2017-06-16, 18:04
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Så här tolkar IT-forensikern bilden:
"I telefonen har det påträffats logg från appen Hälsa som framför allt registrerar rörelse (i motionssyfte).
I den misstänktes telefon finns INGEN aktivitet registrerad mellan 20:19-23:58 den 3 aug.
Detta tyder på att telefonen under den tidpunkten skulle legat still eller åtminstånde inte rört på sig (förutsatt att den inte varit avstäng naturligtvis).
Undertecknad har kollat mot sin egen telefon och även releativt små förflyttningar inom ett rum ger utslag i stegmätningen."

Jag tolkar det helt entydigt som att telefonen varit stilla 20:19-23:58. Det visar appen "Hälsa".

Du verkar se något som jag inte ser. Kan du hjälpa mig på traven?

Har telefonens stegmätare varit avaktiverad / ur bruk vid andra tillfällen ? Vilka isof o varför...
Har räknaren varit offside när telefonen, bevisligen varit i bruk vid andra tillfällen....
Finns dom uppgifterna ?
Citera
2017-06-16, 18:09
Medlem
Citat:
Så här tolkar IT-forensikern bilden:
"I telefonen har det påträffats logg från appen Hälsa som framför allt registrerar rörelse (i motionssyfte).
I den misstänktes telefon finns INGEN aktivitet registrerad mellan 20:19-23:58 den 3 aug.
Detta tyder på att telefonen under den tidpunkten skulle legat still eller åtminstånde inte rört på sig (förutsatt att den inte varit avstäng naturligtvis).
Undertecknad har kollat mot sin egen telefon och även releativt små förflyttningar inom ett rum ger utslag i stegmätningen."

Jag tolkar det helt entydigt som att telefonen varit stilla 20:19-23:58. Det visar appen "Hälsa".

Du verkar se något som jag inte ser. Kan du hjälpa mig på traven?

Om du tittar på fotot på sid 56 i tilläggsprotokollet så ser du i vänstra kanten antalet km och i högra kanten klockslaget för loggningen. Det loggade km-värdet är avståndet telefonen rört sig sedan föregående loggning. I detta fall 0,37 (kl 23.58).

Det finns en pil åt höger vid sidan om tiden. Trycker man på den så kommer man till en sida där det anges starttid och sluttid. Starttiden är alltid föregående loggning och sluttiden den man gick in på. Just den sidan finns inte i FUP. Polisens slutsats stämmer helt enkelt inte med deras egen bild.
Citera
2017-06-16, 18:19
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Har telefonens stegmätare varit avaktiverad / ur bruk vid andra tillfällen ? Vilka isof o varför...
Har räknaren varit offside när telefonen, bevisligen varit i bruk vid andra tillfällen....
Finns dom uppgifterna ?

Det finns inga sådana uppgifter i FUP som jag sett. Det kanske finns i slasken? Varför skulle det vara intressant?
Det centrala IMO är att det inte finns något i MRs telefon som talar emot hans beskrivning av vad som hände mellan 20:19-23:58. Dvs. mellan avresan från Pangelius lokaler i Eskilstuna till Granlinden och att MR, efter att JM lämnat honom vid företaget ca 23:10 på väg hem, "stegar" iväg mot bankomaten 23:58.

Citera
2017-06-16, 18:22
Bannlyst
Citat:
Nycklar till företaget
Man kanske ska lägga till att det inte finns något som tyder på att MR hade nycklarna till Pangelius lokaler, annat än då han fick dom av JM ca 23:10 på mordkvällen för att lägga tillbaka nycklarna till Touranen på plats.

Djup grav
Som om den inte redan vore djup nog, så kan man väl säga att JMs grav blir djupare för varje dag som går.

Bevisvärde
Jag vet inte vad som har tyngst bevisvärde mot JM när det gäller mord och mordförsök på Göran och Anki, men några bevis, indicier och vittnesmål som jag tycker väger tungt är:
– Hela motivbilden.
– Den eskalerande konflikten med föräldrarna.
– Uttalanden om att vilja mörda föräldrarna.
– MRs vittnesmål.
– AGs vittnesmål.
– JMs alla små lappar.
– JMs uttalanden i inspelningar från avlyssning.
– JMs alla lögner om vad hon gjort mordkvällen.

Även om inte allt fanns där så borde det räcka med marginal för en fällande dom.

Mardröm
Jag hade ändå en mardröm i natt. MR dog under oklara omständigheter i fängelset och en medfånge (som mutats av JM) "steg fram" och sa att MR berättat för medfången att han ljugit när han sagt att JM instruerat honom att mörda och kört honom till Granliden. JM fick resning och hovrätten friade henne och hon fick ett rekordskadestånd som överträffade vad både Joy Rahman och Kaj Linna hade fått. En ny lag, lex Möller, infördes. Enligt den skulle JM i hela sin livstid få 10% av allt som utbetaldes av stat och kommuner för omhändertagande av ensamkommande. Med drygt 52000 asylsökande ensamkommande de senaste fem åren blev det 10% av ca tio miljarder om året.
(10% av 52047 * 80000 (per månad) * 12 (månader) / 5 (år) = ca 1 miljard per år).
Om de ca 225 000 pensionärer i Sverige som lever under EUs fattigdomsgräns (ca 11000:-/månad) hade fått dela på dom pengarna så hade dom kunnat få 4 400 mer om året, var och en.

Det var bara en dröm...

vilket skitinlägg. alla vet att man inte kan tänka på JM 24/7.

när är HR planerat? till hösten? resning avslås till jul, men vad blir dom? medhjälp tänker jag om inte soffan avgör en stämpling. någon annan som tror sig veta?
Citera
2017-06-16, 18:26
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Om du tittar på fotot på sid 56 i tilläggsprotokollet så ser du i vänstra kanten antalet km och i högra kanten klockslaget för loggningen. Det loggade km-värdet är avståndet telefonen rört sig sedan föregående loggning. I detta fall 0,37 (kl 23.58).

Det finns en pil åt höger vid sidan om tiden. Trycker man på den så kommer man till en sida där det anges starttid och sluttid. Starttiden är alltid föregående loggning och sluttiden den man gick in på. Just den sidan finns inte i FUP. Polisens slutsats stämmer helt enkelt inte med deras egen bild.

Tack, då förstår jag! Tror jag...
Kan det då t.ex. betyda att det var en promenad om 370 meter som påbörjades 23:53 och att MR sedan stannade till 23:58 innan han gick vidare?

I så fall kan det ju förklara den till synes långa tiden som MR stannade i Pangelius lokaler, från ca 23:10 till 23:58. Kanske gick han därifrån betydligt tidigare?

En fundering till. MR stoppade en plastpåse med blodiga kläder i en papperskorg. Eftersom han inte gick naken så bör ju någon (han eller JM) haft med ombyte. Har detta framkommit någonstans?

Citera
2017-06-16, 18:29
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lapparna förklarades som självterapi och regression till tonåren. Kör hon samma med avlyssningarna månntro?
Hon gnäller på MR att han ställer till det: "din käft gav bara olika alternativ."
... sen är hon uppe i tio patetiska varianter själv.

Hennes ordval visar att hon styr, domderar och försöker rädda sitt eget arsle. Det visar även att hon är fullt kapabel till planering, en förslagenhet av slug karaktär:

"Det är allvar. Det är mord. Jag vill inte bli dömd", säger kvinnan på banden som spelades upp i rätten.
"Aldrig, aldrig erkänna. Okej?"

https://www.svd.se/arbogakvinnan-hors-om-mordnatten

" (..) Du ska hålla käften.. inte säga ett ord.. okej? Så säger du jag måste ha tagit fel dag.. jag förstår inte svenska."
https://y.cdn-expressen.se/images/1d/d4/1dd4dd5e0f8b4783ade252efe4a22cbf/600.jpg

" Vi måste neka och neka, aldrig. Vi måste neka, förstår du? Så fort vi har gift oss då kan vi dra utomlands, förstår du?
Ja, så vi får aldrig tvivla på varandra. Vi får aldrig tvivla att den andra säger nånting. Okej?
Även om de säger så här, att [JM] har sagt att hon tror det är du - då får inte du säga att det är du som har dödat.
"
(egen avskrift)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/polisens-hemliga-avlyssning-efter-mordet-i-sommarstugan

" – Du ska inte säga någonting, nej nej nej. Du ska säga: "jag vet inte, jag kommer inte ihåg", för nu säger du en massa olika saker och de blir misstänksamma.
Och ordern återkommer till pojkvännen:
– Ha is i magen, du ska hålla käften!"

"– De kanske satt en sändare på vår bil. Det är allvar, det är mord och jag vill inte bli dömd för mord eller medhjälp till mord och sitta i finkan i tio år."

" - Du ska säga inget. Inget. Du har hållit på att sjabbla till det rejält ska jag säga... din käft gav bara olika alternativ.. Du ska zip.. okej?"

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/polisens-hemliga-hotellavlyssning/

..Som jag skrev då hon gapskrattade åt beskrivningen när hennes pappa fick kniven i ögat ("morfar, aj, aj, aj") så får man återigen hoppas att tvillingarna sov. Med tanke på att ett barn är aktivt deltagande då hon rekommenderar MR självmord via överdos är jag dock tveksam..
Bara det som framkommer vid avlyssningarna är tillräckligt för att få till stånd en fällande dom.
"Vi måste neka, neka"
Har man ingen som helst inblandning så finns det ju absolut ingen anledning att yppa nåt sånt
och allt det andra hon tillåter sig att framföra till sin älskade och alltid lika tjänstvillige afghan.
En oskyldig person - snacka så? Aldrig i livet.
Och nog framstår det som ganska förvånansvärt att hon inte kunde begripa att man från
polisens sida sett till att avlyssna både bil och bostäder, ja, varhelst man kom att uppehålla sig,
som på hotellrummet i Trondheim.
Så allt som behövde sägas med anknytning till det drama de befann sig mitt inne i, skulle
givetvis skett utom räckhåll för några avlyssningar: ute i det fria så klart.
Kommunikation inomhus eller i bilar som berörde deras situation borde förstås skett medelst lappskrivande, vilket hon ju annars är så påfallande förtjust i att ägna sig åt.
Den försiktigheten som uteblev helt, ja, den var hon således inte smart nog att iaktta
nånstans. Förslagen, ond, hatisk, impulsstyrd, hämndlysten till tusen, lättkränkt, girig
till max och empatilös, allt detta och mer därtill är hon, men smart och med konsekvenstänk
kan man däremot inte tillskriva henne att vara.

Jo, avlyssningarna sänker henne och givetvis har alla dessa oerhörda mängder med skrivna
små lappar, fyndigt gömda i några fall onekligen, också stor betydelse för den utgång
som följer; Hinseberg nästa.

Så kan man notera att JM fortfarande kan tänka sig ett giftermål med herr Rajabi, en man
vars ålder vållat en hel del huvudbry men slutligen tycks bestämmas till 21 och därmed
sker också ett undanröjande av den livstidsdom många tycker han gjort sig förtjänt av
genom de extremt brutala handlingarna mot två pensionärer i deras eget hem medan
de låg till sängs. Hon däremot lär knappast slippa undan ifrån en sån dom.

Till Johanna och hennes Mohammed: https://www.youtube.com/watch?v=NqlX88H4_Cg
Senast redigerad av Grandioso 2017-06-16 kl. 18:47.
Citera
2017-06-16, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor

Det stämmer, tack för förtydligandet.

Jag kollade min egna Iphone och såg hur appen fungerade.
Så dåligt utfört arbete, det är ju bara att trycka på pilen en gång till så får de starttiden!
Senast redigerad av rundkvist 2017-06-16 kl. 18:34. Anledning: stavfel
Citera
2017-06-16, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Är det denna?
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1191634200849359&set=a.155691347776 988.31122.100000083704237&type=3&theater
Yes!
Citera
2017-06-16, 18:58
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Det finns inga sådana uppgifter i FUP som jag sett. Det kanske finns i slasken? Varför skulle det vara intressant?
Det centrala IMO är att det inte finns något i MRs telefon som talar emot hans beskrivning av vad som hände mellan 20:19-23:58. Dvs. mellan avresan från Pangelius lokaler i Eskilstuna till Granlinden och att MR, efter att JM lämnat honom vid företaget ca 23:10 på väg hem, "stegar" iväg mot bankomaten 23:58.

"Varför skulle det vara intressant?" frågar du..
Det är intressant av flera anledningar... FUP visar "bara" på vad utredarna och åklagarna har tyckt varit relevant för målen, inget annat. Att leda i bevis.......

Du kan jämföra med dom selektivt valda perioderna med in/ut sms. JM/annan.
"Översiktlig sammanställning".....
"Manliga bekanta", (noterbart är; att kvinnliga tycks saknas helt eller delvis)....
"Bilagt"....

En tabell visas i FUP...
"Övergripande".......
Månader / år / kontakter, tycks ge en fingervisning om hur sms-trafiken sett ut...
Det (tabellen) är dock ett falsarium. Tabellen anger inget alls - av värde. Det är ett ljug med statistik som inte har någon som helst bäring.
Till / från pappa respektive mamma. Kontakt med pappa i januari 2016. Mamma i mars 2016. Ehh..
februari då ?, frågar jag mig...
Du skriver "Det centrala IMO är att det inte finns något i MRs telefon som talar emot hans beskrivning".... Vad vet du o jag om detta ?
Åklagarna söker finna bevis.....

Jag vill visa på, blott TVÅ sidor i FUP, läs dom gärna flera gånger - försök bilda dig en uppfattning...
Här är´om :
Sidan 8 till 10 av 67 pdf, (5 - 7 arb.material)
Tillagsprotokoll/Tilla_ggsprotokoll_II_2017-03-13.pdf

Hela förundersökningsprotokollet är selekterat - inget konstigt med det - men man ska nog läsa mellan raderna då och då....
Citera
2017-06-16, 19:22
Medlem
Har det kommit fram varför JM åkte till Thailand efter mordet på sin pappa?
Det är ju så himla stort FUP och jag har inte gått igenom allt ännu? :-)
Citera
2017-06-16, 19:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Hela förundersökningsprotokollet är selekterat - inget konstigt med det - men man ska nog läsa mellan raderna då och då....

Borde allt trams från JM följas upp?
Man kan se saker från olika infallsvinklar.
Jag tycker att en helt orimlig mängd arbetstid och pengar har använts av åklagare och utredare till att minutiöst följa upp och kontrollera alla olika påhitt och lögner som JM har presterat i samband med den här förundersökningen. Allt för att ta vara på JMs intresse lika mycket som målsägare.
Tycker du att man förtjänar att bli tagen på allvar efter att ha presterat tio olika lögner om vad som hänt? Jag vet att objektivitetsprincipen gör att åklagarna måste följa upp alla JMs påhitt, men vore det inte rimligt att dra ner på ambitionsnivån när det gäller uppföljning efter flera uppenbara lögner?

Ska samhället lägga alla pengar på förövare?
Om du tycker att brottsoffer i Sverige får alldeles för mycket uppmärksamhet och förövare för lite, så tycker jag tvärt om. Samhället lägger två miljoner om året på en vuxen fånge och fem miljoner om året på unga fångar. Hur behandlas brottsoffer av samhället? Sex av sju blir hemskickade utan att det brott dom blivit utsatta för leder till åtal och dom. Resten kanske får ett skadestånd. 125 000:- är väl typiskt om en nära anhörig blivit mördad? Är dessa proportioner rimliga?

Ska vedervärdiga förbrytare garanteras en god behandling av samhället?
Efter mord och en vedervärdig behandling av ett antal människor inklusive föräldrar, egna barn, flyktingar och make så växer min förståelse för att allt fler röster höjs för att dödsstraff borde återinföras i Sverige. Detta trots en stark övertygelse om att dödsstraff inte är förenligt med en humanistisk grundsyn. Skulle någon lyckas svänga den opinionen så är det väl gränsöverskridande Johanna?

Är JM ett offer?
Eller ska vi betrakta JM som ett offer? I så fall för vad? För ett samhälle som pumpat in mångmiljardbelopp i ett tvivelaktigt verksamhetsområde?

Citera
2017-06-16, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist
Det stämmer, tack för förtydligandet.

Jag kollade min egna Iphone och såg hur appen fungerade.
Så dåligt utfört arbete, det är ju bara att trycka på pilen en gång till så får de starttiden!

Ja. Däremot får jag backa lite. Kollade telefonen vad den stod på och gick sedan och köpte en pizza (Big Mama förstås). Väl framme läste jag av igen. Fick pizzan, slog på flight mode och gick hem. Den här gången (till skillnad mot tidigare) visade det sig att starttiden inte blev föregående loggning när jag gick hemifrån. Dessutom var det 50% längre till pizzerian än det var hem, trots att jag gick samma väg.

Så. Ja vaddå? Han har gått ~370 m fram till 23.58. Osäkert när telefonen började röra på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in