Samhället vill ha mer stöd från Dan Eliasson. Han svarar med att vilja ha mer stöd från samhället.
En fråga till
Nibiru2011: På vilket sätt menar du att pengar till fattiga skulle lösa problemen med de 61 områdena? Fattigdomsbekämpning ÄR en annan fråga. Man kan vara för ett jämlikare samhälle, men sluta lura dig själv med att tro att det skulle lösa ämnet i tråden.
https://www.svd.se/pengar-till-fattiga-minskar-ej-brott
Lika lite som pengar till fattiga skulle lösa islamitisk terror, då det visat sig att terrorister kommer från alla samhällsklasser.
"Han har inte ens lyckats hitta någon glasklar klassprofil på förövarna. Många kommer visserligen från problemområden och har en karriär av småbrott bakom sig, men andra kommer från välbärgade hem i västra Paris."
http://www.aftonbladet.se/kultur/a/EVwQP/terroristerna-soker-doden--inte-gud
Jag har tjänat under existensminimum under några perioder i mitt liv, med andra ord vet jag hur det är att vara fattig. Inte fan har jag kastat sten på poliser, bränt bilar eller rånat någon bara för det. Det är så extremt tröttsamt när man utmålar
fattiga som skyldiga till de problem förorterna har idag.
Däremot är det ett problem att svenskar drar ifrån platser dit invandrare flyttar redan då procenten invandrare uppnår 4%. Därmed påskyndar svensken den etniska segregationen. Jag menar inte att skylla problemen på de som flyttar, men det är en förklaring till varför det gått såpass snabbt. De 61 områdena är inte dömda på förhand, har aldrig varit, som vissa påstår. Men om andelen kriminella som flyttar in i ett område är 30% ökar kriminaliteten med motsvarande, konstigare än så är det inte. Och om polisen inte lagför dessa blir det som det har blivit - dvs. det går åt helt fel håll.
Det första man måste göra är därför att lagföra all kriminalitet och i synnerhet den som spiller över på andra, laglydiga människors vardagsliv. Fattigdomsbekämpning i all ära, men den kan du ta i en annan tråd som handlar om det etiska problemet med fattiga och rika.