2017-06-16, 23:21
Medlem
En del i tråden har uttryckt oförstånd över hur dödstalet beräknas och insinuerar att siffran medveten underdrivs. Här förklaras lite mer utförligt hur dödstalet behandlas: http://www.bbc.co.uk/newsbeat/article/40300469/lily-allen-and-the-row-on-how-grenfell-towers-death-toll-is-being-reported

Baserat på siffrorna i artikeln har vi alltså 30 bekräftat döda och 76 saknade. Om vi fortsätter att anta inget överlapp och ingen dubbelnotering så har vi i nuläget ~106 döda. Som låg uppskattning, tyvärr.
Citera
2017-06-16, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Man kan ha en bergsklättringssäkring. En lång vajer och metallgrej är allt som behövs

Ja absolut, det finns ju olika lösningar tillgängliga på marknaden, en del produkter har tagits upp i tråden.
Citera
2017-06-16, 23:23
Medlem
Tack för komplimangen!

Sökte lite. Då hittade jag brand på minst 9 våningar (orkade inte räkna exakt) alla var i våningen och branden hade hoppat lite hit och dit samt undvikit 3 våningar vid något tillfälle.

Kanske bilden är manipulerad?

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad yrar du om nu din gamle konspirationsflummare? Nej det brann inte på någon våning utan att elden på fasaden dessförinnan hade nått den våningen, förstås med undantag för våningen där branden startade. Glöm inte att huset hade fyra sidor.

Tröttnar du aldrig på att alltid ha fel?
Citera
2017-06-16, 23:25
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Kollade på Sky News nu som intervjuade en brandman som var tidigt på platsen.

Han berättade om att delar av fasaden föll ner mot personer som hade samlats runt byggnaden :

"So many people got splashed into pieces"

Detta alltså bara av nedfallande material runt omkring byggnaden. OK... och totalt 70 döda i hela historien? Skulle inte tro det...
Citera
2017-06-16, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Tack för komplimangen!

Sökte lite. Då hittade jag brand på minst 9 våningar (orkade inte räkna exakt) alla var i våningen och branden hade hoppat lite hit och dit samt undvikit 3 våningar vid något tillfälle.

Vadå "sökte lite"? Var någonstans hittade du uppgiften om brand på 9 våningar innan fasadbranden? Räknat säger du, du har alltså räknat själv? Utifrån någon bild? Kan du inte länka det, det vore intressant.

Vilken bild skulle vara manipulerad?
Citera
2017-06-16, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Han berättade om att delar av fasaden föll ner mot personer som hade samlats runt byggnaden :

Detta alltså bara av nedfallande material runt omkring byggnaden. OK... och totalt 70 döda i hela historien? Skulle inte tro det...
Vad menar du? Dödstalen justeras upp hela tiden utefter att man hittar förolyckade. Just nu är det 30 döda och 76 saknade vilka vi tyvärr får förmoda är döda. Det ger inalles 106 döda. Om det finns någon senare siffra på 70 döda och 76 saknade fortfarande stämmer utan dubbelnotering är vi alltså uppe i 146 döda.

Ingen har påstått att vi har 70 döda "i hela historien". Räddningstjänst uppgav tidigt att de bara kan hoppas på att dödstalen stannar vid tvåsiffrigt.

Edit: Tror du har missförstått "splashed into pieces". Det som sades var nog något i stil med "with pieces", dvs folk skadades av nedfallande bråte. Sedan har vi uppgifter på folk som hoppat, och de ser nog inte så trevliga ut, beroende på höjd.
Senast redigerad av DjILY 2017-06-16 kl. 23:31.
Citera
2017-06-16, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Man kan ha en bergsklättringssäkring (vad det nu än heter). En lång vajer och metallgrej är allt som behövs. Folk bestiger Mount Everest med det, och de räknar med att kunna trilla.

Gör vajern dubbelt så lång så behöver personen bara haka fast sig och sedan så kan personen hissas ner med kraft från marken (kanske brandbilen).

Visst finns det en liten risk (tror ärligt talat inte den är enorm), men alternativet är en garanterad död.

Om jag hade befunnit mig i ett sådant hus så hade jag lätt tagit den risken. Allt ansvar hade legat på mig, och jag hade varit evigt tacksam mot personen som sköt upp vajern
Man kan också ha en helikopterplatta istället för balkong till varje lägenhet så kan man landa på den och plocka upp folk. varför har ingen tänkt på det?
Citera
2017-06-16, 23:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Tack för komplimangen!

Varför postar du inte länk på bilden som du inte förstår? Har du kollat bildserierna som DjILY postade? Det syns även för en blind dåre att elden är ända uppe vid taket på ena sidan av huset innan elden har spridit sig ens över en enda våning horisontellt på varken intilliggande eller motstående sidorna av kåken.
Citera
2017-06-16, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Man kan också ha en helikopterplatta istället för balkong till varje lägenhet så kan man landa på den och plocka upp folk. varför har ingen tänkt på det?
Ja, du har rätt. Det är lika bra att vi ger blanka fan i att rädda någon. Varför ens skicka brandkåren egentligen?

(På tal om att vara löjlig)

Seriöst, ett rep, en säkring och en sele är inte dyrt, tar inte mycket plats och är lätt att transportera. Att du jämför det med en helikopterplatta är bisarrt.
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-06-16 kl. 23:39.
Citera
2017-06-16, 23:37
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Det är väl ingen som säger att det kommer att stanna på ett sjuttiotal döda heller. Det myndigheterna har att utgå från är funna dödsoffer och sådana som är anmälda saknade eller som man vet befann sig i huset. Jag tror alla är medvetna om att där kan ha funnits folk som inte var skrivna på adressen men man kan ju inte bara snyta ett tal ur näsan som du tycks vilja göra. Det är väl bättre att räkna kropparna och se.
Citera
2017-06-16, 23:37
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:

Jag tror tyvärr minst 150.
Citera
2017-06-16, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Baserat på siffrorna i artikeln har vi alltså 30 bekräftat döda och 76 saknade. Om vi fortsätter att anta inget överlapp och ingen dubbelnotering så har vi i nuläget ~106 döda. Som låg uppskattning, tyvärr.

Fast...om vi utgår från att en handfull av de 30 bekräftat döda är identifierade så är det statistiskt ganska osannolikt att det inte sker överlapp. Däremot är jag ganska säker på att en del människor som inte är "anmälda saknade" i mediakanaler också har dött i branden, så siffran är ändå fullt rimlig och lär till och med överstigas.

Den där videon som Rania streamade på Facebook innehåller sekvenser där man ser ansiktena på två män. Jag tycker mig inte känna igen någon av dessa från någon "saknad"-lista, och det är ganska sannolikt att båda är avlidna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in