2017-06-16, 19:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Nycklar till företaget
Man kanske ska lägga till att det inte finns något som tyder på att MR hade nycklarna till Pangelius lokaler, annat än då han fick dom av JM ca 23:10 på mordkvällen för att lägga tillbaka nycklarna till Touranen på plats.

Djup grav
Som om den inte redan vore djup nog, så kan man väl säga att JMs grav blir djupare för varje dag som går.

Bevisvärde
Jag vet inte vad som har tyngst bevisvärde mot JM när det gäller mord och mordförsök på Göran och Anki, men några bevis, indicier och vittnesmål som jag tycker väger tungt är:
– Hela motivbilden.
– Den eskalerande konflikten med föräldrarna.
– Uttalanden om att vilja mörda föräldrarna.
– MRs vittnesmål.
– AGs vittnesmål.
– JMs alla små lappar.
– JMs uttalanden i inspelningar från avlyssning.
– JMs alla lögner om vad hon gjort mordkvällen.

Även om inte allt fanns där så borde det räcka med marginal för en fällande dom.

Mardröm
Jag hade ändå en mardröm i natt. MR dog under oklara omständigheter i fängelset och en medfånge (som mutats av JM) "steg fram" och sa att MR berättat för medfången att han ljugit när han sagt att JM instruerat honom att mörda och kört honom till Granliden. JM fick resning och hovrätten friade henne och hon fick ett rekordskadestånd som överträffade vad både Joy Rahman och Kaj Linna hade fått. En ny lag, lex Möller, infördes. Enligt den skulle JM i hela sin livstid få 10% av allt som utbetaldes av stat och kommuner för omhändertagande av ensamkommande. Med drygt 52000 asylsökande ensamkommande de senaste fem åren blev det 10% av ca tio miljarder om året.
(10% av 52047 * 80000 (per månad) * 12 (månader) / 5 (år) = ca 1 miljard per år).
Om de ca 225 000 pensionärer i Sverige som lever under EUs fattigdomsgräns (ca 11000:-/månad) hade fått dela på dom pengarna så hade dom kunnat få 4 400 mer om året, var och en.

Det var bara en dröm...

Jag hade en "dröm" för ett tag sedan att AM och JM gått ihop om att tubba MR att mörda GM och sen ta hand om alla pengarna tillsammans. Men det är inte så mycket som talar för det scenariot längre. Som det ser ut för mig är attacken 3/8 ett sista desperat försök för JM att undkomma rättvisan samt lagligen bli rättmätig arvtagare. Det eller totalt sammanbrott och fängelse för mordet på Aki. Det hade krävt MR:s död (och AM:s) och kanske lite utlandsvistelse men åtminstone med JM:s logik en inte helt ogörlig sits. Lite utlovade dusörer från det kommande arvet var kanske tänkt att hamna i rätt polisficka, om nu JM som det verkar hade någon med visst inflytande.
Jag undrar om inte JM gått och sett arvet som rättmätigen sitt (till häften i alla fall) och att detta hållit henne uppe i kampen mot och med de sex egna barnen.
Hon är helt J-a tokig förstås.
Citera
2017-06-16, 19:54
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Borde allt trams från JM följas upp?
Man kan se saker från olika infallsvinklar.
Jag tycker att en helt orimlig mängd arbetstid och pengar har använts av åklagare och utredare till att minutiöst följa upp och kontrollera alla olika påhitt och lögner som JM har presterat i samband med den här förundersökningen. Allt för att ta vara på JMs intresse lika mycket som målsägare.
Tycker du att man förtjänar att bli tagen på allvar efter att ha presterat tio olika lögner om vad som hänt? Jag vet att objektivitetsprincipen gör att åklagarna måste följa upp alla JMs påhitt, men vore det inte rimligt att dra ner på ambitionsnivån när det gäller uppföljning efter flera uppenbara lögner?

Ska samhället lägga alla pengar på förövare?
Om du tycker att brottsoffer i Sverige får alldeles för mycket uppmärksamhet och förövare för lite, så tycker jag tvärt om. Samhället lägger två miljoner om året på en vuxen fånge och fem miljoner om året på unga fångar. Hur behandlas brottsoffer av samhället? Sex av sju blir hemskickade utan att det brott dom blivit utsatta för leder till åtal och dom. Resten kanske får ett skadestånd. 125 000:- är väl typiskt om en nära anhörig blivit mördad? Är dessa proportioner rimliga?

Ska vedervärdiga förbrytare garanteras en god behandling av samhället?
Efter mord och en vedervärdig behandling av ett antal människor inklusive föräldrar, egna barn, flyktingar och make så växer min förståelse för att allt fler röster höjs för att dödsstraff borde återinföras i Sverige. Detta trots en stark övertygelse om att dödsstraff inte är förenligt med en humanistisk grundsyn. Skulle någon lyckas svänga den opinionen så är det väl gränsöverskridande Johanna?

Är JM ett offer?
Eller ska vi betrakta JM som ett offer? I så fall för vad? För ett samhälle som pumpat in mångmiljardbelopp i ett tvivelaktigt verksamhetsområde?

Jag tycker varken bu eller bä - kan bara konstatera i största allmänhet , vad gäller indiciemål - så äre svårt. I synnerhet, vad gäller detta (och AP) fall, så har ju JM har ju legat i, MR tycks vara en påläggskalv....
Nog tror jag att rättsväsendet, trots vattentäta skott, har gjort vad dom kunnat prestera, utifrån: kompetens, tidsaspekter, krav, resursfördelning..... blablabla.... Det finns likt förbannat luckor... JAG kan inte täppa till dom. Förundersökningen är klar - målen är i rätten....
Åklagarna söker bevisa.....
Citera
2017-06-16, 20:04
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
När telefonen var laddad och MR började röra sig från Pangelius lokaler så borde ju stegräknaren kunna bekräfta hans rörelser. Jag minns inte exakt, men han gick väl till bankomaten, sedan till en kompis som inte var hemma eller inte öppnade (för att köpa hasch) och sedan hem till JM och AG. Enligt vad han uppgett.

Huvudprotokoll_2017-02-06.pdf, sid 644 enligt paginering.

Hälsoappen som registrerar stegen är inte 100 procent pålitlig. Har själv en likadan app som heter fitness och den har missat flera gånger registrera både steg och cykling.
Citera
2017-06-16, 20:05
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Har det kommit fram varför JM åkte till Thailand efter mordet på sin pappa?
Det är ju så himla stort FUP och jag har inte gått igenom allt ännu? :-)

Planeringen av resan till Thailand
Resan var planerad sedan en tid. Huset hade, som jag förstått, hyrts för en längre tid. Jag tror att JM tänkt sig att förena familjen där ett tag efter avslöjande om att hon haft sex med sina ensamkommande och att verksamheten höll på att falla sönder.

När JM och MR greps på väg till Arlanda så tror jag att det tolkades som att dom var på flykt. Jag tror att det lika gärna kan ha varit så att mordet på föräldrarna brådskade så att det skulle vara avklarat innan det var dags att åka till Thailand.

Det var JB som hittade huset på Blocket. JB kontaktade T*rbjörn Meisings*th (*=o,e) i slutet av juni (det står juli i FUP, men jag tror att det är fel) och ville hyra huset från 2016-08-01 och i 3 månader. Huset var upptaget i slutet av oktober och dom fick hyra det i 2 1/2 månad. I slutet av juli kontaktade JB T*rbjörn Meisings*th igen och ville flytta fram startdatum till 15/8.

Protokollbilaga_2017-02-06__Vittnesfo_rho_r_B__del_1__2_.pdf, sid 325-326

En helt annan möjlighet är att JM tänkt vara i Thailand när föräldrarna mördades. Kanske var det en idé att några tilltänkta torpeder skulle mörda föräldrarna när JM hade ett perfekt alibi. Så blev det uppenbarligen inte.

Citera
2017-06-16, 20:15
Medlem
Citat:
Planeringen av resan till Thailand
Resan var planerad sedan en tid. Huset hade, som jag förstått, hyrts för en längre tid. Jag tror att JM tänkt sig att förena familjen där ett tag efter avslöjande om att hon haft sex med sina ensamkommande och att verksamheten höll på att falla sönder.

När JM och MR greps på väg till Arlanda så tror jag att det tolkades som att dom var på flykt. Jag tror att det lika gärna kan ha varit så att mordet på föräldrarna brådskade så att det skulle vara avklarat innan det var dags att åka till Thailand.

Det var JB som hittade huset på Blocket. JB kontaktade T*rbjörn Meisings*th (*=o,e) i slutet av juni (det står juli i FUP, men jag tror att det är fel) och ville hyra huset från 2016-08-01 och i 3 månader. Huset var upptaget i slutet av oktober och dom fick hyra det i 2 1/2 månad. I slutet av juli kontaktade JB T*rbjörn Meisings*th igen och ville flytta fram startdatum till 15/8.

Protokollbilaga_2017-02-06__Vittnesfo_rho_r_B__del_1__2_.pdf, sid 325-326

En helt annan möjlighet är att JM tänkt vara i Thailand när föräldrarna mördades. Kanske var det en idé att några tilltänkta torpeder skulle mörda föräldrarna när JM hade ett perfekt alibi. Så blev det uppenbarligen inte.

Jag tror det senare. Ingen ställde upp och JM kom i tidspress.
Citera
2017-06-16, 20:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Hälsoappen som registrerar stegen är inte 100 procent pålitlig. Har själv en likadan app som heter fitness och den har missat flera gånger registrera både steg och cykling.

Appen Hälsa
Jag tänkte testa den själv, men det har inte blivit av ännu.
Det som hade varit besvärande, med det scenario som åklagarna försöker bevisa, hade ju varit om telefonen varit ute och rört sig mellan 20:19 och ca 23:10 då JM lämnade MR vid kontoret. Lite beroende på hur appen fungerar...

Jag förstår bättre nu varför Refraktor undrade varför dom inte gjort den enkla kontroll som det hade varit att se när "370-meters-förflyttningen" påbörjades. Om den rörelsen avslutades 23:58 så är det väl ändå troligt att den skedde strax innan, eller?

Citera
2017-06-16, 20:23
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jag tror det senare. Ingen ställde upp och JM kom i tidspress.

Planeringen verkar ju inte alls genomtänkt. Det talar ju för, som du skriver, att det genomförts under tidspress.

"Tänk att man ska vara tvungen att göra allt själv…"

Citera
2017-06-16, 20:28
Medlem
Citat:
Borde allt trams från JM följas upp?
Man kan se saker från olika infallsvinklar.
Jag tycker att en helt orimlig mängd arbetstid och pengar har använts av åklagare och utredare till att minutiöst följa upp och kontrollera alla olika påhitt och lögner som JM har presterat i samband med den här förundersökningen. Allt för att ta vara på JMs intresse lika mycket som målsägare.
Tycker du att man förtjänar att bli tagen på allvar efter att ha presterat tio olika lögner om vad som hänt? Jag vet att objektivitetsprincipen gör att åklagarna måste följa upp alla JMs påhitt, men vore det inte rimligt att dra ner på ambitionsnivån när det gäller uppföljning efter flera uppenbara lögner?

Ska samhället lägga alla pengar på förövare?
Om du tycker att brottsoffer i Sverige får alldeles för mycket uppmärksamhet och förövare för lite, så tycker jag tvärt om. Samhället lägger två miljoner om året på en vuxen fånge och fem miljoner om året på unga fångar. Hur behandlas brottsoffer av samhället? Sex av sju blir hemskickade utan att det brott dom blivit utsatta för leder till åtal och dom. Resten kanske får ett skadestånd. 125 000:- är väl typiskt om en nära anhörig blivit mördad? Är dessa proportioner rimliga?

Ska vedervärdiga förbrytare garanteras en god behandling av samhället?
Efter mord och en vedervärdig behandling av ett antal människor inklusive föräldrar, egna barn, flyktingar och make så växer min förståelse för att allt fler röster höjs för att dödsstraff borde återinföras i Sverige. Detta trots en stark övertygelse om att dödsstraff inte är förenligt med en humanistisk grundsyn. Skulle någon lyckas svänga den opinionen så är det väl gränsöverskridande Johanna?

Är JM ett offer?
Eller ska vi betrakta JM som ett offer? I så fall för vad? För ett samhälle som pumpat in mångmiljardbelopp i ett tvivelaktigt verksamhetsområde?

Jag vet inte om jag är gammaldags/annorlunda i mitt tankesätt men..
Jag tycker att oskuldspresumtionen är en viktig grundpelare i vårt samhälle.

Var och en som blivit anklagad för brott skall betraktas som oskyldig till dess hans skuld lagligen fastställts.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oskuldspresumtion
Citera
2017-06-16, 20:43
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Appen Hälsa
Jag tänkte testa den själv, men det har inte blivit av ännu.
Det som hade varit besvärande, med det scenario som åklagarna försöker bevisa, hade ju varit om telefonen varit ute och rört sig mellan 20:19 och ca 23:10 då JM lämnade MR vid kontoret. Lite beroende på hur appen fungerar...

Jag förstår bättre nu varför Refraktor undrade varför dom inte gjort den enkla kontroll som det hade varit att se när "370-meters-förflyttningen" påbörjades. Om den rörelsen avslutades 23:58 så är det väl ändå troligt att den skedde strax innan, eller?

Det är ju strax före rörelsen har skett och även om det kan lagga ibland så laggar det inte i några två timmar ...
Citera
2017-06-16, 20:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Bara det som framkommer vid avlyssningarna är tillräckligt för att få till stånd en fällande dom.
"Vi måste neka, neka"
Har man ingen som helst inblandning så finns det ju absolut ingen anledning att yppa nåt sånt
och allt det andra hon tillåter sig att framföra till sin älskade och alltid lika tjänstvillige afghan.
En oskyldig person - snacka så? Aldrig i livet.
Och nog framstår det som ganska förvånansvärt att hon inte kunde begripa att man från
polisens sida sett till att avlyssna både bil och bostäder, ja, varhelst man kom att uppehålla sig,
som på hotellrummet i Trondheim.
Så allt som behövde sägas med anknytning till det drama de befann sig mitt inne i, skulle
givetvis skett utom räckhåll för några avlyssningar: ute i det fria så klart.
Kommunikation inomhus eller i bilar som berörde deras situation borde förstås skett medelst lappskrivande, vilket hon ju annars är så påfallande förtjust i att ägna sig åt.
Den försiktigheten som uteblev helt, ja, den var hon således inte smart nog att iaktta
nånstans. Förslagen, ond, hatisk, impulsstyrd, hämndlysten till tusen, lättkränkt, girig
till max och empatilös, allt detta och mer därtill är hon, men smart och med konsekvenstänk
kan man däremot inte tillskriva henne att vara.

Jo, avlyssningarna sänker henne och givetvis har alla dessa oerhörda mängder med skrivna
små lappar, fyndigt gömda i några fall onekligen, också stor betydelse för den utgång
som följer; Hinseberg nästa.
Ja, det har tyngd.
Hennes eget sjuka pladder tar henne med stormsteg dit hon bör vara ---> inlåst. Avlyssningarna talar sitt eget språk.
.. och må det vara livstid med åratal av försök att få tidsbegränsat.
Citat:
Så kan man notera att JM fortfarande kan tänka sig ett giftermål med herr Rajabi, en man
vars ålder vållat en hel del huvudbry men slutligen tycks bestämmas till 21 och därmed
sker också ett undanröjande av den livstidsdom många tycker han gjort sig förtjänt av
genom de extremt brutala handlingarna mot två pensionärer i deras eget hem medan
de låg till sängs. Hon däremot lär knappast slippa undan ifrån en sån dom.
Ser JM framför mig, uppklädd och redo, där hon väser i örat på MR..
- My precious!
Du ska inte neka, har du förstått? Du ska säga JA."
Citera
2017-06-16, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Överdossnacket härrör från inspelning med början 10.42 och de greps sedan 18.25 (Tilläggsprot., 2017-03-09, s. 11 resp. Tilläggsprot. III 2017-04-12, del 3 (3), s. 313). Man påbörjade husrannsakan (hotellrum + bil) vid 20.tiden på kvällen (del 2 (3), s. 297ff).

Det var just då ingen omedelbar fara för MR:s liv, men om JM fått en idé i huvudet längre fram som gått ut på att MR på något sätt hotade hennes självbild, eller att han satte sig upp mot henne över en viss - för henne tolerabel - gräns, hade han kunnat räkna sina dagar.

Vittnesmålet i dag av tid. kollegan LI där hon bl.a redogjorde för de obehagliga och hotfulla sms resp. samtal hon (och hennes man) fått motta talar ytterligare för att JM - när det går hennes ära förnär och hon inte får som hon vill - är en impulsstyrd och helt oberäknelig person; därmed också mycket farlig.

Tack för hänvisningen!

Angående brådska att ingripa så hade MRs liv nog mest varit i fara under natten då man jämför kroppsstorlek på MR och JM. Det är egentligen bara spekulationer från min sida.

Det jag framförallt funderar på är varför ingripandet skedde just då?
Så som JM pratar borde (?) man fått ett erkännande/starkare indicier om man väntat lite till. Eller?
Citera
2017-06-16, 21:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist
Jag vet inte om jag är gammaldags/annorlunda i mitt tankesätt men..
Jag tycker att oskuldspresumtionen är en viktig grundpelare i vårt samhälle.

Var och en som blivit anklagad för brott skall betraktas som oskyldig till dess hans skuld lagligen fastställts.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oskuldspresumtion

Det håller jag i huvudsak med om och om det jag skrev kunde tolkas som motsatsen så var jag otydlig.
Kanske blir mitt inlägg tydligare om man läser det efter det som jag svarade på?
Vilka slutsatser man drar utgående från oskuldspresumtion måste ju balanseras mot t.ex. förutsättningarna för att bedriva rättssäkra förundersökningar. Om man tar oskuldspresumtion som förevändning för att inte tillåta häktning eller häktning med restriktioner så håller jag inte med.

Jag ser inte den här förundersökningen som en gigantisk konspiration där allt som talat till JMs fördel ignoreras och bara det som talar emot JM följs upp. Så kunde man tolka att utgångspunkten var i det inlägg som jag svarade på.
Jag konstaterar att allt som JM säger, även om det är den elfte i en rad av olika lögner om vad som hände kvällen då Göran mördades och Anki nästan förlorade livet, tas seriöst och följs upp.

Det vore intressant att veta, i en internationell jämförelse, i vilka länder polisutredningar seriöst utvärderar en lång rad av en misstänkts lögner, även om antalet versioner blivit tvåsiffrigt.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in