2017-06-19, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Vissa kurser/program är öppna riktigt länge men jag tror doc att det vanligaste är tre veckor efter terminsstart så skall det vara fritt fram att anmäla sig så länge det finns platser kvar.
Så JA, det kan vara möjligt att göra en anmälan så sent.

Men i tråden du startade som blev låst så skrev du att du hade G, då undrar jag hur länge sen var det du läste gymnasiet och har du jobbat efter det?
Anledningen till varför jag undrar är att du kanske är behörig redan nu.
https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/

Hej pmatt. Jag tror inte reel kompetens var aktuellt i mitt fall. Hur som helst så har jag redan läst upp mina betyg, och har nu tillräckligt med G samt den särskilda behörigheten jag behöver. Anledningen att jag inte kommer få ut mina betyg förräns i höst är på grund av att det inte finns någon på skolan som kan ge ut betyg under sommmarlovet.

Du menar alltså att det vanligaste är att folk fortfarande tas in efter kursstart? Det är ju väldigt betryggande i så fall. Jag ska se om jag kan få tag i skolan och fråga dom direkt.

Tack för svaret.
Senast redigerad av dranko 2017-06-19 kl. 15:47.
Citera
2017-06-20, 22:49
Medlem
Om jag vill läsa Systemvetenskapliga programmet på Högskolan dalarna, kan jag sedan läsa en master inom relevant område på ett större universitet? KTH t.ex.

Måste jag ha läst specifika kurser eller är det bara att ha bra betyg och en kandidatexamen som gäller för att komma in?
Citera
2017-06-21, 23:01
Medlem
Vet nån vilka kurser som öppnar för anmälan vid urval 1 i Lund? Kan man anmäla sig och läsa en kurs till hösten nu i efterhand?
Citera
2017-06-22, 11:25
Medlem
När behandlas en sen anmälan? Jag vet att den behandlas efter att alla vanliga ansökningar är avklarade och i de flesta fall så innebär väl det att de behandlas efter urval 2. Men om utbildningen är mindre populär och har svårt att ens fylla platserna, behandlas sena anmälningar då redan i samband med urval 1? Om t.ex alla sökande kommer in redan i urval 1 och det inte finns några reserver.

Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Vet nån vilka kurser som öppnar för anmälan vid urval 1 i Lund? Kan man anmäla sig och läsa en kurs till hösten nu i efterhand?

Exakt vilka kurser som öppnas vet jag inte men med en sen anmälan så finns fortfarande chansen att bli antagen till höstterminen.
Citera
2017-06-22, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
När behandlas en sen anmälan? Jag vet att den behandlas efter att alla vanliga ansökningar är avklarade och i de flesta fall så innebär väl det att de behandlas efter urval 2. Men om utbildningen är mindre populär och har svårt att ens fylla platserna, behandlas sena anmälningar då redan i samband med urval 1? Om t.ex alla sökande kommer in redan i urval 1 och det inte finns några reserver.

Exakt vilka kurser som öppnas vet jag inte men med en sen anmälan så finns fortfarande chansen att bli antagen till höstterminen.
När ska man göra denna sena anmälan och hur kommer den att rangordnas i förhållande till de anmälningar som gjorts i tid?
Citera
2017-06-22, 11:52
Medlem
Citat:
När ska man göra denna sena anmälan och hur kommer den att rangordnas i förhållande till de anmälningar som gjorts i tid?

Gör den så fort som möjligt, de rangordnas inbördes efter datum! Alla sena anmälningar står dock sist i kön så det spelar ingen roll om du har bättre meriter än någon som anmälde sig i tid, den personen antas innan dig.
Citera
2017-06-23, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Gör den så fort som möjligt, de rangordnas inbördes efter datum! Alla sena anmälningar står dock sist i kön så det spelar ingen roll om du har bättre meriter än någon som anmälde sig i tid, den personen antas innan dig.

Jo, fast vissa skolor, exempelvis Lunds universitet, öppnar inte möjligheten för sen anmälan förrän vid tiden för urval 1.
Citera
2017-06-23, 12:36
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flensberg
Om jag vill läsa Systemvetenskapliga programmet på Högskolan dalarna, kan jag sedan läsa en master inom relevant område på ett större universitet? KTH t.ex.

Måste jag ha läst specifika kurser eller är det bara att ha bra betyg och en kandidatexamen som gäller för att komma in?

Det varierar säkerligen en del beroende på vilken specifik master du tänker på. För KTH är det troligtvis i allmänhet vettigt att ha läst en del matte.

Om du redan nu tänker på någon specifik master så är det även vettigt att kontakta studievägledare på aktuellt lärosäte för att fråga om du behöver särskilda kurser för att bli behörig.
Citera
2017-06-26, 08:34
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Är det bara för mig som det fortfarande står handläggning pågår? Vill se att det står behörig, haha 😂
Citera
2017-06-26, 12:05
Medlem
vojnes avatar
Citat:

Utan att veta exakt, så är jag ändå ganska säker på att de kurser som öppnas är de som har platser kvar (eller förväntas få platser över i urval 2). Och vilka det är är omöjligt att svara på före urval 1.

Om man tittar historiskt kan man gissa att de kurser som tidigare tagit in samtliga sökande kommer att göra det i år igen, men någon garanti för att det blir så finns förstås inte.
Citera
2017-06-26, 13:42
Medlem
Någon som vet absolut sista datumet för att stryka utbildningar för att ändra rangordningen?
På antagning står det "Du kan stryka utbildningar ända fram tills det är dags för det första urvalet, som sker några dagar innan antagningsbeskedet kommer,"

Men det kan ju vara allt mellan 1:e juli till 12:e juli ?
Senast redigerad av Astronomia 2017-06-26 kl. 13:51.
Citera
2017-06-26, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Någon som vet absolut sista datumet för att stryka utbildningar för att ändra rangordningen?
På antagning står det "Du kan stryka utbildningar ända fram tills det är dags för det första urvalet, som sker några dagar innan antagningsbeskedet kommer,"

Men det kan ju vara allt mellan 1:e juli till 12:e juli ?

Det finns ingen exakt tid, enligt uhr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in