2017-06-18, 10:25
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Efter så många dagar har myndigheter fortfarande inte fått fram en lista med saknade. Dagen efter branden såg jag på Sky News en polis säga, nästan klaga, att en individ hade anmälts försvunnen 46 gånger. Go figure... Om de hade producerat och uppdaterat en lista hade alla vetat vilka som saknas. Typiskt beteende för ineffektiva myndigheter. De brukar ha en policy att inte gå ut med namn innan anhöriga har underrättats. I det här fallet försvårar det deras arbete.

Fast det är ju precis vad de fått fram nu när de säger 58 döda. Betänk också att uk saknar folkbokföring.
Citera
2017-06-18, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jag är väldigt sent ute, men lika bra att kommentera så inga rykten och myter uppstår. Den där bilden råkar vara tagen precis så att ett annat likadant hus helt skymmer det brinnande. Grenfell Tower skyms helt i just den vinkeln. Tittar du på bildserier från olyckan så dyker du på bilder tagna med lite annan vinkel, där man tydligt ser att det rör sig om två hus. Grenfell Tower brann i alla fyra väderstreck.
Längst ner i den här artikeln finns bilder som visar alla fyra sidor av huset, norra sidan är mest brandskadad medan nedre delen av södra sidan klarat sig bäst. Hälften av den nedre delen av den östra sidan är brandskadad medan delen närmast södra sidan ser förhållandevis oskadd ut utifrån. De översta 10 - 12 våningarna är helt utbrända på alla sidor. http://www.bbc.com/news/uk-40316812
Citera
2017-06-18, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Nej. 28 personer saknas, 30 bekräftat döda. Inalles 58 personer.

Siffran 58 är för övrigt den första officiella siffran som sägs uppskatta totalen och inte är kontinuerligt stigande. Igår saknades drygt 70 personer och antalet döda beräknades ligga på drygt 100. Att den siffran har sjunkit är naturligtvis trevligt men vi har ännu inte facit. En anledning till varför de uppskattade dödstalen går ner är att anhöriga nu har fått tag i personer de inte kunde nå tidigare. Många flydde antagligen utan mobiltelefon, många kan inte telefonnummer i huvudet och det gäller för myndigheter och anhöriga att koppla ihop anhöriga med människor på sjukhus, etc. En annan faktor är att inte alla *har* anhöriga. Gamla människor som inte är saknad av någon kan det ta en extra tid att upptäcka.

Men 58 är iaf bättre än de 106-146 som jag räknade utifrån medieuppgifter i går eller förrgår.

Nej du har fel.
De saknade personerna man listar är de som släktingar söker via socialamedier, inte alla som faktiskt saknas.
Således kan det finnas 300 som saknas.

alltså har du fel med din statistik också, bara för att 30 är döda betyder det inte att det är någon på 'saknad' listan som är någon utav dessa 30.

Man vet inte ens hur många som var i huset när det började brinna, och du tror man har en komplett lista på samtliga saknade personer? Hur går det ihop?
Citera
2017-06-18, 11:23
Medlem
Myndigheter KAN INTE göra en hel lista på saknade. Detta för att de inte vet exakt vilka som bodde i huset eller var där den specifika kvällen. 14/6 var starten på ramadan och det betyder att boende kunde varit bortbjudna eller bjudit in släkt och vänner. Många som dött är säkert inte efterlysta eftersom hela släkter ses vid denna högtid och hela släkter brunnit inne. Polisen kan heller inte veta vilka som hyr eller hyr ut andrahand svart. I huset bodde många nyanlända som kanske har släkt och vänner bor utomlands och inte saknat vissa ännu, kanske ingen släkt alls och inte hunnit lära känna folk i UK som skulle anmäla de saknade ännu.

Jag förstår inte hur folk kan vara upprörda över att polisen inte går ut med ett högre dödsantal än, de kan ju inte gissa ihop en siffra utan utgår från de kroppar de har hittat. Kommer ni inte ihåg utöja då den norska polisen gick ut med en fantasisumma och det faktiska dödsantalet var närmare hälften.
Senast redigerad av Pharrell 2017-06-18 kl. 11:27.
Citera
2017-06-18, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham
Fast det är ju precis vad de fått fram nu när de säger 58 döda. Betänk också att uk saknar folkbokföring.
Men det är bara antalet döda de har hittat, antagligen i själva byggnaden, det är ingen lista med saknade eller identifierade. Om de hade publicerat en lista med saknade hade människor inte kontaktat polisen 46 gånger om en person.

Som jag har fattat det har myndigheter uppgifter om vilka som bor där. Posten måste väl komma fram?
Senast redigerad av DindooNuffin 2017-06-18 kl. 11:37.
Citera
2017-06-18, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Nej du har fel.
De saknade personerna man listar är de som släktingar söker via socialamedier, inte alla som faktiskt saknas.
Således kan det finnas 300 som saknas.

alltså har du fel med din statistik också, bara för att 30 är döda betyder det inte att det är någon på 'saknad' listan som är någon utav dessa 30.

Man vet inte ens hur många som var i huset när det började brinna, och du tror man har en komplett lista på samtliga saknade personer? Hur går det ihop?
Vad yrar du om? Fel? "Min statistik"?

Om du följt tråden och nyheterna så ser du att flera uppskattningar förekommit, varav några är officiella uppgifter av typen "vad vi vet hittills", andra är tidningar som sammanställt saknade. Siffran 58 kommer dock från hästens mun, det är Metropolitan Police som säger och det inkluderar 30 bekräftade döda. Jag (och andra) har rätt så utförligt beskrivit svårigheterna med dessa estimat och jag har tidigare länkat till en BBC-artikel som också utvecklar frågan.

Det som skiljer denna siffra från tidigare siffror är att det är en faktiskt arbetshypotes från MP och inte en vad-man-funnit-hittills.

400 var initialt saknade och av dessa har 342 kommit till rätta, döda eller levande och det inkluderar även de 30 som hittills konstaterats döda. Jag har också hela tiden varit tydlig med *hur* jag sammanfattar medieuppgifterna och vad man vet och vad man kan anta. I själva inlägget du citerar påpekar jag felkällor!

Sedan undrar jag vad du menar med att jag skulle ha fel med min "statistik"? Ingen har räknat ut ett enda centralvärde eller ens procentsats ännu, och du kallar rå ordinaldata för "statistik"? Du verkar inte ens förstå att numerär inte implicerar identifikation! Vem fan har påstått att man skulle ha en komplett lista? Inte jag iaf. Sluta insinuera att folk påstår något de inte alls påstår.

Det är helt uppenbart att det *inte* kan vara 300 saknade. Ingen saknar sammantaget 300 personer! Men som jag sa, kan det finnas förolyckade som ingen ännu saknar. Jeez, här är det jag som uppger felkällor och resonemang och bölar "fel med din statistik" trots att ingen använt sig av statistik?
Senast redigerad av DjILY 2017-06-18 kl. 12:02.
Citera
2017-06-18, 11:53
Medlem
Vossevangens avatar
Britisk polis sier nå at de tror dødstallet kan komme op i ca 70:

http://www.bbc.com/news/uk-40316812
Citera
2017-06-18, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pharrell
Myndigheter KAN INTE göra en hel lista på saknade.
Tänk efter vad "saknad" betyder så ser du att myndigheter (eller vem som helst) visst kan göra en sådan lista och att sammanställa dylika listor är en väsentlig del i arbetet eftersom anhöriga snabbt behöver besked. Det kan finnas hur många som helst som ännu ej är saknade, men en lista på saknade är trivial.

[quote=Pharrell|61012986]Många som dött är säkert inte efterlysta eftersom hela släkter ses vid denna högtid och hela släkter brunnit inne.[/qoute]Dvs ej saknade. Folk måste hålla isär konstaterat döda i numerär, saknade och identifierade.

Citat:
Polisen kan heller inte veta vilka som hyr eller hyr ut andrahand svart. I huset bodde många nyanlända som kanske har släkt och vänner bor utomlands och inte saknat vissa ännu, kanske ingen släkt alls och inte hunnit lära känna folk i UK som skulle anmäla de saknade ännu.
Vilket är *precis* vad bl.a. jag skrivit om. Det kan finnas personer som *inte* är saknade nu, dvs det finns ett mörkertal.

Gårdagens siffra "58" är inte samma typ av siffra som de första 6, sedan 12 och slutligen 30. De första dagarnas siffror baseras på vad man funnit, gårdagen siffra baseras även på *saknade*, dvs är ett estimat. Det är väsentligt lägre än tidningarnas estimat om, vad var det nu, 65 och sedan 76 personer. Det förklaras antagligen av att tidningarna själva givetvis inte kan "samköra" saknade-listor med funna (och eventuellt identifierade) kroppar, info som de inte har tillgång till. Den andra faktor här är att några på tidningarnas saknade-lista har kommit till rätta.

Citat:
Jag förstår inte hur folk kan vara upprörda över att polisen inte går ut med ett högre dödsantal än, de kan ju inte gissa ihop en siffra utan utgår från de kroppar de har hittat. Kommer ni inte ihåg utöja då den norska polisen gick ut med en fantasisumma och det faktiska dödsantalet var närmare hälften.
Instämmer. Det är av lätt insedda skäl som myndigheter inte går ut med extrapoleringar. Vi kan extrapolera utan konsekvens här i tråden och tidningarna kan göra det, men myndigheterna kan inte.

Förvisso utgår man inte bara från kropparna man hittar, utan även av personer som är saknade. Här finns ett överlapp, beroende på hur många av kropparna som är identifierade. Hela tiden har polisen, etc, varit noga med att säga hur många man konstaterat hittills. Skillnaden igår är att det var första gången som det presenterades en siffra utifrån bästa möjliga kunskap om totalen. Felkälla nedåt är överlapp p.g.a. ofärdig identifiering och felkälla uppåt är naturligtvis att det kan finnas många som ännu inte saknas av någon. Siffrorna kan också tolkas som att man hittills efter en första genomgång konstaterat 58 kroppar varav 30 identifierade, men jag har svårt att tro att man identifierat så många redan. Edit: Siffran 58 är "at least", ska det tilläggas. Det är en undre gräns.
Senast redigerad av DjILY 2017-06-18 kl. 12:08.
Citera
2017-06-18, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frostfjaril
Längst ner i den här artikeln finns bilder som visar alla fyra sidor av huset, norra sidan är mest brandskadad medan nedre delen av södra sidan klarat sig bäst. Hälften av den nedre delen av den östra sidan är brandskadad medan delen närmast södra sidan ser förhållandevis oskadd ut utifrån. De översta 10 - 12 våningarna är helt utbrända på alla sidor. http://www.bbc.com/news/uk-40316812
Som sagt. Precis. Förhoppningsvis sparkar du bara på en död häst, för inlägget jag kommenterade var rätt gammalt. Med lite tur är det ingen som fortfarande går omkring och tror att det bara brann på en eller två sidor.
Citera
2017-06-18, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen

Ja, det stämmer mycket bra med tidningarnas estimat häromdagen. Vilket jag delvis skulle kalla sammanträffande, för tidningarna har rimligtvis inte haft tillgång till alla uppgifter. Jag orkar inte gå in på skillnaderna nu, känns ju bara som man får skäll då...
Citera
2017-06-18, 12:16
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen

Vadå tror, har de inte räknat kropparna? Igår sa Lily Allen att det fanns inofficiella siffror på drygt 150 människor.

Citat:
She added: “Seventeen? I’m sorry but I’m hearing from people that the figure is much closer to 150, and that many of those people are children.

“Those are off the record numbers I’ve been given from policemen and from firemen.”

https://www.thesun.co.uk/news/3811146/lily-allen-grenfell-tower-blaze/

Undra vem som ljuger?
Citera
2017-06-18, 12:19
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
På vilket sätt är energisparingsaspekten relevant? Det genomförs liknande projekt inom diverse olika certifieringsprogram utan att det börjar brinna, inte bara i UK, utan i de allra flesta länder. Inte bara upprustningar, utan typ varenda nybyggt kontor och bostadshus är certifierat enligt något av de system som finns tillgängliga.

Energibesparingsaspekten är i högsta grad relevant eftersom det är den som blev skillnad på liv och död. Någon eller några i lägenheten eller på det våningsplan där branden startade skulle kanske ha strukit med men en förkrossande majoritet skulle ha överlevt om inte huset tvingats installera miljövänlig isolering. Om du läser engelska tidningar idag t ex The Telegraph och Daily Mail, ser du att den här aspekten lyfts fram allt tydligare.

Om du hade läst några av mina tidigare länkar, hade du också sett att det finns en växande kritik hos den brittiska brandskyddsmyndigheten mot trenden att gröna regler ska hastas igenom utan att de fått möjlighet att inspektera.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4614534/fears-cut-price-cladding-ignored-Grenfell.html

Citat:
A major blaze inside Grenfell Tower in 2010 was successfully contained, suggesting the building was safe before the flammable cladding was added;

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in