2017-06-16, 14:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
"Motsatt åsikt"? Länka gärna till det inlägg där det nämns eller medialänk.

Det som har framkommit är väl att den som såg honom inte kunde se något ovanligt.

Det är ju något annat än att göra ett vittne från en flyktig iakttagelse på ett tåg till någon som sitter inne med kunskaper om hans sinnestillstånd.

Det kanske fanns en oro för att hamna på psykiatrisk klinik, vilket i ett svårt läge säkert kan kännas ovant och stressande i sig. Även om grunden till det naturligtvis är att hjälpa en patient som antas behöva hjälp.

De anhöriga verkar inte ha gått ut med några detaljer om det fanns sådant i diskussionen, typ skräck för läkare mm.

Kan nu inte hitta uppgiften nu om den person på tåget som yttrat att det inte verkat vara något ovanligt med P (vet inte om det är samma person som lånade ut sin mobil till honom), men vet att jag sett en sådan kommentar någonstans i pressen. Tror att personen hade pratat med P, men ej säker.

Att P skulle haft psykos är vad jag misstänker är en teori som polisens expert uttalat. Tror inte att P fått en sådan diagnos, utan det har man misstänkt att han drabbats av. Kanske har man gjort en samlad bedömning bara utifrån det som framkommit av kompisar från Gotlandsresan, beteende på tåget och vad föräldrarna sagt.

Jag tror att man kan ha vanföreställningar och verka "ganska" normal utåt sett. Tror inte att alla ser spritt språngande galna ut, trots sina vanföreställningar. Det kan säkert variera kraftigt, beroende på vilka vanföreställningar du har. Om du känner sig förföljd, påverkar det säkert ditt liv helt annorlunda mot om du tror att Leif GW P är kär i dig.

Citera
2017-06-16, 15:22
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det sista samtalet är klart intressant. Har damen som lånade ut mobilen hörts av? Sedan är det lite märkligt att föräldrarna påstår att han är deprimerad och fått en psykos, när någon från tåget hade motsatt åsikt. Det är också märkligt att han knallar iväg några kilometer för att dumpa sitt bagage.

Det är som du skriver massor med spekulationer men någonstans i denna massa kanske sanningen finns.

Patriks mamma har svarat i "Hitta Patrikgruppen:"
" Jag har pratat med den kvinna som lånade ut sin mobil till Patrik på tåget när pengarna tog slut på Patriks kontantkort. Denna vänliga kvinna är vittne till att Patrik steg av i Hallsberg. Inget konstigare än så."
Citera
2017-06-16, 16:10
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om det stämmer som det skrivits i tråden så hittades väskorna vid Dollarstore:
(FB) 22-årige Patrik Linfeldt från Malmö försvunnen i Hallsberg
https://www.google.se/maps/place/%C3%96verste+von+Rosens+Gata+1,+694+34+Hallsberg/@59.0715557,15.0992596,1705m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465c0c92a396f083:0x52246 925b57c61c2!8m2!3d59.0759248!4d15.0978467

Tack.
Det är strax under 1,5 km gångväg från stationen i Hallsberg till området där fälten börjar öster om Dollarstore.

Det inlägg du länkar till skriver:
Citat:
Väskorna hittades på åkern öster om Dollarstore. Sannahed ligger åt det motsatta hållet från järnvägsstationen räknat. Så antingen har vittnet i Sannahed sett nån annan, eller så har Patrik vänt 180 grader på sin vandring.
Vänt 180 grader behöver han nog inte ha gjort. Om väskorna hittades öster om Dollarstore så hade han kunnat fortsätta till Sannahed därifrån på småvägar, ca 4 km. Detta under förutsättning att järnvägen kan passeras den vägen.

Citat:
Ursprungligen postat av FallinThrowAway
Förslagen blir nästan sjukare och sjukare. Gruppen är full av förståsigpåare med spritt språngande galna teorier. Stackars föräldrar. Jag tror dessvärre han är avliden, någonstans i eller i närheten av Hallsberg. Alternativet är att han håller sig inomhus någonstans, vilket också skulle förklara varför ingen sett honom (alla påstådda iakttagelser har avfärdats som honom). Låg sannolikhet till det dock. Han har nog som sagt lämnat jordelivet, på ett eller annat sätt, även om jag verkligen hoppas att så inte är fallet.

Allt har avfärdats? Det stämmer väl inte?
Citera
2017-06-16, 16:25
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kan nu inte hitta uppgiften nu om den person på tåget som yttrat att det inte verkat vara något ovanligt med P (vet inte om det är samma person som lånade ut sin mobil till honom), men vet att jag sett en sådan kommentar någonstans i pressen. Tror att personen hade pratat med P, men ej säker.

Att P skulle haft psykos är vad jag misstänker är en teori som polisens expert uttalat. Tror inte att P fått en sådan diagnos, utan det har man misstänkt att han drabbats av. Kanske har man gjort en samlad bedömning bara utifrån det som framkommit av kompisar från Gotlandsresan, beteende på tåget och vad föräldrarna sagt.

Jag tror att man kan ha vanföreställningar och verka "ganska" normal utåt sett. Tror inte att alla ser spritt språngande galna ut, trots sina vanföreställningar. Det kan säkert variera kraftigt, beroende på vilka vanföreställningar du har. Om du känner sig förföljd, påverkar det säkert ditt liv helt annorlunda mot om du tror att Leif GW P är kär i dig.

Det är väl något som misstänks, ja. Diagnoser ställs ju av vården efter att ha träffat patienten personligen.

Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Patriks mamma har svarat i "Hitta Patrikgruppen:"
" Jag har pratat med den kvinna som lånade ut sin mobil till Patrik på tåget när pengarna tog slut på Patriks kontantkort. Denna vänliga kvinna är vittne till att Patrik steg av i Hallsberg. Inget konstigare än så."
Då är vittnet och telefonutlånarkvinnan alltså samma person. Borde hon inte ha överhört något av hans samtal och då eventuellt uppfattat honom som problemfylld? Eller är det ett annat vittne på tåget som uttalat sig förutom hon?

Citat:
Ursprungligen postat av Sunfire
Tar för givet att polisen kollat mobiltrafiken.

Förstår inte riktigt vad du syftar på.
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2017-06-16 kl. 16:51.
Citera
2017-06-16, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Det är väl något som misstänks, ja. Diagnoser ställs ju av vården efter att ha träffat patienten personligen.

Då är vittnet och telefonutlånarkvinnan alltså samma person. Borde hon inte ha överhört något av hans samtal? Eller fanns det ett vittne till från tåget?

Tar för givet att polisen kollat mobiltrafiken.
Citera
2017-06-16, 17:21
Medlem
De har koll på telefon och kontokort. Kan vara så är att han är inlagd, som patient kan man välja att ingen ska veta att man är inlagd och då får ingen veta något.
Citera
2017-06-16, 17:33
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaaleesy
De har koll på telefon och kontokort. Kan vara så är att han är inlagd, som patient kan man välja att ingen ska veta att man är inlagd och då får ingen veta något.

Polisen får alltid veta.
Citera
2017-06-16, 22:30
Medlem
Om polisen vet att han är inlagd så borde dom väl informera familjen om att han lever men ska inte sökas längre. Det tar ju resurser från alla sökinsatser om man går runt och letar efter en person som ligger inne i trygghet. :O
Citera
2017-06-16, 22:50
Medlem
CallePhilles avatar
Facebook-gruppen arrangerar ett eget sök i Hallsberg:
Citat:
SÖK IMORGON LÖRDAG PRIVAT!!!! SAMLING KL 14:00 LIDEL 16 ÅR MED MÅLSMAN!! ÖNSKVÄRT MED BIL .KOM IGEN NU . VORE JU FANTASTISKT OM VI KAN FÅ LIKA MÅNGA MÄNNISKOR SOM SÖKER AKTIVT EFTER PATRIK SOM DET FINNS MEDLEMMAR I GRUPPEN 💓💓
"Lidel" borde väl vara Lidl...
Citera
2017-06-17, 00:19
Medlem
Så det enda som säger att han klev av i Hallsberg är modern som hört detta från en på tåget?
Citera
2017-06-17, 00:20
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Så det enda som säger att han klev av i Hallsberg är modern som hört detta från en på tåget?

Vad jag förstått finns han på filmer från tågstationen.
Citera
2017-06-17, 01:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Nu orkar jag inte leta efter artikeln, men jag är ganska säker på att en kvinna på tåget (möjligen den som lånade telefonen till honom) hörde honom säga att han trodde att han var framme ( han skulle ju egentligen gå av i Mjölby och byta tåg )och att skulle gå av där. Då var tåget i Hallsberg. Vet inte om hon överhörde det samtal P hade med sin mamma i telefonen. Hon ska då också ha sett att P gick av där.
Vad jag förstått har övervakningsbilderna från Hallberg varit otydliga, men inget har skrivits på sådant sätt (vad jag minns/tycker) att det skulle vara minsta tvekan om att P går av där.
Det är ju också där hans väskor hittats.

Så indikationer på att P kliver av i Hallsberg:
1. Mamman hört honom säga att han är framme
2. Kvinnan på tåget
3. Övervakningsfilm Hallsberg
4. Väskorna hittas 1,5 km från Hallbergs station ( uppgifter från tråden)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in