2017-06-16, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Varför skulle Oskar använda sina besparingar till att öka på Olles besparingar?
Hur i all världen tänkte du här?
Tänker du bara på att snika till dig andras besparingar?

Det var händelsevis ni BLT som hänvisade till att svenska folket minsann sparade mycket. Om det ska ha något att tillföra debatten så måste det ju betyda att ni tror dessa besparingar på något underligt sätt ska rädda er.

Så att helt plötsligt vända frågan mot mig följer inte någon särskilt begåvad logik.
2017-06-17, 07:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Varför håller då facket och löntagare på och gormar om att dom vill ha mer. Dom skulle ju kunna ta lönesänkning då iom att det bara är illusioner.

Du kan väl gå till byggnads och övertala dom att halvera lönen. Då kommer bostadspriserna att sjunka, vilket har betydelse för de som har en annan uppfattning än du om betalmedel.

Du skrev något om bankerna och deras kreditförluster. Du kan lika gärna skriva om deras rejäla vinster. Du har ingen poäng med någonting ändå. Det är ju inte pågående krasch. Vad du påpassligt undviker att nämna är bankernas låga eget kapital och då är frågan, vad finansierar isåfall bankernas tillgångar? Jo skulder.

På svaret på detta:"Visste du att pengar inte finns på riktigt utan skapas i det ögonblick ett lån beviljas ? Vore en annan sak om de fanns i naturen eller tillkom som ett mått på BNP. Men nu handlar det bara om illusioner" säger du emot. Motargumentet är att facken begär löneökningar. Det är god dag yxskaft dvs inget motargument. Det visar bara att även löntagarnas intresseorganisationer är inflationsdrivande de också men det är en annan sak. Du kan förresten inte hålla med om det eftersom du definierar inflation som KPI vilket som bekant bara är ett prisindex.
Senast redigerad av Mertillen 2017-06-17 kl. 07:44.
2017-06-17, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Det var händelsevis ni BLT som hänvisade till att svenska folket minsann sparade mycket. Om det ska ha något att tillföra debatten så måste det ju betyda att ni tror dessa besparingar på något underligt sätt ska rädda er.

Så att helt plötsligt vända frågan mot mig följer inte någon särskilt begåvad logik.
Du klarar inte ens av att följa en enkel diskussion, utan att börja fantisera om annat. Det var bruggen om inte förstod hur sparande och skulder kunde öka samtidigt. (FB) Bostadsbubbla i Sverige?. Och jag förklarade det.

Det är väl bara du som inte förstod det, utan börja fantisera om att det tydligen inte skulle stämma.
Förhoppningsvis förstår alla andra att det handlar om aggregerade siffror.
Och jag kan inte tänka mig att någon sagt att enskilda sparare frivilligt skall täcka förluster för enskilda problem-hushåll. Så var har du fått det ifrån?

För att gå ned på hur enstaka individer klarar det är det lämpliga att titta på kreditförluster för hushåll. Har du gjort det?
2017-06-17, 09:46
Medlem
Citat:
Du kan väl gå till byggnads och övertala dom att halvera lönen. Då kommer bostadspriserna att sjunka, vilket har betydelse för de som har en annan uppfattning än du om betalmedel.

Varför skulle bostadspriserna sjunka för att byggnads halverar lönerna? Naturligtvis skulle dom inte göra det, som vanligt har du fel när du tänker. Byggbolagens vinst däremot skulle öka.
2017-06-17, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Jag vet inte. Era kommentarer känns så väldigt barnsliga och ... omogna ibland.

Jag har tittat in i den här tråden någon gång per år sedan 2013. Det är dags ta en paus ånyo. Känns som det kört fast för denna gång. Har skrivit mer i tråden än vad jag har tid med och ingen verkar bry sig nämnvärt ändå. Den här tråden är först och främst en sandlåda, först i andra hand en diskussion.

Jag tror fastighetsmarknaden rör sig sidledes några år nu. Varje gång det går ner -3% kommer en omogen skara skrika KRASCH och sedan när den nästa kvartal visar +3% så kommer bitterheten. Sådär kommer det sick-sacka troligtvis rätt länge.

Vi syns om något år igen. I'll be back.
Klart att det är dags för paus efter valueguards senaste mätningar
2017-06-17, 10:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Max 3 år

Jaha max 3 år nu, för 1 år sedan skrev du så här:

Citat:
Smartast är att INTE köpa en städskrubb för 3 miljoner som inom 2 år max är värd 2 miljoner.

Citat:
Boräntan har bara gått åt ett håll i år, detta är en trend, varför skulle plötsligt denna trend ändras?
2017-06-17, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja just den städskrubben är ju bara värd 2 miljoner idag så jag fick rätt (igen)
2017-06-17, 10:41
Medlem
Citat:
Och boräntan har inte gått ner ens 0,0000001% sedan jag skrev det, endast upp
2017-06-17, 10:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja just den städskrubben är ju bara värd 2 miljoner idag så jag fick rätt (igen)

Jaha det var inte ett generellt påstående om lägenhetspriser alltså utan du avsåg en specifik lägenhet utan att ange det, vilken då?
2017-06-17, 10:45
Medlem
Citat:
Jaha det var inte ett generellt påstående om lägenhetspriser alltså utan du avsåg en specifik lägenhet utan att ange det, vilken då?
Bara att bläddra i tråden, objektet är ute nu igen, och nu endast för 2 miljoner
2017-06-17, 10:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Och boräntan har inte gått ner ens 0,0000001% sedan jag skrev det, endast upp

Lägsta genomsnittsränta 2016-06 när du skrev detta var: 1,34%, motsvarande idag är: 1,29%.

https://www.compricer.se/borantor/?averageratemonth=2017-5#three_months_to_two_years
2017-06-17, 10:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Bara att bläddra i tråden, objektet är ute nu igen, och nu endast för 2 miljoner

Du angav inte ens vilket objekt du påstår att du avsåg, länk?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in