2017-06-21, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Målet hade inte varit lika glasklart om JM följt Hikes råd. För jag är helt säker på att Hikes gett henne råd. Det är ju Hikes jobb. Men jag är också lika säker på att JM inte följt Hikes råd. Ingen vettig advokat råder sin klient att svara som JM gjort. Men nu tror JM på sin egen formidla storhet och fenomenala pratsvada. Därför har hon utan eftertanke sagt saker som varit till hennes nackdel och förstärkt bevisningen.

De gamla drakarna vill så klart inte ha henne. För mycket arbete för att uppväga arvodet och publiciteten. Men någon uppstickare som vill ha sitt namn ofta omnämnt kan tänkas ta henne. Eller någon som går igång på omöjliga fall.
Johanna borde ha läst en juridisk handbok i stället för psykologisk goja under denna sin nya fritid
Citera
2017-06-21, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Visst är det så. Pläderingarna är oerhört viktiga för försvaret som tar över efter åklagarna och får sin chans att tala fritt för första gången och talar dom rätt i anförandet är dom definitivt med och kan göra både det ena och det tredje för att så massa tvivel i överläggningen. I detta fall kommer åk att bygga upp hela fallet på MR och med tanke på att hikes är sist ut kan hon lätt kunna smula sönder MRs historia med tanke p¨å dagens kaoz skapat av jähresten och åk själva.
Hikes kommer använda dagens "sanning" för att visa på EXAKT vad hon sa i sakframställan till pläddering.

- "Om hon inte hjälper mig nu skall jag förstöra ordentligt"
Det är väl det han försöker göra nu, säger Hikes

Hon hade såklart koll på zlazken (z=s) och vad som komma skulle.

Och det handlar nu om alla bitar där MR från att skyddat JM går mot att förstöra ordentligt. Där kommer hon ta fasta och omkullkasta anstiftan och att JM skulle varit med på mordet.

En Thomas Olsson-pläddering på Hikes jobb så kommer brottsrubriceringen sänkas till enbart det som tekniskt kan bevisas. Och då talar vi inte om livstid eller ens nära. Lappar, brev och avlyssningar ger henne medhjälp eller skyddande. Betydligt kortare straff än vad idioterna i tråden tror och maniskt upprepar varje morgon.

PS. Sen finns det mer saker i sakframställan man bör ha i minnet.
Senast redigerad av stativera 2017-06-21 kl. 22:08.
Citera
2017-06-21, 22:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det är väl främst Jähresten som ska avgöra om det gynnar hans klient eller inte. Åklagarna har inte dragit stora växlar på det alls, vilket är helt korrekt.
MR kan ha gjort en inspelning och sparat tröjorna, han hade alla skäl i världen att göra det, men han kan uppenbarligen inte producera dem, vilket gör storyn värdelös. Då bör man som försvarare ge rådet att sitta på det tills man har bevisen. Historien missgynnar hans klients trovärdighet om bevisen inte finns, eller går att uppbringa. Men MR kan ju strunta i LJs råd, självklart.
Fetat:
Exakt vad jag menar:
... Vad än Jähresten rekommenderar så är han på uppdrag för sin klient.
Citera
2017-06-21, 22:07
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av addemanna
Ja, är det inte hemskt vilken grotesk konspiration hon är utsatt för. Alla andra ljuger, hon är den enda som sitter på "sanningen", folk dör som flugor i hennes omedelbara närhet, sexvideor etc. Det förstå väl varenda kotte att det bara är SLUMPEN och/ -eller en GIGANTISK KONSPIRATION som stackar JM har råkat ut för. Ren och vit som snö, lugn som en filbunke och med 10 (eller var det 11 med colaburken) olika helt vattentäta och bevisade alibin som försäkrar hennes totala oskuld. Vem är ute efter JM egentligen? Kanske är det "the man on the grassy knoll"?

Skämt och sido, det som inte riktigt funkade idag var ändå MR's hemliga ljudinspelningsstory. Av flera skäl men jag tror mig kunna gissa varför den bomben kom idag. Men varför är jag skeptiskt?

1. Ljudinspelningen skall tydligen innehålla en lång sekvens där MR ställer massa frågor till JM för att pumpa henne på erkännande information, sen när har MR ett tillräckligt stor svenskt vokabulär för att utföra en sådan sak?
2. Varför måste den mystiske OCH efterlyste innehavaren av bevismaterialen färdas ända från Turkiet till Sverige personligen med en ljudfil som han kan sända en kopia av både fysiskt eller digitalt?
3. VEM i hela världen, speciellt en som är internationellt efterlyst, skulle riskera sitt *ss och färdas genom hela jäkla Europa för att "rädda" en simpel bekants bacon?
4. En tröja tillhörande JM med en blodfläck från GM som MR har smetat dit betyder inget mer än just det, han hade smetat dit det. Det bevisar ändå inte att JM var på plats med den tröjan på vid mordtillfället. Det kan likaväl ha smetats dit i efterhand på ett eller annat. Och andra sidan så måste ju blodet ha varit i flytande form ännu och inte koagulerat vilket borde indikera att det hade hänt ganska snart efter mordet.

Jag tror att storyn är falsk men jag tror också att Jähresten valde att tro på den i ett sista desperat försök att sätta press på JM att erkänna. Hon kan ju inte veta om det stämmer eller inte, att han hade en snutt på telefonen som han spelade upp för henne men hon kunde ju inte veta att det var från en längre inspelning, gjord med en helt annan enhet. Hursomhaver är hon körd synd bara att hon inte, given chansen idag, kunde erkänna och göra EN sak rätt i sitt liv och ge NÅGONTING till alla de hon har ljugit för, svikit, skadat eller sårat. Än en gång, vilken hemsk, hemsk människa.

Nej, det håller jag med dig om att det är märkligt att han (den efterlyste) skulle komma hit med bevisen. Som jag uppfattade det så hade han släkt i Danmark, det troliga är väl i så fall att någon av dem skulle kunna ta emot bevismaterialet och ge det till advokaten.

Sedan är bevisläget mot Johanna så bra att hon blir fälld oavsett. Därför tycker jag att det kunde vänta till HR. Eftersom det nu är tidsbrist och mycket när det gäller den bevisningen hänger i luften (om jag säger så) så skulle det räcka med att ta upp den i HR.

Samtidigt så är det något MR vill förmedla när han berättar detta typ "underskatta mig inte. Dagarna efter den tredje vaknade jag till och vidtog försiktighetsåtgärder". Han märkte nog att det var si och så med JM:s lojalitet och visste inte vad han kunde förvänta sig av henne.

Ska man vara jäkligt ironisk så har vi alla fått upptäcka att man kan vänta sig vad som helst av henne

Det var för bedrövligt när hon sa att hennes barn ljög och hon satt där som en martyr "ja, jag har sagt till dem att är det något så skyll på mig". Så sitter hon inför förhörsledarna och säger att hennes son kan vara skyldig till mordet på sin morfar för att han alltid har hatat honom.
Senast redigerad av why123 2017-06-21 kl. 22:24. Anledning: .
Citera
2017-06-21, 22:08
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Johanna borde ha läst en juridisk handbok i stället för psykologisk goja under denna sin nya fritid

Ja, hon borde ha studerat de lagar åklagaren anser hon brutit mot, hur en rättegång går till samt hur man uppför sig och säger under en rättegång eller. ett förhör för att verka trovärdig.
Citera
2017-06-21, 22:08
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Ja, det ser ut som ganska hopplöst och rentav förbannat. Visst är det så att Johanna med seg och envis energi lagt den ena käppen efter den andra i Hikes hjul? Johanna är så till den milda grad okunnig och oförstående om sin egen sits och om verkligheten att det är bedrövligt. Vem kan man leta upp till en ev. HR-prövning?
JM nekar ju så d lär bli en överklagan, även i deldomen gällande Aki
Citera
2017-06-21, 22:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
1: MR är också åklagarens bästa vittne. Mycket bygger på hans trovärdighet.
2: Ja, de har ett val att inte åberopa det och hoppas på att inte Hikes gör det, vilket hon såklart inte skulle göra utan vetskap om att det inte är sant.
3: Hehe, jo det kanske du har rätt i.
1+2. Jähresten är MRs advokat - ske min klients vilja, icke min.
ÅK i sin tur arbetar under objektivitetsprincipen och är skyldig att utreda all information.

5 maj vill MR ha förhör och berätta om inspelningen:
Citat:
Förhöret skedde den 5 maj, en vecka efter åtalet. Det var ex-pojkvännen själv som påkallade förhörsledarnas uppmärksamhet och ville berätta det.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/hemlig-ljudfil-kan-falla-42-aringen-for-mord
ÅK har inte haft nåt material att arbeta med:
" Åklagarna har tittat i Mohammad Rajabis telefon och inte hittat någon ljudfil. När han inte kan säga på vilket sätt han har fått den skickad till sig är det också svårt att hitta den när den raderats, säger Wenna."

Information om processens gång är nu presenterad inför rätten, en person sägs vara på väg.
Om det sen är rappakalja återstår att se.

MRs advokat Lars Jähresten:
"- Inledningsvis ville min klient inte berätta det för polisen, vi ville se om materialet kom polisen till handa. Tiden gick,åtalet väcktes och vi påkallade ett förhör med honom."

ÅK Wenna:
"Vi avvaktade för att få tag på sakerna, vi ville inte delge 42-åringen materialet."

live svt
Citera
2017-06-21, 22:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Nu kan dom inte backa MR han levererade en helt ny historia idag...
5 maj, närmare bestämt - men den var inte "ny". Försvararen kände till den och man ville först avvakta för att se om materialet kom polisen till handa. - Härefter har polisen tagit med sig MR till Platt*n och gjort en liten rekonstruktion och MR fått visa var inspelningsapparaturen inköpts.
Citat:
...där det mest patetiska var att han hittade JMs SVARTA t-shirt på sovrumsgolvet och inte nog med det han såg blodiga finger/handmärken på axeln. Jag påminner igen om färgen. SVART! Sen gömmer han den under sängen och tar den med till stockholm och ger den till en afghan i en lobby. SVART var färgen, hörde du det?
Torkat blod - om än aldrig så lite - syns alldeles utmärkt väl på en svart t-shirt. Otaliga äro de som lagt sina svarta textilier i blöt i kallt vatten. - MR fick ihop det rätt väl också med att han råkade snudda vid JM:s axel i samband med att han skulle ta på sig bilbältet (se s. 265ff i Tekniska protokollet). - Det blir ytterligare ett par + i kanten för MR:s sinne för detaljer: Det var en riktig vargunge JM mötte den här gången - och champagne och jordgubbar är ingen mat för vargar; den födan är det bara får och lamm som går i gång på... Och än är inte resan slut.
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Throw me to the wolves and I return leading the pack
Citera
2017-06-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
En överklagan måste formuleras med finess, väl?
Hur skulle den månne kunna se ut?
Här har vi nästa uppgift för tråden, som lär bli myyyycket lång.
Citera
2017-06-21, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det är väl främst Jähresten som ska avgöra om det gynnar hans klient eller inte. Åklagarna har inte dragit stora växlar på det alls, vilket är helt korrekt.
MR kan ha gjort en inspelning och sparat tröjorna, han hade alla skäl i världen att göra det, men han kan uppenbarligen inte producera dem, vilket gör storyn värdelös. Då bör man som försvarare ge rådet att sitta på det tills man har bevisen. Historien missgynnar hans klients trovärdighet om bevisen inte finns, eller går att uppbringa. Men MR kan ju strunta i LJs råd, självklart.

MR hade inga val. Spöket "knarkkung" fanns med i slaskade förhör på tidigare stadium än 5 maj.
Åkl drog inte på för stora växlar? Nej för fan, de ville ha detta nertonat när åtalet väcktes, men MR kunde inte låta bli att låta knarksvadan glappa. Frågan är vem som kallade till förhör 5 maj?
Citera
2017-06-21, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Kollade nyss AB, mindre pixlad bild på Johanna, då är frågan när får hela Sverige se hennes uppstudsiga nylle. Vi som är här vet ju redan hur kärringen ser ut. Vore jag barn till denna kvinna skulle jag flytta från Eskilstuna fort som ögat. Bo i denna stad och alltid ha sina blickar mot sig.
Citera
2017-06-21, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
MR hade inga val. Spöket "knarkkung" fanns med i slaskade förhör på tidigare stadium än 5 maj.
Åkl drog inte på för stora växlar? Nej för fan, de ville ha detta nertonat när åtalet väcktes, men MR kunde inte låta bli att låta knarksvadan glappa. Frågan är vem som kallade till förhör 5 maj?
Vet du att det finns i slasken?
De var just det (eller något liknande) jag ville höra lite tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in