2017-06-23, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och beviset för att det andliga måste ha med en gud att göra är?

Jag kan nog inte ge ett riktigt bevis för att Gud finns, men steget från att det finns en verklig
andevärld till att Gud också därmed finns, är inte så långt.
Senast redigerad av pk2 2017-06-23 kl. 11:00.
Citera
2017-06-23, 11:08
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag kan nog inte ge ett riktigt bevis för att Gud finns, men steget från att det finns en verklig
andevärld till att Gud också därmed finns, är inte så långt. Världen vi lever i är bra mycket mer
komplicerad än man kan tro, och Gud verkar i den, på alla plan.

Problemet är att gud inte alls behöver finnas med även om det finns en verklig andevärld.

Det finns påståenden om att varje människa har en ande (ingen gud krävs för det).

Det finns påståenden om att det finns andar som man har valt att kalla för änglar (ingen gud krävs för det).

Det finns påståenden om att det finns andar som man har valt att kalla för spöken (ingen gud krävs för det).

Människan kan alltså ha en verklig andevärld utan att gud är något annat än ett fantasifoster (en kvarleva från de tidiga försöken att förklara jordbävningar, vulkanutbrott och blixtnedslag).
Citera
2017-06-23, 11:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
OK, inom den kristna tron finns det i "Trosbekännelsen" något som kallas "de heligas gemenskap".
Gud är inte den ende man har kontakt med i denna "de heligas gemenskap". Den kristna
"Trosbekännelsen" sammanfattar och förklarar rätt bra vad det handlar om.

Och vad har det med "guds'-bevis att göra?
Citera
2017-06-23, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Problemet är att gud inte alls behöver finnas med även om det finns en verklig andevärld.

Det finns påståenden om att varje människa har en ande (ingen gud krävs för det).

Det finns påståenden om att det finns andar som man har valt att kalla för änglar (ingen gud krävs för det).

Det finns påståenden om att det finns andar som man har valt att kalla för spöken (ingen gud krävs för det).

Människan kan alltså ha en verklig andevärld utan att gud är något annat än ett fantasifoster (en kvarleva från de tidiga försöken att förklara jordbävningar, vulkanutbrott och blixtnedslag).

Du får ju naturligtvis ha din uppfattning, men efter vad jag har varit med om så är jag av den
uppfattning att Gud finns.

Men hur leder man det i bevis? Det finns ett antal bevis som inte har tagits upp i den här tråden,
jag kan räkna upp en sju-åtta indikationer/bevis på att Gud finns. En del starkare än de andra.
Senast redigerad av pk2 2017-06-23 kl. 11:26.
Citera
2017-06-23, 11:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag kan nog inte ge ett riktigt bevis för att Gud finns,

Precis. Så du har inte särskild mycket relevant att tillföra denna tråd.
Citera
2017-06-23, 11:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men hur leder man det i bevis? Det finns ett antal bevis som inte har tagits upp i den här tråden,

Du är i så välkommen till att presentera dessa.

Men det verkar tämligen självmotsägande att du idag kl. 10:57 skriver:

Citat:
Jag kan nog inte ge ett riktigt bevis för att Gud finns

och idag kl. 11:15 skriver:

Citat:
Det finns ett antal bevis som inte har tagits upp i den här tråden,
jag kan räkna upp en sju-åtta bevis på att Gud finns.
Citera
2017-06-23, 11:29
Medlem
Citat:
Du får ju naturligtvis ha din uppfattning, men efter vad jag har varit med om så är jag av den
uppfattning att Gud finns.

jag kan räkna upp en sju-åtta indikationer/bevis på att Gud finns. En del starkare än de andra.
Det skulle du gjort i ditt första inlägg. Ge oss ditt starkaste bevis. Om det är dåligt så kommer de andra bevisen bara göra ditt påståenede mindre och mindre troligt. Så, lägg fram ditt bästa!
Citera
2017-06-23, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du är i så välkommen till att presentera dessa.

Men det verkar tämligen självmotsägande att du idag kl. 10:57 skriver:

och idag kl. 11:15 skriver:

Ja, kanske det, men om du läser min post igen så har jag lagt till ordet "indikationer".

Dvs - inga benhårda bevis, men ett antal indikationer som talar för att Gud finns.
Då blir min ståndpunkt lite klarare, hoppas jag. Sen vet jag inte om det är värt att
berätta om dessa indikationer/bevis, i sånt fall måste jag dra ett par anekdoter.
Citera
2017-06-23, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det skulle du gjort i ditt första inlägg. Ge oss ditt starkaste bevis. Om det är dåligt så kommer de andra bevisen bara göra ditt påståenede mindre och mindre troligt. Så, lägg fram ditt bästa!

Att landet Israel finns, är en indikation på att Gud finns. Inget glasklart bevis och jag vill nog
inte gå längre än så, men det finns fler liknande "indikationer" om man letar lite.

The truth is out there.
Senast redigerad av pk2 2017-06-23 kl. 11:58.
Citera
2017-06-23, 11:53
Medlem
Citat:
Att landet Israel finns, är en INDIKATION på att Gud finns. Inget glasklart bevis och jag vill nog
inte gå längre än så, men det finns fler liknande "indikationer" om man letar lite.

The truth is out there.
Så detta är alltså ditt bästa gudsbevis, antar jag?
Det finns ju ingen anledning ge de sämre bevisen först.
Kan du gå in mer i detalj hur detta visar att Gud finns?
Citera
2017-06-23, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så detta är alltså ditt bästa gudsbevis, antar jag?
Det finns ju ingen anledning ge de sämre bevisen först.
Kan du gå in mer i detalj hur detta visar att Gud finns?

Jag har gjort det tidigare i tråden, jag kan kort sammanfatta det med att eftersom det står i
bibeln att Gud ska ge sitt folk ett land, dvs Israel. Så är det ett bevis. Jag orkar inte leta upp var i
tråden den diskussionen fördes. Men jag blev sågad jäms med fotknölarna, alltså det godtogs inte
som ett bevis. Men det finns fler sådana bevis, om man letar lite, som sagt.
Citera
2017-06-23, 12:38
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja, kanske det, men om du läser min post igen så har jag lagt till ordet "indikationer".

Dvs - inga benhårda bevis, men ett antal indikationer som talar för att Gud finns.
Då blir min ståndpunkt lite klarare, hoppas jag. Sen vet jag inte om det är värt att
berätta om dessa indikationer/bevis, i sånt fall måste jag dra ett par anekdoter.

Om du tror att indikationer är bevis så är det en indikation på att du är ute och seglar i nattmössan utan roder.

Att ett berg mullrar och spur ut rök och eld är en indikation på att guden inne i berget är arg på människorna som bor i byn vid bergets fot.

Att islam är den idag snabbast växande religionen är en indikation på att det är den rätta religionen.

Den höga arbetslösheten bland ungdomar i Sverige idag är en indikation på att dagens ungdomar är lata.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in