2017-06-16, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så du klippte bort allt ur mitt citat som handlade om psykiskt sjuk människa? Så bra för din egen argumentation. Du är inte seriös, men då är du å andra sidan i gott sällskap bland de andra bubbelbabblarna.

Var det en 90talskris eller var det en 90talskris ? Inte bara krossade den åtskilliga
människor, den lade också grunden för det låga bostadsbyggande som nu ligger
bakom det mesta av dagens problem.
2017-06-16, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Felet som ryssarna gör är att de tar ett lån i en annan valuta än där de har in inkomst eller tillgången de köper. Gör man det så kan det verkligen gå åt skogen.

Tar man däremot lånet i sin egen valuta. Då kommer inkomsten att följa kostnaden betydligt bättre. Det förutsätter förstås att man har turen att bo i ett land som Sverige.
Då borde jag tydligen ha mitt lån i Norge eftersom det är där merparten av min lön kommer ifrån?
2017-06-16, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Alltså, HanMedHornen har väl knappast påstått att dollarn aldrig skulle kunna sjunka kontra sek? Resonemangen hittills tycker jag varit lite mer långtgående än så (utan att gå in på dom igen).

Vet inte, men du känns så omogen och ung i många poster. Samtidigt som du kommer med spännande infallsvinklar och verkar kunnig och erfaren andra gånger. Nåväl, ålder ska ju inte spela någon roll...
Han är nog inte så gammal och har väldigt lite livserfarenhet verkar det som.
2017-06-16, 11:19
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/snickarnas-miljonskulder-25-ar-efter-braket-med-ygeman/

Här kommer 90talsbubblan in, den som enligt somliga inte har varit. Men tidningen skall
förstås blanda bort korten och skylla på en s-minister.
2017-06-16, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
http://www.expressen.se/nyheter/snickarnas-miljonskulder-25-ar-efter-braket-med-ygeman/

Här kommer 90talsbubblan in, den som enligt somliga inte har varit. Men tidningen skall
Fy fan vilket svin, inte konstigt att en sådan psykopat lyckats armbåga sig upp till sossarnas topp
2017-06-16, 13:33
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Då borde jag tydligen ha mitt lån i Norge eftersom det är där merparten av min lön kommer ifrån?
Korrekt. Det vore ganska sunt för att minimera valuta riskerna.

Fast ska du använda pengarna till att köpa en bostad i Sverige så kan det bli svårt att få med en bank på noterna.
2017-06-16, 18:42
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Vet inte, men du känns så omogen och ung i många poster. Samtidigt som du kommer med spännande infallsvinklar och verkar kunnig och erfaren andra gånger. Nåväl, ålder ska ju inte spela någon roll...

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Han är nog inte så gammal och har väldigt lite livserfarenhet verkar det som.

Jag vet inte. Era kommentarer känns så väldigt barnsliga och ... omogna ibland.

Jag har tittat in i den här tråden någon gång per år sedan 2013. Det är dags ta en paus ånyo. Känns som det kört fast för denna gång. Har skrivit mer i tråden än vad jag har tid med och ingen verkar bry sig nämnvärt ändå. Den här tråden är först och främst en sandlåda, först i andra hand en diskussion.

Jag tror fastighetsmarknaden rör sig sidledes några år nu. Varje gång det går ner -3% kommer en omogen skara skrika KRASCH och sedan när den nästa kvartal visar +3% så kommer bitterheten. Sådär kommer det sick-sacka troligtvis rätt länge.

Vi syns om något år igen. I'll be back.
2017-06-16, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Så hur ska dessa besparingar rädda 35-årige Olle ifall räntorna går upp? Eller om Olle blir arbetslös, sjuk etc?
Varför skulle Oskar använda sina besparingar till att öka på Olles besparingar?
Hur i all världen tänkte du här?
Tänker du bara på att snika till dig andras besparingar?
2017-06-16, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Intressant. Själv utvecklade jag pessimism 2006, hade som 30+ blivit bildad (lallare uttrycker det "blivit bitter"), utvecklade ny pessimism 2009 eftersom centralbankerna såsom de blandar sig i aldrig kan lösa problemen. Därefter har jag aldrig haft anledning att vara optimist. Då måtte man vara en idiot. Obama-åren tex, mellan 2009 och 2017, då den ökade USAs statsskuld med 70% från Bush-regeringens avslutade nivåer, massinvandringen till Sverige, räntesänkningarna och den ökande skuldsättningen bland svenskarna.

Intessanta tider.
Det är synd om människorna.
Gud hjälpe oss.
Hushållens finansiella nettoförmögenhet (SCB):
2017 q1: 9 058 029 MSEK
2006 q1: 4 244 817 MSEK

Under tiden du varit förbittrad och haft mentala låsningar så har hushållens finansiella nettoförmögenhet mer än fördubblats.
Tar man börsen så har den antagligen fördubblats också, om man räknar med utdelningar.
Och tittar man på HOX index så har det mer än fördubblats.

En mentalt frisk människa hade rimligen konstaterat att denne haft fel. Och att valet av Alliansen bidragit till stora ekonomiska förbättringar.
Men det kommer inte du att göra eller hur?
2017-06-16, 20:07
Medlem
Citat:
Mycket mera rimligt att låna pengar som man aldrig kommer att kunna betala tillbaka ?
Hur stora kreditförluster har bankerna?
När den typen av hjärndöda kommentarer brukar jag fråga hur mycket av lånen som folk uppenbarligen tänker sig att bankens aktieägare skall betala ur egen plånbok. Men det blir inte några svar.
Och detta är väl ett ganska bra exempel på det jag brukar benämna att folk här inte klarar av att tänka i mer än ett steg.
Signaturen litesliten förmår här inte att tänka tanken vad det innebär att lån inte återbetalas. Det blev två steg och det är för mycket.

Citat:
Visste du att pengar inte finns på riktigt utan skapas i det ögonblick ett lån beviljas ? Vore
en annan sak om de fanns i naturen eller tillkom som ett mått på BNP. Men nu handlar
det bara om illusioner.
Varför håller då facket och löntagare på och gormar om att dom vill ha mer. Dom skulle ju kunna ta lönesänkning då iom att det bara är illusioner.

Du kan väl gå till byggnads och övertala dom att halvera lönen. Då kommer bostadspriserna att sjunka, vilket har betydelse för de som har en annan uppfattning än du om betalmedel.
2017-06-16, 20:13
Medlem
Citat:

Står inte om någon 90-tals bubbla där.

Den handlar om hur hänsynslösa/empatilösa sossar är.

Och det visar också varför bruksvärdeshyra leder till förlust.
2017-06-16, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hushållens finansiella nettoförmögenhet (SCB):
2017 q1: 9 058 029 MSEK
2006 q1: 4 244 817 MSEK

Under tiden du varit förbittrad och haft mentala låsningar så har hushållens finansiella nettoförmögenhet mer än fördubblats.Tar man börsen så har den antagligen fördubblats också, om man räknar med utdelningar.Och tittar man på HOX index så har det mer än fördubblats.

En mentalt frisk människa hade rimligen konstaterat att denne haft fel. Och att valet av Alliansen bidragit till stora ekonomiska förbättringar. Men det kommer inte du att göra eller hur?

Vara medlöpare till centralbankernas aktioner och landsförrädarna inom Alliansen är värre än att vara sosse. Alliansen bidrog inte med ett piss reellt och Fredrik Reinfeldt är förmodligen störd. Dina pissdata är ingenting eftersom du bortser från inflationen som den bedragare du alltid är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in