Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Med få undantag är jag besviken på media
Som du skriver, lite off topic, men det är egentligen IMHO bara VLT, Ekuriren, SVTs live-rapportering och TV4s sammanfattningar som försöker se och skildra helheten i det här mycket unika fallet. Jag kan ha missat någon. Frågan om det är för stort och komplicerat att greppa eller om det finns andra orsaker till att de flesta skildringar blir väldigt summariska. Ingen av de stora har väl ens försökt att göra något som liknar analys?
Den här videon från TV4 är lite gammal. jag tycker att man kan sammanfatta den ungefär så här:
– Den presenterar uppseendeväckande uppgifter, inklusive JMs sex med ensamkommande.
– Den beskriver också JMs och LIs mångmiljoninkomster från flyktingbranschen.
– Dom klarar inte av att summera helheten.
– Stämplingar, mord, bedrägerier, placeringar av ensamkommande och stängt HVB-hem kommer inte fram.
– Vad som förgick mordet på Aki skildras inte alls.
– Mordet på Aki skildras inte alls.
– Förloppet med manipulerande, girighet och allt annat som ledde till att föräldrarna skulle mördas skildras inte.
https://www.youtube.com/watch?v=vy4-pYIa7xs&t=68s
Man kan tycka att alla brister gör skildringen pinsam. Är dom ursäktade av att fallet är komplext?
Eller finns det inslag i fallet som gör det "svårt" att beskriva allt?
–
Skall försöka fatta mig kort. Enligt mig så finns det i denna "berättelse" (börjar snart kräkas när jag hör detta ord ca 20 ggr/dag) så många socialt och känslomässigt tunga symboliska rum vi iom Johanna Möller har fått inblick i. I henne har svenska folket fått [in-]se att en sexbarnsmamma med flerårig utbildning till socionom kan utnyttja sin utbildning till att starta en mångmiljonindustri i flyktingbranschen och samtidigt använda flykting-gossar som sexhjälpmedel.
Sen fick svenska folket veta att JM kunde få fram ett hämnargäng som gav sig på flykting-gossarna för att de hade gått till pressen.
Sen fick svenska folket se att denna mamma kunde se till att få sin pappa mördad och sin mamma nästan mördad.
Sen kom det fram att denna mamma sannolikt har dränkt sina två yngsta barns pappa; kanske har detta skett när barnen varit på plats? Hursomhelst tror jag att svenska folket -och inte minst dess samlade journalistkår- kan känna det motigt att ta in så mycket ondska på några veckor (förhandlingarna inleddes ju 8 maj) och när det också framkommer att mamman tecknat en försäkring på två miljoner på småbarnens pappa en kort tid innan mordet -tja, då vill nog inte den svenska journalistkåren vara det svenska folket behjälplig med att berätta om denna fasansfulla kvinna. Rätt naturligt.
Men alldeles åt helvete fel av dem! Här har vi Johanna Möller, ett exempellöst stycke juridiskt-psykiatriskt ondskepaket och om detta må pressen berätta! Fast det tar emot att tvingas berätta om att Sveriges i mitt tycke värsta mördare i modern tid, Johanna Möller, är en kvinna -en sexbarnsmamma som dödar/låter döda folk för att komma åt pengar. Fast ibland vill hon döda folk när hon blivit "ganska arg" sådär bara..
Jag väntar spänt på domen i TR, för sen skall det bli intressant att se om pressen därefter kommer att fortsätta skydda hennes namn och att hon under flera år arbetat som socialsekreterare.