Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Dels kan jag inte återge det ordagrant pga av de år som förflutit sedan dess, minnet är inte exakt, dels får jag inte återge det eftersom jag fanns där i yrket och är bunden av tystnadsplikt.
En tystnadsplikt som dessutom gjorde att det jag hörde inte fick rapporteras vidare. Tystnadsplikten får brytas för att förhindra brott och stoppa pågående brott - inte för att påverka rättsfall.
Jag tog upp det med rättsvårdsinspektörerna när det var aktuellt.
Märkligt resonemang som rättsvårdsinspektören i så fall förde. Om en intagen erkänner ett mycket allvarligt brott för en statlig tjänsteman, vem de än månde vara, så finns det inga hinder för denne att avslöja och till och med vittna mot den intagne i en rättsprocess.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5162796
Jag har googlat febrilt men hittar inte fallet där en person friades i tingsrätten och domen vann laga kraft och det framkom att den åtalade erkänt för en misstänkt häktesvakt och åklagaren sökte resning och åberopade erkännandet för häktesvakten och den åtalade dömdes för mordet. Det finns säkert andra fall också.
I ditt fall hade alltså du antagligen tippat över vågskålen från friande till fällande i resningsrättegången.
Citat:
Ursprungligen postat av
WirreStirre
I min värld så är Rahman helt klart huvudmisstänkt, dock stör det mig att bytet på 28K aldrig hittas eller bekräftas av någon annan människa än Sonen.
De där 28K är inte så märkvärdiga. De har troligen inte funnits utan det är sonen som "saltat räkningen" en smula. Det är faktiskt inte helt ovanligt i mordmål att anhöriga överdriver både tillgångar men även sitt lidande och utgifter för att deras anhörige är borta.
Citat:
Ursprungligen postat av
WirreStirre
Stör mig även att mördaren låste ytterdörren ordentligt efter sig och att man inte verkar sakna några nycklar, enda som hade nycklar var sonen.
Stämmer det där verkligen? Hade inte hemtjänsten nycklar?
Citat:
Ursprungligen postat av
WirreStirre
De andra sönerna som förmodligen ogillade sin mor tillräckligt för att bryta kontakten med henne utreds inte alls (herregud). Är det då ställt utom rimlig tvivel att Rahman är den skyldige? Nej.
Att målet mot Rahman var svagt är det nog ingen som ifrågasätter. Han borde aldrig ha fällts. Dock så var rättssäkerheten i mordmål undermålig på 90-talet fram till runt 2003 då HD satte ner foten i ett antal mordmål avseende bevisvärderingsfrågor (och beviljat resning för två livstidsdömda och ett antal andra dömda). Idag hade det inte funnits en chans i helvete att Rahman fällts.