Förskräckligt käbbel i tråden.
Iran har ju på pappret en imponerande vapenmakt, som består av det traditionella försvaret, Revolutionsgardet (teokratins motsvarighet till NKVD:s trupper) och milisen Basij.
Nu har ju flyget endast gammalt skit, som man lyckats hålla i luften längre än någon förmodat. Men så har ju även taxichaufförerna i Kuba lyckats hålla sina amerikanska vrålåk fungerande sedan kubanska revolutionen. all diskussion om Quaher 313 (med Kalle Ankas registrnummer som del av namnet) kan vi ju glömma. Vi såg en mock-up för en tid sedan och en rullande version för en tid sedan. Så den såg ut så har experter utdömt den som något seriöst. Även om det blir ett fungerande flygplan någon gång, tar det ännu åratal tills den är förbandssatt. alltså om det är ett riktigt projekt.
Summa summarum, flyget är en samling gammalt skrot med prestationsförmågan som gammalt skrot har.
Flottan har ett antal gamla brittiska Alvand klassens fregatter byggda i slutet av 60-talet och början av 70-talet, och några nya iranskbyggda vilka är efterapningar (hur annars) av de brittiska fregatterna, och en ny under bygge, baserad på dessa, med ett antal uppgraderingar . En jagare är under byggnad. De tr korvetter som finns är amerikanska från 60-talet. Ubåtarna är Kilo-klass + ett antal mindre klasser ner till små miniubåtar. Robotbåtar finns av gammal holländsk tillverkning och mindre kinesiska från 90-talet. Så finns det även franskbyggda robotbåtar och (hur annars) iranska kopior av dessa. Och så börjar vi komma till patrillbåtar och dessa svärmbåtar som jag inte ens försöker beskriva.
Har nog svårt att tro att dessa har någon chans mot en kompetent modern motståndare. (Vi såg att saudierna inte är kompetenta då en fjärrstyrd båt lyckades ramma deras skepp utanför Jemen).
Och så kommer vi till den reguljära armén. Under kriget mot Irak imponerade varken Iran eller Irak. Inkompetent användning av artilleri (områdesmål) och mänskliga vågor påminde mest om första värdskriget. Har iranska armén förmåga till manöverkrigföring och det som man kallar combined arms? Vet inte, men sådant brukar kräva tillit till ledarskapet på olika nivåer samt uppdragstaktik. I ett samhälle utan tillit är detta svårt att åstadkomma.
Revolutionsgardet som kontrollerar iranska vapenindustrin och har alla försvargrenar är som sagt teokratins motsvarighet till Stalins NKVD-trupper, senare inrikesministeriets trupper och numera Rossgvardia, eller ryska nationalitetsgardet, d.v.s. trupper som skall kväsa interna uppror. Vet någon om deras förmåga till försvar?
Basij är massmilisen som i kriget mot Irak användes till människovågor mot Iraks nergrävda trupper. De blev nermejade av traditionellt artilleri, kulspruteeld och artilleri som sköt gasgranater. Eventuellt kunde detta vara något för gerillakrig vid en ockupation, men i konventionellt krig, bara kanonmat.
Iran har ju jobbat en del med olika sorters robotar, men jag tar nog med en nypa salt den iranska propagandaavdelningen beskrivningar om hur effektiva dessa är.
Iran har på senare tid deltagit i krig i Syrien, del genom att ha officerare där, dels genom att finansiera Hezbollah shia trupper från Libanon och dels med egna soldater, vilka till en del är unga afghaner som vuxit upp i Iran och inte fått gå i skola och inte får ordentliga jobb, vilket betyder att de tagit värvning för kriget i Syrien. Regimens trupper började ta slut så Hezbollah, Iran och Ryssland kom till hjälp. Huruvida den Iranska kompnenten varit effektiv vet jag inte, men iaf får officerarna fälterfarenhet, även om motståndet är normalt pyjamaskrigare med teknikaler och lite granatkastare.
----
Jag vore tacksam om t.ex IR5 kunde ta ställning sakligt och berätta sin egen syn på det jag skrivit ovan, utan att gå in på fantasier och Wunderwaffen. De barnsligare från ieanska propagandaavdelningen ber jag grunda egna trådar om banvidder och omlastning samt mekaniska katapulter