Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-19, 15:42
  #1
Medlem
Discgears avatar
Norges politik är mycket tanklös. Deras agerande är en direkt provokation mot Ryssland och trappar upp spänningar mellan öst och väst i vårt närområde.
http://www.zerohedge.com/news/2017-0...r-russias-eyes
Citera
2017-06-19, 16:21
  #2
Moderator
vfs avatar
Om Norges agerande att säga ok till ca 600 USMC i Nordnorge hotar freden så undrar jag stillsamt vad Ryssarna alla övningar och beredskapskontroller i det västra militärdistriktet gör?

Deras storövning 2016 omfattande 125,000 soldater, lite skillnad.
Citera
2017-06-19, 19:37
  #3
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Om Norges agerande att säga ok till ca 600 USMC i Nordnorge hotar freden så undrar jag stillsamt vad Ryssarna alla övningar och beredskapskontroller i det västra militärdistriktet gör?

Deras storövning 2016 omfattande 125,000 soldater, lite skillnad.
På deras eget territorium. Föreställ dig USAs reaktion om Kanada låtit Ryssland stationera 600 marinsoldater på gränsen i British Columbia.
Citera
2017-06-19, 22:06
  #4
Medlem
adam7s avatar
Zerohedge är en del av ryska propagandamaskinen. Kontrollerat av FSB.
Citera
2017-06-19, 23:22
  #5
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
På deras eget territorium. Föreställ dig USAs reaktion om Kanada låtit Ryssland stationera 600 marinsoldater på gränsen i British Columbia.
Inte särskilt hårt då 600 ryska marinkårssoldater är ett skämt i förhållande till USAs militärmakt. Norge befinner sig dessutom i en militär allians med USA så sluta gnälla.

Jag antar att du fått för dig att 600 amerikanska marinkårssoldater är rena rama Rambos hela bunten om du nu menar att de utgör ett hot mot Ryssland.
Citera
2017-06-19, 23:23
  #6
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Zerohedge är en del av ryska propagandamaskinen. Kontrollerat av FSB.
Ja, så brukar det heta i amerikansk msm, vilken ju i sin tur är ett föredöme när det gäller opartisk rapportering. Är det något som är felaktigt i rapporteringen kring att Norge öppnar för stationering av hundratals amerikanske marinsoldater i närheten av den ryska gränsen? Vad i analysen är felaktigt kring att detta ökar spänningen?

I svensk debatt idag tycks det vara viktigare att slänga etiketter på varandra än att argumentera för sin egen åsikt. Det tycks viktigare med vem som säger något, än vad som sägs.
Citera
2017-06-19, 23:28
  #7
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Inte särskilt hårt då 600 ryska marinkårssoldater är ett skämt i förhållande till USAs militärmakt. Norge befinner sig dessutom i en militär allians med USA så sluta gnälla.

Jag antar att du fått för dig att 600 amerikanska marinkårssoldater är rena rama Rambos hela bunten om du nu menar att de utgör ett hot mot Ryssland.

Läs artikeln: The US Marine Corps Prepositioning Program-Norway, already stores large amounts of military equipment in caves. The caves currently hold enough to equip a fighting force of 4,600 Marines. The US military plans to enlarge the stockpile allowing it to store enough weapons and equipment for a Marine Expeditionary Brigade (up to 16 000 servicemen). Planners are completing an analysis of the current gear cache that should wrap up in the next 12 months.

Jag tror tvärtemot dig, att USA skulle reagera mycket starkt om Mexiko eller Kanada, lät några kompanier (650 man) ryska marinsoldater stationeras i närheten av gränsen. Jag inte bara tror, jag är fullständigt övertygad.
Citera
2017-06-19, 23:34
  #8
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Läs artikeln: The US Marine Corps Prepositioning Program-Norway, already stores large amounts of military equipment in caves. The caves currently hold enough to equip a fighting force of 4,600 Marines. The US military plans to enlarge the stockpile allowing it to store enough weapons and equipment for a Marine Expeditionary Brigade (up to 16 000 servicemen). Planners are completing an analysis of the current gear cache that should wrap up in the next 12 months.

Jag tror tvärtemot dig, att USA skulle reagera mycket starkt om Mexiko eller Kanada, lät några kompanier (650 man) ryska marinsoldater stationeras i närheten av gränsen. Jag inte bara tror, jag är fullständigt övertygad.
Mm. Som den gången ryssarna skickade någon skruttig båt som skulle lalla runt utanför USA:s kust, eller de gånger de flugit mot USA med bombplan. USA har verkligen lackat bajshål. Inte alls bara garvat åt ryssarnas tramsförsök till kukmätning. För övrigt vore motsvarigheten till Kanada snarare Vitryssland än det med USA allierade Norge.

Slutligen så skulle 16 000 man för övrigt inte heller vara ett militärt hot mot Ryssland. De hade helt klart gjort en invasion av Norge extremt mycket svårare, men som offensiv styrka, där Ryssland ska angripas, så vore den chanslös.
Citera
2017-06-19, 23:38
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Ja, så brukar det heta i amerikansk msm, vilken ju i sin tur är ett föredöme när det gäller opartisk rapportering. Är det något som är felaktigt i rapporteringen kring att Norge öppnar för stationering av hundratals amerikanske marinsoldater i närheten av den ryska gränsen? Vad i analysen är felaktigt kring att detta ökar spänningen?

I svensk debatt idag tycks det vara viktigare att slänga etiketter på varandra än att argumentera för sin egen åsikt. Det tycks viktigare med vem som säger något, än vad som sägs.
Om Ryssland inte angrep sina grannländer och uppträdde som den våldsamme alkisen i grannskapet så hade vi sluppit detta och jänkarna kunde stannat hemma och odlat jordnötter istället. Ryssland har sig själva att skylla för att deras grannar stärker sina försvar och är inte i position att gnälla över det.
Citera
2017-06-20, 05:46
  #10
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Mm. Som den gången ryssarna skickade någon skruttig båt som skulle lalla runt utanför USA:s kust, eller de gånger de flugit mot USA med bombplan. USA har verkligen lackat bajshål. Inte alls bara garvat åt ryssarnas tramsförsök till kukmätning. För övrigt vore motsvarigheten till Kanada snarare Vitryssland än det med USA allierade Norge.

Slutligen så skulle 16 000 man för övrigt inte heller vara ett militärt hot mot Ryssland. De hade helt klart gjort en invasion av Norge extremt mycket svårare, men som offensiv styrka, där Ryssland ska angripas, så vore den chanslös.

Det är omöjligt att tolka det norsk/amerikanska agerande som något annat än en rent defensiv åtgärd. Den amerikanska marinkårsbataljonen saknar helt anfallskapacitet (i den situation som råder) men den kan förhindra en rysk militär operation på norskt område.

Ryssarna har ingen anledning att gnälla. Den amerikanska bataljonen ökar nämligen stabiliteten i området, vilket i sin tur gynnar freden.
Citera
2017-06-20, 08:34
  #11
Medlem
Ryssarna har upprustat kraftigt de senaste 10 åren, har invaderat två närliggande länder och övar återkommande på att invadera flera. De har också placerat ut tusentals taktiska kärnvapen och medeldistansrobotar inom attackavstånd från NATO-länder. Samtidigt har NATO kraftigt rustats ner under många år. När nu detta delvis reverseras och NATO-länder försöker återfå en liten del av den försvarsförmåga de förlorat, i ljuset av Rysslands nya förmågor och villighet att invadera länder i närområdet, så tolkar ryssarna detta som en "provokation". Right...

I själva verket existerar inga externa hot mot Ryssland. NATO har verkligen inga resurser att hota Ryssland, det skulle ta åratal att bygga upp någon sådan kapacitet och då återstår ändå problemet med 5000+ ryska kärnvapen som i princip gör Ryssland immunt mot militära angrepp. Däremot existerar interna hot mot Putinregimen, som likt alla diktaturer är sårbar för uppror, statskupper och intern destabilisering. Därför måste Putin piska upp en stämning av nationalism och att landet är hotat för att kanalisera bort missnöjet med hans eget maktfullkomliga styre mot en påhittad extern fiende. Det är detta som är upprinnelsen till spänningarna mellan Ryssland och omvärlden.
Citera
2017-06-20, 08:42
  #12
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Norges politik är mycket tanklös bla bla bla маскировка
Jag gissar att herr Discgear, a.k.a rysk propagandaoperatör, inte har så mycket att säga om den ryska upprustningen och dess aggresiva beteende mot sina grannländer? Är den också tanklös?

Jag avundas Norge, det skulle sitta fint med ett NATO-medlemskap och en marinkårsbataljon från USMC här också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback