Citat:
Om vissa partier utesluts så ses det väl inte som ren lögn, framkommer nåt på vägen så döps det väl till partiell minnesförlust. Skademinimerar MR och hans advokat?
Jag tror ungefär som du att dom här "detaljerna" kan vara just vad Anki syftade på när hon uppmanade MR att berätta hela sanningen i rätten.
MR och hans advokat fick veta att Göran hade avskrap med MRs DNA under naglarna. Dom fick veta att Görans blod påträffats i Touranen.
I förhör redan 2016-09-01 fick MR veta mycket om de bevis som fanns mot honom.
Jag vill inte utesluta att MR, i samråd med sin advokat, "friserat" sanningen, baserat på bevis, på vad JM inte sagt och med målsättningen att skademinimera. Dom förstod att MR skulle åka dit. Frågan var bara hur mycket.
Vad viskade JM och MR om? Var det laddning eller var det andra orsaker som fick MR att lämna telefonen på kontoret 2017-08-03? Vad var det som skulle skett vid utflykten på kvällen 2017-08-02? Var det rekognosering eller var planen att mörda? Ville dom inte genomföra eller hittade dom inte?
Oberoende av vad det var exakt som förevarit dagen innan mordet på Göran och mordförsöket på Anki så ser det inte ut som om mordkvällens utflykt var planerad väl och länge. JM SMSar hem AG i sista minuten. JM väljer Touranen, som var lätt att känna igen. Hoppas på att ett snabbt "ihopsnickrat" alibi ska hålla.
–
Jag tror ungefär som du att dom här "detaljerna" kan vara just vad Anki syftade på när hon uppmanade MR att berätta hela sanningen i rätten.
MR och hans advokat fick veta att Göran hade avskrap med MRs DNA under naglarna. Dom fick veta att Görans blod påträffats i Touranen.
I förhör redan 2016-09-01 fick MR veta mycket om de bevis som fanns mot honom.
Jag vill inte utesluta att MR, i samråd med sin advokat, "friserat" sanningen, baserat på bevis, på vad JM inte sagt och med målsättningen att skademinimera. Dom förstod att MR skulle åka dit. Frågan var bara hur mycket.
Vad viskade JM och MR om? Var det laddning eller var det andra orsaker som fick MR att lämna telefonen på kontoret 2017-08-03? Vad var det som skulle skett vid utflykten på kvällen 2017-08-02? Var det rekognosering eller var planen att mörda? Ville dom inte genomföra eller hittade dom inte?
Oberoende av vad det var exakt som förevarit dagen innan mordet på Göran och mordförsöket på Anki så ser det inte ut som om mordkvällens utflykt var planerad väl och länge. JM SMSar hem AG i sista minuten. JM väljer Touranen, som var lätt att känna igen. Hoppas på att ett snabbt "ihopsnickrat" alibi ska hålla.
–
Men det vore ändå undanhållande av sanning och är givetvs lögnaktigt.En advokat rekommenderar väl inte att babbla mer än nödvändigt men MR har en tung förklaringsbörda relaterat till DNA.
I hennes värld var det nog planerat länge, men det verkar ske något abrupt på slutet. Hon lär inte ha vetat vart nycklarna gömdes förrän den dagen så som hon härjar dess innan att få tag på knippan. Det är inte många dar innan som AG blir tillsagd att stjäla nycklarna och hon har väl uppfattat det som den ultimata platsen då och nu innan föräldrarna reser därifrån - avsides, inga grannar och i parité med tidigare mord/mordplaner.
Ska huset säljas så blir det väl inte många mer tillfällen.
Sen om MR inte hittar dit så får hon väl sätta in akut barnvakt och vara mer delaktig än hon tänkt sig.
Kollade in Ali igen och väl framme vid Granliden undrar jag om den storyn i sig ligger närmre sanningen?
Berättelsen är helt flummig gällande resan dit, det hänger inte ihop för fem öre, men sen uppstår plötsligt ett verbalt flöde utan avbrott och hackigheter.
Jag har plockat bort namn samt genus där det står xxx.
La spoiler så det blir kortare inlägg.
B: Går ni längs den lilla vägen in mot Granliden, vem går i så fall först av er?
M: xxx
B: Går ni längs lilla vägen in mot Granliden?
M: Ja, om vi hade åkt dit med bilen då skulle de ha vaknat.
B: Hur gör ni….vad händer sen?
M: Jag stod där och jag bara hoppades på att de skulle vakna. Det var Göran som pratade med Anki och då sa han att jag hör något ljud och Anki sa nej, det hörs ingenting.
B: Innan ni kommer fram till huset, står ni ett tag där och väntar eller försöker tittar in i huset, smyger runt huset?
M: Jag satt mig bakom…det var någon soptunna eller någonting och xxx sa till mig att jag skulle sitta där. xxx sa jag kommer tillbaka sa xxx. "
Han blir ombedd vänta och xxx går iväg.
Här kan det då mycket väl vara så att JM går fram och låser upp dörren.
Storyn om dörren fortsätter sen och då är dörren öppen.
De facto ingen lögn isf, MR lär inte ha sett den låsas upp då han sitter och hukar bakom tunnan i mörkret.
Reflektioner:
Har man i åtanke att JM pekade på huset och sa "mycket pengar" dagen innan kan han ha vetat att han var på väg till Granliden (rån, inbrott), viskar om detta i lägenheten och lämnar mobilen med flit - men ordern att mörda kommer inte förrän vid ytterdörren.
Hon har tjatat, han är less och han blir blixt förbannad att hon lyckats lura honom dit under andra förevändningar - vilket resulterar i över 40 aggressiva knivhugg. Han tycker väl det är lika bra att göra slut på det hela. I förlängningen ligger det trots allt fullbordade drömmar om 10 mille bara en inomhustrappa bort..
"M: När jag kom dit dörren var öppen.
B: Stod den på…var den upplåst eller var den öppen?
M: Dörren stod öppen.
B: Stod på vid gavel, ja. Vem gick in först?
M: Först var det xxx och därefter var det jag.
B: Öppnade xxx dörren?
M: Dörren stod öppen så jag vet inte om det var xxx som öppnade dörren eller jag. När vi kommer då står jag där precis vid ingången och då säger xxx till mig gå upp en trappa och du ska smyga också att det är ingen som hör dig. (ohörbart) har dom sagt att det är bara att vi ska råna.
B: Hur menar du?
M: Jag menar att innan dess har de sagt att det är bara ett inbrott, det är inte att vi ska göra någon illa eller skada någon, men när vi kommer dit det är då att xxx säger till mig att du måste göra det här.
B: Hur säger xxx det till dig?
M: (ohörbart) håller tills vapnet mot mig och säger att om du inte gör som jag säger…
B: Så händer vaddå?
M: Sen gick jag och utförde.
B: När kom kniven fram?
M: Jag fick kniven av xxx när jag var på trappan. B: Var du ända uppe då eller?
M: Nej
B: Där nere?
M: Någonstans där i mitten var det..stod jag, mitten av trappan.
B: Okej. "
Nästa förhör:
Fhl1: När ni var på Granliden, du och xxx, var du ensam och gå in i rummet till Göran och Anki?
Mt: Ja.
Fhl1: Följde inte xxx med in?
Mt: (inget ljudligt svar ifrån misstänkt)
Fhl1: Stod xxx kavar utanför dörren?
Mt: Och efteråt när jag blir rädd och börjar springa då ser jag att xxx sitter vid bilen."
Nio dagar senare kommer erkännandet.
M: xxx
B: Går ni längs lilla vägen in mot Granliden?
M: Ja, om vi hade åkt dit med bilen då skulle de ha vaknat.
B: Hur gör ni….vad händer sen?
M: Jag stod där och jag bara hoppades på att de skulle vakna. Det var Göran som pratade med Anki och då sa han att jag hör något ljud och Anki sa nej, det hörs ingenting.
B: Innan ni kommer fram till huset, står ni ett tag där och väntar eller försöker tittar in i huset, smyger runt huset?
M: Jag satt mig bakom…det var någon soptunna eller någonting och xxx sa till mig att jag skulle sitta där. xxx sa jag kommer tillbaka sa xxx. "
Han blir ombedd vänta och xxx går iväg.
Här kan det då mycket väl vara så att JM går fram och låser upp dörren.
Storyn om dörren fortsätter sen och då är dörren öppen.
De facto ingen lögn isf, MR lär inte ha sett den låsas upp då han sitter och hukar bakom tunnan i mörkret.
Reflektioner:
Har man i åtanke att JM pekade på huset och sa "mycket pengar" dagen innan kan han ha vetat att han var på väg till Granliden (rån, inbrott), viskar om detta i lägenheten och lämnar mobilen med flit - men ordern att mörda kommer inte förrän vid ytterdörren.
Hon har tjatat, han är less och han blir blixt förbannad att hon lyckats lura honom dit under andra förevändningar - vilket resulterar i över 40 aggressiva knivhugg. Han tycker väl det är lika bra att göra slut på det hela. I förlängningen ligger det trots allt fullbordade drömmar om 10 mille bara en inomhustrappa bort..
"M: När jag kom dit dörren var öppen.
B: Stod den på…var den upplåst eller var den öppen?
M: Dörren stod öppen.
B: Stod på vid gavel, ja. Vem gick in först?
M: Först var det xxx och därefter var det jag.
B: Öppnade xxx dörren?
M: Dörren stod öppen så jag vet inte om det var xxx som öppnade dörren eller jag. När vi kommer då står jag där precis vid ingången och då säger xxx till mig gå upp en trappa och du ska smyga också att det är ingen som hör dig. (ohörbart) har dom sagt att det är bara att vi ska råna.
B: Hur menar du?
M: Jag menar att innan dess har de sagt att det är bara ett inbrott, det är inte att vi ska göra någon illa eller skada någon, men när vi kommer dit det är då att xxx säger till mig att du måste göra det här.
B: Hur säger xxx det till dig?
M: (ohörbart) håller tills vapnet mot mig och säger att om du inte gör som jag säger…
B: Så händer vaddå?
M: Sen gick jag och utförde.
B: När kom kniven fram?
M: Jag fick kniven av xxx när jag var på trappan. B: Var du ända uppe då eller?
M: Nej
B: Där nere?
M: Någonstans där i mitten var det..stod jag, mitten av trappan.
B: Okej. "
Nästa förhör:
Fhl1: När ni var på Granliden, du och xxx, var du ensam och gå in i rummet till Göran och Anki?
Mt: Ja.
Fhl1: Följde inte xxx med in?
Mt: (inget ljudligt svar ifrån misstänkt)
Fhl1: Stod xxx kavar utanför dörren?
Mt: Och efteråt när jag blir rädd och börjar springa då ser jag att xxx sitter vid bilen."
Nio dagar senare kommer erkännandet.
Senast redigerad av develi 2017-06-17 kl. 12:11.
Senast redigerad av develi 2017-06-17 kl. 12:11.