2017-06-21, 11:53
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Alla hennes pengar?
Jag har för mig att åklagaren frös en miljon eller så.
"Den 42-åriga kvinna som sitter häktad misstänkt för sommarstugemordet i Arboga har fått alla sina tillgångar frysta av åklagaren.
Det uppger Eskilstunakuriren.
Om kvinnan döms för mordet och mordförsöket riskerar hon att få betala miljonbelopp i skadestånd."
Citera
2017-06-21, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Rätta mig om jag har fel.

JB har ju hand om JMs ekonomi. 2,4 miljoner är ju ganska mycket pengar.

Hur kan det vara så att JB och DB försökt låna pengar av mormor när de kan disponera JMs pengar som de vill?

Känns som om något inte stämmer.

Kan det inte vara så att dom försökte låna innan dessa kom in på kontot i Januari? Eller sas det vid något speciellt tillfälle som dom försökte låna av AM?
Citera
2017-06-21, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
JM's pengar är frysta

Är du säker på att det var de 2,4 m som var frysta?

Jag vill minnas att de frös 600 - 700 000 under hösten 16. Därefter har iaf inte jag läst om att mer pengar frysts.

Bra om de gjort det isf. Skadestånden lär ju skjuta i höjden. Många målsägare!
Citera
2017-06-21, 12:03
Medlem
Citat:

Jag vill minnas att de frös 600 - 700 000 under hösten 16. Därefter har iaf inte jag läst om att mer pengar frysts.

Samtliga tillgångar är, iaf nu, frysta.
Citera
2017-06-21, 12:04
Medlem
[quote=FYRB|61037601]Rätta mig om jag har fel.

Hur kan det vara så att JB och DB försökt låna pengar av mormor när de kan disponera JMs pengar som de vill?

Känns som om något inte stämmer.[/QUOTE

Är det inte så att hennes konton är frysta fram tills dommen faller.
Citera
2017-06-21, 12:04
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:

Sen kan man tycka att hon till viss del borde bli återbetalningsskyldig till staten/kommunen för att hon så grovt misskötte det uppdrag hon fått gällande flyktingbarn. Men, det kan man givetvis glömma.
Citera
2017-06-21, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Alla hennes pengar?
Jag har för mig att åklagaren frös en miljon eller så.

Det kanske finns andra brott också som pengarna är frysta för där förundersökning pågår.
Tänker främst på anstiftan till grov misshandel (misshandeln efter sexskandalen).
Skattebrott i företaget hon och A*i hade (korvvagnen), det finns ett handelsbolag.

Rörande korvvagnen har många här i tråden pekat på att enligt kontoutdragen så betalade A*i ingenting för mat m.m.
Han kanske visst betalade för förbrukningen hemma men kontanter syns inte på kontoutdraget.
Citera
2017-06-21, 12:10
Medlem
Exp i dag: "Arbogakvinnans tårar om sprickan i familjen."

Spricka?
Förlåt men kunde inte låta bli.
Hennes egna spricka?
Den har ställt till mycket olycka.
Citera
2017-06-21, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det är något som jag tycker är tråkigt att Anki ska behöva vara rädd för att ha sina egna pengar. Göran och Anki planerade att göra kul saker på ålderns höst. Nu mördades Göran men Anki lever fortfarande. Att hon inte tänker på att "leva livet" nu förstår jag verkligen. Trots det hoppas jag att det kommer en dag när hon vill göra roliga grejer, resa, unna sig saker osv..

Sedan är det en sak som gör mig riktigt förbannad och det var när Johanna visade en en lapp under rättegången där det stod att Anki bara brydde sig om Görans bankkort. Sanningen är att Göran och Anki har varit ihop/gifta hela deras vuxna liv och självklart har de därmed gemensam ekonomi.
Så lågt det är av Johanna att låtsas som om Anki har parasiterat på Göran! Anki har jobbat på posten under många år (som jag har förstått det) och dessutom tagit hand om hemmet när Göran startade sina företag. Utan henne hade han förmodligen inte lyckas ha både familj och karriär.
Personligen hoppas jag att hon så småningom hämtar sig (hon är inte så gammal, att jag kallade Johanna för kärring har inget med åldern att göra utan hennes bittra sätt) och hittar harmonin i tillvaron igen även om det tar tid. Det är hon värd.

Sedan när det gäller DB och JB, vi ska nog vara försiktiga när vi (emellanåt, mer eller mindre) demoniserar dem. DB är uppriktigt ledsen. Han hade ett stöd från morföräldrarna som inte går att bortse ifrån, och då tänker jag inte på ekonomin.Han hade det moraliska stödet som han inte fick från sin mamma. Att han grät i rättssalen så att han knappt kunde prata var inget spel.
Det framgår också att när Anki sa till på DB att skärpa sig så gjorde hon det verkligen på rätt sätt. Nu minns jag inte om det var via messenger Anki sa till DB " du fick pengar av din mamma för en vecka till mat och annat, ändå försökte då låna pengar av morfar, det är inte okej.
Man kan inte använda 500 kr om dagen när man inte har någon inkomst. Fortsätter du såhär tar vi vår hand ifrån dig. Kram mormor" Hon hade helt rätt i det hon skrev och framförallt så slutade hon med "kram mormor". Han berättade själv att morfar hade blivit arg på honom när han tog Johannas bil och krockade den "och det hade han förbannat rätt i".

När det gäller JB tror jag att det är svårt att föreställa sig hur dåligt hon mår. Hon var helt i Johannas klor. Vi i tråden har inte heller varit positiva till henne eftersom vi ansett att hon är/har varit Johannas förlängda arm. I ärlighetens namn tror jag att hon är den mest övergivna och ensamma av alla barnen. Hur hennes förhållande till sin man är är vet vi av naturliga skäl inte. (Även om vi gissar). Mamma sitter häktad, dålig kontakt med pappa och ingen kontakt med mormor eller moster. Jag tror att hon känner sig väldigt utlämnad och känslomässigt ensam. JB har det nog mycket svårare än vi kan föreställa oss..
Fantastiskt insiktsfullt inlägg här också.

Jag tror det är just precis så!
Citera
2017-06-21, 12:14
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:

"Den 42-åriga kvinna som sitter häktad misstänkt för sommarstugemordet i Arboga har fått alla sina tillgångar frysta av åklagaren.
Det uppger Eskilstunakuriren.
Om kvinnan döms för mordet och mordförsöket riskerar hon att få betala miljonbelopp i skadestånd."
Citera
2017-06-21, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Samtliga tillgångar är, iaf nu, frysta.

Fasiken vad bra och rätt tänkt.

Tycker åklagare och domstol kompenserar upp mycket av polisens klantiga arbete. Bra där!

På något sätt känns det rättvist att hon inte får behålla pengarna, som hon ju lurat till sig genom att inte tillhandahålla tjänsterna kommunerna köpte.
Citera
2017-06-21, 12:22
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Rätta mig om jag har fel.

Känns som om något inte stämmer.
Pengarna är frysta, som redan flera skrivit i tråden.

Sen tror jag också att även om så inte varit fallet så är nog JM sista människan i världen som skulle skriva på en fullmakt till någon annan att fritt förfoga över hennes tillgångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in