2017-06-22, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tvillingarna - en pojke och en flicka - föddes i december 2012.
Deras pappa Aki dog augusti 2015 när de var 2½ år gamla.
Deras morfar Göran mördades i augusti 2016 när de var 3½ år gamla.

JM anklagar MR för att skylla på en mor med två små 3-åriga barn när mordet skedde i augusti förra året.
Gör följande tankeexperiment:
Johanna berättar om detta om tio år. Och säger "och där står jag med mina fjortonåringar ..."
Citera
2017-06-22, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Det är för dig det inte går bra. Så fruktansvärt illa. Åkl är inte de som skall åberopa ny bevisning åt MR det skall hans advokat göra detsamma gäller JM. Hikes åberopar. Åkl var de som la fram ny bevisning här. Wenna närmare bestämt. MR är numera åkl-assistent. Du kommer aldrig runt detta du bara framställer dig som ett stopskott, nummer 3 i ordningen.

Stolpskott 3
Ja det var åkl som lade fram ny bevisning, det borde även ett stolpskott inse om man följt rättegången.

Vad som går mindre bra är åkl sätt att hantera hela fallet inför rådmannen. Man blir inte domare utan hjärta och själ för rättssäkerhetsarbete. Och "något" säger mig att det inte ser bra ut.
Deldom??

Det vore beklagligt att förundersökning, åkl, åtal och rättegång som bedrivits i ett enda syfte att visa på JMs "modus operandi" och "karaktärsbevittnande" nu skall delas upp för att det inte passar åkl. Jag skulle gärna vilja höra motiveringen från åkl

Men sanningen är att de inte kom längre än till att två "stolpskott" sitter och försöker sätta dit varandra och bevis saknas. Att erkänt ett mord är inget bevis. Då är man mördare och tro mig, "karaktären" MR är ett fullblodsas. Det vet rådmannen nu..vi får se..
Citera
2017-06-22, 18:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tvillingarna - en pojke och en flicka - föddes i december 2012.
Deras pappa Aki dog augusti 2015 när de var 2½ år gamla.
Deras morfar Göran mördades i augusti 2016 när de var 3½ år gamla.

JM anklagar MR för att skylla på en mor med två små 3-åriga barn när mordet skedde i augusti förra året.

Precis. De var också 3 i augusti förra året.
Citera
2017-06-22, 19:11
Medlem
Lyssnade på en pod som beskriver psykopati/psykopatiska personer.

Professor Henrik Belfrage på besök hos Hasse Aro. Han beskriver skillnader och berättar bl a varför man inte kan behandla psyopater.

https://www.acast.com/medhassearo/avsnitt8-valdtaktsmordetiorebro
Citera
2017-06-22, 19:46
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askepott
Det var året efter vid mordet på pappan dom fåren var borta.
Nej, så var det inte. JM förklarade varför hennes telefon inte kopplade upp mot mast som inte stämde med vad hon först berättat om var hon skulle befunnit sig, med att hon och tvillingarna var och matade fåren "som dom alltid gör".

Fårägaren vittnade om att fåren blivit dödade av en varg. Men den 19/8 hade fåren, enligt JM, återuppstått. Men för en stackare blev den återuppståndna tiden tyvärr bara två veckor.
Citera
2017-06-22, 19:46
Medlem
Ber om ursäkt för denna fråga som säkert är allmän kännedom i tråden, men - När avslutas rättegången?
Citera
2017-06-22, 19:47
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3za
Jag har 43 minuter halvtaskig mobilinspelning från slutet av senaste förhandlingen där bl.a. utbrottet om "att ingen frågar hur JAG mår" till "Han kommer ju från Iran, det är bara att skicka'an dit". Jag har googlat runt lite och förstått att det inte är olagligt att spela in ljud eller dela med sig av dylikt material (rätta mig gärna om jag har fel!). Dock är det förbjudet att filma och ta kort under förhandligar, så det har jag inte gjort. Jag tänkte att jag skulle kunna korta ner filen och bara ta med utbrottet (och inget annat som kan vara till nackdel för någon part i detta mål senare). Skulle någon vilja höra detta? Isåfall: tips mottages tacksamt hur man enklast redigerar ljudfilen samt var man isåfall postar den. Finns det några moraliska betänkligheter utöver rent juridiska? För och emot? Jag såg tidigare i tråden att någon tänkte lägga ut ljudfiler efter rättegången? Är det mer moraliskt och lagligt korrekt? Någon med synpunkter/önskemål?
Hej!

Lägg gärna upp denna ljudfilen. Det är helt lagligt att spela in ljud på en rättegång. Du behöver heller inte korta ned ljudfilen. Det är inte till nackdel för någon att du publicerar den. Moraliska betänkligheter vet jag inte heller, det är väl inte mer omoraliskt att lägga upp en ljudfil från förhandlingarna än att ladda upp FUP.

Tack på förhand!
Citera
2017-06-22, 19:49
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i-en-strut
Ber om ursäkt för denna fråga som säkert är allmän kännedom i tråden, men - När avslutas rättegången?
26 juni står det i schemat såtillvida inte extradagar utnyttjas, då kan sista dagen vara 28 juni.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/rattegangen-i-arbogafallet-dag-for-dag
Citera
2017-06-22, 19:49
Medlem
Om JM ljuger eller inte är egentligen irrelevant... dock talar de emot hennes fördel.

Sedan hundratals år tillbaka i tiden har brottsmisstänkta personer i Sverige haft rätt att tiga inför domstolen eller till och med att ljuga. Nils Jareborg, professor emeritus i straffrätt vid Uppsala universitet, säger:

– Det är en gammal regel att en misstänkt inte är skyldig att föra bevisning mot sitt eget intresse. I stället är det andra, åklagaren, som har hela bevisbördan.

I åtminstone tre fall, från 1996 till 2000, har Europadomstolen slagit fast att den misstänkte har rätt att vara tyst och att det normalt inte ska hållas emot honom eller henne.
Citera
2017-06-22, 19:57
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3za
Jag har 43 minuter halvtaskig mobilinspelning från slutet av senaste förhandlingen där bl.a. utbrottet om "att ingen frågar hur JAG mår" till "Han kommer ju från Iran, det är bara att skicka'an dit". Jag har googlat runt lite och förstått att det inte är olagligt att spela in ljud eller dela med sig av dylikt material (rätta mig gärna om jag har fel!). Dock är det förbjudet att filma och ta kort under förhandligar, så det har jag inte gjort. Jag tänkte att jag skulle kunna korta ner filen och bara ta med utbrottet (och inget annat som kan vara till nackdel för någon part i detta mål senare). Skulle någon vilja höra detta? Isåfall: tips mottages tacksamt hur man enklast redigerar ljudfilen samt var man isåfall postar den. Finns det några moraliska betänkligheter utöver rent juridiska? För och emot? Jag såg tidigare i tråden att någon tänkte lägga ut ljudfiler efter rättegången? Är det mer moraliskt och lagligt korrekt? Någon med synpunkter/önskemål?

audacity
Är ett gratis ljudprogram som finns både till mac och windows. Det kan öppna det mesta, redigera, justera ljudnivå och det mesta av vad man vanligen vill göra.
Om du spar som mp3 så blir filerna ganska små.

http://www.audacityteam.org/download/

minfil.org fungerar bra att ladda upp till.

Besinningslöst lugn?
Sektionen från i går, 21/6, mot slutet av dagen, när JM först tappar besinningen och skriker att MR är en idiot som ska kastas ut och fram till att hon strax efter säger "jag är världens lugnaste person", vore spännande att höra!

Senast redigerad av lasternassumma 2017-06-22 kl. 20:05.
Citera
2017-06-22, 19:59
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviterande
Var kommer detta ifrån? Finns det dokumenterat att räddningstjänsten dragit upp nät?
Från Hikes förhör med JM i gårdagens förhandling.

Ang. näten har jag inte läst någonstans att räddningstjänsten skulle ha dragit upp dessa på land. Varför skulle dom ha tagit sig tid med det? Var det möjligtvis innan Akis kropp återfanns? Jag har tyvärr inte hunnit läsa hela FUP ännu. Eftersom det är JMs story kan man nog ta det hela med en stor skopa salt.
Citera
2017-06-22, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Man får i alla fall ge en eloge till Wenna och Fahlander, de har lyckats förstöra hela midsommaren både för JM och Hikes genom att lansera MR,s senaste utsaga så lägligt.

JM,s är ju förstörd ändå men bara vetskapen om att MR,s försöker plocka fram hennes glappande käft i den inspelning som gjordes svider nog fan extra, inte kul att hänga sig själv bara för att man har en liten hjärna och stor käft.

Hikes har hamnat i ett djävligt knepigt läge, ska hon försöka använda utsagan för att få MR,s trovärdighet ifrågasatt och hur hårt ska hon gå på?

Får de fram ljudfilen och t-shirten efter att hon sågat MR längs fotknölarna framstår hon som en ren idiot och lär få höra det resten av sin yrkeskarriär, ska hon våga chansa?

Nu är ju inte Hikes ett adhdfall som JM så hon kommer ju att tänka efter djävligt noga innan hon gör något det är ju en sak som är säker men osäkerheten i hur hon ska agera måste gnaga henne.

Jag ger mig fan på att det är Wenna som tänkt ut upplägget, bara en kvinna kan vara så här djävlig mot andra kvinnor och det kanske finns fog för att JM tyckte att Wenna var den "elakaste människa hon mött".

I och för sig så spelar den här inspelningen ingen som helst roll i hur JM kommer att dömas, hon har grävt sin egen grav redan med alla sina lögner och annat, hon fälls och får livstid oavsett inspelningen.
Jag tror att Hikes avvaktar till HR, eller tills något verkligen dyker upp i TR - hon är på jobbet och inte grälsjuk som klienten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in