Citat:
Ursprungligen postat av
vallero
Nu behövs det inga tekniska bevis för att fälla JM för anstiftan och medhjälp i föräldramordet, så mycket är klart. Hon har inget alibi. Det finns indicier och motiv så att det räcker och blir över. Hennes "milda" och "lugna" personlighet har hon själv visat upp för rätten. Och det ska vi vara tacksamma för.
För jag gillar inte alls MRs svammel om tröjor och inspelning på väg genom europa med en efterlyst knarksmugglare (allt enligt en kusin i ett annat land).
Johanna högg ju på detta direkt, vilket inte är konstigt då hon vet att historien är påhittad, och att det inte finns någon inspelning. Inte bra alls.
Jähresten verkar faktiskt mer än lovligt dum som går på MRs rövarhistoria. I hovrätten, där den slutgiltiga domen kommer att avkunnas, kan denna lögn få en helt annan betydelse. Mycket av åtalet har byggts på att MR, efter erkännandet, har hållt sig till samma story, nämligen att JM körde bilen till och från brottsplatsen, gett honom mordvapnet och hade länge tjatat på MR att utföra dådet. Mycket annat backar ju upp denna version av hur det gick till, JMs brist på alibi inte minst.
Men i Hovrätten (iofs även i TR, men jag tvivlar) kan de pga denna lögn välja att helt och hållet förbise alla MRs vittnesmål om JMs roll under kvällen, och detta kan teoretiskt leda till rimligt tvivel, hur otroligt det än verkar. Nu tror jag inte det blir så, men hur Jähresten resonerar övergår mitt förstånd.
(Och nej, jag har inte anslutit mig till trollen i tråden, som även de klankar på Jähresten och skrattar åt MRs osannolika historia.)
Så du hakar på så här lite kvart i tolv och låtsas ansluta dig? Du får ingen
high5 av mig
Nu när du håller med vilket är bra..så:
hur skall åkl kunna
backa upp historien om att JM "tjatat" MR till mordet? Det kan vara lika mycket
påhitt som den knarksmugglande afghanen.
Visst hon har inget alibi, men frånvaro av alibi räcker inte. Tider måste gå ihop. Alla alternativ måste vara uteslutna.
Motivet smulade åkl sönder de första 2,5 dagarna så att självaste GW gjorde "
ridå"
Detta har varit en rättegång med enbart en inriktning karaktärsdrag. Det var länge sedan rättssytemet ägnade sig åt karaktärsbevittning.