Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-10, 14:02
  #1
Medlem
Elmarknaden avreglerades under 90-talet. Elnäten, som till stor del var offentligt ägda, privatiserades eller bolagiserades därefter så att elnäten idag till stor del ägs av företag.
Samtidigt är el-näten en monopolmarknad, i varje fall för oss privatkunder.

Energimarknadsinspektionen (EI) har instiftats för att övervaka elnätsbolagen så att prisökningarna inte blir orimliga. Under, jag tror det var 2012, så försökte EI tvinga elnätsbolagen att betala tillbaka till kunderna eftersom man ansåg att prisökningarna hade varit för stora och inte kunde motiveras.
Det gick INTE så bra, eftersom elnätsbolagen gick till domstol.

Det är helt makalöst att någon kunde tro att företag skulle agera "etiskt" på en monopolmarknad. Det är närmast en självklarhet att en marknadsekonomi inte fungerar när det inte finns någon egentlig marknad, och det har inte heller fungerat.

Hur som helst så har elnätspriserna ökat LÅNGT utöver inflationen !!! Det finns en hel del artiklar om detta på nätet, så för den som vill få lite allmän information så finns sådan.

Själv kan jag konstatera att under de senaste 4-åren så har "min" elnätsleverantör, E-ON (SVIN !!!), höjt abonnemangspriset med DRYGT 65 %.
Samtidigt så har de höjt överföringsavgiften med knappt 20 %.
Under hela perioden så har KPI, dvs det viktigaste måttet på inflationen, gått upp med mindre än 2,5%.

Det här är siffror som tål att upprepas:
Höjning av abonnemangsavgift: drygt 65 %.
Höjning av överföringsavgift: knappt 20 %.
Inflation (över hela 4-årsperioden): mindre än 2,5 %.a

Titta på era egna elnätsräkningar och ni kommer säkert att se ungefär liknande siffror.

Detta kan INTE FÅ FORTSÄTTA !!!
Det är fullständigt ORIMLIGT och jag kan inte byta elnätsleverantör eftersom de har monopol.
Citera
2017-06-10, 14:41
  #2
Medlem
DoungAs avatar
De påstår att överpriserna ska gå till att bygga ut elnätet till konsumenter på landet... Men alltså..
Nånstans så kan inte ett vinstdrivande bolag kräva att deras kunder ska stå för den kostnaden och deras vinster ska fortsätta öka. Eon måste se det som en investering och ta av sin enorma kassakista.
Det är just det en investering är. Man går ifrån kortsiktiga vinstintressen för att i längden göra större vinst.

Jag har läst om folk som försöker ändra leverantör i sina bostadsrättsföreningar. Men vad jag förstår är det sjukt svårt när man väl hamnat i jättarnas klor.

Det hela känns omöjligt att stoppa. Ge gärna konkreta exempel. Jag är på. Men jag kan fasiken inte se de möjligheterna själv.
Citera
2017-06-10, 15:13
  #3
Moderator
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2017-06-11, 11:29
  #4
Medlem
woofers avatar
Elnätsbolagen är en väldigt speciell bransch, det råder monopol för att det är svårt att tänka sig en annan lösning. Hur nätbolagen får tjäna pengar är ganska detaljreglerat och komplicerat men i grund och botten kan man säga att man räknar ut ett värde av sitt elnät baserat på vilka komponenter det innehåller exempelvis ledningar, transformatorer och all annan utrustning som krävs vilket utgör des som kallas för kapitalbasen. Värdet av dessa komponenter står i direkt relation till dess ålder och efter X-antal år sätts värdet av komponenten till noll. Det innebär att nätbolaget inte längre får räkna in den komponenten i kapitalbasen. Storleken på kapitalbasen är grunden till att beräkna intäktsramen som helt enkelt innebär hur mycket elbolaget får ta betalt för sitt elnät och som fördelas på kunderna.

Detta leder till en del bakvänt handlande. Det kan vara mer ekonomiskt att byta ut en gammal del av elnätet som fungerar bra och som skulle fortsätta fungera bra under många år till. Av den enkla anledningen att komponenten genererar inte längre genererar en tillskott till kapitalbasen. Det omvända kan också ske där en komponent som inte fungerar tillfredställande inte byts ut för att den fortfarande genererar ett tillskott till kapitalbasen.

Stora delar av vårt elnät håller en ganska hög ålder och kommer att behöva uppgraderas innom en överskådlig framtid. Dessutom kommer nätet att behöva anpassas och byggas om för att klara en ökande andel intermittent och småskalig produktion, ex solfångare. Om jag skall gissa kommer elnätspriset knappast att sjunka framöver, snarare tvärtom.

Nätbolagens vinster regleras alltså av energimarknadsinspektionen, det är forståelig att det sticker i ögonen när de större nätbolagen gör stora vinster och samtidigt ökar kostnaderna för sina kunder. Men de stora har samma spelregler som de små aktörerna.

Lite bakis och lite rörigt inlägg kanske, men kortfattat man man väl sammanfatta det som att det i elnätsbranschen finns lite för många ekonomer och lite för få ingenjörer, vilket leder till lite för många ekonomiska lösningar och lite för få praktiska och lämpliga lösningar...
Citera
2017-06-12, 17:50
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mårdhund
...jag kan inte byta elnätsleverantör eftersom de har monopol.

Det handlar inte om monopol. De äger ju nätet och tar betalt för att du använder det.

Du kan ju inte betala Liseberg för att du åker karusell på Gröna Lund.
Citera
2017-06-12, 21:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det handlar inte om monopol. De äger ju nätet och tar betalt för att du använder det.

Du kan ju inte betala Liseberg för att du åker karusell på Gröna Lund.
Den jämförelsen haltar ordentligt. Vill du åka karusell eller äta glass så är det valfritt. El är nödvändigt för de flesta människor. Tänk om staten skulle sälja ut alla broar till exempelvis Stockholm och börja ta betalt av alla som cyklar, går åker bil eller tunnelbana över dessa. Cykel 20:- , Gå 15:- Bil 100:- plus trängselskatt förstås och 25:- extra per tågresenär. Är det något vi vill ha?
Citera
2017-06-12, 21:51
  #7
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Den jämförelsen haltar ordentligt. Vill du åka karusell eller äta glass så är det valfritt. El är nödvändigt för de flesta människor. Tänk om staten skulle sälja ut alla broar till exempelvis Stockholm och börja ta betalt av alla som cyklar, går åker bil eller tunnelbana över dessa. Cykel 20:- , Gå 15:- Bil 100:- plus trängselskatt förstås och 25:- extra per tågresenär. Är det något vi vill ha?

Liknelsen stämmer så tillvida att det inte är ett monopol i rätt benämning, vilket var det jag hängde upp mig på. Ta gärna annat valfritt(!) exempel på icke valfri vara.

Sedan kan man tycka att avregleringen av elmarknaden inte är särskilt avreglerad när den totala kostnaden inte är avreglerad fullt ut.
Citera
2017-06-13, 22:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Liknelsen stämmer så tillvida att det inte är ett monopol i rätt benämning, vilket var det jag hängde upp mig på. Ta gärna annat valfritt(!) exempel på icke valfri vara.

Sedan kan man tycka att avregleringen av elmarknaden inte är särskilt avreglerad när den totala kostnaden inte är avreglerad fullt ut.
Det är såklart ett monopol.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Monopol
Citat:
Naturliga monopol är sådana med en fallande styckkostnad, dvs som har höga fasta kostnader men relativt låga rörliga kostnader som till exempel järnvägar eller gasledningar. Ofta har staten tagit över dessa monopol, eller reglerar dem åtminstone, för att undvika överpriser.[1]
Citera
2017-06-17, 08:30
  #9
Medlem
Luxuss avatar
Stört är det iallafall. Jag betalar 1000:- i månaden för elen i min sommarstuga. Då är förbrukningen 400:- dvs jag betalar 600:- i månaden för att överhuvudtaget ha el i vägguttaget. Att komma å påstå att det är för att finansiera framdragning osv håller inte, för det betalar du med råge nör du vill ansluta dig till elnätet första gången...
Citera
2017-06-17, 10:22
  #10
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Stört är det iallafall. Jag betalar 1000:- i månaden för elen i min sommarstuga. Då är förbrukningen 400:- dvs jag betalar 600:- i månaden för att överhuvudtaget ha el i vägguttaget. Att komma å påstå att det är för att finansiera framdragning osv håller inte, för det betalar du med råge nör du vill ansluta dig till elnätet första gången...

Det ligger väldigt mycket infrastruktur bakom elutaget i din sommarstuga, tror du att det är gratis att driva ett elnät? Ett elnät kräver en hel del resurser och bemanning för den dagliga driften, det skall täckas av din nätavgift. Ledningar, stolpar, frånskiljare, kablar, transformatorer m.m. håller inte för evigt och behöver tillslut bytas ut, det skall också täckas av din nätavgift. Akuta reparationer och kostnader för personal som sitter i beredskap ifall nått händer skall också täckas av din nätavgift. Nätbolagets overhead och administrativa kostnader skall också täckas av din nätavgift. Det är exempel på några saker som din nätavgift skall täcka, finns många fler.

Sen vill företaget som driver nätet även göra en vinst, den skall också täckas av nätavgiften. Vem skulle vilja driva ett företag som inte kunde göra en vinst? Eftersom det råder en monopolsituation är dock storleken på vinsten reglerad av staten. Ett förstatligande (eller kommunalisering) av hela elnätet skulle ju vara alternativet, men staten eller kommun är ju inte direkt kända för att kunna driva en kostnadseffektiv verksamhet, jag tror faktiskt inte att det skulle bli billigare.

Det är dyrt att driva ett elnät i landsbyggd där sommarstugor oftast står. Nätavgiften slås dock ut lika på alla kunder (efter säkringstariff). Generellt är det kunder i större samhällen och städer som står för den största intäckten till nätbolaget och därmed subventionerar kostnaden för kunderna i mer glesbefolkade områden. En gissning är att din nätavgift inte täcker den faktiska kostnaden förknippat med just din anslutning. Är det någon som skall gnälla över höga nätkostnader så är det alltså storstadsborna.
Citera
2017-06-18, 12:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Stört är det iallafall. Jag betalar 1000:- i månaden för elen i min sommarstuga. Då är förbrukningen 400:- dvs jag betalar 600:- i månaden för att överhuvudtaget ha el i vägguttaget. Att komma å påstå att det är för att finansiera framdragning osv håller inte, för det betalar du med råge nör du vill ansluta dig till elnätet första gången...
Det är väl ingen som tvivlar på att det är dyrt att hålla igång ett elnät. Men det är en av de få saker som bör vara statliga lika väl som järnvägen. Privata aktörer har i allmänhet inte den långsiktiga syn på underhåll som behövs. De räknar i vinst i kvartal och inte i decennium som behövs här.

Dessutom är det så för Vattenfall att de ökar nätavgifterna mot avgifterna för att producera elen. Energin i Porjus har ju lika mycket värde som energin i en het källa om den inte används typ 0 Kr/kWh. Man behöver inte vara särskilt konspiratoriskt lagd för att tro att de planerar att sko sig på de som skaffar solpaneler och vill sälja överskottet. Just här kan de ha en viss långsiktighet men det var inte riktigt det vi ville ha.

Tänk om du hade köpt solpaneler och batterier för de kanske 200 000 Kr du betalade för anslutningen i stället. Jag tror fler och fler kommer att göra så i framtiden.
Citera
2017-06-18, 13:21
  #12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Att komma å påstå att det är för att finansiera framdragning osv håller inte, för det betalar du med råge nör du vill ansluta dig till elnätet första gången...

Framdragning och anslutning är bara en liten del i det hela. Det betalar du för, som du säger, vid anslutning. Efter det kommer drift och underhåll.

Det gäller att se hela bilden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback