Citat:
Ursprungligen postat av
cyber_zeke
Tjena,
Funderar på att bygga en elcykel. Har väl i princip redan bestämt mig för en Bafang BBSHD på 1000w för att den verkar vara en stabil beprövad motor i en bra prisklass. Har även tittat på Cyklon, men den verkar vara mycket svårare att installera.
Jag kommer att pendla ca 4 mil om dagen och vill gärna ha en toppfart på runt 45-50km/h på en sträcka med lite inte allt för branta uppförsbackar. Min vikt är ca 90kg, sen kommer väl cykeln att väga runt 20-25kg med motor och batterier. Har jag rimliga förväntningar med denna motorn, eller är jag helt ute och cyklar ;-)
Jag är införstådd med att ju mer jag trampar, ju längre kommer jag, men vi kan förutsätta att jag inte kommer att trampa så väldigt mycket :-)
Jag behöver hjälp med att dimensionera batteribacket, för jag har absolut ingen aning om hur förhållandet mellan Watt/Ah/Volt ser ut. Vad jag vet är att kontrollern på motorn klarar 50 volt...
Får jag längre körsträcka om jag sänker volten och höjer Ah? Minskar hastigheten då? Man kan tydligen även programmera ner motorn till 750w, hur påverkar det?
Om någon har något annat förslag är jag öppen för det, budget ligger på 10-12,000kr
Jag har i och för sig bara en färdigbyggd elcykel med en 250W Bosch CX Performance-motor med 25km/h-gränsen borttagen.
Jag cyklar mest i stan där jag inte kan köra så fort, men på fri väg kan även den cykeln snitta 40km/h utan större tramphjälp, så jag tycker inte du är helt fel ute.
Om jag skulle göra ett eget bygge skulle jag också välja Bafang BBSHD. Jag skulle dessutom se till att göra en del tillval så att cykeln blir lite bättre om än lite dyrare. Här en leverantör som gjort det lätt att klicka ihop ett paket:
https://em3ev.com/shop/bafang-48v-1000w-bbshd-kit/
Jag har gear sensor på min elcykel och det innebär att motorn släpper trycket när man växlar även om man trampar och växlingen blir mycket mjukare (bra både för komfort och cykel). Väl värd 400 kr som tillval.
Batterier ser jag att de har såväl standard som high power och high capacity beroende på preferens.
Skriv hur det går. Själv vill jag bygga en lastcykel med denna motor och kanske dubbla batterier för att kunna ersätta bilen vid veckohandling. I detta fall är det nog high capacity-batterier som gäller, men det beror på ens preferenser som sagt.