2017-06-17, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belfast-
Se och lär Iranfanatiker. Här flyger ett mycket avancerat jakt, attack och spanings-flygplan.

http://www.friatider.se/jas-39-gripen-e-i-luften

Jämför det med pappersflygplanet 313 med E-bay paneler.

Irans "försvarsmakt" består av 50 år gamla flygplan och inte ens dem är konstruerade av Iran.

Epic ultra fail.

Nej, JAS är inte ert om du tror det.. Alla dess underrättelser är delade uppgifter med USA och Nato.
Vidare är även USAs flygvapen 40-50år gamla..
F-15, F-16, F18 .. det är liksom att kasta sten i ett glashus..

JAS du nämner har 30-40 år på nacken, har aldrig deltagit i allvarliga luftstrider och det återstår att se..

Som jag sa och återigen skriver.. Ett Iranskt F-4 innehåller inte längre väsentliga komponenterna som i ett klassiskt F-4. Inte ens iranska MIG-29 eller F-14 är några klassiker. Inte ens ett plan som su-25 är samma.. Du tror på allvar att det finns länder som använder samma plan med exakt samma innehåll i 30år?
Citera
2017-06-17, 22:32
Bannlyst
https://www.youtube.com/watch?v=PjffbJEE414

Iran först i världen med att producera polymer som skyddar röntgenläkare och kärnfysiker från strålning. Det är lågt odds på att teknologin är utvecklad av den militära industrin och att detta är en civil variant.
Citera
2017-06-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parastoo
https://www.youtube.com/watch?v=tZ3lnn2mcN4&feature=youtu.be&t=21m30s

Är detta sant? Säger en del om hur lite Iran var värt innan revolutionen.

Fråga mig om det.. Jag fanns då..

På den tiden kära Parasto fanns bara en riktlinje i militären. Vänta tills hjälp kommer! Det var ideen.. När vi sköt ner något så var CIA på plats..
Vi visste inte ens var våra vapen fanns någonstans.. Under Iran-Iraq kriget letade vi efter en del material i vårt eget land.. Det är BS som en del royalister pratar om.. Vi utbildades inte för Iran, vi utbildades för att skydda amerikanska intressen i kriget mot Sovjet.
Citera
2017-06-17, 22:44
Medlem
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=PjffbJEE414

Iran först i världen med att producera polymer som skyddar röntgenläkare och kärnfysiker från strålning. Det är lågt odds på att teknologin är utvecklad av den militära industrin och att detta är en civil variant.
Det är ju väldans märkligt då, att västvärlden har använt polymerer som strålskydd åtminstone sedan 60-talet, speciellt mot elektroner, dvs betastrålning. Ibland används t.o.m. vardagliga plaster som PP eller PE. Även akryl. En fördel som plaster har är att det minskar uppkomsten av bremsstralung och augerelektroner. Då vill man ha en sköld med låg densitet. Plast (polyetylen har jag för mig) var en viktig del av strålskölden i apolloprogrammet.

Så, skitsnack. Polymerer som strålskydd har minst 50 år på nacken. I västvärlden.
Citera
2017-06-17, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Nej, JAS är inte ert om du tror det.. Alla dess underrättelser är delade uppgifter med USA och Nato.

JAS du nämner har 30-40 år på nacken, har aldrig deltagit i allvarliga luftstrider och det återstår att se..

Som jag sa och återigen skriver.. Ett Iranskt F-4 innehåller inte längre väsentliga komponenterna som i ett klassiskt F-4. Inte ens iranska MIG-29 eller F-14 är några klassiker. Inte ens ett plan som su-25 är samma.. Du tror på allvar att det finns länder som använder samma plan med exakt samma innehåll i 30år?

Varför bygger svenskarna en ny JAS? Detta är självklart urkorkat...

Ett gäng duktiga flygingenjörer sitter i Linköping och vill bygga ett nytt plan. Men de är försiktiga svenskar som aldrig talar klarspråk. Till slut blir trycket för stort så den infiltrerade ledningen får dem att bygga ett nytt JAS ist för FS2020. De dumma svenskarna blir sysselsatta med ett meningslöst projekt...

Detta återfinns i historien i norra Europa. Tyskarna gjorde en hel del urkorkade grejer i WW2. En rolig sak de gjorde var att byta vidden på alla tågspår i Sovjetområden de tog ist för att byta vidd på tåghjulen
Varför gjorde de det?
Senast redigerad av parastoo 2017-06-17 kl. 22:54.
Citera
2017-06-17, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Det är ju väldans märkligt då, att västvärlden har använt polymerer som strålskydd åtminstone sedan 60-talet, speciellt mot elektroner, dvs betastrålning. Ibland används t.o.m. vardagliga plaster som PP eller PE. Även akryl. En fördel som plaster har är att det minskar uppkomsten av bremsstralung och augerelektroner. Då vill man ha en sköld med låg densitet. Plast (polyetylen har jag för mig) var en viktig del av strålskölden i apolloprogrammet.

Så, skitsnack. Polymerer som strålskydd har minst 50 år på nacken. I västvärlden.

Nåt nytt var det iaf i den iranska om du nu skriver sanning.
Citera
2017-06-17, 22:53
Bannlyst
Citat:

På den tiden kära Parasto fanns bara en riktlinje i militären. Vänta tills hjälp kommer! Det var ideen.. När vi sköt ner något så var CIA på plats..
Vi visste inte ens var våra vapen fanns någonstans.. Under Iran-Iraq kriget letade vi efter en del material i vårt eget land.. Det är BS som en del royalister pratar om.. Vi utbildades inte för Iran, vi utbildades för att skydda amerikanska intressen i kriget mot Sovjet.

Rojalister är sjuka i huvudet...
Jag har aldrig träffat en enda vettig iranier som stödjer Pahlavi. De har mentala problem allihopa.

Helt sjukt att USA tänkta atombomba Iran i händelse av krig med Sovjet.
Citera
2017-06-17, 22:55
Medlem
Citat:
Nåt nytt var det iaf i den iranska om du nu skriver sanning.
Det är förstås helt möjligt att något är nytt, t.ex. hur man monterar plattorna, hur fästelement ser ut, osv. Men det handlar i alla händelser då om vanlig produktutveckling som givetvis sker i Iran liksom på alla andra platser i världen. Ingen förnekar att Iran har en industri.

Det jag försöker säga att även om det är något "nytt" med produkten i fråga så är det inte någon revolution.
Citera
2017-06-17, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Det är förstås helt möjligt att något är nytt, t.ex. hur man monterar plattorna, hur fästelement ser ut, osv. Men det handlar i alla händelser då om vanlig produktutveckling som givetvis sker i Iran liksom på alla andra platser i världen. Ingen förnekar att Iran har en industri.

Det jag försöker säga att även om det är något "nytt" med produkten i fråga så är det inte någon revolution.

Jag tror man hittade nåt material i rq-170 som inspirerat iranska forskare.
Citera
2017-06-17, 23:32
Medlem
Citat:
Jas är 80-talsdesign. Varför designar ni inte en nyare modell? Varför bygga en helt ny likadan? Jag anser det vara urkorkat och typiskt svenskt i att ni inte ser den stora bilden.

Qaher > Jas

Svenska JAS 39 Gripen är en av världens främsta flygplan inom jakt, attack och spaning. E-versionen är världsklass! Många miljarder kommer in till SAAB!

Vad har Iran? Pappersflyg 313 och 50 år gamla USA-flygplan. Vad har Iran skapat själva? NADA!
Citera
2017-06-17, 23:42
Medlem
Citat:

Vad fan yrar du om? JAS E har 0 år på nacken. Det är utvecklat och producerat av svenska SAAB.

Vad har Iran utvecklat? Pappers-313?

Om du nu gillar det utvecklingsstörda landet Iran, vad fan gör du i Sverige?
Citera
2017-06-17, 23:50
Bannlyst
Citat:

Visste du och andra att ni utbildades för att skydda amerikanska intressen eller förstod ni det först efter revolutionen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in