2017-06-20, 14:55
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Bilderna som postades visar iransk produktion under 80-talet.Banka det i skallen innan du ifrågasätter IR5!
Ingen har någonsin sett några bevis på exporterna till Iran förutom påståenden.
Du är ju ta mig fan dummare än ett skrotat ånglok. IR5 skrev att de iranska båtarna var kopior på Boghammars båtar. Skiten du länkar är inte på något sätt lika Boghammarbåtarna, det är en helt annan båt.

Inga bevis för export??? Nu är du löjligare än vanligt.
Citera
2017-06-20, 17:01
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Du är ju ta mig fan dummare än ett skrotat ånglok. IR5 skrev att de iranska båtarna var kopior på Boghammars båtar. Skiten du länkar är inte på något sätt lika Boghammarbåtarna, det är en helt annan båt.

Inga bevis för export??? Nu är du löjligare än vanligt.
Nä, jag hittar inga bevis på leveranserna.Hittar du något är det bara att upplysa oss andra.
Yes! ! IR5 har rätt och det är ju modifierade Boghammar man döpt till Ashura eller fan det nu heter!
Citera
2017-06-20, 17:18
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Nä, jag hittar inga bevis på leveranserna.Hittar du något är det bara att upplysa oss andra.
Yes! ! IR5 har rätt och det är ju modifierade Boghammar man döpt till Ashura eller fan det nu heter!

Var det för svårt att gå in här och läsa eller? Sluta förneka verkligheten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Boghammar_Marin
Citera
2017-06-20, 17:30
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Var det för svårt att gå in här och läsa eller? Sluta förneka verkligheten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Boghammar_Marin
Jag läser! Men det är ju Sveriges påståenden strax efter iranska militärens modifierade båtar.ETT KÖP har säkert varit på gång men jag tvivlar på att USA inte skulle blockera köpet.Sverige gjorde bra reklam!
Citera
2017-06-20, 17:36
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Jag läser! Men det är ju Sveriges påståenden strax efter iranska militärens modifierade båtar.ETT KÖP har säkert varit på gång men jag tvivlar på att USA inte skulle blockera köpet.Sverige gjorde bra reklam!

Varsågod var ett rackarns liv när detta hände, orkar verkligen inte sitta och leta åt dig men det är konfirmerat och klart. Försök för helvete ta och tänk till lite även om det är svårt.

http://www.frihetssmedjan.se/2011/11/de-svenska-smutsiga-affarerna-med-iran/
Citera
2017-06-20, 18:07
Medlem
Citat:

Jag ska tala om för sig vad det här handlar om..
Vi lyckades tillfångata över 70 vattenfarkoster och ska inte säga nationaliteten på dessa.. De bedrev spionage verksamhet i en del områden i persiska viken. Boghammer fick vi tag på så här .. de sålde Boghammer dessa jävlar men till vilka man gjorde det återstår för tiden att avslöja..
Senast redigerad av IR5 2017-06-20 kl. 18:10.
Citera
2017-06-20, 18:16
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag ska tala om för sig vad det här handlar om..
Vi lyckades tillfångata över 70 vattenfarkoster och ska inte säga nationaliteten på dessa.. De bedrev spionage verksamhet i en del områden i persiska viken. Boghammer fick vi tag på så här .. de sålde Boghammer dessa jävlar men till vilka man gjorde det återstår för tiden att avslöja..

Men ni är ju helt faktaresistenta, hur gamla är ni? Hela fredsrörelsen i S var ju i uppror över denna affären när det hände, det är inga svårigheter att kontrollera detta.

Som jag sagt tidigare, inte konstigt det går åt helvete med Iran med sådana som er.
Citera
2017-06-20, 18:26
Medlem
Citat:
Men ni är ju helt faktaresistenta, hur gamla är ni? Hela fredsrörelsen i S var ju i uppror över denna affären när det hände, det är inga svårigheter att kontrollera detta.

Som jag sagt tidigare, inte konstigt det går åt helvete med Iran med sådana som er.

Du vet ingenting och det du presenterar är inga fakta. Det är trams och vinklad information som presenteras i din länk. jerlerup är ingen källa..

Ni sålde vapen till Irak JA!! Vi övertog patrullerande båtar.. jag bekräftar ingen av dessa uppgifter i egenskap av en människa som var med i kriget.

Vad sägs om att Jan Kenneth Eliasson var på ett hotellrum i Tehran och sålde vapen till Irak?

Vet du vad? Vi fick RQ-170 exakt på samma sätt.. Det är bara det att nu kan ni inte ljuga om sånt här..
Jag har personligen tagit hand om dina exporter till Irak..
Senast redigerad av IR5 2017-06-20 kl. 18:28.
Citera
2017-06-20, 18:35
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Du vet ingenting och det du presenterar är inga fakta. Det är trams och vinklad information som presenteras i din länk. jerlerup är ingen källa..

Ni sålde vapen till Irak JA!! Vi övertog patrullerande båtar.. jag bekräftar ingen av dessa uppgifter i egenskap av en människa som var med i kriget.

Vad sägs om att Jan Kenneth Eliasson var på ett hotellrum i Tehran och sålde vapen till Irak?

Vet du vad? Vi fick RQ-170 exakt på samma sätt.. Det är bara det att nu kan ni inte ljuga om sånt här..
Jag har personligen tagit hand om dina exporter till Irak..

Jag gör ett försök till din lilla lögnare, för övrigt tror jag inte du var född på den tiden.
Den här källan kanske duger åt dig.

http://www.nytimes.com/1987/06/03/world/iran-deploys-high-speed-craft-in-gulf.html
Citera
2017-06-20, 18:39
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Ja det är ju helt otroligt. Jag trycker hellre på rapportknappen än att svara på sådant fullständigt trams. När det är en internationellt känd affär och vi länkar både till tillverkarens hemsida och rapportering om saken från när och fjärran så finns det inget mer att göra. Det skulle inte räcka om vi så byggde en tidsmaskin (eller köpte en färdig från Iran...) och lät de här gossarna vara med vid leveransen, de skulle inte erkänna det ändå.

Det jag tycker är så märkligt är att man inte bara kan erkänna att de köpte dessa båtar från Sverige. Vad är det för jobbigt med det liksom? Att de tillverkat andra båtar själva säger vi ju inte emot men de här båtarna var ju svensktillverkade, inget snack om saken. Iranierna beväpnade säkert båtarna själva däremot för den typen av båtar använder vi ju inte militärt.

Tillägg: Det var ju en bra länk du gav nyss och här är en till: http://www.upi.com/Archives/1987/08/09/Swedish-speedboats-spearhead-Iranian-naval-warfare/7051555480000/
Citat:
So it was only natural that when Iran started shopping for speedboats in 1981, it turned to Boghammar, whose prize-winning shipyard is nestled on a heavily forested island near Stockholm.

The $10-million Iranian order for 50 of its RL-118 and RL-130 boats was the biggest ever for Boghammar, a privately owned company with 15 employees and average annual revenues of $3 million.

But six years later, what was once considered the company's good fortune has emerged as a national scandal with reports that Iranian Revolutionary Guards are using the boats as their key weapon in a guerrilla campaign against U.S.-flagged tankers and Navy ships in the gulf.

[...]

'Swedish Iran boats in big manuever,' was the caption under a huge front-page photo in Thursday's edition of the conservative Svenska Dagbladet, the country's largest newspaper. On July 28, U.S. Embassy official Ronald Kuchel took up the matter with the government.

Suddenly, Sweden, home of the Nobel Peace Prize and avatar of non-violence as a method of settling international disputes, was wrestling with an arms-sales scandal, its third in a year.

Kan man inte erkänna att detta var svenskbyggda båtar så finns det ingen heder i varken kropp eller knopp.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-06-20 kl. 18:46.
Citera
2017-06-20, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boatsman95
Huruvida du var där eller inte är fullständig ointressant då vare sig du eller jag kan bevisa det. Jag skulle också kunna säga att jag var där.

Om vi ska märka på petitesser så, en liten båt som såg precis ut som en svensk Boghammar blev sänkt.

USS Samuel B Roberts gick på en mina, men tog sig därifrån för egen maskin, utan egna förluster och var i aktiv tjänst fram till 2015. Och som sagt det var en mina, troligen från Iran Ajr inte en Boghammar.

Jag var inte där, nej. Men du kan ju fråga dina landsmän som var ombord på Sahand hur det gick för dem. Eller de 3 båtar 'som såg precis ut som en svensk Boghammar" som också blev sänkta innan de övriga flydde.

Hela operationens syfte var att eskortera ut tankers från Kuwait. Vilket man lyckades med och om Iran då valde att stanna i hamn så utgjorde de inte något hot mot US Navy eller oljetankers. Målet avklarat. Hade målet varit att utplåna Irans flotta hade man gjort det också, men mycket mer resolut.

Jag vet Det är bra att alla tar sig ut med egen maskin. Är det så du vill resonera nu också? Då måste jag säga att det är inte samma typ av vapen idag..

Titta på den här klassen..

https://m.youtube.com/watch?v=JzCTVjrdFTg
Citera
2017-06-20, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och så var vi där igen En amerikansk hangarfartygsstridsgrupp kommer inte ligga 25-30km från kusten, utan ta det tio- eller tjugodubbla avståndet, minst. Just på grund utav den anledningen. Hur långt når Irans häftiga speedboats på öppet hav?

Och skickar Iran ut en hel armada med små speedboats som skall bränna 25+ mil på öppet hav för att jaga hangarfartyg så lär det dels ta en djävla tid för dem att ta sig dit ut, och dels kommer de upptäckas i god tid utav radar... Vilket innebär gott om tid för att skicka upp jaktflyg, sjömålsrobotar och annat för att möta skäggbåtarna, långt innan de hinner bli ett hot...

När du tagit ut allt.. så sitter du isolerad. Du kan ta ut men då överger du din strategi.. kom in igen.

En annan sak, hur tar du dig ut? Utan att Iran mägker något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in