2017-06-23, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
APM borde dirigera om allt gods till andra hamnar och säga upp alla krånglande idioter.

Sedan kan hamnfyran gråta ut i aftonbladet innan kfm tar deras hus o hem.

Efter 6 månaders regeln verkat kan de anställa folk som begriper bättre.

Dyrt ? Javisst, men billigare i längden.

APM=Arnold Peder Møller=Maersk kommer inte att ge efter för ett antal kommunister i Göteborg -

Det betyder att Sverige kommer att förlora över 50% av sin containertrafik till sjöss.

Maersk är ärkekapitalister som tom har fått New York City på knä.

http://gcaptain.com/apm-terminals-20...nd-new-jersey/
Senast redigerad av Bacto 2017-06-23 kl. 11:21.
Citera
2017-06-23, 11:14
Medlem
SecundusSilents avatar
I Göteborg finns en stark solidaritetsrörelse med de kämpande hamnarbetarna, där solidaritet uttryckts från många andra arbetsplatser och där en insamling pågår för hamnarbetarna samt en kampanj för att åter-kommunalisera hamnen i syfte att ta ifrån skurkbolaget APMT makten att underminera både arbetarklassens position samt Göteborgs näringsliv genom sin ”union-busting” policy – vilken hotar att leda till högre arbetslöshet inte bara bland hamnarbetarna.

Hamnarbetarnas kamp är således Göteborgs kamp!

För er som är intresserade så finns mer om detta i artiklar i Proletären samt i artiklar via Kommunistiska Partiets hemsida i Göteborg. Ett axplock:

Det är APM Terminals som lamslår Göteborgs hamn

http://www.proletaren.se/kronika/det...goteborgs-hamn

Kasta ut APMT från hamnen
http://www.proletaren.se/ledare/kast...mt-fran-hamnen

Stöd förslaget om att återkommunalisera verksamheten i Göteborgs hamn
http://goteborg.kommunisterna.org/20...goteborgs-hamn

Pengainsamling till stöd för de kämpande hamnarbetarna
http://www.proletaren.se/inrikes-arb...-hamnarbetarna
Citera
2017-06-23, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigbadbull79
Veckan innan jul 2016 varslade APM om uppsägningar av 60 personer p.g.a arbetsbrist. HF lade då en blockad mot övertid. ( övertid behövs ju garanterat om man har arbetsbrist på 60 tjänster )
...
OBS All övertid är dessutom frivillig och övertid kan väl knappast behövas om man är 60 man för mycket på arbetsplatsen.
Det kan absolut finnas skäl till att övertid behövs trots att man har för många anställda. Ganska många arbetsplatser (gissar att hamnen är ett exempel) har problemet att behovet av arbetskraft inte är jämt fördelat över tid. Man vill oftast inte bemanna så att man har personal till att klara topparna, eftersom det innebär att en stor del av tiden saknas då arbetsuppgifter för delar av personalen. Övertid och timanställningar är två sätt att lösa problemet. Ett annat sätt, som både jag och konkurrerande företag använder, är att köpa tjänsterna av andra företagare (frilansare med f-skatt) istället för att anställa. Det löser för övrigt en del andra problem också...
Citera
2017-06-23, 11:27
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanon
Oavsett vad man står i konflikten så är det ju allmänt känt i gbg hur situationen har varit i hamnen. Vid övertid kräver facken att man ska ha en garantitid att om en jobb kräver ca 2 timmar så får man alltid betalt i 7. Kör man en tuff truck så ska man vila varannan timma. Vid väntan på båt är det ständiga innebandymatcher. På betaltid givetvis.
Ni som jobbar i hamnen, jag vet hur lätt man blir fartblind och att det drar i strejktarmen när de drar in på premier leaguekanalerna men det finns en värld utanför som har effektiviserats de senaste 30 åren. Ett riktigt syndikalisttillhål
Vet inte om de har 7 timmars garantilön i Göterborg vid övertid ..
Annars fungerar garantiövertid så här ,,
Vardag tex en tisdag
AG vill ha tex 4 timmars öt . men jobbet kanske är klart på mindre tid än så säg 2 timmar ..
då får man betald för 4 timmar . det är sant . dock är 7 timmar ÖT så tillpass sällsynt på en vardag att jag aldrig själv har hört nån som har haft 7 timmars öt .

Helg .
Arbetsgivaren tar ut folk för att jobba ett visst antal timmar .
Säg 7 timmar på en lördag .. då får man betald för 7 timmar ..
Citera
2017-06-23, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Det kan absolut finnas skäl till att övertid behövs trots att man har för många anställda. Ganska många arbetsplatser (gissar att hamnen är ett exempel) har problemet att behovet av arbetskraft inte är jämt fördelat över tid. Man vill oftast inte bemanna så att man har personal till att klara topparna, eftersom det innebär att en stor del av tiden saknas då arbetsuppgifter för delar av personalen. Övertid och timanställningar är två sätt att lösa problemet. Ett annat sätt, som både jag och konkurrerande företag använder, är att köpa tjänsterna av andra företagare (frilansare med f-skatt) istället för att anställa. Det löser för övrigt en del andra problem också...

Om du har arbetsbrist kan du självklart inte ha arbetsuppgifter som renderar övertid. Det går emot sig själv. Då får man lägga tjänsterna så att arbetstiden går jämt med arbetsuppgifterna. Sedan finna det alltid arbetsuppgifter att göra, det är bara för arbetsledningen att se till att leda arbetet.
Citera
2017-06-23, 12:02
Medlem
MyJustices avatar
En stor del utav e som arbetar i en hamn .
Arbetar utan anställning och får betald per timme de arbetar .
Helt enkelt därför behovet utav arbetskraft skiftar mycket från dag till dag i en hamn .
För den som vill veta så tjänar många utav de sk blixtar sällan nån bra lön -
Med tex undantag för under semester perioder då de får jobba varje dag .
Vid ett tex riktigt dåligt godsflöde .. Kan lönen uppgå till 0 sek per månad .
Ovanligt men ändå
Löner på mindre än 5000 -10000 är inte ovanligt under en del perioder
Ingen som har nämd det ser jag
Vad gäller bandy matcher som en nämde ..
Jobbar inte i Göteborg men har aldrig någonsin sett en enda hamnarbetare spela Bandy eller nånting annat under arbets tid .
Inte ens om ankommande båt har varit försenat .
Vad gäller vila varannan timme ..
japp finns om du tex kör en kran stor sån vill säga ..
eller häftig truck De väger 90 ton lastat .
Det ligger i allas intressen AG arbetstagare och Kunds intressen . Att vara rädd om de väldigt stora värden som både maskiner och Gods och Fartyg innehar .
Om ni mot förmodan tror att det är utav hänsyn till arbets tagaren då har ni missuppfattad det Hela
Citera
2017-06-23, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Om du har arbetsbrist kan du självklart inte ha arbetsuppgifter som renderar övertid. Det går emot sig själv. Då får man lägga tjänsterna så att arbetstiden går jämt med arbetsuppgifterna. Sedan finna det alltid arbetsuppgifter att göra, det är bara för arbetsledningen att se till att leda arbetet.
Vilket de anställda sällan vill (det fetade). Flexibilitet är uppenbart något som bara kunder önskar, och inte något som anställda vill vara med och ge. Men som sagt, frilansare och timanställningar löser det problemet. Vilket fler och fler arbetsgivare upptäckt.

Visst går det alltid att hitta arbetsuppgifter, men inte nödvändigtvis sådana som genererar intäkter som motsvarar kostnaden att utföra dem.

Det många anställda tycks glömma, är att företagen drivs (oftast) för ekonomisk vinning, inte för att ge arbetstillfällen. Är inte vinsten i förhållande till risk och insats tillräckligt stor, så minskar intresset för att driva företaget vidare. Det är ju lätt att sitta och kräva det ena eller det andra, så länge det inte är ens egna pengar som står på spel...
Citera
2017-06-23, 13:31
Medlem
Lofns avatar
Nu i vår stod Kinas första helautomatiserade hamn klar. Robotar gör tydligen jobbet. https://www.porttechnology.org/news/...d_terminal_era Nu har jag inte läst hela tråden men förstår att det inte är lönen utan andra arbetsvillkor som är för dåliga i hamnen. Kan detta vara en lösning för Göteborg? Förhoppningsvis behöver inte folk få sparken då maskiner kräver underhåll osv. Men övertider mm borde försvinna. Kanske räcker naturliga avgångar (jag har inte koll på hur många som är nära pensionsålder) för att fasa ut överflödig personal.
Citera
2017-06-23, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Nu i vår stod Kinas första helautomatiserade hamn klar. Robotar gör tydligen jobbet. https://www.porttechnology.org/news/...d_terminal_era Nu har jag inte läst hela tråden men förstår att det inte är lönen utan andra arbetsvillkor som är för dåliga i hamnen. Kan detta vara en lösning för Göteborg? Förhoppningsvis behöver inte folk få sparken då maskiner kräver underhåll osv. Men övertider mm borde försvinna. Kanske räcker naturliga avgångar (jag har inte koll på hur många som är nära pensionsålder) för att fasa ut överflödig personal.

Det där är fet infrastruktur i megaklass! Och så kommer det också att se ut i Göteborg - fast med 10-15 års försening för att 400 personer tycker livet är jobbigt.
Citera
2017-06-23, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn

Tror inte att särskilt många hamnarbetare har kompetens för att sköta varken sådana maskiner eller dess underåll.

Efter att ha läst om vad det bråkas om så hade jag blivit oerhört skadeglad om Göteborgs hamn köpte in ett sådant system iaf.
Citera
2017-06-23, 14:01
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Tror inte folk riktigt begriper vad ni gör i hamnen, de där största truckarna ni har som släpper ner containrar till långtradarna kostar väl minst (gissar) 30-40 miljoner kr styck? Sedan att en sådan truckförare lyfter och lossar "burkar" under ett skift till ett värde av gissningsvis (skjutet ifrån höften) 10-30 miljoner nånstans?
Det är mycket ansvar en sådan hamnarbetare har och lägg därtill nattarbete och helgarbete så tycker i alla fall inte jag att era löner är ngt att "tjöta" om.
Visst f-n tjänar säkert en hamnarbetare i Pakistan sämre men å andra sidan tjänar de i USA mer som du skrev.
Hamnarbetare...
Hur mycket de lossar och lastar med sina grensletruckar, ja de har ett maskningssytem och fan ta den truckförare som är för hjälpsam mot chaufförer eller tar hand om för många burkar på sitt skift, då får de skit av de övriga om de jobbar för effektivt och blir utfrysta.
Andra goa grejer är att de för småhändelser som stör dem kan stänga hamnen för alla och ha fackmöte resten av dagen... Med resultat att det blir enorma köer med långtradare... Förseningar som sen sprider sig över hela landets industrier och företag.

De gäller lite speciella trafikregler där inne och stör sig någon truck på dig stoppas din bil från att komma in i hamnen och du förlorar jobbet, det innebär att vad de än kallar dig så får du som chaffis aldrig säga emot dem.

De gjorde fel en kväll och försökte lossa burken på mitt släp, som var låst då det var bilens burk han skulle ta. Efter att ha förstått sitt fel släppte han släpet som då fick skador på dragstången och sen rulla iväg och sket i att ta bilens burk. Fick vänta till nästa skiftbyte längre fram på kvällen innan en annan kom och rätta till det...

Minns också när det försvann en spritcontainer i hamnen som de sen "hitta" tom... goa gubbar med rött partimärke. Ja fy fan vad deras beteende har kostat lastbilsåkarna pengar.

Minns även att det vid tidigare skit i hamnen så flytta ju Sealand sin containerhantering till Wallhamn, så det är inte ovanligt att hamn 4:an ställer till skit för Götet, För missar de hanteringen nu så kommer vi att få en massa transporter till landet via lastbil och det lär inte gynna vare sig miljön eller svenska åkare utan vi får hit en jävla massa östeuropeiska livsfarliga chaffisar på våra vägar...
Skandinaviens största hamn och sveriges hamn för livsnödvändig import-export håller på att raseras av DDR tänkande kommunister. Blir väl fler bostäder till flyktingar där när de slagit igen hamnen. Passar ju både kommunister mp och löfven och deras framtidsvision av sverige... fy fan.
Citera
2017-06-23, 14:10
Medlem
Ja...hamnen vill helst ha alla som blixt arbetare som förr..så att dom kan ringa in dom efter behov.
Inga fast anställda...det är detta som hamn 4 kämpar emot.
Blixten har inga rättigheter...klagar dom så slutar telefonen att ringa..för jävligt helt enkelt...
Vet inte om detta har kommit ut till gemene man..undrar om alla som skäller på hamn jobbarna skulle acepptera att jobba bara när telefonen ringer..
Tror knappast det.
Strejkrätten ska tydligen bara gälla när det inte kostar nåt...
Som du säger..nu förlorar APMT och kunder pengar..och då ska det helt plötsligt upp till regerings nivå.
Godset söker sig till andra hamnar så sverige går inte under..
Det var inte ens en gång klassat som samhälls farligt när 10 000 sjuksköterskor strejkade för några år sedan..
Men jävlar när stor redare och andra förlorar pengar..då är det fara på färde.
Japp jag jobbade många år som blixt där..och min bror jobbar i hamnen ochså som förman..så jag vet hur stilen är där.
Jag känner många som är helt bedrövade av vad som sker...men det är jävligt modigt av dom att stå emot mäktiga APMT
Och inte minst media..som fan inte verkar fatta vad konflikten handlar om.
Därav mitt stöd till dom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in