2017-06-19, 18:55
Medlem
lasternassummas avatar
Media idag
Expressen och SVT står för en hel del av dagens mediarapportering.

Mamman skänker alla pengar till välgörenhet
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnans-kyla-i-haktet-fick-rysningar/

Arbogakvinnans plan för att involvera familjen i morden
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnans-plan-for-att-involvera-familjen-i-morden/

Änkan: Nu ger jag bort pengarna till välgörenhet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/ankan-nu-ger-jag-bort-pengarna-till-valgorenhet

42-åringen försökte skicka brev till sin son – erbjöd 5.000
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/42-aringen-erbjod-vakterna-5-000-for-att-skicka-meddelanden

Ganska lite uppmärksamhet, IMO, men jag har viss förståelse för att många journalister tycker att det är svårt att greppa.
Jag är glad att SVT och Ann-Sofie Sannemalm håller ut och direktrapporterar varje dag från rättegången.

Jag trodde att brevet som vakten skulle skicka var till JB, men jag kan ha fel. Det kan ju vara två olika brev också...

Citera
2017-06-19, 19:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag får uttrycka mig som Johanna, jag har förmodligen också en morbid humor. Denna rättegång har hittills gett en del anledningar att dra på smilbanden, trots alla hemskheter.
En av höjdpunkterna tycker jag är när JM till If anmäler AP död knappt innan han hunnit torka, och sedan hur hon i sitt samtal med If:s handläggare arbetar upp sig allt mer; AP blir allt uslare och allt mer drogpåverkad; han plågade henne och sov ofta utomhus; gick och gömde sig för att slippa ta ansvar; han var störd, dessutom var han hustrumisshandlare, ljög om allt, hotade henne till livet och brydde sig varken om henne eller barnen; slog sönder hela deras hus, gjorde av med en miljon av hennes arvspengar - för att till slut drämma till med att det enda hon ångrar är att hon inte själv dödade honom. - Någon mer välförtjänt förmånstagare till en livförsäkring hade If säkert aldrig tidigare stött på.
Citera
2017-06-19, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
tror inte AG är med tror det är ab
Ändrar mig :Tror nu det är AG, intill honom kanske en kusin, B-lund från Åland !!
Citera
2017-06-19, 19:27
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Media idag
Expressen och SVT står för en hel del av dagens mediarapportering.

Mamman skänker alla pengar till välgörenhet
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnans-kyla-i-haktet-fick-rysningar/

Arbogakvinnans plan för att involvera familjen i morden
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnans-plan-for-att-involvera-familjen-i-morden/

Änkan: Nu ger jag bort pengarna till välgörenhet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/ankan-nu-ger-jag-bort-pengarna-till-valgorenhet

42-åringen försökte skicka brev till sin son – erbjöd 5.000
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/42-aringen-erbjod-vakterna-5-000-for-att-skicka-meddelanden

Ganska lite uppmärksamhet, IMO, men jag har viss förståelse för att många journalister tycker att det är svårt att greppa.
Jag är glad att SVT och Ann-Sofie Sannemalm håller ut och direktrapporterar varje dag från rättegången.

Jag trodde att brevet som vakten skulle skicka var till JB, men jag kan ha fel. Det kan ju vara två olika brev också...

Sannemalm har varit bra men idag verkade hon fallera vid några tillfällen. Kan ju ha sina orsaker. Att låta en person sköta både rättegången och läsarfrågor samtidigt är ju idiotiskt - kan de inte låta någon annan sköta läsarfrågorna?
Citera
2017-06-19, 19:31
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Vet du när bilden är tagen?
Det måste vara AG längst till höger?
Det är DB, JB, AB och AG. Intill/i knäet på DB sitter AB:s barn, sen är det tvilling L, JB:s miljonbebis, tvilling A och sen vet jag inte vad det är för unge AG har i knäet.
Citera
2017-06-19, 19:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En av höjdpunkterna tycker jag är när JM till If anmäler AP död knappt innan han hunnit torka, och sedan hur hon i sitt samtal med If:s handläggare arbetar upp sig allt mer; AP blir allt uslare och allt mer drogpåverkad; han plågade henne och sov ofta utomhus; gick och gömde sig för att slippa ta ansvar; han var störd, dessutom var han hustrumisshandlare, ljög om allt, hotade henne till livet och brydde sig varken om henne eller barnen; slog sönder hela deras hus, gjorde av med en miljon av hennes arvspengar - för att till slut drämma till med att det enda hon ångrar är att hon inte själv dödade honom. - Någon mer välförtjänt förmånstagare till en livförsäkring hade If säkert aldrig tidigare stött på.

Ändå fick hon inga pengar!

Det finns så mycket som hon sagt så man borde göra en sammanställning så att man kommer ihåg.

Jag har inte riktigt förstått innebörden i begreppet "gränsöverskridande" tidigare...

”Ingen annan har rätt att döda min pappa utom jag"

"Det är väl lika bra att du tar en överdos? Så att du slipper leva. Du har ju ett så hemskt liv.
...
Jag kan köpa en spruta till dig. Mm. Heroin."

"Jag är en mamma som är hemma på lördagarna och bakar kanelbullar med mina barn."
"– Min XX beskriver att jag var ledsen i flera veckor. Att jag nog ångrade mig på en gång, säger kvinnan."

"Fahlander: Du säger "det är många som kommer att få sina knäskålar sönderslagna efter det här". Vad menar du med det?
- Jag menar att många som har betett sig illa mot mig har blivit dödade eller skadade. Jag relaterade till flyktingpojkarna som blev misshandlade.
Fahlander: Flyktingpojkarna hade varit dumma mot dig?
- Ja, de hade ju utsatt hela min familj.
Fahlander: Och din man hade dött - vad menar du med det?
- Jag sa bara att människor som betett sig illa mot mig har råkat illa ut.
Fahlander: Och så din pappa?
- Ja.
Och din mamma råkade ju också illa ut?
- Ja."

"Möller berättade sedan att hon är "call girl" och att hon på kvällen den 3/8 hade tagit sin svarta Volvo och ensam åkt till Kungsör för att där träffa tre stycken manliga kunder."

Det var bara några exempel som jag kom på...

Citera
2017-06-19, 19:34
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Sannemalm har varit bra men idag verkade hon fallera vid några tillfällen. Kan ju ha sina orsaker. Att låta en person sköta både rättegången och läsarfrågor samtidigt är ju idiotiskt - kan de inte låta någon annan sköta läsarfrågorna?

Om man orkar är det bäst IMO att följa två. Det är sällan som två slumrar till samtidigt. Alla får väl ha en dålig dag någon gång också?

Citera
2017-06-19, 19:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Sommarstugan ägs av Dödsboet om inte den står specifikt skriven på ngn av makarna. Dödsboet består av de arvsberättigade :AM och döttrarna. Nu för tiden skiftas inte arvet till barnen utan Änkan har fritt förfogande över arvet så länge hon lever.Barnen får alltså vänta tills AM dör. Att sanera en brottsplats låter sig inte göras!

Självklart saneras en brottsplats när polisutredarna är färdig med den.
Inte står gator avstängda, restauranger nedsläkta och och strövområden folktomma i åratal.

Sommarstugan ägs - om inget äktenskapsförord föreligger av Anki till hälften och till hälften av dödsboet efter maken. Ofta sitter hustrun kvar i "orubbat bo" dvs arvet skiftas inte om inte särkull- barn ska ha ut sin andel. De gemensamma barnen efter Anki och Göran ärver efter Göran, men först när Anki gått bort.

Barnens fädenesarv efter Göran "står inne " så länge - men det betyder inte att det inte finns angivet hur stort det är. Jag vet inte, men jag tror inte att Anki kan skänka bort denna fädenesarvsdel som tillhör barnen? Hon borde få nyttja och förfoga över hus och bostad etc men inte göra barnen lottlösa efter Göran. Kanske någon som vet detta bättre?
Citera
2017-06-19, 19:56
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om man orkar är det bäst IMO att följa två. Det är sällan som två slumrar till samtidigt. Alla får väl ha en dålig dag någon gång också?

Absolut. Min kritik var inte mot Sannemalm utan just förfarandet (och det gäller alla som rapporterar) att behöva chatta med läsare samtidigt som de ska punktbevaka rättegången.
Citera
2017-06-19, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Då hade jag så fort som möjligt och så fort det var tillåtet bett en saneringsfirma göra rent, självklart.
Jag hade inte brytt mig om vem som skulle betala, framför allt inte om jag var mångmiljonär. I hennes kläder hade jag fått det städat och sålt så fort den påbörjade mäklarkontakten och polisen tillät.

Det är möjligt att citat återgivningen från Expressen är nedkortat, men som det står där nu kommer Ankis kommentar i anslutning till diskussionen om vem som äger stället och om man kan få ekonomisk ersättning för saneringen. Det ser fel ut - för antagligen är inte denna kostnad något som hon överhuvudtaget tänker på just nu.

Jag följde förhöret av AM och tolkade det snarast som att hon hon var bekymrad över att inte kunna ta dit ett saneringsfirma eftersom stugan var under beslag och ej fick beträdas. Och så kanske förblir för lång tid framåt.

JM kommer mest troligt överklaga så långt det bara går.

Blod blir inte lättare att sanera bort med tiden utan snarast än mer omöjligt, därmed också kostsamt. Det gäller golv, väggar, tak i många rum samt textilier och möblemang. Allt måste rivas ut.

Totalsanering och ombyggnation. Det blir dyrt att få stugan i säljbart skick igen. Mäklaren hade redan fotograferat stugan, som jag fattat det, så förlaga finns att utgå från.

Utgår från att AM helst inte vill sätta sin fot i stugan igen.
Citera
2017-06-19, 19:58
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
ja, man tar sig då verkligen för pannan... var kommer all urbota dumhet ifrån? Och varför vill man flasha sin uppenbara dumhet?

Om de tre du nämnde tror på friande dom efter att ha läst FUP och varit med under rättegången och dessutom tror dom kan påverka utfallet är dom precis som JM. Ute i ogjort väder.

Den förkylda och Statisten verkar vara insatta och initierade i livet som kran och knarkare, den typen av folk, medan noppon går in i alla trådar och intar förlorarens sida. Det slår aldrig fel.

Ja man vet ju allt det där och trots det blir man ändå så trött..
I övrigt så har jag fått läsa ikapp efter en hektisk dag på jobbet och jag måste säga att dagens rättegång bjöd på några garv, varvat med förundran över JM:s kreativitet 😂😲.
Det är f-n heeelt galet hur hon ids mata på med den ena förklaringen mer orimlig än den andra! Hon är snart upp i Alm-nivå och det är få "förunnat" att utmana honom om titeln "årets ärke-clown".
Kanske kan vi nominera henne i slutet av året?
Citera
2017-06-19, 20:20
Medlem
Smhfs avatar
"Jag är en mamma som är hemma på lördagarna och bakar kanelbullar med mina barn."

Mellan bullbaket intar JM horisontalläge med jordgubbar och champagne tillsammans med sin toyboy.

De övriga dagarna planerar hon mord.

Att JB och DB har mage att fortfarande tigga pengar av AM bevisar att de är lika samvetslösa som sin mamma, det kanske är dax att JB och DB lär sig att stå på egna ben, vilket inte deras mamma har gjort, JM har alltid haft sin pappa som backup med pengar, och missbrukat det totalt.

Jag tror att JJ drar så fort JM får sin dom och hamnar bakom galler, då finns inga pengar som han hade räknat ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in