2017-06-21, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
"Den 42-åriga kvinna som sitter häktad misstänkt för sommarstugemordet i Arboga har fått alla sina tillgångar frysta av åklagaren.
Det uppger Eskilstunakuriren.
Om kvinnan döms för mordet och mordförsöket riskerar hon att få betala miljonbelopp i skadestånd."

Enl stämningsansökningarna är det kvarstad på:
378.000 (GM/AM fallet)
775.000 (Aki, 8 målsägare)

Sedan vet jag inte hur det blev med AFAs 267.000, om det är med i ovanstående eller inte.
Citera
2017-06-21, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Pengarna är frysta, som redan flera skrivit i tråden.

Sen tror jag också att även om så inte varit fallet så är nog JM sista människan i världen som skulle skriva på en fullmakt till någon annan att fritt förfoga över hennes tillgångar.

Det framgick i förhöret att JB var den som skötte JMs ekonomi. Det är inte rätt men fullmakten behövs ju inte om det finns e-leg. Eller juridiskt ska det ju finnas fullmakt men i praktiken räcker det ju med dosa och koder.
Citera
2017-06-21, 12:39
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon är givetvis hans mor. Han saknar henne garanterat och det är just denna AMBIVALENS som nu kommer vara svår för honom - inte att han talat sanning till polisen, inte att hans förhör spelats upp inför rätten:
Den här sortens mödrar slår och smeker med handen på samma gång.
Hon äter själar som vi vanliga äter frallor till frukost. Hon suger, hon tär och hon slukar folk med hull och hår. Hon kräver och hon är gravt störd.
Samtidigt är hon garanterat kul, spontan och det är full rulle. Hon myser med barnen på sina villkor.

Detta är vad AG behöver förstå och inte belasta sig själv det minsta. Att det tar tid - och det får ta tid - att bearbeta råder ingen tvekan. Om han får vägledning för att förstå att hon inte är normal, att hon är störd så behöver han heller inte hamna i varken bitterhet eller hat.
Det är sjuka bindningar som inte nåt av barnen kan klandra sig själva för - men det är oerhört viktigt att komma loss ur hennes grepp. Han har därmed gjort ett stort steg via sina val att säga sanningen.
Först då kan det börja normaliseras och på sikt kan han se det på annat sätt.
Jättebra beskrivning av JM:s "mammaroll" som varit helt grundad i hennes egna behov.
AG finns det hopp om, att han kommer att klara sig igenom detta. När han klarar att ta sig ur hennes sjuka grepp och när han sakteliga börjar förstå hur sjukt hon betett sig och att det är henne det är fel på. Ansvaret för allt helvete är hennes. En förälder har ansvar för sitt barn. Ett litet barn har inget ansvar för sin förälder. Att han valde att säga sanningen var ju för att sanningen är viktig för honom, vilket är ett friskhetstecken. Han valde inte att säga sanningen för att bestraffa sin mor.
Det är en jävla skillnad.
Är helt sunt det han gjort och ökar chansen till en bra läkningsprocess och personlig utveckling.
Citera
2017-06-21, 12:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Exp i dag: "Arbogakvinnans tårar om sprickan i familjen."

Spricka?
Förlåt men kunde inte låta bli.
Hennes egna spricka?
Den har ställt till mycket olycka.
Bevare mig, vilken löjlig fet rubrik på startsidan. Hon har skapat en canyon och börjar böla när en begravningsentreprenör tar upp motsättningar vid Akis gravsättning. Som om det skulle beröra henne. Bah..
Hon spydde galla över Akis familj. Tror minsann hon har lite rekvisita med sig som underlättar on/offknappen.
Citat:
"Arbogakvinnan fortsätter att torka tårar från det tidigare vittnesmålet. I rättssalen har hon med sig glasögon som hon har burit växelvis under rättegången. Just nu är de avtagna och ligger på bänken framför henne.

På bänken finns också hennes anteckningar, ett paket näsdukar och ett foto som visar en eller flera personer. Jag kan inte se vilka som är på bilden."
live expressen
Citera
2017-06-21, 13:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Fantastiskt insiktsfullt inlägg av dig!
Tack. Inspirerades av Dr JM då hon gav en så fantastisk fin tolkning av Freud, vill ju inte vara sämre och tangerade försvarmekanismer, reaktionsmönster i chockfaserna.
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Jättebra beskrivning av JM:s "mammaroll" som varit helt grundad i hennes egna behov.
AG finns det hopp om, att han kommer att klara sig igenom detta. När han klarar att ta sig ur hennes sjuka grepp och när han sakteliga börjar förstå hur sjukt hon betett sig och att det är henne det är fel på. Ansvaret för allt helvete är hennes. En förälder har ansvar för sitt barn. Ett litet barn har inget ansvar för sin förälder. Att han valde att säga sanningen var ju för att sanningen är viktig för honom, vilket är ett friskhetstecken. Han valde inte att säga sanningen för att bestraffa sin mor.
Det är en jävla skillnad.
Är helt sunt det han gjort och ökar chansen till en bra läkningsprocess och personlig utveckling.
Jag nämnde bitterhet och hat och inledningsvis är ju alla emotionella reaktioner - om det så är avsky, hat, aggressioner etc - normala. Har ABs reaktion i åtanke. Rätt stöd genom processen och med tiden så kan det tona ner..
Känslor av vrede, hat, ilska, bitterhet (och i sin värsta form hämnd) riskerar annars vända sig mot egna personen. Mormor reflekterar kring det dubbla, hon talar om att älska men att givetvis fullständigt avsky det hon gjort.
Man får absolut aldrig glömma vad som egentligen hänt bland alla åtalspunkter - deras egen mor misstänks ha försökt mörda deras mormor och mördat deras morfar. Det är enormt starkt att gå igenom, djup sorg parallellt med ett enormt svek från en förälder.
Stackars alla barn. Två har inlett sorgeprocessen, två verkar stå och stampa i farlig zon.
Citera
2017-06-21, 13:04
Medlem
[quote=Askepott|61037719]
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Rätta mig om jag har fel.

JB har ju hand om JMs ekonomi. 2,4 miljoner är ju ganska mycket pengar.

Hur kan det vara så att JB och DB försökt låna pengar av mormor när de kan disponera JMs pengar som de vill?

Känns som om något inte stämmer.[/QUOTE

Är det inte så att hennes konton är frysta fram tills dommen faller.
Jag hoppas att samtliga konton är frysta....de ca 2 ,5 har ju nyligen kommit in...att JB skulle sköta det kontot låter inte bra....JM vill ju inget hellre än att dottern ska köpa henne ett alibi:låt bli!
Citera
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Bevare mig, vilken löjlig fet rubrik på startsidan. Hon har skapat en canyon och börjar böla när en begravningsentreprenör tar upp motsättningar vid Akis gravsättning. Som om det skulle beröra henne. Bah..
Hon spydde galla över Akis familj. Tror minsann hon har lite rekvisita med sig som underlättar on/offknappen.
Kom att tänka på en sak Britta Svensson skrev i krönika om LH-mordet.
"en mördares kalla tårar i rättssalen inget ovanligt. De brukar komma när den som kan vara omåttligt brutal mot andra tycker synd om sig själv".
Detta stämmer nog mer än väl in på både JM och hennes mördande afghan-kompanjon.
Men, JM är så van att vid behov pressa fram några tårar, hulka lite, sätta händerna i ansiktet, se ledsen ut så det kommer per automatik, när hon tror att hon kan frambringa medlidande och när hon tror att det ska verka som att hon har sådana känslor hon försöker pressa fram.
Men, hon är en usel skådespelerska kan man konstatera.
Även med viss "rekvisita" till hjälp.
Citera
Medlem
anothes avatar
Citat:
Den här sortens mödrar slår och smeker med handen på samma gång.
Hon äter själar som vi vanliga äter frallor till frukost. Hon suger, hon tär och hon slukar folk med hull och hår. Hon kräver och hon är gravt störd.
Samtidigt är hon garanterat kul, spontan och det är full rulle. Hon myser med barnen på sina villkor.
Har flera gånger träffat på individer som jag haft anledning tro mer eller mindre faller in på denna profil nämligen för att ´hon´ var behärskad, trevlig och vältalig medan alla runt henne uppvisade stressymptomer av olika slag. Naturligtvist pratade hon gärna öppet till allmänhet hur sjuka dessa är och behöver henne för att finna hjälp.
Citera
2017-06-21, 13:07
Medlem
MeMajks avatar
- Efter det vi berättade så har jag tillsammans med polisen vid ett flertal tillfällen försökt att lokalisera kamraten. Kamraten är namngiven, vi har fått kontakt med en annan person i utlandet, personen har bekräftat att de här sakerna finns och de ska nu vara på väg till Sverige. Det är de nya uppgifterna som finns i tilläggsprotokollet så att rätten vet vad det handlar om.
Citera
2017-06-21, 13:10
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
- Efter det vi berättade så har jag tillsammans med polisen vid ett flertal tillfällen försökt att lokalisera kamraten. Kamraten är namngiven, vi har fått kontakt med en annan person i utlandet, personen har bekräftat att de här sakerna finns och de ska nu vara på väg till Sverige. Det är de nya uppgifterna som finns i tilläggsprotokollet så att rätten vet vad det handlar om.

Men se där, nu levereras det godsaker tydligen.

Kompletterar ditt citat lite grann bara.

https://www.svt.se/nyheter/live/rattegang-i-arbogafallet

idag 13.06
Citera
2017-06-21, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Får man nu inte fram dessa.........vad händer då med trovärdigheten...kanske skulle man låtit saker vara!
Citera
2017-06-21, 13:19
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Får man nu inte fram dessa.........vad händer då med trovärdigheten...kanske skulle man låtit saker vara!
Tror inte afghanhanen är dum på DET viset, och håller det mer troligt att detta material finns
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in