Citat:
Ursprungligen postat av
patrixx
Som sagt, försök gärna tänk lite själv. Om du har en flaska med komprimerad luft, dvs övertryck, och tar av korken kommer luften att rusa ur flaskan. Det kommer i sin tur att skapa friktion mot den omgivande luften och om tryckskillnaden är tillräckligt stor kommer det medföra att flaskan flyger iväg. Så här fungerar även en raket. Men vad händer då om du skruvar av korken i vakuum? Luften rusar ut för att utjämna trycket men eftersom det inte finns några luftmolekyler i vakuum som skapar friktion kommer inte flaskan röra sig ur fläcken.
Jag förstår att du har Stora kunskapsluckor, vilket är helt ok då jag med har det men då oftast i ämnen som jag är totalt ointresserad av likt grammatik exempelvis.., jag ska försöka mig på att exemplifiera en rakets funktion så du kanske kan förstå den bara du Vill ta till dig informationen.
Att tvivla är riktigt vettigt, att ifrågasätta med, Men, då Måste man lära av misstagen!
Har man en felaktig uppfattning om hur något fungerar så är det ens Skyldighet att efter påpekande av hur det egentligen fungerar helt enkelt lära sig.
Att blint hålla sin felaktiga uppfattning är inget man kan kalla annat än tro och som jag sagt innan, Tro ska Inte förväxlas med vetenskap!
En raket fungerar för den "kastar" ut sin massa åt ena hållet och rör sig därför lika mycket åt motsvarande håll.
Om du sätter dig på ett fordon (skateboard, kälke, spark, platta på ett airhockeybord, välj själv) med en hög med 1 kilos sten på ett underlag med låg/ingen friktion och börjar kasta de åt ett håll kommer du röra dig åt det andra hållet, om du kastar hårdare kommer du röra dig längre/accelera snabbare och har du inte stannat inann nästa sten kommer du fortsätta accelerationen/rörelsen från den hastighen.
Ju större sten du kastar till samma hastighet ju längre kommer du röra dig och på samma sätt kommer du längre ju hårdare du kastar dina 1 kilos stenar, detta är principen på en raket, inget med luften/atmosfären att göra, om något då att atmosfären är en broms på rörelsen.
Vid förbränning av bränslet expanderar det enormt, olika beroende på ämne men så du ska förstå så expanderar vatten ca 1500 gånger, denna expansion måste ta vägen någonstans om inte raketen ska bli en bomb och leds då ut genom dysan varvid raketen rör sig motsvarande åt andra hållet, Inte pga. gasen utan att Massan, vikten av bränslet, slungas ut på samma sätt som du kastade sten där du satt på ditt fordon på lågfriktionsunderlaget.
Dysan, för övrigt en svensk uppfinning från slutet av 1800-talet, är uppbyggd på ett sätt som hanterar gasens egenskaper att accelerera vid minskande area till överljudhastighet, när den passerat överljudshastighet så ökar gasen hastigheten genom att man gör utloppet större istället, denna hastighet på gasen avgör hur mycket bränsle du kan bränna (alltså vilken effekt du kan utveckla) utan att gastrycket blir så stort att skiten smäller och är helt avgörande för hur mycket massa du kan "kasta" ut genom hålet i botten på raketen.
Men, gasen har inget med framdrivningen att göra mer än avsgaserna på en bil har med dess framdrivning att göra annat än att vara en förbränningsrest, förflyttningen sker genom att du slänger ut vikten åt ett håll och det riktigt jävla snabbt.