Citat:
Ursprungligen postat av
sehba106
Detta med butiker kommer bli problematiskt för HoM. HoM ska ju börja satsa på E-handel, men hur har de tänkt ? Deras konkurrenter tar ju ca halva priset för samma varor på nätet mot vad HoM tar i butik (dessutom med returrätt)...Tänker HoM också halvera priset ? Om de som idag handlar i HoM.s butiker ser att HoM tar ju bara halva priset på nätet så lär de ju snabbt sluta handla i butik. Om HoM bibehåller butikspriser på nätet så lär konkurrenterna äta upp dem gradvis....Ett enskilt företag kan endast ta en mycket begränsad del av E-Handeln..(Konkurrensen på nätet kommer vara extrem).
HoM:s T-shirt i butik som kostar 99;-, med en tillverkningskostnad runt 5;- tar E-handelsföretag 30-50 kr för.
sedan detta med butiksdöd. En stormarknad dör fort när butiker börjar försvinna. Byggnaden är dyr att underhålla och rejäla hyror måste in...När spiralen väl börjar och några butiker försvinner så försvinner också många av stormarknadsbesökarna. det blir en ond spiral. Spår att många av dagens stormarknader byggs om till lägenhetskomplex i stället.
H&M har iofs satsat på e-handel rätt länge även om satsningen inte rullats ut globalt. Stelbent minst sagt.
Angående prissättning så ligger det delvis i H&M's storhet att agera prispressare i butik, historiskt sett iaf. Jag tror att det är svårt att generalisera som du gör i din jämförelse mellan olika t-shirts. Du nämner bara E-Handels företag som om dessa vore anonyma? Tex kan man köpa Etirel t-shirts i Intersport butiker, 2 för 99kr så jag skulle gissa att hm kan erbjuda en liknande deal. I samma Intersport kan du även köpa vissa t-shirts för 349kr eller 2för 299kr.
Det handlar om att ha rätt prissättning och rätt erbjudande till en stor variation av kunder helt enkelt, jag tror att Arket är just en sådan satsning där man kommer tillhandahålla fler varumärken. Om det slår väl ut så kommer det ändå ta tid innan en lyckad satsning ger avtryck i intjäningen/aktiekursen, hur slipad organisationen än är. Det finns ju å andra sidan även stora outnyttjade fördelar på längre sikt.
Problemet som jag som potentiell investerare ser med just H&M är att det mesta är höljt i dunkel och att man inte riktigt vet vilken väg bolaget kommer ta. Man agerar redan som ett onoterat bolag så det är kanske inte så konstigt att spekulationer om utköp har väckts? Kapitalmarknadsdagarna är väl söndagsmiddagen med släkten mer eller mindre..
Att det ser ut som det gör idag kan inte ses som något annat än ett monumentalt misslyckande och det känns för tillfället inte alls positivt att företaget drivs som en familjedynasti där det inte ens finns en möjlighet för en aktivistinvesterare att röra om i grytan och visa att världen faktiskt utvecklas.
Kan fö inte annat än förvånas över hur en del proffstyckare här på fb helt plötsligt höjt det motiverade värdet med 20% utan att förklara varför men kräver att andra ska redovisa hur dom räknat.