Citat:
"Motsatt åsikt"? Länka gärna till det inlägg där det nämns eller medialänk.
Det som har framkommit är väl att den som såg honom inte kunde se något ovanligt.
Det är ju något annat än att göra ett vittne från en flyktig iakttagelse på ett tåg till någon som sitter inne med kunskaper om hans sinnestillstånd.
Det kanske fanns en oro för att hamna på psykiatrisk klinik, vilket i ett svårt läge säkert kan kännas ovant och stressande i sig. Även om grunden till det naturligtvis är att hjälpa en patient som antas behöva hjälp.
De anhöriga verkar inte ha gått ut med några detaljer om det fanns sådant i diskussionen, typ skräck för läkare mm.
Det som har framkommit är väl att den som såg honom inte kunde se något ovanligt.
Det är ju något annat än att göra ett vittne från en flyktig iakttagelse på ett tåg till någon som sitter inne med kunskaper om hans sinnestillstånd.
Det kanske fanns en oro för att hamna på psykiatrisk klinik, vilket i ett svårt läge säkert kan kännas ovant och stressande i sig. Även om grunden till det naturligtvis är att hjälpa en patient som antas behöva hjälp.
De anhöriga verkar inte ha gått ut med några detaljer om det fanns sådant i diskussionen, typ skräck för läkare mm.
Kan nu inte hitta uppgiften nu om den person på tåget som yttrat att det inte verkat vara något ovanligt med P (vet inte om det är samma person som lånade ut sin mobil till honom), men vet att jag sett en sådan kommentar någonstans i pressen. Tror att personen hade pratat med P, men ej säker.
Att P skulle haft psykos är vad jag misstänker är en teori som polisens expert uttalat. Tror inte att P fått en sådan diagnos, utan det har man misstänkt att han drabbats av. Kanske har man gjort en samlad bedömning bara utifrån det som framkommit av kompisar från Gotlandsresan, beteende på tåget och vad föräldrarna sagt.
Jag tror att man kan ha vanföreställningar och verka "ganska" normal utåt sett. Tror inte att alla ser spritt språngande galna ut, trots sina vanföreställningar. Det kan säkert variera kraftigt, beroende på vilka vanföreställningar du har. Om du känner sig förföljd, påverkar det säkert ditt liv helt annorlunda mot om du tror att Leif GW P är kär i dig.
Har träffat på människor i mitt jobb som haft olika vanförsetällningar. En kvinna var övertygad om att regeringar från andra länder varit i konspiration mot henne. Hon verkade dock något avvikande i sitt beteende, men kunde ändå fungera på andra sätt väl. En kvinna som var helt övertygad om att hon hade olja på händerna (hela garderoben var full med olja enligt henne). Hon såg väldigt prydlig ut, helt normalt beteende om du inte pratade om oljan. En person hade täckt sina fönster hemma med svart färg, men verkade utåt helt normal om man sett honom på gatan.