2017-06-22, 10:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu har Newsweek en lång artikel om Macrons nya utspel. Det handlar inte bara om att Assad kan få sitta kvar, utan också om att västmakterna måste samarbeta med Ryssland:

West Needs Russia’s Help to Fight ISIS and Assad Can Stay, France’s Macron Says

http://www.newsweek.com/west-need-russia-help-fight-isis-assad-stay-macron-628119

The recently elected French president said Wednesday he is looking to change his country’s course on Syria drastically and will no longer seek the removal of the war-torn country’s leader. The move comes as tensions between the U.S. and Russia escalate over Syria’s future.

In an interview with eight European newspapers, French President Emmanuel Macron revealed a major departure from the position of previous French administrations on the six-year war in Syria. He said he would abandon efforts to overthrow Syrian President Bashar al-Assad, who faces an insurgency led by various rebel groups backed by the West, Turkey and Arab Gulf states and jihadist groups such as the Islamic State militant group and Al-Qaeda. Macron said Assad, who enjoys support from Russia and Iran, was not the enemy of France and that, with Russia’s support, French foreign policy in Syria would focus on targeting jihadist groups, whose supporters have killed hundreds in France.

Krigshetsarna måste gnissla tänder. Det skulle inte förvåna mig om en fejknyhets- och desinformationskampanj av samma typ som drabbade Trump inleds mot Macron inom kort. "Macron fick hjälp av Ryssland" 3 ... 2 ... 1 ...
Härliga nyheter! Nu väntar vi bra på ett utspel från Merkel. Kan tänka mig att det ligger i linje hur man tänker just nu. EU på ena sidan, USA och UK på den andra. Man vill distansera sig från Trump och Brexit. Inget ont som inte för något gott med sig. :9

Frågan nu är hur man ska förhålla sig till Israel.

Frågan är också hur MSM kommer att hantera detta. Jag tror de kommer att gå över till att prata bra om Assad bara så där. Som om inget har hänt.
Citera
2017-06-22, 10:12
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Fast skillnaden är att Macron har varit mediernas (och etablissemangets) gullegris ända sedan första början, till motsats mot Trump, så därför är det här uttalandet ganska så spektakulärt. Tror inte medierna kan vända sig emot Macron så snabbt utan att det tolkas som att man vurmar för den tidigare ärkefienden Le Pen, så därmed kan man faktiskt tvingas att acceptera en "västledare" av etablissemanget som stödjer Assad.
Jag tror inte att Frankrikes ändrade hållning beror så mycket på Macron, utan det beror mer på det förändrade läget i Syrien.
Koalitionen har gjort bort sig igen, man kan inte angripa Syrien och hjälpa IS, sånt går inte hem i stugorna. Och så fick man flygrestriktioner från Ryssland. Och det går framåt för SAA.

Det har nu fått både Australien och Frankrike att tänka om. Turkiet har bytt fot tidigare.
Det är en bra utveckling!
Citera
2017-06-22, 10:39
Medlem
FlashyBears avatar
http://www.reuters.com/article/us-ukraine-crisis-france-idUSKBN19C2ED?il=0
Citat:
President Emmanuel Macron said on Wednesday he saw no legitimate successor to Syrian President Bashar al-Assad and France no longer considered his departure a pre-condition to resolving the six-year-old conflict.

He said Assad was an enemy of the Syrian people, but not of France and that Paris' priority was fighting terrorist groups and ensuring Syria did not become a failed state.

His comments were in stark contrast to those of the previous French administration and echo Moscow's stance that there is no viable alternative to Assad.

"The new perspective that I have had on this subject is that I have not stated that Bashar al-Assad's departure is a pre-condition for everything because nobody has shown me a legitimate successor," Macron said in an interview with eight European newspapers.

"My lines are clear: Firstly, a complete fight against all the terrorist groups. They are our enemies," he said, adding attacks that killed 230 people in France had come from the region. "We need everybody's cooperation, especially Russia, to eradicate them."

Ja, som sagt har hittills varit Macron helt ok förutom hans retorik (?) om Islam/invandringen. Men ändrar han den franska utrikespolitiken blir det en viktig steg i rätt riktning.

Än så länge säger hans exakt så som normalbegåvade människor tycker: Assad är självklart inte en fredskämpe, man alla andra är fan mycket värre
Citera
2017-06-22, 13:48
Medlem
IS har ju endast Raqqa kvar som stort fäste i Syrien. Men de kontrollerar ca 40 % av landets yta fortfarande. Är denna ytan massa småstäder och i stort sätt öken med oljepumpar bara?
Citera
2017-06-22, 14:11
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Jag tror inte vi kommer längre här. Den ena mannens terrorist är den andra mannens frihetskämpe, så har det varit sen urminnes tider.
Hade Ryssland attackerat oss här i Sverige så hade vår motståndsrörelse blivit terroriststämplade.

Hizbollah är populärare än någonsin idag. Iallafall internationellt, kanske inte så mycket i arabvärlden. Folk har vaknat upp och sett vad USA tillsammans med Saudiarabien har försökt med i Syrien, och man ser Hizbollah som en framgångsrik terroristbekämpningsstyrka mer eller mindre.
Dödas civila medvetet får man terrorstämpeln.

Du verkar vara oerhört bekymrad över USA:s aktiviteter i Syrien. Får man fråga om du är lika kritiskt mot Irans aktiviteter i Jemen och Rysslands i Ukraina? Dessa två länder gör exakt samma sak som USA gör i Syrien, nämligen stödjer rebeller med vapen. Varför denna dubbelstandard?

Jag skulle inte säga att Hezbollah är särskilt populära. Kanske i Flashback-världen. Men inte längre än så.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2017-06-22 kl. 14:13.
Citera
2017-06-22, 14:12
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Nej, möjligen ÖVERSKATTAR jag din intelligens när jag påstår att du är okunnig. Finns inget legitimt alternativ då erkänner man rådande status som legitimt, dvs. Assad. Detta gjorde inte Hollande, som iställt vurmade för samma jihadistförtäckta skurkorganisation som du tyckte var "legitim". Ogillar starkt Macron, men han verkar i alla fall ha en marginellt mer pragmatisk hållning än sin företrädare.
Du sitter i position att döma folks intelligens.

Trump anser inte att Assad är legitim, men inte heller anser han att det finns en legitim efterträdare. Varför försöker du hitta på egna ståndpunkter och tillskriva det artiklar?
Citera
2017-06-22, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Du sitter i position att döma folks intelligens.

Trump anser inte att Assad är legitim, men inte heller anser han att det finns en legitim efterträdare. Varför försöker du hitta på egna ståndpunkter och tillskriva det artiklar?
Jag sitter definitivt i position att bedöma din intelligens ja, och det utifrån det du skriver här.

Donald Trump??? Vad har han ens med saken att göra? Eller försöker du påskina att han skulle vara ett alter ego till Emmanuel Macron? Det skulle ju för all del vara i linje med din foliehattsretorik. Nåväl, det är bara att läsa Newsweek artikeln som en annan användare hänvisat till så fpr du ytterligare en validering. Men den artikeln är ju förvisso inte skriven av din idol Anders Lindberg så det är tveksamt om du finner den "legitim".
Senast redigerad av scrollock 2017-06-22 kl. 14:37.
Citera
2017-06-22, 14:39
Medlem
Citat:

Du verkar vara oerhört bekymrad över USA:s aktiviteter i Syrien. Får man fråga om du är lika kritiskt mot Irans aktiviteter i Jemen och Rysslands i Ukraina? Dessa två länder gör exakt samma sak som USA gör i Syrien, nämligen stödjer rebeller med vapen. Varför denna dubbelstandard?

Jag skulle inte säga att Hezbollah är särskilt populära. Kanske i Flashback-världen. Men inte längre än så.
Samtidigt vill du inte ge terrorstämpeln till Israels regering trots att de bevisligen dödat civila medvetet och även använt dem som mänskliga sköldar och dessutom finansierat Al Qaida-grupper och stött dem med pengar, sjukvård och material? Men det är ju klart, i hycklarens värld behöver man ju inte förhålla sig till konsekvent argumentation.
Citera
2017-06-22, 15:29
Medlem
humanlifes avatar
SAA har inlett en offensiv för att ta kontrollen över huvudleden mellan Ithriyah och Raqqa. Ca 2 mil att knyta ihop enligt kartan.

http://syria.liveuamap.com/en/2017/22-june-syrian-army-begins-operation-to-capture-ithriyahraqqa
Citera
2017-06-22, 15:32
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
IS har ju endast Raqqa kvar som stort fäste i Syrien. Men de kontrollerar ca 40 % av landets yta fortfarande. Är denna ytan massa småstäder och i stort sätt öken med oljepumpar bara?
Ja, det är mest ökenområden där IS är i öster och sydost. Kika på Syria War map wiki, så ser man posteringarna för respektive, det är mer rättvisande.
Citera
2017-06-22, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, det är mest ökenområden där IS är i öster och sydost. Kika på Syria War map wiki, så ser man posteringarna för respektive, det är mer rättvisande.

Hur lång tid bör det ta innan IS är besegrade i hela Syrien? Raqqa snackas ju om 6-8 månader. Hur lång tid ser resterande yta sen att ta kontroll över?
Citera
2017-06-22, 16:27
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:

Okej så civila dödades inte medvetet när Israel jämnade hela södra Libanon med marken? Det dog 250 Hizbollah soldater 2006 och över 1000 Libanesiska civila. Samtidigt på andra sidan dog det 121 Israeliska soldater och 44 civila. Vem är det som dödar civila egentligen?

Alltså Iran och Ryssland är ju i Syrien lagligt. Dom har blivit bjudna ditt. Men vad Ryssland gör i Ukraina t.ex tycker jag inte är okej. Jag är inte särskilt påläst om just Ukraina, men jag tycker att man ska respektera andra staters suveränitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in