2017-06-17, 12:21
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Som sagt, försök gärna tänk lite själv. Om du har en flaska med komprimerad luft, dvs övertryck, och tar av korken kommer luften att rusa ur flaskan. Det kommer i sin tur att skapa friktion mot den omgivande luften och om tryckskillnaden är tillräckligt stor kommer det medföra att flaskan flyger iväg. Så här fungerar även en raket. Men vad händer då om du skruvar av korken i vakuum? Luften rusar ut för att utjämna trycket men eftersom det inte finns några luftmolekyler i vakuum som skapar friktion kommer inte flaskan röra sig ur fläcken.

Enligt din "teori" borde ju en raket flyga fort som fan i en tryckkammare med övertyck - för där finns det ju massor av "luftmolekyler" att studsa mot Var går gränsen - går raketen som fortast när det är lika högt tryck utanför som inuti raketen, eller hur tänker du?
Bara att sätta igång och visa ...
Citera
2017-06-17, 13:23
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Enligt din "teori" borde ju en raket flyga fort som fan i en tryckkammare med övertyck - för där finns det ju massor av "luftmolekyler" att studsa mot Var går gränsen - går raketen som fortast när det är lika högt tryck utanför som inuti raketen, eller hur tänker du?
Bara att sätta igång och visa ...
Nja, då måste ju raketen övervinna mer friktion också pga den tjockare luften. Ett flygplan kan flyga fortare på hög höjd. Och vad gäller mitt exempel med en luftflaska så är det ju tryckskillnaden som avgör med vilken kraft luften rusar ut och med högre tryck i kammaren så blir ju den mindre.
Citera
2017-06-17, 13:28
Medlem
Citat:
Som sagt, försök gärna tänk lite själv. Om du har en flaska med komprimerad luft, dvs övertryck, och tar av korken kommer luften att rusa ur flaskan. Det kommer i sin tur att skapa friktion mot den omgivande luften och om tryckskillnaden är tillräckligt stor kommer det medföra att flaskan flyger iväg. Så här fungerar även en raket. Men vad händer då om du skruvar av korken i vakuum? Luften rusar ut för att utjämna trycket men eftersom det inte finns några luftmolekyler i vakuum som skapar friktion kommer inte flaskan röra sig ur fläcken.

Jag förstår att du har Stora kunskapsluckor, vilket är helt ok då jag med har det men då oftast i ämnen som jag är totalt ointresserad av likt grammatik exempelvis.., jag ska försöka mig på att exemplifiera en rakets funktion så du kanske kan förstå den bara du Vill ta till dig informationen.
Att tvivla är riktigt vettigt, att ifrågasätta med, Men, då Måste man lära av misstagen!

Har man en felaktig uppfattning om hur något fungerar så är det ens Skyldighet att efter påpekande av hur det egentligen fungerar helt enkelt lära sig.
Att blint hålla sin felaktiga uppfattning är inget man kan kalla annat än tro och som jag sagt innan, Tro ska Inte förväxlas med vetenskap!

En raket fungerar för den "kastar" ut sin massa åt ena hållet och rör sig därför lika mycket åt motsvarande håll.

Om du sätter dig på ett fordon (skateboard, kälke, spark, platta på ett airhockeybord, välj själv) med en hög med 1 kilos sten på ett underlag med låg/ingen friktion och börjar kasta de åt ett håll kommer du röra dig åt det andra hållet, om du kastar hårdare kommer du röra dig längre/accelera snabbare och har du inte stannat inann nästa sten kommer du fortsätta accelerationen/rörelsen från den hastighen.

Ju större sten du kastar till samma hastighet ju längre kommer du röra dig och på samma sätt kommer du längre ju hårdare du kastar dina 1 kilos stenar, detta är principen på en raket, inget med luften/atmosfären att göra, om något då att atmosfären är en broms på rörelsen.

Vid förbränning av bränslet expanderar det enormt, olika beroende på ämne men så du ska förstå så expanderar vatten ca 1500 gånger, denna expansion måste ta vägen någonstans om inte raketen ska bli en bomb och leds då ut genom dysan varvid raketen rör sig motsvarande åt andra hållet, Inte pga. gasen utan att Massan, vikten av bränslet, slungas ut på samma sätt som du kastade sten där du satt på ditt fordon på lågfriktionsunderlaget.

Dysan, för övrigt en svensk uppfinning från slutet av 1800-talet, är uppbyggd på ett sätt som hanterar gasens egenskaper att accelerera vid minskande area till överljudhastighet, när den passerat överljudshastighet så ökar gasen hastigheten genom att man gör utloppet större istället, denna hastighet på gasen avgör hur mycket bränsle du kan bränna (alltså vilken effekt du kan utveckla) utan att gastrycket blir så stort att skiten smäller och är helt avgörande för hur mycket massa du kan "kasta" ut genom hålet i botten på raketen.

Men, gasen har inget med framdrivningen att göra mer än avsgaserna på en bil har med dess framdrivning att göra annat än att vara en förbränningsrest, förflyttningen sker genom att du slänger ut vikten åt ett håll och det riktigt jävla snabbt.
Senast redigerad av kkkrim 2017-06-17 kl. 13:34.
Citera
2017-06-17, 13:48
Medlem
madtops avatar
Citat:
Men försök och tänk lite själv nu istället för att recitera NASAs pseudovetenskap. Tänk dig att du har en nyårsraket och väger den. Sen tänder du den och väger den igen när den brunnit ut. Om Newtons 3e lag ska vara det som får raketer att fungera så borde du kunna ersätta raketmotorn med ett litet eldrör som skjuter en kula neråt med samma vikt som den viktreducering du mätt upp (förutsatt att den totala vikten är densamma naturligtvis). Men det skulle ju inte fungera. Raketen skulle bara studsa upp en liten bit. Alltså har Newton inget att göra med raketers framdrift utan den sker genom att gas trycker på luften och således kan dom inte fungera i vakuum. Spelar ingen roll om du skalar upp det hela till hundratals ton.

Jag har tänkt genom att härleda fram raketekvationen. Hur har du tänkt?

Så att raketekvationen är korrekt är ställt utom tvivel vilket i sin tur leder till att du har fel och jag har rätt.
Citera
2017-06-17, 15:28
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
den sker genom att gas trycker på luften och således kan dom inte fungera i vakuum. Spelar ingen roll om du skalar upp det hela till hundratals ton.

Varför ligger luften helt plötsligt stationärt stilla bakom raketen och hellre uppbär den 3000 ton tunga raketen istället för att uttunnas som t.ex vid naturlig turbulens som orsakar luftgropar?

Hur långt ner mot marken kan man enligt dig mäta ett ordentligt förhöjt lufttryck i form av en spalt bakom en raket i Saturn V-klass? Har någon uppmätt denna skillnad i lufttryck i någon form av empiriska experiment som vi kan ta del av, eller bygger din "bevisning" enkom på de Youtube-filmer du länkat till där spekulationer utförda av vilsna plattjordare som aldrig slutat leka med ballonger trots att de nu uppnått vuxen ålder visas?

Upp med bevisen!!
Citera
2017-06-17, 18:03
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nja, då måste ju raketen övervinna mer friktion också pga den tjockare luften. Ett flygplan kan flyga fortare på hög höjd. Och vad gäller mitt exempel med en luftflaska så är det ju tryckskillnaden som avgör med vilken kraft luften rusar ut och med högre tryck i kammaren så blir ju den mindre.

Fast med din logik (?) borde väl flygplan flyga snabbare desto längre ner de flyger - det finns ju mer "luftmolekyler" att trycka undan längre ned??

Varför kan du inte bara erkänna att du har fel och inte har en aning om vad du svamlar om (alternativt att du trollar..)?
Citera
2017-06-17, 18:08
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Och vad gäller mitt exempel med en luftflaska så är det ju tryckskillnaden som avgör med vilken kraft luften rusar ut och med högre tryck i kammaren så blir ju den mindre.

Så om jag har två flaskor, en med två gångers atmosfärstryck och en med tre gångers atmosfärstryck, och öppnar dessa så blir det en kraftigare pop med flaskan med två gångers atmosfärstryck än med den med tre gångers atmosfärstryck? Det är vad du försöker övertyga oss om? Har du aldrig öppnat en burk läsk? Fattar du verkligen inte hur utvecklingsstörd du är?
Citera
2017-06-17, 18:17
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Jag förstår att du har Stora kunskapsluckor, vilket är helt ok då jag med har det men då oftast i ämnen som jag är totalt ointresserad av likt grammatik exempelvis.., jag ska försöka mig på att exemplifiera en rakets funktion så du kanske kan förstå den bara du Vill ta till dig informationen.
Att tvivla är riktigt vettigt, att ifrågasätta med, Men, då Måste man lära av misstagen!

Har man en felaktig uppfattning om hur något fungerar så är det ens Skyldighet att efter påpekande av hur det egentligen fungerar helt enkelt lära sig.
Att blint hålla sin felaktiga uppfattning är inget man kan kalla annat än tro och som jag sagt innan, Tro ska Inte förväxlas med vetenskap!

En raket fungerar för den "kastar" ut sin massa åt ena hållet och rör sig därför lika mycket åt motsvarande håll.

Om du sätter dig på ett fordon (skateboard, kälke, spark, platta på ett airhockeybord, välj själv) med en hög med 1 kilos sten på ett underlag med låg/ingen friktion och börjar kasta de åt ett håll kommer du röra dig åt det andra hållet, om du kastar hårdare kommer du röra dig längre/accelera snabbare och har du inte stannat inann nästa sten kommer du fortsätta accelerationen/rörelsen från den hastighen.

Ju större sten du kastar till samma hastighet ju längre kommer du röra dig och på samma sätt kommer du längre ju hårdare du kastar dina 1 kilos stenar, detta är principen på en raket, inget med luften/atmosfären att göra, om något då att atmosfären är en broms på rörelsen.

Vid förbränning av bränslet expanderar det enormt, olika beroende på ämne men så du ska förstå så expanderar vatten ca 1500 gånger, denna expansion måste ta vägen någonstans om inte raketen ska bli en bomb och leds då ut genom dysan varvid raketen rör sig motsvarande åt andra hållet, Inte pga. gasen utan att Massan, vikten av bränslet, slungas ut på samma sätt som du kastade sten där du satt på ditt fordon på lågfriktionsunderlaget.

Dysan, för övrigt en svensk uppfinning från slutet av 1800-talet, är uppbyggd på ett sätt som hanterar gasens egenskaper att accelerera vid minskande area till överljudhastighet, när den passerat överljudshastighet så ökar gasen hastigheten genom att man gör utloppet större istället, denna hastighet på gasen avgör hur mycket bränsle du kan bränna (alltså vilken effekt du kan utveckla) utan att gastrycket blir så stort att skiten smäller och är helt avgörande för hur mycket massa du kan "kasta" ut genom hålet i botten på raketen.

Men, gasen har inget med framdrivningen att göra mer än avsgaserna på en bil har med dess framdrivning att göra annat än att vara en förbränningsrest, förflyttningen sker genom att du slänger ut vikten åt ett håll och det riktigt jävla snabbt.

All heder åt dig för ett bra pedagogiskt inlägg. Tyvärr, vilket smärtar mig att skriva, så kastar du pärlor till svin. Du har att göra med nihilistiska faktaresistenta dadaistiska foliehattar vars enda mål i livet är att vara "lite annorlunda";idioter naturligtvis men denna tråd är väldigt underhållande tack vare kompententa personer såsom du själv. Fortsätt så!
On topic så har jag fortfarande inte fått ett svar av kretinen patrixx hur det var möjligt att jag såg ISS klart och tydligt när jag seglade över Atlanten senast..
Citera
2017-06-17, 19:01
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Små kommunikationssatteriter existerar. Vi har ju GPS och sattelit-TV. Men jag är osäker på andra typer. Hubble tror jag definitivt är en bluff. Rymden är ju en ogästvänlig miljö med extremt hög strålning och temperaturväxlingar. Det är därför tämligen hopplöst att få någon avancerad elektronik, mekanik och optik att fungera.

Patrixx har många frågor att svara på, exempelvis frågan hur man har kunnat placera ut de "kommunikationssatteriter" som han bevisligen tror existerar när raketmotorer enligt patrixx inte fungerar i rymdens vacuum?!

Fejkas även det faktum att dessa "satteriter" har möjlighet att göra små justeringar av positionen med hjälp av just små raketmotorer? Anser du att NASA har möjlighet att "skjuta ut" satelliter från atmosfären med sådan precision att de dels hamnar exakt rätt och dels aldrig någonsin behöver korrigera banan trots att du beskyller dem för att vara okunniga lögnare när det gäller Månlandningarna?

Tidigare uppgav patrixx att inträdet i Jordatmosfären var det slutgiltiga beviset för att människan aldrig satt sin fot på Månen, detta påstående modifierades senare till att mänskligheten aldrig har kunnat manövrera en raket utanför atmosfären, något som "bevisats" med hjälp av en ballong i en youtube-video som postats av en, likt patrixx själv illiterat idiot som är övertygad om att Jorden är platt!

Sanningen bakom dessa totalt ologiska påstenden är tragiskt nog att patrixx sinnessjukdom gradvis förvärrats då han antagligen inte tar sin psykofarmaka och att han nu målat in sig i ett madrasserat hörn utan möjlighet att ljuga sig ur den uppkomna situationen.

Det vore även önskvärt om patrixx kunde presentera vad han kommit fram till efter att ha "tittat på fysiken" då hans version av fysik uppenbarligen skiljer sig från vad som lärs ut i skolorna!!!

Citat:
Ja precis. Bra sammanfattning. Bildmaterialet är ett skämt och om man tittar på fysiken och övriga omständigheter, växer skämtet...
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2017-06-17 kl. 19:12.
Citera
2017-06-17, 20:05
Medlem
Citat:
NEJ, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Raketmotorer får inte sin kraft på det sättet. Om du absolut inte ska tro på mig, så kan du väl se att fyra andra debattörer har förklarat detta för dig idag. Läs kkkrims inlägg, det ger en så grundlig och pedagogisk förklaring att tillochmed du borde kunna förstå den.

Detta är grundskolefysik - sov du under alla fysiklektioner i skolan? Var du lika envist faktaresistent då som idag? Och varför envisas du att tro på korkade videor från Youtube i stället för på en pålitlig lärobok?
Citera
2017-06-17, 20:31
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Patrixx har många frågor att svara på, exempelvis frågan hur man har kunnat placera ut de "kommunikationssatteriter" som han bevisligen tror existerar när raketmotorer enligt patrixx inte fungerar i rymdens vacuum?!

Fejkas även det faktum att dessa "satteriter" har möjlighet att göra små justeringar av positionen med hjälp av just små raketmotorer? Anser du att NASA har möjlighet att "skjuta ut" satelliter från atmosfären med sådan precision att de dels hamnar exakt rätt och dels aldrig någonsin behöver korrigera banan trots att du beskyller dem för att vara okunniga lögnare när det gäller Månlandningarna?

Tidigare uppgav patrixx att inträdet i Jordatmosfären var det slutgiltiga beviset för att människan aldrig satt sin fot på Månen, detta påstående modifierades senare till att mänskligheten aldrig har kunnat manövrera en raket utanför atmosfären, något som "bevisats" med hjälp av en ballong i en youtube-video som postats av en, likt patrixx själv illiterat idiot som är övertygad om att Jorden är platt!

Sanningen bakom dessa totalt ologiska påstenden är tragiskt nog att patrixx sinnessjukdom gradvis förvärrats då han antagligen inte tar sin psykofarmaka och att han nu målat in sig i ett madrasserat hörn utan möjlighet att ljuga sig ur den uppkomna situationen.

Det vore även önskvärt om patrixx kunde presentera vad han kommit fram till efter att ha "tittat på fysiken" då hans version av fysik uppenbarligen skiljer sig från vad som lärs ut i skolorna!!!

Lol. Väldigt vilket engagemang i mig ☺

Så här ligger det till. För en tid sedan undersökte jag månlandningarna och kunde snart konstatera att det inte finns en chans i världen att dom ägt rum. Och då fanns det naturligtvis anledning att granska NASA närmare och då ser man ganska snabbt att ISS är fejk och rymdpromenader görs i bassänger. Men det tog ett tag att inse att hela skiten inklusive satteliter måste vara bluff eftersom raketer inte fungerar i vakuum. Men nu är jag även den insikten rikare. Men hur fungerar GPS och "Sattelit" TV då? Kolla upp Skywave.
Citera
2017-06-17, 21:03
Medlem
Citat:
Lol. Väldigt vilket engagemang i mig ☺

Så här ligger det till. För en tid sedan undersökte jag månlandningarna och kunde snart konstatera att det inte finns en chans i världen att dom ägt rum. Och då fanns det naturligtvis anledning att granska NASA närmare och då ser man ganska snabbt att ISS är fejk och rymdpromenader görs i bassänger. Men det tog ett tag att inse att hela skiten inklusive satteliter måste vara bluff eftersom raketer inte fungerar i vakuum. Men nu är jag även den insikten rikare. Men hur fungerar GPS och "Sattelit" TV då? Kolla upp Skywave.

Kan man då lite anspråkslöst fråga varför du inte presenterat alla dessa fantastiska sanningar gällande den påstådda bluffen? Är det någon slags taktik från din sida att först skriva något som blir överbevisat totalt för att sedan, nu, komma med matchbollen? För vi väntar alla med spänning på denna. Om du inte har den redo just nu kan du ju ägna tiden till att svara ALLA saker du blivit överbevisat på. För som det ser ut fram till nu har du enbart hjälpt till med att stärka bevisen för månlandningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in