2017-06-17, 10:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IanFraser
Ännu ett otroligt förvirrat inlägg av Prosit...
"Förmodligen är han inte ens folkbokförd i afghanistan eftersom han föddes i iran"...

Hur i helvete skulle han kunna folkbokföras i Afghanistan (med stor bokstav) om han föddes i ett helt annat land??? Till exempel Iran (med lika stor begynnelsebokstav).

Hur resonerar du? Vilken bäring har din Wall of text angående nånting i detta fall?

Du försöker ge sken av att du/ni sitter på inside-info om det mesta, men ger bara Mats Alm-vibbar.

Smoke and mirrors.

Tala ur skägget om hur det EGENTLIGEN ligger till enligt er, så ska vi nogsamt plocka isär era vildaste teorier.
Eller ännu hellre: Håll bara truten.
Så funkar det i iran för afghanska föräldrar som föder barn, i detta fall teheran. En gång afghan alltid afghan så det är endast i afghanistan MR kan bli folkbokförd. iran tar inte in det dom ser som skräp men visst en afghansk kvinna kan gifta sig med en iranier och få medborgarskap men MR är ingen kvinna utan en afghan i iran med några skrynkliga pappaer i fickan som järesten "hittat" Försök lista ut vad som menas med mitt inlägg i annat fall fall får du vara omedveten och upprörd.
Citera
2017-06-17, 11:01
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag skämtar, inte. Jag tror att det förhåller sig så här...
Koppling hittad
Arbetsställeangea
ESKILSTUNA KOMMUN
Eskilstuna
Org.nummer:212000-0357Verksamhet:Sociala insatser

Eskilstuna Kommun, Pangea är en kommunal verksamhet som driver (HVB) boenden sedan 2007-12-07. Enligt Solidinfo har verksamheten 20-49 anställda.

I GPs artikel om Pangelius och JMs och LIs verksamhet i Göteborg så anges att verksamheten kallas både Pangelius och Pangea.

Jag har inte sett att företaget Pangelius haft Pangea registrerat som bifirma. Därmed borde det inte vara tillåtet för JM och LI att kalla sitt företag för Pangea.

Vad är då kopplingen? Har JM och LI drivit verksamhet i privat bolag och försökt få det att se ut som om Eskilstuna Kommun ligger bakom?

Pangea har fått negativ uppmärksamhet i media flera gånger. En annan verksamhet, Solitario, startades av Eskilstuna kommun 2009 för att ta över en del av Pangeas verksamhet.

Jag läste några omdömen om dom här verksamheterna. Beskrivningen tolkar jag som att dom varierar mellan ungefär:
– Det bör satsas mycket mer pengar på dessa verksamheter om dom ska fås att fungera.
och
– De pengar som satsas på dom här verksamheterna är i stort sett bortkastade.

Dela gärna om du har någon närmare kännedom om dessa verksamheter!

I Eskilstuna Kommuns årsplan för 2017 finns ingen av dessa verksamheter med.
https://www.eskilstuna.se/download/18.3c4905941582ac4a3c1cbbe/1480517097877/Årsplan%202017.pdf

Finns verksamheterna under "Vård- och omsorgsnämnden" med 1,53 miljarder i kommunens budget för 2017 eller finns dom under "Socialnämnden" med 376 miljoner i budget? Jag gissar att verksamheterna hör hemma under Socialnämnden.

Artikel om den kommunala verksamheten Pangea (2009-06-09):
https://www.ekuriren.se/nyheter/intern-utredning-vantar-efter-kritik-av-pangea/

Senast redigerad av lasternassumma 2017-06-17 kl. 11:14.
Citera
2017-06-17, 11:25
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ännu ett otroligt förvirrat inlägg av Prosit...
"Förmodligen är han inte ens folkbokförd i afghanistan eftersom han föddes i iran"...

Hur i helvete skulle han kunna folkbokföras i Afghanistan (med stor bokstav) om han föddes i ett helt annat land??? Till exempel Iran (med lika stor begynnelsebokstav).

Hur resonerar du? Vilken bäring har din Wall of text angående nånting i detta fall?

Du försöker ge sken av att du/ni sitter på inside-info om det mesta, men ger bara Mats Alm-vibbar.

Smoke and mirrors.

Tala ur skägget om hur det EGENTLIGEN ligger till enligt er, så ska vi nogsamt plocka isär era vildaste teorier.
Eller ännu hellre: Håll bara truten.

Allt, inget eller mycket går att läsa i FUP. Men är det sant - kanske ett lotteri ger "bästa" utfallet när det gäller MR.
B.la kan man läsa ett förhör med honom själv, 2016-08-07, där han uppger födelseland I R A K, med afghanskt påbrå.... (felskrivning ?).

Från intyg / bevis från Makedonien gällande M Ragebe (f 01-01-94) anges medborgarskap = Afghanistan.....

Mm, mfl.... än är nog inte sista uppgiften "lokaliserad".....
Citera
2017-06-17, 11:27
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Angående medborgarskap i Iran!

Läste i Wikipedia och fann detta: Du kan bara bli iransk medborgare om du är av iransk härkomst. Så även om du är född i Iran, men båda dina föräldrar är afghaner, så blir du aldrig medborgare av landet. MR måste därför ha haft något slags uppehållstillstånd. Och eftersom jag inte är naiv så förmodar jag att det är fullt möjligt att köpa sig en identifikation med rätt födelsedatum. Mutor är vad jag förstår vardag i många delar av världen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Iranian_nationality_law
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-06-17 kl. 11:29.
Citera
2017-06-17, 11:33
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Allt, inget eller mycket går att läsa i FUP. Men är det sant - kanske ett lotteri ger "bästa" utfallet när det gäller MR.
B.la kan man läsa ett förhör med honom själv, 2016-08-07, där han uppger födelseland I R A K, med afghanskt påbrå.... (felskrivning ?).

Från intyg / bevis från Makedonien gällande M Ragebe (f 01-01-94) anges medborgarskap = Afghanistan.....

Irak är nog en felhörning, felskrivning. Som jag nyss länkat kan barn födda i Iran av två föräldrar av icke-iransk ursprung aldrig bli medborgare i Iran. Så för att han ska få vara medborgare i ett land kan föräldrarna t ex ha sökt medborgarskap åt honom i Afghanistan via en ambassad.
Citera
2017-06-17, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
MR har inget iranskt medborgarskap fast han är född i teheran, en av provinserna där alla afghaner endast får bo. Föräldrarna är ju afghaner så dom kan inte "skapa en iransk" medborgare. Inte ens om MR gift sig med en iransk kvinna och dom i sin tur fått en avkomma accepterar iran att MR och barnet får iransk medborgarskap. Sen är det inget id-kort utan ett temporärt uppehållstillstånd han fått utfärdat och sådana uppehållstillstånd är utan garanti på förlängning, en vanlig papperslapp alltså. Förmodligen är han inte ens folkbokförd i afghanistan eftersom han föddes i iran så detta med åldern är inte så lätt som Jähresten vill framlägga och vad man förstått på Jähresten är åk ointresserade av MRs ålder och försvaret har fått jobba själva men såklart har åk jobbat med åldern men i tysthet så MR och järesten inte skall ändra riktning. åldern skall tas sist så MR inte "anar oråd" och slutar mata åk som nu även belönat honom och hävt hans restriktionerna fast anki ännu måste gömmas på "okänd ort". Skulle vara kul att se åk motivering till det.

Mitt i en del snömos så pekar du på bra grejer!

Åklagarna var nog inte öppna med att de skulle bestrida MRs ålder.
Men MR kände nog inte heller till (i början) att svensk lag gör skillnad på om du är 20 eller 22 när du utför brottet.
Men motiveringen varför de inte sökte längre är väldigt enkel. Det beror på politik.
Frågan är om de fortsätter lägga någon krut på frågan eller resignerar?
Senast redigerad av rundkvist 2017-06-17 kl. 11:53. Anledning: La till i början av en mening
Citera
2017-06-17, 11:56
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Läste i Wikipedia och fann detta: Du kan bara bli iransk medborgare om du är av iransk härkomst. Så även om du är född i Iran, men båda dina föräldrar är afghaner, så blir du aldrig medborgare av landet. MR måste därför ha haft något slags uppehållstillstånd. Och eftersom jag inte är naiv så förmodar jag att det är fullt möjligt att köpa sig en identifikation med rätt födelsedatum. Mutor är vad jag förstår vardag i många delar av världen.

Citat:
Irak är nog en felhörning, felskrivning. Som jag nyss länkat kan barn födda i Iran av två föräldrar av icke-iransk ursprung aldrig bli medborgare i Iran. Så för att han ska få vara medborgare i ett land kan föräldrarna t ex ha sökt medborgarskap åt honom i Afghanistan via en ambassad.

Hur blev ens den fysiska födelseplatsen det minsta intressant eller relevant? Över huvudtaget?
Det är väl åldern vi resonerar om, vilket ett ålderstest (... som alltid tar i från tårna för att ligga så lågt som möjligt...) skulle visa.

Om jag föddes i en Volvo fastän jag föredrar SAAB gör mig inte automatiskt till Ålänning.

Ungefär den relevansen har diskussionen om födelseplats. Totalt ointressant.

Enligt mig alltså.
Citera
2017-06-17, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Eskilstuna Kommun, Pangea är en kommunal verksamhet som driver (HVB) boenden sedan 2007-12-07. Enligt Solidinfo har verksamheten 20-49 anställda.

I GPs artikel om Pangelius och JMs och LIs verksamhet i Göteborg så anges att verksamheten kallas både Pangelius och Pangea.

Jag har inte sett att företaget Pangelius haft Pangea registrerat som bifirma. Därmed borde det inte vara tillåtet för JM och LI att kalla sitt företag för Pangea.

Vad är då kopplingen? Har JM och LI drivit verksamhet i privat bolag och försökt få det att se ut som om Eskilstuna Kommun ligger bakom?

Det verkar som det var stödboendet i Arboga som JM o LI kallade Pangea.
MRs adress hos Migränverket: 17/12-4/2 Pangea stödboende, Järntorgsgatan, Arboga.

Kommunala HVB-hem ligger alltid under Socialförvaltningen. Finns även ett Pangea HVB (kommunalt) i Sandviken. Verkar vara ett populärt namn i branschen.
Citera
2017-06-17, 12:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Hur blev ens den fysiska födelseplatsen det minsta intressant eller relevant? Över huvudtaget?
Det är väl åldern vi resonerar om, vilket ett ålderstest (... som alltid tar i från tårna för att ligga så lågt som möjligt...) skulle visa.

Om jag föddes i en Volvo fastän jag föredrar SAAB gör mig inte automatiskt till Ålänning.

Ungefär den relevansen har diskussionen om födelseplats. Totalt ointressant.

Enligt mig alltså.

Jag tar inte i. Eftersom det sa så mycket om medborgarskap tänkte jag att någon kanske borde lägga fram fakta i frågan. Och jag tror det är av betydelse. Eftersom han inte är medborgare i Iran är det lättare att förfalska dokument och få MR att bli yngre så han slipper livstidsstraff.
Citera
2017-06-17, 12:02
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

När en advokat i en rättegång lämnar in ett dokument som bevis eller som i alla fall kan påverka straff som utmäts i dom, behöver han då redovisa hur han har fått fram handlingen?

Får en advokat medvetet bidra till att skaffa fram en falsk handling, eller är detta ett brott?

Advokaten gör ett bra jobb för att minska MRs straff, men hur är det egentligen med MRs ålder?

Delvis handlar det ju om trovärdighet. MR ser ju ut att byta ålder som andra byter skorta. Det som passar bäst för ögonblicket är det som gäller. Regler i Sverige och i EU ser ju också ut att uppmuntra till lögner om ålder genom att reglerna inte befrämjar ärlighet.

Citera
2017-06-17, 12:06
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hon är fantamig inte klok! Antingen visste Aftonbladet redan där mycket väl att hon är mördaren och driver med henne eller så är hon sjuk. Ett mer skyldigt uttalande är svårt att tänka sig. Man hade rodnat pm det hade dykt upp på morden i Midsomer.
Låter också ganska skyldig när hon säger: "min son tror att jag ångrade mig på en gång".
https://www.youtube.com/watch?v=EjXv6oRco1s
2.39 in i klippet.
Hon låter ganska korkad i förhören, lögnerna är så pinsamt dåliga. Hon pratar ungefär som en tonåring som försöker låta smartare än han är och därför använder "svårare" ord och begrepp än han själv behärskar. Ofattbart vedervärdig människa, man förvånas inte längre över vad som än skulle kunna dyka upp om hennes bakgrund.
Citera
2017-06-17, 12:06
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
När en advokat i en rättegång lämnar in ett dokument som bevis eller som i alla fall kan påverka straff som utmäts i dom, behöver han då redovisa hur han har fått fram handlingen?

Får en advokat medvetet bidra till att skaffa fram en falsk handling, eller är detta ett brott?

Advokaten gör ett bra jobb för att minska MRs straff, men hur är det egentligen med MRs ålder?

Delvis handlar det ju om trovärdighet. MR ser ju ut att byta ålder som andra byter skorta. Det som passar bäst för ögonblicket är det som gäller. Regler i Sverige och i EU ser ju också ut att uppmuntra till lögner om ålder genom att reglerna inte befrämjar ärlighet.

Advokaten får inte medverka till brott eller befrämja brott. Men föräldrarna kan genom MR:s vänner fått veta att gränsen går vid 21 år. Och vips har de ett papper som visar att han var under 21 vid dådet. Att det tagit så lång tid att få fram en identifikation tycker jag talar för att den är förfalskad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in