2017-06-11, 13:34
Medlem
cyber_zekes avatar
Tjena,
Funderar på att bygga en elcykel. Har väl i princip redan bestämt mig för en Bafang BBSHD på 1000w för att den verkar vara en stabil beprövad motor i en bra prisklass. Har även tittat på Cyklon, men den verkar vara mycket svårare att installera.

Jag kommer att pendla ca 4 mil om dagen och vill gärna ha en toppfart på runt 45-50km/h på en sträcka med lite inte allt för branta uppförsbackar. Min vikt är ca 90kg, sen kommer väl cykeln att väga runt 20-25kg med motor och batterier. Har jag rimliga förväntningar med denna motorn, eller är jag helt ute och cyklar ;-)
Jag är införstådd med att ju mer jag trampar, ju längre kommer jag, men vi kan förutsätta att jag inte kommer att trampa så väldigt mycket :-)

Jag behöver hjälp med att dimensionera batteribacket, för jag har absolut ingen aning om hur förhållandet mellan Watt/Ah/Volt ser ut. Vad jag vet är att kontrollern på motorn klarar 50 volt...
Får jag längre körsträcka om jag sänker volten och höjer Ah? Minskar hastigheten då? Man kan tydligen även programmera ner motorn till 750w, hur påverkar det?

Om någon har något annat förslag är jag öppen för det, budget ligger på 10-12,000kr
Citera
2017-06-11, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Tjena,
Funderar på att bygga en elcykel. Har väl i princip redan bestämt mig för en Bafang BBSHD på 1000w för att den verkar vara en stabil beprövad motor i en bra prisklass. Har även tittat på Cyklon, men den verkar vara mycket svårare att installera.

Jag kommer att pendla ca 4 mil om dagen och vill gärna ha en toppfart på runt 45-50km/h på en sträcka med lite inte allt för branta uppförsbackar. Min vikt är ca 90kg, sen kommer väl cykeln att väga runt 20-25kg med motor och batterier. Har jag rimliga förväntningar med denna motorn, eller är jag helt ute och cyklar ;-)
Jag är införstådd med att ju mer jag trampar, ju längre kommer jag, men vi kan förutsätta att jag inte kommer att trampa så väldigt mycket :-)

Jag behöver hjälp med att dimensionera batteribacket, för jag har absolut ingen aning om hur förhållandet mellan Watt/Ah/Volt ser ut. Vad jag vet är att kontrollern på motorn klarar 50 volt...
Får jag längre körsträcka om jag sänker volten och höjer Ah? Minskar hastigheten då? Man kan tydligen även programmera ner motorn till 750w, hur påverkar det?

Om någon har något annat förslag är jag öppen för det, budget ligger på 10-12,000kr

Jag har i och för sig bara en färdigbyggd elcykel med en 250W Bosch CX Performance-motor med 25km/h-gränsen borttagen.

Jag cyklar mest i stan där jag inte kan köra så fort, men på fri väg kan även den cykeln snitta 40km/h utan större tramphjälp, så jag tycker inte du är helt fel ute.

Om jag skulle göra ett eget bygge skulle jag också välja Bafang BBSHD. Jag skulle dessutom se till att göra en del tillval så att cykeln blir lite bättre om än lite dyrare. Här en leverantör som gjort det lätt att klicka ihop ett paket: https://em3ev.com/shop/bafang-48v-1000w-bbshd-kit/

Jag har gear sensor på min elcykel och det innebär att motorn släpper trycket när man växlar även om man trampar och växlingen blir mycket mjukare (bra både för komfort och cykel). Väl värd 400 kr som tillval.

Batterier ser jag att de har såväl standard som high power och high capacity beroende på preferens.

Skriv hur det går. Själv vill jag bygga en lastcykel med denna motor och kanske dubbla batterier för att kunna ersätta bilen vid veckohandling. I detta fall är det nog high capacity-batterier som gäller, men det beror på ens preferenser som sagt.
Citera
2017-06-12, 12:41
Medlem
Jag tänkte också bygga en elcykel med bafang BBSHD 1000W, och beställa kitet från em3ev.

Jag tänkte ta och lägga till en throttle knapp, en ebrake for hydralic brakes, och ett bling ring drev.

Angående gear sensor, om man inte gasar med motorn när man växlar, då borde man inte behöva den eller tänker jag fel? Det är väl bara om elmotorn är drivande den borde spela in? Finns ju en knapp att beställa för detta annars som är billigare men då behöver man komma ihåg att trycka på knappen när man växlar.

Det känns inte som att man kommer växla så mycket när man kör på elmotorn men jag kanske tänker fel?

Storleken/BB Size är väl där jag har ett frågetecken, är det bästa att köpa en cykel först och mäta på den kanske eller finns det något standardmått de flesta har? Jag tänkte annars köpa en typ Corratec mtb eller annan enklare mtb (5-7k).

I det jag tänkt beställa är det jag är tveksam till hur mycket man behöver det just ebrake - button for ebrake/gear sensor.

Jag kör inte så långt (max 1 mil enkel resa, dvs 2mil per dag) och rätt flackt, en del i stadsmiljö. Tänkte ta 42T bling ring drevet. I sommar lär det väl bli mer i lite mer kuperad miljö kanske.
Citera
2017-06-12, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av decid
Jag tänkte också bygga en elcykel med bafang BBSHD 1000W, och beställa kitet från em3ev.

Jag tänkte ta och lägga till en throttle knapp, en ebrake for hydralic brakes, och ett bling ring drev.

Angående gear sensor, om man inte gasar med motorn när man växlar, då borde man inte behöva den eller tänker jag fel? Det är väl bara om elmotorn är drivande den borde spela in? Finns ju en knapp att beställa för detta annars som är billigare men då behöver man komma ihåg att trycka på knappen när man växlar.

Det känns inte som att man kommer växla så mycket när man kör på elmotorn men jag kanske tänker fel?

Storleken/BB Size är väl där jag har ett frågetecken, är det bästa att köpa en cykel först och mäta på den kanske eller finns det något standardmått de flesta har? Jag tänkte annars köpa en typ Corratec mtb eller annan enklare mtb (5-7k).

I det jag tänkt beställa är det jag är tveksam till hur mycket man behöver det just ebrake - button for ebrake/gear sensor.

Jag kör inte så långt (max 1 mil enkel resa, dvs 2mil per dag) och rätt flackt, en del i stadsmiljö. Tänkte ta 42T bling ring drevet. I sommar lär det väl bli mer i lite mer kuperad miljö kanske.

Angående gear sensor: Om du tänkt trampa och inte bara använda gasen så tror jag det är bra med gear sensor. När du växlar trampar du som på alla cyklar med utanpåliggande växlar för att kedjan ska byta drev. Då driver ju motorn samtidigt som du växlar, oavsett vad du gör med gasen.

Nu är jag inte helt säker men visst har nästan cyklar BB size 68/73mm utom kanske fat bikes.
Citera
2017-06-12, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Angående gear sensor: Om du tänkt trampa och inte bara använda gasen så tror jag det är bra med gear sensor. När du växlar trampar du som på alla cyklar med utanpåliggande växlar för att kedjan ska byta drev. Då driver ju motorn samtidigt som du växlar, oavsett vad du gör med gasen.

Nu är jag inte helt säker men visst har nästan cyklar BB size 68/73mm utom kanske fat bikes.

Ah okej tack för informationen. Känns lila bra att slänga med så mkt extra grejer som möjligt när man beställer så man kan montera allt på en gång. Tar nog Gear sensor då, bekvämare än stopp knappen iaf
Citera
2017-06-12, 17:30
Medlem
Hur tror ni en militärcykel skulle må med bafang kitet ?
Citera
2017-06-12, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lva
Hur tror ni en militärcykel skulle må med bafang kitet ?

Visst har den fotbroms? Du kan inte ha fotbroms vill jag minnas med mittmotor, alternativt du blir av med den när du monterar motorn. Då har du inga bromsar kvar... En cykel utan växlar känns också fel.
Citera
2017-06-12, 20:56
Medlem
GalFisks avatar
Korrekt, forbroms går bort. Vill du behålla ditt bakhjul är nog framhjulsmotor ett bättre val. Hur bra fotbroms fungerar där vet jag inte - kör du med PAS kommer motorn att klippa när du slutar trampa, så förhoppningsvis passar det bra med fotbromsen, men det kan vara trixigt om du kör med gashandtag. Jag har ingen erfarenhet här själv.
Citera
2017-06-15, 18:55
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Får jag längre körsträcka om jag sänker volten och höjer Ah? Minskar hastigheten då?

Ingen som har något tips eller kan förklara på ren svenska hur det hänger ihop?
Citera
2017-06-16, 07:12
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ingen som har något tips eller kan förklara på ren svenska hur det hänger ihop?
Lägre volt = lägre prestanda (acceleration från stopp, fart i uppförs/motvind).

Toppfarten på plan mark förblir den samma med mindre du har en kontroller utan fartsbegränsning (olagligt).

Ah är ett dumt mått som tyvärr fastnat i elcykel-specifikationerna. Ska du räkna körsträcka är det vettigare med Wh (watt-timmar). Multiplicera Ah med batteriets spänning (volt). När du köper batteri betalar du för antalet Wh.

Räkna med att du förbrukar flera Wh per km om du har högre spänning, eftersom det kostar mer energi att nyttja den bättre prestandan cykeln får, och det kommer vara svårt att låta bli. Hur mycket du förbrukar beror på så många faktorer att det är väldigt svårt att räkna ut, men utgå från 12 Wh/km om du hjälptrampar, väger normalt och kör någorlunda plant.
Citera
2017-06-16, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Lägre volt = lägre prestanda (acceleration från stopp, fart i uppförs/motvind).

Toppfarten på plan mark förblir den samma med mindre du har en kontroller utan fartsbegränsning (olagligt).

Ah är ett dumt mått som tyvärr fastnat i elcykel-specifikationerna. Ska du räkna körsträcka är det vettigare med Wh (watt-timmar). Multiplicera Ah med batteriets spänning (volt). När du köper batteri betalar du för antalet Wh.

Räkna med att du förbrukar flera Wh per km om du har högre spänning, eftersom det kostar mer energi att nyttja den bättre prestandan cykeln får, och det kommer vara svårt att låta bli. Hur mycket du förbrukar beror på så många faktorer att det är väldigt svårt att räkna ut, men utgå från 12 Wh/km om du hjälptrampar, väger normalt och kör någorlunda plant.

Klargörandet kring Wh och Ah var intressant. De sämsta cyklarna har ju 24V, de flesta 36V, och BBSHD då 48-50V. Det betyder att http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar/Elcykel/Elcykel-Cruiser-26-7-vaxlar-2000037620/ som har 24V och 7,8Ah bara har 187Wh (15km räckvidd? Åtminstone på hög assistans).

12Wh/km lät intressant. Körde idag batteritorsk på Västerbron, Stockholm, på vägen hem från jobbet efter ca 44 km (fruktansvärt i backarna med en död elcykel...). Har 500Wh på 36V vilket med 12Wh/km skulle ge 41-42 km. Stämmer bra, men har ganska backigt och väger 110kg.

PS Nästa gång jag är osäker på batterikapaciteten är det bättre att köra hela sträckan på låg assistans, än halva med hög assistans och halva med ingen assistans.
Senast redigerad av Kacki 2017-06-16 kl. 16:53.
Citera
2017-06-18, 08:03
Medlem
cyber_zekes avatar
Tusen tack Galfisk! Det var precis ett sånt svar jag har letat efter. Nu blir det mycket enklare att räkna ut vilket batteripack som jag måste ha.

Då borde jag på ett 48v 14Ah batteripack få ut runt 58km, vilket med råge överstiger de 40km som jag kommer att pendla. Dvs det finns lite kraft över till backar. Köper jag ett större paket slipper jag trampa överhuvudtaget...
Senast redigerad av cyber_zeke 2017-06-18 kl. 08:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in