Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-07, 20:36
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det är mycket, 6ggr mer än lagligt.

samt att cykelns snitthastighet borde landa på runt 150 knyck. Han får klä sig i crossdräkt med njurbälte och crosshjälm och hela kitet för att ens ha en chans att överleva en vurpa med den.
Citera
2016-05-09, 00:06
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamsTrams
samt att cykelns snitthastighet borde landa på runt 150 knyck. Han får klä sig i crossdräkt med njurbälte och crosshjälm och hela kitet för att ens ha en chans att överleva en vurpa med den.

Detta är rent skitsnack. Luftmotståndet ökar i kvadrat mot hastigheten.
Att åka i 50km/h på eldrift med exempelvis en hybridcykel kräver ca 1kW.
Liggcyklar och räsers klarar sig med lite mindre effekt naturligtvis. Aerodynamiska velomobiler med ännu mindre.

Du kommer uppskattningsvis kunna åka runt 60-65km/h på en relativt normal cykel med 1500Watts effekt.
Citera
2016-05-09, 00:27
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seniorguzman
Hej!

Om man vill beställa ebike kit till cykeln vilket är smidigast? finns det nåt bra ställe i EU där man kan beställa så man slipper extra avgifter utanför EU?


Jag brukar handla på aliexpress så är lite sugen på denna.

NEW LCD system Free shipping 70kph speed 48v 1500w electric bike conversion kit

Känns dock lite mycke med 1500w på en vanlig cykel? jag vill komma upp i 40-50km/h. Räcker det med 750w kanske?

Vart kan man köpa batterier i sverige?

Tacksam för hjälpen!

Med 750W bör du kunna åka 40km/h kontinuerligt. Du behöver ju inte använda 1500W bara för att du har en 1500W motor. Motorer kan även ta mer effekt kortvarigt. Vet inte vad som klassningen är baserad på för motorerna i fråga. Det är en väldigt luddig klassning som inte säger så mycket utan mer data. Det går ju att plåga flera kW genom 750W motorn, frågan är bara hur länge! Ett tips är att kika på motorkurvorna om dom finns presenterade och välja en motor som har bäst verkningsgrad vid den effekt du ämnar använda den mest.

Statorbredden i en navmotor påverkar hur mycket vridmoment motorn ger vid en viss ström. Smalare stator = mer ström krävs för ett visst vridmoment. Så ska du åka mycket backe eller lasta tungt kan det vara bra att ha detta i åtanke.
Citera
2016-05-09, 13:10
  #148
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det är mycket, 6ggr mer än lagligt.

Man kan hålla sig borta från allmän väg. Det är i praktiken en oregistrerad motorcykel.

Nöjer man sig med 1kw så går det att få den registrerad som en moped om man klarar en besiktning.
Citera
2016-05-13, 18:12
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Man kan hålla sig borta från allmän väg. Det är i praktiken en oregistrerad motorcykel.

Nöjer man sig med 1kw så går det att få den registrerad som en moped om man klarar en besiktning.

Du kan inte registrera en hemmabyggd moped i Sverige såvida du inte vill gå igenom hela typregistreringsapparaten för ca 300kkr. Finns inga vägar fram som det gör med bil/motorcykel via sfro. Transportstyrelsens besked i början på 2016.
Citera
2016-05-16, 16:38
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Håller med!
Sedan är frågan var man ska köpa?

Köpte själv här, och är mycket nöjd:

http://www.ev-power.eu/EVBike-electr...-250W-36V.html

http://www.ev-power.eu/EVBike-Centra...-500W-48V.html

http://www.ev-power.eu/EVBike-Batter...36V-8-8Ah.html
Citera
2016-10-03, 13:53
  #151
Medlem
Har byggt en innan men det blev inte bra så nu har jag köpt en ny fatbike på blocket som heter X treme. Den älskar jag det är 1000w med 14,5 ah Panasonic batteri och fatbike gör att den flyter fram och det är mycket skönt att köra runt med den och den har ett gas handtag så jag är kär i den så kolla fatbike på blocket
Citera
2016-10-06, 21:32
  #152
Medlem
Vaskrunkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsxxx
Har byggt en innan men det blev inte bra så nu har jag köpt en ny fatbike på blocket som heter X treme. Den älskar jag det är 1000w med 14,5 ah Panasonic batteri och fatbike gör att den flyter fram och det är mycket skönt att köra runt med den och den har ett gas handtag så jag är kär i den så kolla fatbike på blocket

Vad blev inte bra då?
Citera
2016-10-10, 14:45
  #153
Medlem
flukkes avatar
Letar efter 48V litium batteri och har sett att dessa ofta finns till elcyklar.
Så stort som möjligt 12AH+, priset är mindre viktigt, vill ha snabb leverans så Kina går bort. Ska köpa in ett antal, kanske 20+st.

Några tips på var man kan vända sig?
Citera
2016-10-19, 20:46
  #154
Medlem
köp ett starkare batteri 12 är inte starkt jag hade det på min förra men nu har jag köpt en fatbike med 48w 14,5 ah Panasonic på blocket och det är stor skillnad och det går inte köpa bra billiga batterier i Sverige tyvärr. Men jag uppmanar er att kolla den fatbiken jag köpte den är min stora kärlek nu.
Citera
2016-10-19, 20:48
  #155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskrunkaren
Vad blev inte bra då?
Sladdar hänger och det är inte kvalitet på rull.se eller dom andra som man bygger ihop själv tyvärr
Citera
2017-05-25, 19:07
  #156
Medlem
drummel89s avatar
La precis en beställning på en bbshd från https://www.aliexpress.com/item/Bafa...608.0.0.k2JB9M

Någon som kan rekommendera ett batteri? Mycket Ah men inte alltför dyrt. Törs man beställa batteri från asien också?
Villl inte riskera att något börjar brinna när man är ute och "trampar".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback