Citat:
Ursprungligen postat av
Urtimating
Låter tveksamt, med tanke på den likhet Tunnan har med P.1101
http://www.aviastar.org/air/germany/me-1101.php
Det är inte så säkert bara för att de har drag som påminner om varandra i stora drag. Att båda hade luftintag i nosen var nog naturligt i en tid då jetmotorn var en ny grej och man inte visste så bra hur man ska utforma luftintag. Ett rakt rör rätt in i motorn är ju det enklast tänkbara och ska man bara ha en motor så är det inte så mycket att välja på om det ska vara raka rör, då blir det luftintag i nosen.
Lars Brising på SAAB gjorde första idéskissen till det som skulle bli Tunnan i oktober 1945. När fick SAAB se Messerschmitten?
Notera att Messerschmitten byggdes runt motorn Jumo 004, en långsmal axialkompressormotor medan Tunnan ursprungligen designades för de Haviland Goblin vilket senare ändrades till Ghost/RM2 vilka båda är korta tjocka motorer med radialkompressor.
Jag kan ju inte svära på att ingen på SAAB sett någon bild på Me P.1101 innan de bestämde huvudsakliga formerna på Tunnan men jag vill gärna se bevis för det innan jag tror det. Att pilvingarna på Tunnan kom till efter information från Tyskarna är belagt men annars finns det inte en plåtbit, inte ett spant som är likadant i de båda flygplanen.