2017-06-19, 12:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
Häktesvakten - Jag gick till 42-åringen tillsammans med en kollega och berättade för henne att det inte var ok att lägga i ett annat kuvert och försöka skicka ut.

Wenna: Hur reagerade hon på det?

- Hon var iskall. Hon sa att hon kunde ta tillbaka kuvertet. Jag sa att det hade blivit omhändertaget och då sa hon, ja, just det, hon satt och tuggade på en macka och sa: "Men släng det i malapparaten då". Jag sa att jag hoppas att hon skulle förstå allvaret i det här och sa att kuvertet gått till åklagaren. Jag sa inte det för att jävlas, men jag blev orolig för hennes hälsa. Hon var så oberörd.

Tror detta ögonblick ger en sann beskrivning av verkliga Johanna inifrån, när hon inte klätt på sig nåt rollspel.

Lägger till nästa svar från häktesvakten (enligt SVTs referat):
Wenna: "Men reagerade hon någonting på det här? Att kuvertet gått till åklagaren - brevet innehöll ju uppgifter om att hon försökte skaffa sig alibi?"
Häktesvakten: "- Nej, jag har jobbat inom kriminalvården länge och det är inte så ofta jag får rysningar. Men där och då fick jag det. Hon fortsatte att tugga på sin macka - helt oberörd."

Citera
2017-06-19, 12:50
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Funderade också över detta. Är det vanligt att häktade personer sitter med 5000:- på fickan?
Kanske det har att göra med skrämmande risken att nämndemän i domstolar kan vara oallmänbildade och godtrogna.
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Wenna: "Men reagerade hon någonting på det här? Att kuvertet gått till åklagaren - brevet innehöll ju uppgifter om att hon försökte skaffa sig alibi?"
Häktesvakten: "- Nej, jag har jobbat inom kriminalvården länge och det är inte så ofta jag får rysningar. Men där och då fick jag det. Hon fortsatte att tugga på sin macka - helt oberörd."

Tänkte i efterhand lägga till det där men du tog den , häktesvakten är nog en av mycket få som fått en glimt av Johannas verkliga jag.
Citera
2017-06-19, 13:02
Medlem
Citat:

Allvarligt talat - häktesvakten verkar lite konstig. Han verkar ha förutfattade meningar och ogilla JM.
Inte bra alls. Han ska vara opartisk och professionell. Han ska inte gå omkring och känna "rysningar". Då ska han inte jobba som häktesvakt. (Är han också kvinnohatare?)
Citera
2017-06-19, 13:05
Avstängd
Citat:
Att MR suttit i passagerarsätet på kvällen 2016-08-03 ut till Granliden och tillbaka styrks ju, förutom av hans erkännande, även av flera tekniska bevis.

Hur vet vi att det är JM som uppmanat MR att döda, gett honom kniven och kört ut till Granliden och tillbaka?
– MRs vittnesmål.
– Vittnesmål som styrker att det är Touranen som setts vid Granliden på kvällen.
– Vittnesmål som styrker att det var två i bilen.
– JMs ekonomiska motiv att mörda föräldrarna.
– JMs eskalerande konflikt med föräldrarna.
– JMs uttalande om att hon ska ta livet av föräldrarna.
– JMs kontroll dagen innan att föräldrarna skulle vara på plats i Granliden 3/8.
– JMs försök att skaffa nycklar till Granliden i förväg.
– JMs försök att skaffa sig ett falskt alibi som skulle styrka att hon inte var i Granliden.
– JMs serie av påståenden om vad hon gjorde mordkvällen som visat sig felaktiga.

Finns det något sätt att slå hål på detta? Vad händer om det kan bevisas att det kan ha varit någon annan som kört MR till Granliden på kvällen 3/8?

Jag uppfattar det som att det är för att eliminera den möjligheten som nu alla som kan ha tagit Touranen och kört med den gås igenom. Alla måste berätta vad dom gjorde och var dom var mordkvällen. När alla tänkbara, utom JM, eliminerats så återstår bara JM. Jag uppfattar inte som att det har avgörande betydelse, men det stänger av en möjlighet där någon (JM/AH) annars skulle kunna så tvivel.

Juridiskt sett skall det vara ställt utom rimligt tvivel att det inte kan vara på ett annat vis. Det vet många. Det ska vara uteslutet att det kan finnas ett alternativt scenario. Om ett alternativt scenario omöjligt kan ha utspelat sig, döms hon. Det är bland annat därför alla förhör hålls med anställda på företaget som hade tillgång till den bil i vilken MRs blod anträffades dagen efter mordet.
Senast redigerad av Avalancheking 2017-06-19 kl. 13:07.
Citera
2017-06-19, 13:07
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:

Vi har ju pratat en del om psykopati i denna tråden och Johanna verkar ju vara som en stereotyp sådan. Fullkomligt oberörd av att ha blivit haffad, inte en endaste darrning på vattenytan.

Citat:
Fahlander: Hotet kom ju en timme in på förhöret?
- Det är inga problem att få henne att prata när hon väl sätter i gång.

Citat:
Vi avslutade ju det här förhöret vid 19-tiden, det var ett långt förhör, då sa hon: "Ska ni sluta redan?"
Även denna talförhet är ju symptomatisk! Johanna har svar på allt och hon tycks älska att prata och vända och vrida på allt.
Citera
2017-06-19, 13:09
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Allvarligt talat - häktesvakten verkar lite konstig. Han verkar ha förutfattade meningar och ogilla JM.
Inte bra alls. Han ska vara opartisk och professionell. Han ska inte gå omkring och känna "rysningar". Då ska han inte jobba som häktesvakt. (Är han också kvinnohatare?)
kvinnohatare? att du klämmer in DET säger mer om dig än häktesvakten.
Citera
2017-06-19, 13:12
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Häktesvakten - Jag gick till 42-åringen tillsammans med en kollega och berättade för henne att det inte var ok att lägga i ett annat kuvert och försöka skicka ut.

Wenna: Hur reagerade hon på det?

- Hon var iskall. Hon sa att hon kunde ta tillbaka kuvertet. Jag sa att det hade blivit omhändertaget och då sa hon, ja, just det, hon satt och tuggade på en macka och sa: "Men släng det i malapparaten då". Jag sa att jag hoppas att hon skulle förstå allvaret i det här och sa att kuvertet gått till åklagaren. Jag sa inte det för att jävlas, men jag blev orolig för hennes hälsa. Hon var så oberörd.

Tror detta ögonblick ger en sann beskrivning av verkliga Johanna inifrån, när hon inte klätt på sig nåt rollspel.
" men släng det i malapparaten då : " JM " tipsar " gärna de som granskar henne om HUR DE ska göra gällande målet Ser hon sej själv som en sorts chefskonsult eller rentav som sin egen försvarsadvokat ??
Citera
2017-06-19, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
" men släng det i malapparaten då : " JM " tipsar " gärna de som granskar henne om HUR DE ska göra gällande målet Ser hon sej själv som en sorts chefskonsult eller rentav som sin egen försvarsadvokat ??
...eller som ett försök att få dom att destruera brevet då det innehöll för Johanna ofördelaktiga saker? Hon kanske sa det på vinst och förlust i förhoppningen att någon skulle slänga det?

Dessutom så tangerade hon ju ett nytt brott då hon bad om inte vakten "kunde fixa" händelsen. Det når väl inte upp till en brottslig handling men vad hennes avsikt var med den frågan är ju uppenbar.
Citera
2017-06-19, 13:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
kvinnohatare? att du klämmer in DET säger mer om dig än häktesvakten.

Det krävs nog mer än en "rosa lagbok" för att få JM friad...

"Några uppfattar dock också att det kan finnas en så kallad ”rosa lagbok”, det vill säga att kvinnor bedöms på ett annat sätt än män. En av åklagana upplever att det är svårare att få en kvinna frihetsberövad jämfört med en man, eftersom domstolen i högre grad beaktar personliga förhållanden när det kommer till kvinnor."

BRÅ
Citera
2017-06-19, 13:23
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Vi har ju pratat en del om psykopati i denna tråden och Johanna verkar ju vara som en stereotyp sådan. Fullkomligt oberörd av att ha blivit haffad, inte en endaste darrning på vattenytan.
Misstänker att hon snarare är fullkomligt tom, samtidigt full av redskap för att manipulera människor
Citera
2017-06-19, 13:31
Medlem
JM är ju dum i huvudet. På riktigt.

Hon inser inte att åklagarna vill att rätten ska förstå att JM inte är trovärdig alls!

Idag ljuger hon spontant och ohämmat igen;

Ann-Sofie Sannemalm
Wenna: Vad sa häktesvakten då?
- Han skrattade och hängde kvar vid dörren. Dagen efter höll jag upp kuvertet igen men jag sa ingenting.

När sedan häktesvakten dag två två tog med en kollega var de två som hörde henne! Vittnade om det under ed!

Hon förstår inte att hon måste vinna i trovärdighet. Men det är väl så enkelt att sanning inte ligger för henne.

Hon faller på eget grepp. Lögn efter lögn efter lögn.

När domare och nämndemän ska ska ta ställning är trovärdighet A och O. Om hon varit oskyldig hade hon inte ljugit om någonting! Nu ljuger hon istället om allt.
Citera
2017-06-19, 13:31
Medlem
Citat:
- I fredags fick jag tag å din dotter, säger mamman och tittar på 42-åringen. Hon mådde jättebra. Och jag sa att jag gärna vill träffa henne, kanske ha någon picnic.
Anki talar direkt till Johanna under förhandlingen. Dock lite osäkert vilken dotter hon syftar på.

Citat:
Men det är pengarna som har gjort det här?
- Ja, så nu ger jag bort det jag har. Nu har jag sålt husbilen också.

Du kommer att ge bort dina pengar?
- Ja, till välgörenhet och behövande. Jag vill inte bli utsatt för det här en gång till.
Där ser man, Anki tänker skänka bort förmögenheten. Skulle vara intressant att se Johannas reaktion inför detta. Pengar är väl måhända en av få saker som kan generera en emotionell reaktion hos henne.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/hors-om-blodsparen-som-hittades-i-42-aringens-bil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in