2017-05-12, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WHISTLETOE
Inte alls. Men någon stackare kan ju ta dig på orden. Jag har inget intresse av att öka mitt HM innehav i dagsläget då jag vill vikta om portföljen inför hösten. Det sagt köper jag sällan aktivt på en nedåtgående börs. Särskilt inte strax före midsommar. Ser inte riktigt poängen. Planar det ut runt 300 i slutet av Juli överger jag eventuellt mina principer. Annars sitter jag lugnt tills nästa höst
Blev det nåt köp vid 300 ?
Citera
2017-05-12, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WHISTLETOE
En nedåtgående HM var alltså värd strax under 200 kr 2011, medan en uppåtgående HM inte är värd mer än 220 kr 2015? Du får nog lämna in kristallkulan på lagning eller köpa ett par läsglasögon. Hur motiverar du den analysen? Hittade för övrigt botten såväl i September som November det året, även om en blind höna givetvis hade hittat den senare utan större problem. Vid det laget pekade ju både fundamenta och sentiment i uppenbar riktning. Vad är din poäng?
Ja exakt som jag sa så skulle HM ner till 220, jag fick rätt (som vanligt), du fick fel
Citera
2017-05-12, 22:23
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nej, inte ens det hjälper. Man sa likadant om Brexit och Trump och du ser hur det gick med börsen. Börsen är ett luftslott som inte bryr sig om politik.
Stockholmsbörsen föll med lite under 8% och man kunde plocka på sig bland annat Handelsbanken för under hundralappen, bara att tacka och ta emot. Att det sedan har gått bra pga högkonjunkturen och att Brexits effekter ligger några år fram i tiden innebär inte att börsen inte påverkas av politisk osäkerhet.
Citera
2017-05-12, 23:06
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Stockholmsbörsen föll med lite under 8% och man kunde plocka på sig bland annat Handelsbanken för under hundralappen, bara att tacka och ta emot. Att det sedan har gått bra pga högkonjunkturen och att Brexits effekter ligger några år fram i tiden innebär inte att börsen inte påverkas av politisk osäkerhet.

Det får gärna falla 8% igen så att man kan gå in.
Citera
2017-05-13, 00:30
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det får gärna falla 8% igen så att man kan gå in.
Det skulle innbära ca 1515. Sen får man lägga på utdelningar som skiljts av. Med andra ord inte speciellt stort fall. Tänk exempelvis p att det inte är så länge sen vi alla diskuterade som man skulle våga köpa vid stödet vid 1247-1250 eller om vi riskerade fortsatta nedgångar.
Citera
2017-05-13, 16:32
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Det skulle innbära ca 1515. Sen får man lägga på utdelningar som skiljts av. Med andra ord inte speciellt stort fall. Tänk exempelvis p att det inte är så länge sen vi alla diskuterade som man skulle våga köpa vid stödet vid 1247-1250 eller om vi riskerade fortsatta nedgångar.

Om du vill ha ett större fall får du vänta i några år. Dippen fick vi veckan och toppen kommer om 2 veckor, sen kommer det dippa ännu mer med botten i mitten av juni och sen köps det upp så vi hamnar på dagens nivå i augusti. S&P räknat.
Senast redigerad av JustZlatan 2017-05-13 kl. 16:36.
Citera
2017-06-12, 21:30
Medlem
Isnatts avatar
Visst gick omx30 ner typ 5% snabbt idag på förmiddagen, och sen upp lika snabbt? Vad berodde det på?
Citera
2017-06-12, 21:40
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Visst gick omx30 ner typ 5% snabbt idag på förmiddagen, och sen upp lika snabbt? Vad berodde det på?

SCA handlas x-dag och föll med cirka 80 procent. Räknenissarna var tydligen då tvungna att räkna på det ...

http://www.di.se/nyheter/sparekonomen-sca-drivna-indexstoket-ett-fiasko/
Citera
2017-06-18, 02:30
Medlem
RobertusCaesars avatar
Hej! Är väldigt sugen på att börja investera i aktier, egentligen varit det ett tag nu men tog tyvärr inte chansen för 1.5 årsen när jag först fick upp ögonen för det. Hade ju vart en fin slant vid det här laget. Men hursomhelst, skulle ni anse det vara för riskfyllt att ge sig in nu? Borde man vänta ett tag och se? Förstår att ingen egentligen kan säga vart börsen kommer gå, men folk med lite mer erfarenhet än jag kanske har något på känn?

Tacksam för svar!
Citera
2017-06-18, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertusCaesar
Hej! Är väldigt sugen på att börja investera i aktier, egentligen varit det ett tag nu men tog tyvärr inte chansen för 1.5 årsen när jag först fick upp ögonen för det. Hade ju vart en fin slant vid det här laget. Men hursomhelst, skulle ni anse det vara för riskfyllt att ge sig in nu? Borde man vänta ett tag och se? Förstår att ingen egentligen kan säga vart börsen kommer gå, men folk med lite mer erfarenhet än jag kanske har något på känn?

Tacksam för svar!
Ja du, jag har också väntat på en liten grann sättning på börsen det senaste halvåret.

Om det är något som är surt när man håller på med aktier så är det när nyinköpta
innehav rasar ned.
Citera
2017-06-18, 12:42
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Ja du, jag har också väntat på en liten grann sättning på börsen det senaste halvåret.

Om det är något som är surt när man håller på med aktier så är det när nyinköpta
innehav rasar ned.

Men att missa att ha varit med om uppgången är okej?

Om omx30 förlorar sina 7,83% vilket är en märkbar nedgång. Kommer du då köpa? Då hade du lika gärna kunnat köpa för 6 månader sen. Istället har du missat utdelningarna.

Eller hur långt ner måste det gå innan du köper? Bara för ett fall kommer kanske det inte blir billigare än när du började vänta.
Citera
2017-06-18, 13:05
Medlem
hagsatras avatar
Sålde av hälften av mitt innehav, har fram tills nu varit väldigt bull men räknar nu med en bearish trend de närmsta 1-2 åren. Fråga bajsboo så ser ni att jag har haft rätt tidigare. Börjar köpa in mig på omx 1300 igen. Hälsningar Hagsätra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in