2017-06-18, 00:07
Medlem
Hon har så mycket skit i sitt byk.
Bland annat med bodelningen efter Aki.
Där hon skrev sin ex-partner att han hade bevittnat att det hade gått rätt till bodelningen.
Då det framkom att han hade INTE bevittnat dessa handlingar.
Där påskiller hon att hon hade bråttom med dessa handlingar.
Jag har själv haft hand om bodelning vid dödsbo och sett till att det har varit ej släktingar eller anförvanter till dödsboet som har bevittnat handlingarna.
Samt de har läst igenom handlingarna innan de har skrivit under att de är riktiga.
Information om detta finns även på nätet hur man ska gå till väga.
Här är en till fråga: Har hon lurat Akis barn på arvet?
Citera
2017-06-18, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det framkommer inte i FUP. Det finns en anmälan Aki gjort som föranledde husrannsakan som dock inte gav nåt om jag inte minns fel. Hon hann väl stoppa undan medikamenterna.
Lite nonsens.
Men, hon är en riktig rugguggla!!!
Citera
2017-06-18, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Med få undantag är jag besviken på media
Som du skriver, lite off topic, men det är egentligen IMHO bara VLT, Ekuriren, SVTs live-rapportering och TV4s sammanfattningar som försöker se och skildra helheten i det här mycket unika fallet. Jag kan ha missat någon. Frågan om det är för stort och komplicerat att greppa eller om det finns andra orsaker till att de flesta skildringar blir väldigt summariska. Ingen av de stora har väl ens försökt att göra något som liknar analys?

Den här videon från TV4 är lite gammal. jag tycker att man kan sammanfatta den ungefär så här:
– Den presenterar uppseendeväckande uppgifter, inklusive JMs sex med ensamkommande.
– Den beskriver också JMs och LIs mångmiljoninkomster från flyktingbranschen.
– Dom klarar inte av att summera helheten.
– Stämplingar, mord, bedrägerier, placeringar av ensamkommande och stängt HVB-hem kommer inte fram.
– Vad som förgick mordet på Aki skildras inte alls.
– Mordet på Aki skildras inte alls.
– Förloppet med manipulerande, girighet och allt annat som ledde till att föräldrarna skulle mördas skildras inte.

https://www.youtube.com/watch?v=vy4-pYIa7xs&t=68s

Man kan tycka att alla brister gör skildringen pinsam. Är dom ursäktade av att fallet är komplext? Eller finns det inslag i fallet som gör det "svårt" att beskriva allt?

Skall försöka fatta mig kort. Enligt mig så finns det i denna "berättelse" (börjar snart kräkas när jag hör detta ord ca 20 ggr/dag) så många socialt och känslomässigt tunga symboliska rum vi iom Johanna Möller har fått inblick i. I henne har svenska folket fått [in-]se att en sexbarnsmamma med flerårig utbildning till socionom kan utnyttja sin utbildning till att starta en mångmiljonindustri i flyktingbranschen och samtidigt använda flykting-gossar som sexhjälpmedel.
Sen fick svenska folket veta att JM kunde få fram ett hämnargäng som gav sig på flykting-gossarna för att de hade gått till pressen.
Sen fick svenska folket se att denna mamma kunde se till att få sin pappa mördad och sin mamma nästan mördad.
Sen kom det fram att denna mamma sannolikt har dränkt sina två yngsta barns pappa; kanske har detta skett när barnen varit på plats? Hursomhelst tror jag att svenska folket -och inte minst dess samlade journalistkår- kan känna det motigt att ta in så mycket ondska på några veckor (förhandlingarna inleddes ju 8 maj) och när det också framkommer att mamman tecknat en försäkring på två miljoner på småbarnens pappa en kort tid innan mordet -tja, då vill nog inte den svenska journalistkåren vara det svenska folket behjälplig med att berätta om denna fasansfulla kvinna. Rätt naturligt.
Men alldeles åt helvete fel av dem! Här har vi Johanna Möller, ett exempellöst stycke juridiskt-psykiatriskt ondskepaket och om detta må pressen berätta! Fast det tar emot att tvingas berätta om att Sveriges i mitt tycke värsta mördare i modern tid, Johanna Möller, är en kvinna -en sexbarnsmamma som dödar/låter döda folk för att komma åt pengar. Fast ibland vill hon döda folk när hon blivit "ganska arg" sådär bara..

Jag väntar spänt på domen i TR, för sen skall det bli intressant att se om pressen därefter kommer att fortsätta skydda hennes namn och att hon under flera år arbetat som socialsekreterare.
Citera
2017-06-18, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingSing
Hon har så mycket skit i sitt byk.
Bland annat med bodelningen efter Aki.
Där hon skrev sin ex-partner att han hade bevittnat att det hade gått rätt till bodelningen.
Då det framkom att han hade INTE bevittnat dessa handlingar.
Där påskiller hon att hon hade bråttom med dessa handlingar.
Jag har själv haft hand om bodelning vid dödsbo och sett till att det har varit ej släktingar eller anförvanter till dödsboet som har bevittnat handlingarna.
Samt de har läst igenom handlingarna innan de har skrivit under att de är riktiga.
Information om detta finns även på nätet hur man ska gå till väga.
Här är en till fråga: Har hon lurat Akis barn på arvet?

Sista frågan. Självklart. Efter hennes "egna" bodelning. fanns inget kvar alls.
Citera
2017-06-18, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Sista frågan. Självklart. Efter hennes "egna" bodelning. fanns inget kvar alls.
Jo det är självklart när man heter JM.
Man undrar om de "orkar" att kontrollera dessa handlingar.
När det är så mycket "sörja" att gå igenom efter JM.
Mord, stämpling, med mera med mera.
Frågan är vad hon INTE har varit inblandad i?
Citera
2017-06-18, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingSing
Lite nonsens.
Men, hon är en riktig rugguggla!!!
Inte till dig Develi
Citera
2017-06-18, 01:19
Medlem
develis avatar
JMs egna barnperspektiv - lite mammasnack med barnen.

❑ Hon ber äldsta dottern AB att mörda hennes make bl.a. med ett basebollträ och för över pengar för att få det utfört. Även grov misshandel finns med på önskelistan.
JM ber advokaten fråga dottern hur hon mår psykiskt, vilken medicin hon äter och undrar om hon hör röster efter att hon lämnat vittnesmål.

❑ JM har bett sin mellandotter JB att mörda Aki. Hon har även försökt skylla på att det var hon som pippade i sexfilmen. Hon skriver brev och ber henne fixa ett alibi till kl 21.40 på Ica Maxi.
Hon skriver lappar att DB och JB ska skriva falska meddelanden till bl.a media med ordval "gubben pedofil", "pervo jäveln", "den sjuke fan", "horgubben" som förtjänade att dö om deras morfar.

För övrigt verkar de (JM/JB) vara på fortsatt god kant med varandra - de vinkar och ler i rätten.
ABs pojkvän berättar att JM tog med sig droger från Thailand och gav sin dotter.

❑ Gällande den äldsta sonen DB så har hon bett honom tappa en soffa på Aki nerför en trappa. Han fick sonika flytta ut då hon behövde plats för ensamkommande barn. Morfar ordnade lägenhet åt honom så han slapp hamna på gatan. Han snor hennes bankkort, bil, kör utan körkort och det är inga större repressalier. Hon uppger även att hon bett honom inhandla en pistol och beskyller honom att vara trolig gärningsman i sina brev - att han mördat sin morfar.

❑ Mellansonen AG begär hon falskt alibi av och hotar honom att familjen ska splittras. Hon uppmanar honom även att stjäla morföräldrarnas nyckelknippa några dar innan mordet.
Hon ber honom skicka sms några dar efter mordet så att B ska få skulden/bli misstänkt.

❑ De små barnen, tvillingarna, är med på hotellrummet när hon skrattar åt MR som beskriver hur han högg hennes pappa i ögat, det sista dödliga hugget ("morfar aj, aj, aj").
Det ena barnet är även aktivt i en dialog där hon tycker MR ska ta livet av sig med en överdos.
Senast redigerad av develi 2017-06-18 kl. 01:38.
Citera
2017-06-18, 02:39
Medlem
Lasermannen hade dagnoserna antisocial och atypisk autismspektrumstörning. Men JM är inte lika kantig i pratet som honom. Antisocial kan hon ju ha i och med att hon hade någon slags beteendestörning som barn. Men jag tror att dom brukar sätta narcissistisk, på sama åkomma oftare på kvinnor istället för antisocial.
Citera
2017-06-18, 03:11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
JMs egna barnperspektiv - lite mammasnack med barnen.

❑ Hon ber äldsta dottern AB att mörda hennes make bl.a. med ett basebollträ och för över pengar för att få det utfört. Även grov misshandel finns med på önskelistan.
JM ber advokaten fråga dottern hur hon mår psykiskt, vilken medicin hon äter och undrar om hon hör röster efter att hon lämnat vittnesmål.

❑ JM har bett sin mellandotter JB att mörda Aki. Hon har även försökt skylla på att det var hon som pippade i sexfilmen. Hon skriver brev och ber henne fixa ett alibi till kl 21.40 på Ica Maxi.
Hon skriver lappar att DB och JB ska skriva falska meddelanden till bl.a media med ordval "gubben pedofil", "pervo jäveln", "den sjuke fan", "horgubben" som förtjänade att dö om deras morfar.

För övrigt verkar de (JM/JB) vara på fortsatt god kant med varandra - de vinkar och ler i rätten.
ABs pojkvän berättar att JM tog med sig droger från Thailand och gav sin dotter.

❑ Gällande den äldsta sonen DB så har hon bett honom tappa en soffa på Aki nerför en trappa. Han fick sonika flytta ut då hon behövde plats för ensamkommande barn. Morfar ordnade lägenhet åt honom så han slapp hamna på gatan. Han snor hennes bankkort, bil, kör utan körkort och det är inga större repressalier. Hon uppger även att hon bett honom inhandla en pistol och beskyller honom att vara trolig gärningsman i sina brev - att han mördat sin morfar.

❑ Mellansonen AG begär hon falskt alibi av och hotar honom att familjen ska splittras. Hon uppmanar honom även att stjäla morföräldrarnas nyckelknippa några dar innan mordet.
Hon ber honom skicka sms några dar efter mordet så att B ska få skulden/bli misstänkt.

❑ De små barnen, tvillingarna, är med på hotellrummet när hon skrattar åt MR som beskriver hur han högg hennes pappa i ögat, det sista dödliga hugget ("morfar aj, aj, aj").
Det ena barnet är även aktivt i en dialog där hon tycker MR ska ta livet av sig med en överdos.

Fantastiskt bra sammanställning över hur moderlig JM är och hur stor kärlek hon hyser för sina barn.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-06-18 kl. 03:13.
Citera
2017-06-18, 04:38
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Eskilstuna Kommun, Pangea: 212000-0357, 20-49 anställda, aktivt.
Pangelius Familjehemsvård AB: 559031-6823, i likvidation.

I den här artikeln får man intrycket att JM och LI använt båda namnen:

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/familjehem-tjänar-miljoner-trots-brister-1.7432

Läste med stort nöje förslagen till "bibliska" förklaringar av namnvalet på firman.
Jag tror dock att anledningen till namnet är mer prosaisk: en klassisk renommésnyltning.
Genom att låna ett etablerat, om än solkat, varumärke i branschen - kommunägt dessutom - kunde man ge sina offerter mer trovärdighet. Kanske fanns i några fall krav på dokumenterad erfarenhet av tidigare uppdrag, som man då falskeligen kunde hänvisa till.

En sökning på org.numret hos allabolag.se väcker en annan fråga. Enligt nyckeltalen var lönesumman för 2016 noll kronor, likväl som lön till styrelse och VD.
Samtidigt som omsättningen var 28 Mkr.
Det får jag inte ihop.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2017-06-18 kl. 04:44. Anledning: tillägg
Citera
2017-06-18, 06:33
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Kommentar:
Vad jag förstår är det ändå ganska svårt att bli av med vårdnaden (om inte ungen verkar väldigt gullig och trevlig &#128515. Och å andra sidan ska det väl inte kunna få bli så att ungen blir en form av gisslan till en kriminell förälder som skaffar barn för att kunna få både "uppehållstillstånd" och anledning till nya brott eftersom utvisning inte riskeras. Det kan vara otacksamt att vara föräldrer men det kan vara otacksamt att vara barn oxå. Barnet är ju en svensk medborgare.
Sen påstår jag inte att det är bra och kul eller att personalen är bright men på nåt sätt måste det ju vara.

Ditt resonemang faller en hel del på det faktum att dessa barn faktiskt är födda i Sverige, men har alltså MINDRE RÄTTIGHETER än andra barn födda i Sverige, alltså en VÄRDERING av barn.

Och eftersom detta barns svenska mor tydligen fått ett återfall (alltså enligt socialtjänsten ÄR kriminell och är ju själv dömd i domstol, narkotikabrott, alltså kriminell).

Det finns ju en hel del "helsvenska" kriminella föräldrar också......

I ett s.k. "demokratiskt rättsamhälle" kan inte lagarna vara godtyckliga!! Vilket de är idag!
Citera
2017-06-18, 08:02
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Läste med stort nöje förslagen till "bibliska" förklaringar av namnvalet på firman.
Jag tror dock att anledningen till namnet är mer prosaisk: en klassisk renommésnyltning.
Genom att låna ett etablerat, om än solkat, varumärke i branschen - kommunägt dessutom - kunde man ge sina offerter mer trovärdighet. Kanske fanns i några fall krav på dokumenterad erfarenhet av tidigare uppdrag, som man då falskeligen kunde hänvisa till.

En sökning på org.numret hos allabolag.se väcker en annan fråga. Enligt nyckeltalen var lönesumman för 2016 noll kronor, likväl som lön till styrelse och VD.
Samtidigt som omsättningen var 28 Mkr.
Det får jag inte ihop.

Angelius-tolkningen var roligare, men det var nog fördelen att kunna dra ekonomisk nytta av en påhittad koppling till en kommunal verksamhet som var den verkliga orsaken. Även om det, som så mycket annat som JM har företagit sig, inte är tillåtet, om jag förstår rätt.

Jag har tidigare sett en lönesumma (om jag minns rätt på ca 7-8 miljoner eller mer och ca 15 anställda) och vet inte varför den nu är noll. Vi har ju fått vittnesuppgifter om bl.a. JMs och LIs löner som, om jag minns rätt, ska ha varit ca 60' – 70' per månad. En hel del av JMs barn och släkt har också jobbat inom verksamheten. Jag tolkar det också som att en lönesumma har ingått i tillämpningen av 3-12-reglerna när vinsten betalats ut.

Kanske ska man väga in att det är möjligt (troligt?) att det finns kopplingar till flera bolag och kriminella verksamheter och att det inte är säkert att all redovisning och bokföring skett i enlighet med god redovisningssed?

Kanske är det värt besväret att skaffa fram årsredovisningen och gräva lite mer?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in