2017-06-17, 12:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Skademinimerar MR och hans advokat?
Jag tror ungefär som du att dom här "detaljerna" kan vara just vad Anki syftade på när hon uppmanade MR att berätta hela sanningen i rätten.
MR och hans advokat fick veta att Göran hade avskrap med MRs DNA under naglarna. Dom fick veta att Görans blod påträffats i Touranen.
I förhör redan 2016-09-01 fick MR veta mycket om de bevis som fanns mot honom.
Jag vill inte utesluta att MR, i samråd med sin advokat, "friserat" sanningen, baserat på bevis, på vad JM inte sagt och med målsättningen att skademinimera. Dom förstod att MR skulle åka dit. Frågan var bara hur mycket.
Vad viskade JM och MR om? Var det laddning eller var det andra orsaker som fick MR att lämna telefonen på kontoret 2017-08-03? Vad var det som skulle skett vid utflykten på kvällen 2017-08-02? Var det rekognosering eller var planen att mörda? Ville dom inte genomföra eller hittade dom inte?
Oberoende av vad det var exakt som förevarit dagen innan mordet på Göran och mordförsöket på Anki så ser det inte ut som om mordkvällens utflykt var planerad väl och länge. JM SMSar hem AG i sista minuten. JM väljer Touranen, som var lätt att känna igen. Hoppas på att ett snabbt "ihopsnickrat" alibi ska hålla.
Om vissa partier utesluts så ses det väl inte som ren lögn, framkommer nåt på vägen så döps det väl till partiell minnesförlust. Men det vore ändå undanhållande av sanning och är givetvs lögnaktigt.
En advokat rekommenderar väl inte att babbla mer än nödvändigt men MR har en tung förklaringsbörda relaterat till DNA.

I hennes värld var det nog planerat länge, men det verkar ske något abrupt på slutet. Hon lär inte ha vetat vart nycklarna gömdes förrän den dagen så som hon härjar dess innan att få tag på knippan. Det är inte många dar innan som AG blir tillsagd att stjäla nycklarna och hon har väl uppfattat det som den ultimata platsen då och nu innan föräldrarna reser därifrån - avsides, inga grannar och i parité med tidigare mord/mordplaner.
Ska huset säljas så blir det väl inte många mer tillfällen.

Sen om MR inte hittar dit så får hon väl sätta in akut barnvakt och vara mer delaktig än hon tänkt sig.

Kollade in Ali igen och väl framme vid Granliden undrar jag om den storyn i sig ligger närmre sanningen?
Berättelsen är helt flummig gällande resan dit, det hänger inte ihop för fem öre, men sen uppstår plötsligt ett verbalt flöde utan avbrott och hackigheter.
Jag har plockat bort namn samt genus där det står xxx.
La spoiler så det blir kortare inlägg.
Senast redigerad av develi 2017-06-17 kl. 12:11.
Citera
2017-06-17, 12:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Det verkar som det var stödboendet i Arboga som JM o LI kallade Pangea.
MRs adress hos Migränverket: 17/12-4/2 Pangea stödboende, Järntorgsgatan, Arboga.

Kommunala HVB-hem ligger alltid under Socialförvaltningen. Finns även ett Pangea HVB (kommunalt) i Sandviken. Verkar vara ett populärt namn i branschen.

Jag tänkte nog lite för mycket på namnregler för AB. När det inte är AB gäller andra regler. Arboga är inte samma län som Eskilstuna vilket kanske ökar möjligheten att använda samma namn i Arboga för en liknande verksamhet som finns i Eskilstuna.

Citera
2017-06-17, 12:12
Medlem
Citat:
När en advokat i en rättegång lämnar in ett dokument som bevis eller som i alla fall kan påverka straff som utmäts i dom, behöver han då redovisa hur han har fått fram handlingen?

Får en advokat medvetet bidra till att skaffa fram en falsk handling, eller är detta ett brott?

Advokaten gör ett bra jobb för att minska MRs straff, men hur är det egentligen med MRs ålder?

Delvis handlar det ju om trovärdighet. MR ser ju ut att byta ålder som andra byter skorta. Det som passar bäst för ögonblicket är det som gäller. Regler i Sverige och i EU ser ju också ut att uppmuntra till lögner om ålder genom att reglerna inte befrämjar ärlighet.

Man kanske får vara glad att dessa handlingar (var det inte också papper från MRs skola o vaccinationsintyg?) kommit?
Annars hade det väl blivit Migrationsverkets ålder (980108) som gällt? Tänker då på HDs dom ang kroppsbesiktning för åldersbestämning.
Citera
2017-06-17, 12:15
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
När en advokat i en rättegång lämnar in ett dokument som bevis eller som i alla fall kan påverka straff som utmäts i dom, behöver han då redovisa hur han har fått fram handlingen?

Får en advokat medvetet bidra till att skaffa fram en falsk handling, eller är detta ett brott?

Advokaten gör ett bra jobb för att minska MRs straff, men hur är det egentligen med MRs ålder?

Delvis handlar det ju om trovärdighet. MR ser ju ut att byta ålder som andra byter skorta. Det som passar bäst för ögonblicket är det som gäller. Regler i Sverige och i EU ser ju också ut att uppmuntra till lögner om ålder genom att reglerna inte befrämjar ärlighet.

Nej, advokaten får inte medvetet bidra till att skaffa fram en falsk handling.
https://www.advokatsamfundet.se/contentassets/225085835897446dbe3dc8c038844f14/regler-for-advokatverksamhet-2016.pdf
Citat:
Enligt god advokatsed får advokaten inte heller jämna vägen för annans brottsliga verksamhet eller främja en klients intressen på ett otillbörligt sätt. En advokat får exempelvis inte medverka till en rättshandling som är ogiltig. En advokat skall avböja varje uppdrag som går ut på att någon skall vilseledas eller på annat sätt otillbörligen förmås att företa en rättshandling.
Citera
2017-06-17, 12:15
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om vissa partier utesluts så ses det väl inte som ren lögn, framkommer nåt på vägen så döps det väl till partiell minnesförlust. Men det vore ändå undanhållande av sanning och är givetvs lögnaktigt.
En advokat rekommenderar väl inte att babbla mer än nödvändigt men MR har en tung förklaringsbörda relaterat till DNA.

I hennes värld var det nog planerat länge, men det verkar ske något abrupt på slutet. Hon lär inte ha vetat vart nycklarna gömdes förrän den dagen så som hon härjar dess innan att få tag på knippan. Det är inte många dar innan som AG blir tillsagd att stjäla nycklarna och hon har väl uppfattat det som den ultimata platsen då och nu innan föräldrarna reser därifrån - avsides, inga grannar och i parité med tidigare mord/mordplaner.
Ska huset säljas så blir det väl inte många mer tillfällen.

Sen om MR inte hittar dit så får hon väl sätta in akut barnvakt och vara mer delaktig än hon tänkt sig.

Kollade in Ali igen och väl framme vid Granliden undrar jag om den storyn i sig ligger närmre sanningen?
Berättelsen är helt flummig gällande resan dit, det hänger inte ihop för fem öre, men sen uppstår plötsligt ett verbalt flöde utan avbrott och hackigheter.
Jag har plockat bort namn samt genus där det står xxx.
La spoiler så det blir kortare inlägg.

Jag håller med dig. Det där låter mer som den samna versionen. Det verkar troligt att JM skulle agera som xxx. Så varför skyddar han henne i erkännandet? Är han rädd för att han ska åka in och hon inte, dvs att han kan utsättas för hennes hämnd på något vis? När han märker att hon fälls i TR kan det då vara möjligt att han berättar mer detaljer i HR?
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-06-17 kl. 12:17.
Citera
2017-06-17, 12:16
Medlem
Citat:

Jag är, vilket säkert många har märkt, ingen jurist, men..

Det finns nåt som i svensk straffrätt benämns 'brukande av falsk urkund'. Jag gissar att adv Jähresten känner till detta, men han kanske chansar på att eftersom han inte för egen del och vinning försöker vilseleda en motpart (här: domstolen), han därför skulle kunna undgå ansvar. Säger inte att han är en ful fisk, men..
-han är ju trots allt advokat.

OffT: Skälet till att det i Himlen inte förekommer några skilsmässor torde i första hand bero på att i Himlen finner man inga advokater.

Bredvidläsning: http://lawline.se/answers/5957

EDIT: Såg att 'magicadehex' var ute med sitt trollspö och spred kunskap. Fast om adv ifråga inte medvetet söker få fram ett falskt id åt sin huvudman, utan bara använder det som skickats till honom -ja, då har han väl inte brutit mot advokatseden?
Senast redigerad av Carinah78 2017-06-17 kl. 12:20.
Citera
2017-06-17, 12:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag håller med dig. Det där låter mer som den samna versionen. Det verkar troligt att JM skulle agera som xxx. Så varför skyddar han henne i erkännandet? Är han rädd för att han ska åka in och hon inte, dvs att han kan utsättas för hennes hämnd på något vis? När han märker att hon fälls i TR kan det då vara möjligt att han berättar mer detaljer i HR?
Han skyddar sig själv och inte henne isf. Förslagenhet och planering, uppsåt och medvetenhet är strikta faktorer som påverkar påföljd.
Oavsett grundmotiv på väg dit så mynnar det ändå ut i brutalt mord.
Nu vill ha ge sken av att det skedde lite hipp som happ i mitt tycke.
Citera
2017-06-17, 12:22
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Eskilstuna Kommun, Pangea är en kommunal verksamhet som driver (HVB) boenden sedan 2007-12-07. Enligt Solidinfo har verksamheten 20-49 anställda.

I GPs artikel om Pangelius och JMs och LIs verksamhet i Göteborg så anges att verksamheten kallas både Pangelius och Pangea.

Jag har inte sett att företaget Pangelius haft Pangea registrerat som bifirma. Därmed borde det inte vara tillåtet för JM och LI att kalla sitt företag för Pangea.

Vad är då kopplingen? Har JM och LI drivit verksamhet i privat bolag och försökt få det att se ut som om Eskilstuna Kommun ligger bakom?

Pangea har fått negativ uppmärksamhet i media flera gånger. En annan verksamhet, Solitario, startades av Eskilstuna kommun 2009 för att ta över en del av Pangeas verksamhet.

Jag läste några omdömen om dom här verksamheterna. Beskrivningen tolkar jag som att dom varierar mellan ungefär:
– Det bör satsas mycket mer pengar på dessa verksamheter om dom ska fås att fungera.
och
– De pengar som satsas på dom här verksamheterna är i stort sett bortkastade.

Dela gärna om du har någon närmare kännedom om dessa verksamheter!

I Eskilstuna Kommuns årsplan för 2017 finns ingen av dessa verksamheter med.
https://www.eskilstuna.se/download/18.3c4905941582ac4a3c1cbbe/1480517097877/Årsplan%202017.pdf

Finns verksamheterna under "Vård- och omsorgsnämnden" med 1,53 miljarder i kommunens budget för 2017 eller finns dom under "Socialnämnden" med 376 miljoner i budget? Jag gissar att verksamheterna hör hemma under Socialnämnden.

Artikel om den kommunala verksamheten Pangea (2009-06-09):
https://www.ekuriren.se/nyheter/intern-utredning-vantar-efter-kritik-av-pangea/

Jag är tyvärr lite lätt förvirrad (just nu), men har för mig att organisationsnumren för Pangea / Pangeius var dom samma (?)
Antal anställda har jag sett förut. Återanvända siffror ?
I förhör med TC / IF , eller i FUP, som helhet finns kanske uppgifter att lägga samman.
Happy Pancake kan vara ett sökord lixom https://www.merinfo.se/foretag/Andra-Chansen-AB-5569080459/2k3opzf-mokg. Delar av annan tråd / (FB) Bedrägerier och fiffel i asylbranschen (aktörer och metoder som bör granskas).
(FB) Kvinnlig chef på flyktingboende tvingade pojkar till sex. Trådar som "inbegriper" "Uppsalamaffian" på flashback ger också en del - till min (kanske din) förvirrade hjärna.

Nääee.. Nu påå flaskbacken...

Måste leva lite liv bortom tangentbord o skärm också....
Citera
2017-06-17, 12:26
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han skyddar sig själv och inte henne isf. Förslagenhet och planering, uppsåt och medvetenhet är strikta faktorer som påverkar påföljd.
Oavsett grundmotiv på väg dit så mynnar det ändå ut i brutalt mord.
Nu vill ha ge sken av att det skedde lite hipp som happ i mitt tycke.

Sant. Men han får ju ändå livstid (on han inte får en åldersrabatt). Fast hoppet är ju det sista som överger en. Han hoppas förmodligen på att få ett tidsbestämt straff genom att lägga ut texten på det vis som han gör nu.
Citera
2017-06-17, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag tar inte i. Eftersom det sa så mycket om medborgarskap tänkte jag att någon kanske borde lägga fram fakta i frågan. Och jag tror det är av betydelse. Eftersom han inte är medborgare i Iran är det lättare att förfalska dokument och få MR att bli yngre så han slipper livstidsstraff.

Jo, förvisso. Misstänker dock att den mördande Hazar-bestens ålder är av mindre intresse för sittande rätt. Det är ju generellt sett väldigt tabu att ifrågasätta åldern på vuxna (utländska) karlar, vilket brukar utmynna i högljudda protester från "barnläkare" (vad dom nu har för kunskap om vuxna, knarkande och mördande knull-maskiner)., batikhäxor och PK-media.

Det blir ändå Hovrätten som i slutändan avkunnar domen. Tingsrätten försöker bara kratta manegen så gott det går så att nu sittande domare får återgå till sin älskade kaffebryggare. Eller termos.
Citera
2017-06-17, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Man kanske får vara glad att dessa handlingar (var det inte också papper från MRs skola o vaccinationsintyg?) kommit?
Annars hade det väl blivit Migrationsverkets ålder (980108) som gällt? Tänker då på HDs dom ang kroppsbesiktning för åldersbestämning.

Måste rätta mig finns ju papper, från Kroatien o gränspolisen i Malmö som säger att han är född 94.
Det här är sjukt (tycker jag), från utfrågningen på Migrantionsverket
"De tillfrågades vad de på Migrationsverket hade för uppgifter på Mohammad då han kom in i
Sverige.
Första noteringen som fanns är den då gränspolisen kl. 13:39 2015-12-13 registrerar
Mohammad Ragebe och han uppgav då födelsetiden 1994-01-01 samt medborgare i
Afghanistan. Kontrollen avslutades kl. 14:40 samma dag, kontrollen utfördes av pa Tim
Eriksson. Ett papper från Kroatien omhändertogs på Mohammad och enl. denna handling
visade hans födelsetid vara 94-01-01.
Vid Migrationsverkets första registrering av Mohammad finns det noterat att hans födelsetid
är 1998-01-08. Andreas Wikström kommenterar att denna uppgift inte är 100% säkert att
den stämmer, då man i normalfallet alltid går på gränspolisens registrering
."

Har Mig-verket kollat mot gränspolisen eller inte????
Senast redigerad av diva59 2017-06-17 kl. 12:43.
Citera
2017-06-17, 12:44
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag är tyvärr lite lätt förvirrad (just nu), men har för mig att organisationsnumren för Pangea / Pangeius var dom samma (?)
Antal anställda har jag sett förut. Återanvända siffror ?
I förhör med TC / IF , eller i FUP, som helhet finns kanske uppgifter att lägga samman.
Happy Pancake kan vara ett sökord lixom https://www.merinfo.se/foretag/Andra-Chansen-AB-5569080459/2k3opzf-mokg. Delar av annan tråd / (FB) Bedrägerier och fiffel i asylbranschen (aktörer och metoder som bör granskas).
(FB) Kvinnlig chef på flyktingboende tvingade pojkar till sex. Trådar som "inbegriper" "Uppsalamaffian" på flashback ger också en del - till min (kanske din) förvirrade hjärna.

Nääee.. Nu påå flaskbacken...

Måste leva lite liv bortom tangentbord o skärm också....

Eskilstuna Kommun, Pangea: 212000-0357, 20-49 anställda, aktivt.
Pangelius Familjehemsvård AB: 559031-6823, i likvidation.

I den här artikeln får man intrycket att JM och LI använt båda namnen:

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/familjehem-tjänar-miljoner-trots-brister-1.7432

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in