäller reallöner, och finansiella tillgångar.

På samma sätt som du inte mentalt klarar av majoriteten i landet har definierat reallön som relationen mellan nominell lön och KPI, så skulle du inte klara av att vi har en annan definition på högertrafik.

Citat:
Wikipedia uttrycker dessutom som så vad inflation är. Det drar du naturligtvis inte upp. Själv behöver jag inte förlita mig på Wikipedia. Ökar mängden pengar råder inflation. Minskar mängden pengar råder deflation. Ökar ett pris eller minskar ett pris så har det vare sig med inflation eller med deflation att göra. Det är väldigt självklart. Trycks en krona ytterligare från mängden 1 är inflationen 100%.

Jag är osäker på om du kan förklara vad det är som har inträffat när penningmängden ökat med 100% från en dag till en annan.
Du har fått förklarat för dig att det finns flera penningmängdsmått. När jag har frågat vilken penningmängd så har du inte klarat av att svara på det, utan skrivit långa inlägg med uteslutande personangrepp. Tomma på innehåll.

Sedan var Simora snäll och visade att olika penningmängdsmått gav ökning och minskning. Så beroende på vilket penningmängdsmått man använder så blir det ökning eller minskning. Och då sprang du iväg och gömde dig. Men du är helt oförmögen att inse att ditt dravel med penningmängd var helt hjärndött. I stället kommer du tillbaka och som den byfåne du är ältar det om och om igen.

-----------------------------------------------------
För den som är intresserad av verkligheten kan följande observeras.

2006: BNP= 3708 mdr, M1=1630 mdr
2016: BNP= 4375 mdr, M1=2906 mdr

Det betyder att:
2006 omsattes i snitt varje krona i M1 2,27 ggr.
2016 omsattes i snitt varje krona i M1 1,51 ggr.

I praktiken innebär det att fler kronor ligger still på bankkonton och används inte i några transaktioner.

Skulle vi ha samma omsättningshastighet 2016 som vi hade 2006 behövs bara en ökning på 300 mdr i M1. Det betyder att 1000 mdr av ökningen i M1 bara ligger still.

Och det som ligger still har naturligtvis ingen prispåverkan.
2017-06-25, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Haha, trevligt, men än är vi inte nöjda.
Det är väl bara en fråga om dagar innan gärdet är fullt med bostadslösa innerstadsbor som fått lämna hus och hem. Ja, det brukar ju hävdas här i tråden då och då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in