2017-06-22, 15:40
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Även om kvinnan nu skulle vart vållande så är det han som orsakat vidden av skadorna. Hade han kört lagligt och krockat med kvinnan hade han troligen levt idag.

Denne unge man är ansvarig för sin egen död.

När skall du växa upp? Du har försvarat idiotkörning på allmän väg väldigt länge här på fb, måste du själv krascha innan det går in nå vett i huvudet på dig?

Lär nog inte växa upp på länge när det gäller den biten
Citera
2017-06-22, 15:41
Medlem
Ziarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarslira
Att ha uppsikt på bakomvarande trafik och ge tecken..är det tankefel ?

En del är rätt, att hålla uppsikt bakåt.
En del är fel, att ens egen hastighet är irrelevant. Isf borde det ju inte finns hastighetsbegränsningar?

Där ligger tankefelet. Det tror jag nog du med förstår.
Citera
2017-06-22, 15:44
Medlem
Ziarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Lär nog inte växa upp på länge när det gäller den biten

Det kanske är dags att tänka till, annars kanske du inte får chansen att växa upp. Eller ännu värre, någon annan kanske inte får den chansen. Men med ditt egoistiska sätt att tänka är det nog tveksamt att något alls biter innan det är för sent.
Citera
2017-06-22, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heltutanklass
Man lär väl kolla lite noga i backspegeln innan man byter fil eller? Man ser ju om nån kommer ikapp om den kör fort! 200 är knappast ljusets hastighet.

Du har ju helt klart rätt i att han förmodligen hade klarat sig om han inte kört så fort men kollar man inte ordentligt i backspegeln vid filbyte är det bara en tidsfråga innan man smäller på flerfilig väg där det finns fler trafikanter det hade ju lika gärna kunnat vara en polis på uttryckning!

En polis på utryckning får inte överträda hastigheten utan blåljus. Ser du en bil 100 m bakom när du själv ligger i 100 räknar du inte med att den ska komma ifatt på 4 sekunder.
Citera
2017-06-22, 15:45
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Man lär väl kolla lite noga i backspegeln innan man byter fil eller? Man ser ju om nån kommer ikapp om den kör fort! 200 är knappast ljusets hastighet.

Du har ju helt klart rätt i att han förmodligen hade klarat sig om han inte kört så fort men kollar man inte ordentligt i backspegeln vid filbyte är det bara en tidsfråga innan man smäller på flerfilig väg där det finns fler trafikanter det hade ju lika gärna kunnat vara en polis på uttryckning!

Nu vet vi ju varken den exakta hastigheten eller hur kvinnan betedde sig innan olyckan. Hon kan ha brustit i uppmärksamheten, hon kan ha felbedömt hastigheten på bakomvarande fordon.

Om vi utgår från att det gick i 200 är en skillnad på 90km/h relativt stor.
Citera
2017-06-22, 15:51
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Det är viktigt folk kollar backspegeln och ger tecken i tid om de tänker byta fil ja .Sen om jag kör fort eller inte spelar ingen roll

Det gör det visst om vi kallar den första bilen A som kör 100 km/h och upptäcker bil B 200 meter bakom och bil B kör 200 Km/h. Då tar det 5,4 sekunder innan den är ikapp. Kör B 250 Km/h tar det bara 4 sekunder.

Om A upptäcker bil B 500 meter bakom tar det 13,5 sekunder innan den är i kapp. Kör bil B 250 Km/h tar de 10 sekunder. Motorcyklar kör ofta mellan 250 - 300 Km/h när de är ute och leker med döden.
Citera
2017-06-22, 15:56
Medlem
grey.eagles avatar
Den som gör filbytet är ansvarig för att det sker säkert, om nu en blåst förbi så borde uppmärksamheten bakåt ökat dramatiskt kan man tycka.
Citera
2017-06-22, 15:57
Medlem
Heltutanklasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
En polis på utryckning får inte överträda hastigheten utan blåljus. Ser du en bil 100 m bakom när du själv ligger i 100 räknar du inte med att den ska komma ifatt på 4 sekunder.

Jag kollar i backspegeln tillräckligt länge för att se att jag inte hindrar nån. Oavsett hur fort man kör så får man aldrig hindra nån!
Citera
2017-06-22, 16:01
Medlem
Citat:
Jag kollar i backspegeln tillräckligt länge för att se att jag inte hindrar nån. Oavsett hur fort man kör så får man aldrig hindra nån!

Hur stor marginal bakåt tycker du man ska ha innan man byter fil? Räcker 200 m? Hur väl kan man bedöma hastigheten på en bil 200 m bakom?
Citera
2017-06-22, 16:05
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:

Precis och som du skrev innan 200 är ju inte ljusets hastighet kan dem inte se det bör dem ju inte byta fil
Citera
2017-06-22, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basil63
Svennebanankillar. MB AMG och Audi RS5. Audin är skrot.

Låter mer som nyrika ortenväktare.
Citera
2017-06-22, 16:20
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
OM det är så att hon påbörjat en omkörning så fort en annan bil precis susat förbi i 200+ så är det ganska dumt, den andra bilen kan inte ha legat så långt ifrån den första bilen. Blev hon taggad av första bilen som brassa förbi? Hade dubbelkollat två gånger. Skulle inte förvåna mig om hon bara kastat ut sig i vänsterfil. Hejhej!!

Fortfarande inte hennes fel. Men kanske hade det kunnat undvikas? Är man osäker på sin bilkörning brukar man inte ligga och köra 200+ tänker jag.

Ligger jag och kör 200+ så är jag alltid redo att bilarna till höger inte är uppmärksamma och kan helt plötsligt lägga sig i vänsterfil utan som helst tanke. Allt beror på. Ligger dom tätt efter varandra i högerfil så får man vara beredd.

Eller så var grabben efterbliven.
Grejen är att om du kör i 200 knyck så rullar du kanske 50-60 meter i sekunden. Om någon förare i högerfilen glömmer att kolla i spegeln och svänger ut 100 meter framför dig så hinner du ju inte göra så mycket. Du åker in i evigheten omgående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in