Citat:
Ursprungligen postat av
Finkelsten
Nej, det var du som klippte av mitt inlägg och tog ett sidospår. Det jag önskade diskutera var AFA:s självbild, som nån sorts opposition. Det är det jag inte får ihop, eftersom man delar samma liberala idéer som storfinansen och etablissemanget torgför: feminism, hbtq-frågor, "anti-rasism" osv.
Det är en ny spelplan och att kategorisera såna här idéer, och därmed AFA, som vänster känns fel. Det handlar snarare om liberaler/globalister, nån sorts höger, mot nationalister. En genuin kommunistvänster, med klasskamp och motstånd mot kapitalism på programmet, existerar så klart fortfarande, men de är ju hyfsat marginaliserade (precis som nazisterna).
Frågan du ställde handlade om nazister, resten av texten om afa. Det var därför jag klippte bort andra delen, frågan var hel som jag lämnade den.
AFA är slåss mot fascister, att de råkar dela några åsikter med andra som DU upplever som centrala är inte speciellt intressant. Solidaritet med utsatta grupper är vanligt hos vänstern. Om inte fascister gav sig på dessa grupper hade AFA antagligen inte lagt lika stor vikt vid det heller. Det är ingen konspiration(finns inga tydliga tecken för det, bara svammel från snöflingor på nätet). Problemet är att fascister är så väldans sugna på att ge sig på dessa grupper och AFA väldigt sugna på att stoppa dem. Fascisterna har valt slagfältet i detta fall. Anarkister och andra vänster grupper har en lååååång historia av att ta striden med fascister.
Du gillar väll inte glass antar jag, för då sympatiserar du tydligen med ALLA andra som gillar glass. Ditt eventuella gillande av glass får dig till och med att byta grundläggande politiska åsikter om det visar sig att någon på andra sidan också gillar glass. Tänk vad jobbigt...förstår du hur det låter? Eller för att använda en forumulering du verkar tro är ett argument, det förstår du om du tänker efter.
Du vill inte diskutera AFA, du vill koppla ihop dem med "globalister" för att driva din egen politiska koppling. Du kommer med sken argument av typen jag beskrev ovan.
Allt det här förstår du om du tänker efter.