2017-06-13, 23:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Beror på belåningsgrad. Ligger man på 80% belåning så har man i fall 1 fortfarande en hävstång på 133% - vilket är enormt ifall man är någon som spekulerar.

Vad tror du om de nybyggda bostadsrättsföreningarna vid en högre ränta?

Skrev detta till en vilsen individ som hoppade på mig i en annan tråd förut:

Om det inte var tydligt nog är samtliga övriga förutsättningar lika, dvs. bostäder med samma värde. Så här har du frågan igen, fly inte undan den nu igen:

1. Person A har ett bolån på 4 miljoner och aktier för 2 miljoner
2. Person B har ett bolån på 4 miljoner och inga aktier

Vilken av dessa personer har sämst marginaler och störst risk för att inte kunna betala sitt bolån anser du?
2017-06-14, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om det inte var tydligt nog är samtliga övriga förutsättningar lika, dvs. bostäder med samma värde. Så här har du frågan igen, fly inte undan den nu igen:

1. Person A har ett bolån på 4 miljoner och aktier för 2 miljoner
2. Person B har ett bolån på 4 miljoner och inga aktier

Vilken av dessa personer har sämst marginaler och störst risk för att inte kunna betala sitt bolån anser du?

Vad är deras bostäder värda? Eller vad har B gjort för sina 2 miljoner istället för att köpa aktier?
2017-06-14, 00:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Vad är deras bostäder värda? Eller vad har B gjort för sina 2 miljoner istället för att köpa aktier?

Vad var det i denna mening du inte förstod: "Om det inte var tydligt nog är samtliga övriga förutsättningar lika, dvs. bostäder med samma värde.".
2017-06-14, 00:24
Medlem
Citat:
Vad var det i denna mening du inte förstod: "Om det inte var tydligt nog är samtliga övriga förutsättningar lika, dvs. bostäder med samma värde.".

Hahaha... du jämför alltså två personer med olika mängd nettotillgångar för att motivera folk att spekulera i aktier som de flesta inte förstår sig på istället för att amortera av på sina lån.
2017-06-14, 00:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hahaha... du jämför alltså två personer med olika mängd nettotillgångar för att motivera folk att spekulera i aktier som de flesta inte förstår sig på istället för att amortera av på sina lån.

Jaha du förstod det nu, bra. Anledningen var förstås att HanMedHornen framställde det som värre om det var så att folk hade övriga tillgångar som var placerade i aktier och därför gav jag honom det exemplet för att se hans svar på det. När du nu citerade inlägget kanske du kan svara också eller?
2017-06-14, 00:35
Medlem
Ser inget riktigt svar på tråden ifall det finns någon bubbla att vänta sig
2017-06-14, 00:38
Medlem
Citat:
Jaha du förstod det nu, bra. Anledningen var förstås att HanMedHornen framställde det som värre om det var så att folk hade övriga tillgångar som var placerade i aktier och därför gav jag honom det exemplet för att se hans svar på det. När du nu citerade inlägget kanske du kan svara också eller?

Vad är värdet på deras respektive bostäder? Vad har respektive person i lön? Jag menar om A nu äger 2 miljoner mer än B så kanske han även har högre lön? Eller låtit bli att lyxrenovera innerstadslägenheten?
2017-06-14, 00:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vad är värdet på deras respektive bostäder? Vad har respektive person i lön? Jag menar om A nu äger 2 miljoner mer än B så kanske han även har högre lön? Eller låtit bli att lyxrenovera innerstadslägenheten?

Igen:

Citat:
2017-06-14, 00:43
Medlem
Citat:
Igen:

Var har A fått 2 miljoner ifrån?
2017-06-14, 00:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Var har A fått 2 miljoner ifrån?

Påverkar det ditt svar när alla förutsättningar i övrigt var identiska, du framställer dig själv som aningen trög nu.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-06-14 kl. 00:47.
2017-06-14, 00:50
Medlem
Citat:
Påverkar det ditt svar när alla förutsättningar i övrigt var identiska, du framställer dig själv som aningen trög nu?

Ok, så rådet från dig till folket med bostadslån på 4 miljoner är att de ska börja spekulera i aktier som de inte förstår sig på istället för att amortera för då kommer A som köpt aktier i framtiden ha aktier 2 miljoner samtidigt som B som amorterat fortfarande står där med lika samma skuld som A, 4 miljoner.
2017-06-14, 00:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ok, så rådet från dig till folket med bostadslån på 4 miljoner är att de ska börja spekulera i aktier som de inte förstår sig på istället för att amortera för då kommer A som köpt aktier i framtiden ha aktier 2 miljoner samtidigt som B som amorterat fortfarande står där med lika samma skuld som A, 4 miljoner.

Jag gav inget råd, jag ställde en fråga. Kan du svara på den eller varför citerade du annars frågan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in