2017-06-15, 17:20
Medlem
ace_secs avatar
https://unvis.it/di.se/nyheter/hm-nere-pa-lagsta-kursen-sedan-2011

H&M faller med drygt 5 procent på Stockholmsbörsen efter att klädjätten levererat försäljningssiffror under förväntan. Aktien är nu nere på lägsta nivån sedan 2011 – och hela 280 miljarder kronor av börsvärdet har raderats ut sedan kurstoppen 2015.

Citat:
Klädjätten H&M redovisade på torsdagsmorgonen försäljningssiffror som ännu en gång inte nådde upp till analytikernas förväntningar. Försäljningstillväxten för maj månad uppgick till 4 procent. Enligt en analytikerenkät från SME Direkt hade analytikerna i genomsnitt räknat med en försäljningstillväxt på 6,1 procent, exkluderat för valutakursförändringar.

Försäljningsbesvikelsen gör att H&M:s aktie backar med drygt 5 procent på Stockholmsbörsen på torsdagen. Som lägst har aktien varit nere i 200 kronor under torsdagen – den lägsta kursen sedan 2011.
Citat:
Vid klockan 14.30 på torsdagen handlas H&M:s aktie kring 201 kronor vilket ger ett börsvärde på drygt 332,5 miljarder kronor. Det betyder att nästan 280 miljarder kronor av börsvärdet har gått upp i rök.
Citat:
För storägaren Stefan Persson innebär det att hans aktier har minskat i värde från 230 miljarder kronor till 125 miljarder kronor – ett tapp på 105 miljarder kronor. Under 2017 har dock Stefan Persson köpt aktier i H&M för nästan 3,7 miljarder kronor.
Citera
2017-06-15, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Lägg av, du hasplar ur dig en siffra på 50 kr utan någon som helst fundament, pinsamt, så du "tror" baserat på vad? Hoppas du inte gör andra affärer på samma kaffesumpsfilosofi får då lär du bli en fattig person snart
Ööh det kom senast i förrgår en rapport från experter som utreder hur den förväntade butiks och köpcenter-döden kommer te sig..De påstår att E-handeln kommer ta 60-80 % av marknaden inom inte alltför många år..Erik Åsbrink är en av de som ingår i utredningsgruppen. Förnekelse...sälj om dina slantar är dig varmt om hjärtat...men investera dem inte i bolånebubblan bara..
Citera
2017-06-15, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Machinehead666
Dags att sälja eller? Haft mina i ca 7 år.. men verkar ju vara påväg neråt, rätt less på att ha hm också. Vad säger ni?
7 år ger dig -9%
Citera
2017-06-15, 17:47
Medlem
dstructs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Ööh det kom senast i förrgår en rapport från experter som utreder hur den förväntade butiks och köpcenter-döden kommer te sig..De påstår att E-handeln kommer ta 60-80 % av marknaden inom inte alltför många år..Erik Åsbrink är en av de som ingår i utredningsgruppen. Förnekelse...sälj om dina slantar är dig varmt om hjärtat...men investera dem inte i bolånebubblan bara..

Haha.. butiks- och köpcenterdöden! Vilken bullshit. De enda som handlar på nättet är de som bor på landet eller långt ifrån en butik. Jag skulle aldrig handla kläder på nätet.
Citera
2017-06-15, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
7 år ger dig -9%

Alltid smart att ignorera utdelningar. Speciellt när det gäller företag med höga utdelningar.
Citera
2017-06-15, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dstruct
Haha.. butiks- och köpcenterdöden! Vilken bullshit. De enda som handlar på nättet är de som bor på landet eller långt ifrån en butik. Jag skulle aldrig handla kläder på nätet.
Ha ha !!! detta klipp måste sparas för framtiden !! Ber dig ödmjukast att återkomma om några år och se om du kan stå för det uttalandet...Tror det blir en lika stor klassiker som ; "Internet är bara en fluga"...blev.
Citera
2017-06-15, 18:21
Medlem
Detta med butiker kommer bli problematiskt för HoM. HoM ska ju börja satsa på E-handel, men hur har de tänkt ? Deras konkurrenter tar ju ca halva priset för samma varor på nätet mot vad HoM tar i butik (dessutom med returrätt)...Tänker HoM också halvera priset ? Om de som idag handlar i HoM.s butiker ser att HoM tar ju bara halva priset på nätet så lär de ju snabbt sluta handla i butik. Om HoM bibehåller butikspriser på nätet så lär konkurrenterna äta upp dem gradvis....Ett enskilt företag kan endast ta en mycket begränsad del av E-Handeln..(Konkurrensen på nätet kommer vara extrem).

HoM:s T-shirt i butik som kostar 99;-, med en tillverkningskostnad runt 5;- tar E-handelsföretag 30-50 kr för.

sedan detta med butiksdöd. En stormarknad dör fort när butiker börjar försvinna. Byggnaden är dyr att underhålla och rejäla hyror måste in...När spiralen väl börjar och några butiker försvinner så försvinner också många av stormarknadsbesökarna. det blir en ond spiral. Spår att många av dagens stormarknader byggs om till lägenhetskomplex i stället.
Citera
2017-06-15, 19:49
Medlem
Kolla hm.se bara kanske? Billigaste t-shirt jag ser är 30kr. HM har alltid konkurrerat på pris och deras enorma storlek ger dom stora fördelar även på nätet (economy of scale).
Citera
2017-06-15, 20:15
Medlem
Citat:
Detta med butiker kommer bli problematiskt för HoM. HoM ska ju börja satsa på E-handel, men hur har de tänkt ? Deras konkurrenter tar ju ca halva priset för samma varor på nätet mot vad HoM tar i butik (dessutom med returrätt)...Tänker HoM också halvera priset ? Om de som idag handlar i HoM.s butiker ser att HoM tar ju bara halva priset på nätet så lär de ju snabbt sluta handla i butik. Om HoM bibehåller butikspriser på nätet så lär konkurrenterna äta upp dem gradvis....Ett enskilt företag kan endast ta en mycket begränsad del av E-Handeln..(Konkurrensen på nätet kommer vara extrem).

HoM:s T-shirt i butik som kostar 99;-, med en tillverkningskostnad runt 5;- tar E-handelsföretag 30-50 kr för.

sedan detta med butiksdöd. En stormarknad dör fort när butiker börjar försvinna. Byggnaden är dyr att underhålla och rejäla hyror måste in...När spiralen väl börjar och några butiker försvinner så försvinner också många av stormarknadsbesökarna. det blir en ond spiral. Spår att många av dagens stormarknader byggs om till lägenhetskomplex i stället.

H&M har iofs satsat på e-handel rätt länge även om satsningen inte rullats ut globalt. Stelbent minst sagt.

Angående prissättning så ligger det delvis i H&M's storhet att agera prispressare i butik, historiskt sett iaf. Jag tror att det är svårt att generalisera som du gör i din jämförelse mellan olika t-shirts. Du nämner bara E-Handels företag som om dessa vore anonyma? Tex kan man köpa Etirel t-shirts i Intersport butiker, 2 för 99kr så jag skulle gissa att hm kan erbjuda en liknande deal. I samma Intersport kan du även köpa vissa t-shirts för 349kr eller 2för 299kr.

Det handlar om att ha rätt prissättning och rätt erbjudande till en stor variation av kunder helt enkelt, jag tror att Arket är just en sådan satsning där man kommer tillhandahålla fler varumärken. Om det slår väl ut så kommer det ändå ta tid innan en lyckad satsning ger avtryck i intjäningen/aktiekursen, hur slipad organisationen än är. Det finns ju å andra sidan även stora outnyttjade fördelar på längre sikt.

Problemet som jag som potentiell investerare ser med just H&M är att det mesta är höljt i dunkel och att man inte riktigt vet vilken väg bolaget kommer ta. Man agerar redan som ett onoterat bolag så det är kanske inte så konstigt att spekulationer om utköp har väckts? Kapitalmarknadsdagarna är väl söndagsmiddagen med släkten mer eller mindre..
Att det ser ut som det gör idag kan inte ses som något annat än ett monumentalt misslyckande och det känns för tillfället inte alls positivt att företaget drivs som en familjedynasti där det inte ens finns en möjlighet för en aktivistinvesterare att röra om i grytan och visa att världen faktiskt utvecklas.

Kan fö inte annat än förvånas över hur en del proffstyckare här på fb helt plötsligt höjt det motiverade värdet med 20% utan att förklara varför men kräver att andra ska redovisa hur dom räknat.
Senast redigerad av Som-nam-na 2017-06-15 kl. 20:20.
Citera
2017-06-15, 21:39
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dstruct

Jag bor 300 meter från city i min stad har inte varit där på 1½ år. Varför utsätta sig för allt trash och importerat folk när jag kan beställa hem och prova i lugn och ro?
Citera
2017-06-15, 23:40
Medlem
Moffegrevs avatar
Vinstmarginalerna har sjunkit de senaste 7 åren och vinsten per aktie övertygar inte heller. När jag jämför konkurrenten inditex med HM så har de dessutom väldigt mkt mer snygga och hippa kläder.

Tror jag skippar den här aktien helt istället för att försöka snitta in mig. Får se om jag får rätt i min spådom att det kommer fortsätta nedåt ett bra tag till.
Citera
2017-06-16, 00:07
Medlem
Citat:
Bor redan i villa plus äger andra fastigheter.

Mina slantar är mig inte varmt om hjärtat, handlar aktier för pengar jag inte behöver.
Har alltid gått bra, kommer det att göra även denna gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in