2017-06-21, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Ang hänvisning till FUP å den så kallade Stroken. Visst är det så att jurryn inte får tillgång till FUP? Tyvärr, om det nu är så.

Juryn? Detta är ju inte en amerikansk film... även om man mycket väl kanske kan jämställa med det.... i Sverige är det nämndemän....
Citera
2017-06-21, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Ursäkta, låt mej tillägga ännu en " Dr Phil-diagnos" JM gav sej själv idag : " jag är världens lugnaste person " : 😇+😈+😂+😄= JM
Jo - det här med karaktärsvittnen: vanligtvis (i USA i alla fall) brukar ju mostrar och farfäder påpeka att denna den gulligaste av ungar omöjligt kunde slita halsen av 14 personer, än mindre en fluga. Här är det lite tvärtom ... och Johanna framstår som det trognaste och pålitligaste av tänkbara sådana ...
Citera
2017-06-21, 21:10
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ang hänvisning till FUP å den så kallade Stroken. Visst är det så att jurryn inte får tillgång till FUP? Tyvärr, om det nu är så.
Finns ingen jury men det finns nämndemän. FUP får dom läsa hur mycket dom vill antar jag då det är ett offentligt dokument men när de sitter och utgör rättens ledamöter så ska de utgå från vad som framkommer under förhandlingen, inte vad som står i FUP.
Citera
2017-06-21, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Som någon skrev tidigare är det väldigt märkligt att MRs smugglarkompis skulle återkomma till Sverige, landet han är lyst i, för att hjälpa sin bekant MR med en ljudfil. Nej, det luktar illa det där. Antingen ställer man JM mot väggen och låter henne trassla in sig (hon sa att de aldrig kommer få fram någon) eller så är man dum i huvudet. Skulle han inte komma, och ljudfilen aldrig kommer fram skulle det snarare skada MRs trovärdighet. I så fall ett riktigt rookie-misstag av försvararen.

Kommer i slutplädderingen. Ta ALDRIG Hikes för rookie. Hon gör ett hästjobb i underläge och har kommit en bra bit på vägen. I HR blir det ännu bättre.
Citera
2017-06-21, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Juryn? Detta är ju inte en amerikansk film... även om man mycket väl kanske kan jämställa med det.... i Sverige är det nämndemän....
Man har inget val om man vill jämföra, nej. Det intressanta är att nämndemännen är politiskt tillsatta i Sverige, medan de är lottade ur den vanliga befolkningen i USA. Sedan tillkommer förståss en knepig process där båda sidor i ett fall ska utfråga och godkänna varje medlem. Men det är en annan historia.
Citera
2017-06-21, 21:13
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Fel ord/språk, sorry. Kan du, någon upplysa mig ang nämndemännens tillgång till FUP? Edit. Redan gjort tack.
Senast redigerad av Pandalina4 2017-06-21 kl. 21:18.
Citera
2017-06-21, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Kommer i slutplädderingen. Ta ALDRIG Hikes för rookie. Hon gör ett hästjobb i underläge och har kommit en bra bit på vägen. I HR blir det ännu bättre.
Ja det gör hon. Och om det går åt skogen så må ingen skugga falla på henne!
Citera
2017-06-21, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo123
Hon kommer ut som en fattig 60 åring. Utan chans att få jobb så samhället får betala tills hon får pension. Från lyx till fängelse så kan livet bli när man är girig.

Kommer hon ut som 60 år gammal subba lär hon knappast ha problem då hon med all säkerhet kommer bli omhändertagen av rik lika sjuk psykopat. De kan nog ha mycket roligt tillsammans, både vad gäller det ena och andra!

Hoppas hon sitter längre än så!
Citera
2017-06-21, 21:18
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Som någon skrev tidigare är det väldigt märkligt att MRs smugglarkompis skulle återkomma till Sverige, landet han är lyst i, för att hjälpa sin bekant MR med en ljudfil. Nej, det luktar illa det där. Antingen ställer man JM mot väggen och låter henne trassla in sig (hon sa att de aldrig kommer få fram någon) eller så är man dum i huvudet. Skulle han inte komma, och ljudfilen aldrig kommer fram skulle det snarare skada MRs trovärdighet. I så fall ett riktigt rookie-misstag av försvararen.
Tack för sakligt svar. En tanke fråga till, är det inte åklagarens val att igår lägga till MRs förhör gjort 5/5. Inte kan en advokat dvs J bestämma det?
Citera
2017-06-21, 21:25
Medlem
Citat:
Tack för sakligt svar. En tanke fråga till är det inte åklagarens val att igår lägga till MRs förhör gjort 5/5. Inte kan en advokat dvs J bestämma det?

Det är åklagaren som åberopat vittnesmålet antar jag. Men åklagaren och MRs försvarare har samma agenda. Advokaten kan, likt åklagaren, åberopa vittnesmål men detta måste skett efter ganska noggrann eftertanke eftersom de tagit så lång tid. Det är tiden som jag hänger upp mig på. Om man inte har någon ljudfil, vilken jag föreställer mig att de försökt återställa därav tiden, så förstår jag inte varför det tagit denna tid om man inte har mer. Skulle det visa sig att kompisen inte återkommer och de inte går att få tag i ljudfilen så kan det innebära att rätten förevisas att MR är kapabel att ljuga. Vad skulle han då mer ljuga om? Det skadar den tillförlitlighet man byggt upp.

Kommer JM gå fri? Nej.
Kommer det vara ett steg i fel riktning? JA.

Det är taktiskt inkompetent. Därför tvivlar jag på att detta var allt. Självfallet kan det vara så att man vill visa att det finns mer och man kan anta att rätten redan har en stor tilltro till MR men det är lite gambling.
Senast redigerad av Avalancheking 2017-06-21 kl. 21:51.
Citera
Medlem
Det här med de nya uppgifterna som kom idag, alltså att MR möjligen har ett möjligt ess i rockärmen:
det togs alltså upp av åkl. efter det att rättegången inleddes? Är det absolut första gången det nämns, eller finns det antytt i FUP på något sätt?
Jag funderar lite på detta märkliga dröjsmål. Det kan ju vara så att J. jobbat som en galärslva med att söka killen och att det lyckats först nu?
Kan det också vara så att MR så här sent omsider bestämt sig för att äntligen slå till? Ibland har det verkat lite som att han höll JMs insatser åt sidan. Men nu när han inser hur hon inte bara utnyttjat honom utan även föraktat honom, då slår han till? Obönhörligt.
(Långsökt, kanske)
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Det är framförallt för försvaret som plädderingen är viktig eftersom åkl "äger" rättegången, kallar sina vittnen och skriker"objection your honort". Därför får försvaret de sista ordet utan att bli avbrutna.

Ett exempel på hur ett åtal maldes sönder av en utmärkt pläddering är Thomas Olsson i Bodenfallet.
Alhem, GW hyllade detta, åkl grät ut med "styck-dråp".

Så kan det gå.
Visst är det så. Pläderingarna är oerhört viktiga för försvaret som tar över efter åklagarna och får sin chans att tala fritt för första gången och talar dom rätt i anförandet är dom definitivt med och kan göra både det ena och det tredje för att så massa tvivel i överläggningen. I detta fall kommer åk att bygga upp hela fallet på MR och med tanke på att hikes är sist ut kan hon lätt kunna smula sönder MRs historia med tanke p¨å dagens kaoz skapat av jähresten och åk själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in