2017-06-17, 23:18
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, de väljer "han" som genus på Dari i första hand, enligt tolken. Men vad menar du förklaras?
Hans eller hennes har jag inget problem med i denna dialog?
(faaattar inte va ru menar just nu )
Jag syftade på:

"Detta verkar hon ha snott via FUP och från MRs samtal med Omid i Norge (där han väl försöker försköna sitt mord med omskrivningar innan gripandet).
" det var inte mitt fel. Det var hans fel. Det var hans egen kniv som gick in i hans mage. Det var inte mitt fel. Jag hade inte för avsikt att döda honom. Han hade kniven i handen och attackerade mig och jag slog honom bror.
""
Citera
2017-06-17, 23:22
Medlem
Jag blir nyfiken på hennes så kallade läkemedel i garaget
Bland annat när hon säger till MR att hon kan fixa en heroinspruta till honom i Norge.
Vilka kontakter har hon med läkemedel och narkotika?
För en vanlig person har inte dessa kontakter.
Som sagt var hon har en hel i sitt bagage!
Citera
2017-06-17, 23:25
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Helt off topic, men lite patetiskt att Expressen publicerar en artikel som helt och hållet bygger på SVTs och VLTs live-rapportering. Hade E-pressen inga egna resurser att bevaka rättegångsdagen? Har tidningen inte haft tillräckligt med läsare de andra dagarna?

Med få undantag är jag besviken på media
Som du skriver, lite off topic, men det är egentligen IMHO bara VLT, Ekuriren, SVTs live-rapportering och TV4s sammanfattningar som försöker se och skildra helheten i det här mycket unika fallet. Jag kan ha missat någon. Frågan om det är för stort och komplicerat att greppa eller om det finns andra orsaker till att de flesta skildringar blir väldigt summariska. Ingen av de stora har väl ens försökt att göra något som liknar analys?

Den här videon från TV4 är lite gammal. jag tycker att man kan sammanfatta den ungefär så här:
– Den presenterar uppseendeväckande uppgifter, inklusive JMs sex med ensamkommande.
– Den beskriver också JMs och LIs mångmiljoninkomster från flyktingbranschen.
– Dom klarar inte av att summera helheten.
– Stämplingar, mord, bedrägerier, placeringar av ensamkommande och stängt HVB-hem kommer inte fram.
– Vad som förgick mordet på Aki skildras inte alls.
– Mordet på Aki skildras inte alls.
– Förloppet med manipulerande, girighet och allt annat som ledde till att föräldrarna skulle mördas skildras inte.

https://www.youtube.com/watch?v=vy4-pYIa7xs&t=68s

Man kan tycka att alla brister gör skildringen pinsam. Är dom ursäktade av att fallet är komplext? Eller finns det inslag i fallet som gör det "svårt" att beskriva allt?

Citera
2017-06-17, 23:31
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Jag syftade på:

"Detta verkar hon ha snott via FUP och från MRs samtal med Omid i Norge (där han väl försöker försköna sitt mord med omskrivningar innan gripandet).
" det var inte mitt fel. Det var hans fel. Det var hans egen kniv som gick in i hans mage. Det var inte mitt fel. Jag hade inte för avsikt att döda honom. Han hade kniven i handen och attackerade mig och jag slog honom bror.
""

Mer utveckling:
Om Johanna valt att använda MRs samtal med sin vän, så har Johanna missat att genus oftast översätts med han

MRs ord kan lika gärna översättas med: " det var inte mitt fel. Det var hans = Johannas fel. Det var hans = Johannas egen kniv som gick in i hans mage. Det var inte mitt fel. Jag hade inte för avsikt att döda honom. ? Kanske mamman ? Men jag är nog ute och cyklar...
Citera
2017-06-17, 23:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, hennes advokat berättade för rätten detta dag 2 eller 3 (?) för att förebygga spekulationer kring JMs känslokyla. Men efter det har ju den "stackars kvinnan" gråtit en hel del. Det kan ju i och för sig förklaras med det någon fhl sa typ, hon har en on/off knapp för gråtande.
Via uppmaning till sin advokat så pratar hon allt själv.
10 maj Live svt:
Citat:
42-åringen viskar till sin försvarsadvokat Amanda Hikes, som berättar för rätten, att kvinnan vill förklara sin sinnesstämning.
- Jag har fått en medicin som gör att min sinnesstämning kommer att vara neutral. Det är bara för att jag ska klara av det här. Jag har gråtit varenda dag.
Det blir lokala skurar vid halv tio-tiden, sen uppehåll:
"Åklagaren undrar om hon sett maken ta droger eftersom hon kommer med ett sådant påstående.
Den 42-åriga kvinnan säger ingenting.
Istället gråter hon."

"Hon förklarar i svepande ordalag om att hon sedan barndomen varit van att stänga av sina känslor."
..ingen betvivlar.

Dagen innan verkar vara en dag utan skyfall:
"42-åringen talar klart och tydligt. Hon låter nästan glad på rösten."
"42-åringen växlar mellan att låta trevlig och nästan lite gullig på rösten när hon svarar åklagaren, till att låta lite nedlåtande och skarp."
Svar på en fråga om hur hon reagerar då hon blir pressad:
"Hon blir defensiv och lite irriterad men försöker dölja det, men får ibland en lite spänd röst."

11 maj uppger hon att hon "åt en antidepressiv medicin" vid tiden då Aki dog. Hon har skrivit små meddelanden på apodospåse mig veterligt (Venlafaxin) - finns foto i FUP nånstans.
För övrigt är det en skur vid 16-tiden:
- Aldrig, aldrig, säger kvinnan och gråter."

Mvh, develi Pohlman
Citera
2017-06-17, 23:39
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingSing
Då är vi överens om hon har självmedicinerat innan häktet.
Då är frågan om: Vem har skrivit ut till henne på häktet?
Då hon påstår att hon har inte fått någon hjälp av läkare, psykolog eller psykiatriker.
Här ser man att hon ljuger.
Hon har fått hjälp av någon av dessa ovanstående.
Då hon säger på förhören att hon går på lugnande, så hon ej ska "bryta ihop".
Varför jag skriver detta är bland annat se hur hon beter sig och ljuger.

Jag säger inte definitvt att hon självmedicinerat sig, men jag är öppen för det mesta när det gäller henne. Inga spärrar hos den kvinnan.

När det gäller häktet och läkare/medicinering så ljuger hon på ett eller annat sätt:

- Om hon fått lugnande så har hon så klart fått träffa en läkare. Då ljuger hon om att hon inte har haft varit i kontakt med en läkare
- Om hon däremot är ärlig om att hon inte träffat en läkare under alla dessa månader, då har hon så klart inte fått något lugnande. Då ljuger hon om att hon fått medicin.

Så hur det än ligger till så ljuger hon.
-
Citera
2017-06-17, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vid frågan om detta med "deltagande" på övervåningen så ser det ut som om han undviker frågan. Dels mumlar han på första frågan, andra gången så byter han ämne.

Det bästa vore om JM fick livstid ända upp i HD, brister ut i vredesmod och börjar en verbal kvävningsattack.
Jag tror faktiskt hon är kapabel till detta på sin skyhöga tron, jag har alla påhopp på sin far i åtanke, hon verkar vara helt utan skrupler. Tror inte nån ska gå och känna sig alltför säker när hon sätter den kränkta och hämndbenägna sidan till. Hon kan nog kalla till presskonferens.
Får en stark känsla av hållhakar hit och dit mellan personer men huvuden kan börja rulla.

Såg för övrigt en likhet. JM plockar och rör angående gärningsmän, försöker friställa MR, trots DNA ooch erkännande, och berättar melodramatiskt att droger dödade hennes far; att narkotika var drivande orsak i grunden. Det var hämnd för att Göran sagt upp lägenheten och att MR bara skulle dit och hota ihop med G men att det gick snett för Göran drog fram sin kniv (nytt tillägg för femtioelfte gången typ) och att MR var rejält pårökt (finns i brev).

Detta verkar hon ha snott via FUP och från MRs samtal med Omid i Norge (där han väl försöker försköna sitt mord med omskrivningar innan gripandet).
" det var inte mitt fel. Det var hans fel. Det var hans egen kniv som gick in i hans mage. Det var inte mitt fel. Jag hade inte för avsikt att döda honom. Han hade kniven i handen och attackerade mig och jag slog honom bror."

Jag tycker mig ha noterat att JM ofta påför andra sina egna tankar och egna beteenden. Att man ibland inte vet om det egentligen handlar om henne själv och hennes egna handlingar som någon annan får bära ansvar för ...

Ingen i familjen förutom JM har noterat någon kniv i sovrummet på GMs sängbord, bara JM som förfäktat denna historia. Den tekniska undersökningen bekräftar också det. Kniven hängde dold av kläder i hallen.

När jag är på "landet" har jag alltid en sk brukskniv hängande i bältet - av praktiska skäl. Men när jag kommer in, gjort kväll, hänger jag av av både arbetsbyxor och kniv i hallen. På en speciell plats. Som med tiden blir snarast en rituell handling. Antar att det var typ det GM gjorde.

Varför förfäktar JM varianten av kniv på sängbordet? Att det egentligen var Offrets eget fel?
Senast redigerad av Remark 2017-06-17 kl. 23:45.
Citera
2017-06-17, 23:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag syftade på:

""
Nej, detta är korrekt genus och är MR som pratar om mordet.

Jag menar att JM kör likvärdig variant, har satt en kniv i händerna på Göran och att MR påstås mörda i en slags försvarsattack.
Denna version finns sen i hennes brev också.

JMs bokning vittnen och manus gällande rån som går överstyr:
" Jag behöver 2 personer som ska säga till polisen att Moh. var desperat efter pengar att skicka hem, när han den 2/8 såg pengar i morfars plånbok o deras omegaklockor frågade han J+D om dem kunde hjälpa honom lite. "

" Moh hade rökt opium ca en tim utanför huset."

"Helt plötsligt kommer M nerrusande från övervåningen, blodig. Moh. springer till vägen/bilen. Jaf springer efter, fattar inget. Moh. skrek till D, kör, kör. Sen berättar Moh. för D+Jaf att morfar vaknat o hade en kniv. Moh. hade fått panik… "

Brev:
" Jag tror M hellre säger att han tänkte mörda dem än att säga att han fick panik när båda vaknade, pappa hade kniv, drogerna gav hallucinationer."

De samkör därmed en slags rån-som-gick-överstyr-av-en-väldigt-drogad-person-då-offret-drog-kniv.
Citera
2017-06-17, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag säger inte definitvt att hon självmedicinerat sig, men jag är öppen för det mesta när det gäller henne. Inga spärrar hos den kvinnan.

När det gäller häktet och läkare/medicinering så ljuger hon på ett eller annat sätt:

- Om hon fått lugnande så har hon så klart fått träffa en läkare. Då ljuger hon om att hon inte har haft varit i kontakt med en läkare
- Om hon däremot är ärlig om att hon inte träffat en läkare under alla dessa månader, då har hon så klart inte fått något lugnande. Då ljuger hon om att hon fått medicin.

Så hur det än ligger till så ljuger hon.
-
Håller med dig.
Citera
2017-06-17, 23:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tycker mig ha noterat att JM ofta påför andra sina egna tankar och egna beteenden. Att man ibland inte vet om det egentligen handlar om henne själv och hennes egna handlingar som någon annan får bära ansvar för ...

Ingen i familjen förutom JM har noterat någon kniv i sovrummet på GMs sängbord, bara JM som förfäktat denna historia. Den tekniska undersökningen bekräftar också det. Kniven hängde dold av kläder i hallen.

När jag är på "landet" har jag alltid en sk brukskniv hängande i bältet - av praktiska skäl. Men när jag kommer in, gjort kväll, hänger jag av av både arbetsbyxor och kniv i hallen. På en speciell plats. Som med tiden blir snarast en rituell handling. Antar att det var typ det GM gjorde.

Varför förfäktar JM varianten av kniv på sängbordet? Att det egentligen var Offrets eget fel?
Skrev nog svar under tiden du skrev detta inlägg - se föregående.

Ja, det verkar som om det finns en slags rånvariant där offret ställer till det. I senaste förhör lägger JM till att det beror på att Anki vaknade:
"– Det hade nog Mohammad kunnat gå fram. Tyvärr hade min pappa en kniv, Om inte mamma hade vaknat, då tror jag inte det här hade hänt."

Delar ur hennes nuvarande variant i rätten (byter rån mot heder):
"– Ingen skulle huggas. Jag har sagt det sedan i oktober, det här handlar inte om mord, det handlar om heder."
"Det var inte meningen att någon skulle mördas, säger Arbogakvinnan."
"– Mohammad är ingen mördare, han är en missbrukare."
"– Det var inte Mohammad som dödade min pappa, det var drogerna."
"– Jag tror att pappa var vaken och hade sin kniv och att Mohammad hugger honom, säger hon."
Citera
2017-06-17, 23:53
Medlem
Jag är fortfarande nyfiken om hennes mediciner i garaget.
Var det endast till henne själv?
Eller försäljning?
Citera
2017-06-17, 23:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingSing
Jag är fortfarande nyfiken om hennes mediciner i garaget.
Var det endast till henne själv?
Eller försäljning?
Det framkommer inte i FUP. Det finns en anmälan Aki gjort som föranledde husrannsakan som dock inte gav nåt om jag inte minns fel. Hon hann väl stoppa undan medikamenterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in