2017-06-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Såg ju inte för skabbigt ut, och priset känns ju lite arbetarklass

22000kr i månaden för en liten 2:a.

"The 27-storey Grenfell building, which was built in 1974 but refurbished last year, has an average of six flats per floor lived in by council tenants and a smaller number of private owners or tenants."
http://www.dailymail.co.uk/news/article-4601902/Huge-inferno-West-London-tower-block.html

= myndigheterna(engelska skattebetalare) betalar hyran åt de flesta som bodde i denna byggnad.

Har kommit upp en wikipedia sida nu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Grenfell_Tower_fire
Senast redigerad av Azimut68 2017-06-14 kl. 21:23.
Citera
2017-06-14, 21:20
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det är inte en slum. Kensington och Chelsea är en av Londons rikaste distrikt, och har 71% vita (långt över snittet).

Däremot har man (av mystiska skäl) bestämt sig att byggt antal monstruösa 25-30 våningshus mitt i denna fina område för alla muslimer som vill leva billigt i rika delen av London.

Tror du inte att samma sak skulle ske ifall man byggde fula 27-våningshus i Vasastan?

Vem fan skulle vilja bo där?

Billigt och billigt. Hyran låg ändå på 22 000kr per månad för en tvåa, så folket var nog inte urfattiga i huset.

http://www.express.co.uk/news/uk/817026/London-fire-Grenfell-Tower-Latimer-Road-flats-rent
Citera
2017-06-14, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Menar du frigolit när du skriver EPS, eller finns det en speciell sorts cellplast som kallas för just EPS?

Jag vet inte om frigolit är EPS, men det ser likadant ut.

Sist jag gick kurs i heta arbeten så varnade dom extra mycket för EPS då det i princip inte går att släcka. Pga något dåraktigt beslut så är det ett material som man konstigt nog får använda inom fastighetskonstruktioner. Vi köpte det av misstag när vi byggde ventilationaggregat och helvete vad rädd jag var när det skulle svetsas bredvid.
Citera
2017-06-14, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har aldrig hört att ett kylskåp fattat eld, men det kan vara någon dammig och smutsig kabel bakom kylskåpet och att gnistor antänt något i ostädade ytor.

Det behöver inte vara multikulturella orsaker till branden.

Däremot fattar jag inte att det kunde sprida sig jag menar när jag själv har försökt sätta fyr på en brasa är det ju fruktansvärt svårt att få elden att ta sig. Fett eller olja bakom kylskåpet??

Därför slår mig ändå tanken att någon missnöjd individ har tuttat på och sedan stuckit. Men jag tror aldrig vi får utrett detta. Hela huset blir aska, vilka brandingenjörer klarar detta....
I Sverige har vi ca 40 bränder varje år orsakade av kyl/frys, inte speciellt vanligt med tanke på hur mycket sådan utrustning som finns men inte heller något som är omöjligt. En brand går i regel långsamt i början med när den väl får fäste växer den snabbt.
Citera
2017-06-14, 21:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token
Billigt och billigt. Hyran låg ändå på 22 000kr per månad för en tvåa, så folket var nog inte urfattiga i huset.

http://www.express.co.uk/news/uk/817026/London-fire-Grenfell-Tower-Latimer-Road-flats-rent
Svaret ser du här:

Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
, which was built in 1974 but refurbished last year, has an average of six flats per floor lived in by council tenants and a smaller number of private owners or tenants."
Dvs. vita medelålders skattebetalare stod för hyreskostnaden.
Citera
2017-06-14, 21:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du har uppenbarligen aldrig varit i London när du påstår sånt!
Vad är det du inte förstår när du läser frasen "council tenants" ?
(jag bor i London periodvis)
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2017-06-14 kl. 21:32.
Citera
2017-06-14, 21:34
Medlem
FarbrorAgges avatar
Drönare används ikväll för att undersöka insidan av de översta våningsplanen i huset.

London Fire Brigade has confirmed it is using a drone to enter the upper floors of the building to assess the damage and potential further fatalities.

The unmanned device could be seen flying into the gutted apartments on Wednesday evening, with footage being transmitted back beaming pictures of the wreckage back to firefighters on the ground.

As the sun set, the block was still smouldering with a see-through building frame all that was left in parts of the upper floors. Flames could still be seen burning on at least one floor at 6pm.

London Fire Brigade confirmed the drone was being used by them for “observation purposes”.

https://www.theguardian.com/uk-news/live/2017/jun/14/grenfell-tower-major-fire-london-apartment-block-white-city-latimer-road
Citera
2017-06-14, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostplump
Jag har jobbat med kylskåp i 20 år och jag har aldrig sett ett kylskåp som exploderat!
Jag vet att brandingenjörer älskar att säga: branden började i kylskåpet, så fort det brunnit i en restaurang så skyller man på kylskåpet, vem skall säga emot!
I ett kylskåp finns normalt en kompressor, en förångare, en kondensor, en termostat, ett startrelä, och ibland en elfläkt. Det här är grejer som normalt brinner dåligt! Startrelät kan bli förkolnat men det sitter oftast bakom en kåpa på kompressorn och dåligt med brännbara saker i närheten!
Isoleringen bakom aluminiumplåt är oftast av självslocknade sort!
Damm kanske brinner bra, måste prova nån gång!

Det finns helt klart andra produkter i hemmet som börjar brinna först!
Och skyller man på kylskåpet av rutin så får man naturligtvis statistik att luta sig emot!
Om det skulle var nåt som kan "brinna" så kanske man skadat sladden till skåpet när man puttat det på plats!
Det finns kylskåp som har gasol som kylmedium, jag har själv ett.
Citera
2017-06-14, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostplump
Jag har jobbat med kylskåp i 20 år och jag har aldrig sett ett kylskåp som exploderat!
Jag vet att brandingenjörer älskar att säga: branden började i kylskåpet, så fort det brunnit i en restaurang så skyller man på kylskåpet, vem skall säga emot!
I ett kylskåp finns normalt en kompressor, en förångare, en kondensor, en termostat, ett startrelä, och ibland en elfläkt. Det här är grejer som normalt brinner dåligt! Startrelät kan bli förkolnat men det sitter oftast bakom en kåpa på kompressorn och dåligt med brännbara saker i närheten!
Isoleringen bakom aluminiumplåt är oftast av självslocknade sort!
Damm kanske brinner bra, måste prova nån gång!

Det finns helt klart andra produkter i hemmet som börjar brinna först!
Och skyller man på kylskåpet av rutin så får man naturligtvis statistik att luta sig emot!
Om det skulle var nåt som kan "brinna" så kanske man skadat sladden till skåpet när man puttat det på plats!

Har du jobbat med Engelska kylskåp i Engelska installationer? Dårarna hade ju heltäckningsmattor på sjukhusen bara fram till för ett par år sedan så inget skulle förvåna mig gällande deras installationer.
Citera
2017-06-14, 21:46
Medlem
skalman1973s avatar
Tja eftersom jag arbetat en del i etniskt belastade bostadsområden så har jag en del teorier om försvårande omständigheter .

Cyklar barnvagnar samt sopor i utrymningsvägarna . Har sett både mopeder samt minicrossar stå och läcka bensin i trapphus
Citera
2017-06-14, 21:51
Medlem
Enligt BBC news som hade en ritning på huset visade att branden började på fjärde våningen. Bara ett trapphus, inga nödutgångar eller nödstege. Måste ha varit ett helvete.

Hur gick det för snubben som hoppade ut med hemmagjord fallskärm?

Kanske får börja ha fallskärmar i höghus.

Spännband och presenning.
Citera
2017-06-14, 21:56
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Har du bott under en sten det senaste decenniet? Hela London är ju "förstört"

Ja jävlar vad förstört distriktet är med lägenheter på mellan 20-500 miljoner hörru, rena jävla gettot!
80 % av området får Strandvägen att se ut som en vanlig jävla varmkorv med bröd och det vet du också om du varit där. Området branden härjade i är upptryckt i Kensingtons nordvästra ände mot Westway och White City och där ligger det en högre del Social housing som detta hus till viss del var.

Angående branden verkar det som att byggnaden sminkats med så kallad Rain curtain när man renoverade. En metod som kan vara mycket farlig ur brandsynpunkt om den inte utförs korrekt.
Det är paneler som ligger runt 35 mm utanför den befintliga betongbyggnaden med isolering emellan. Om en brand startar i en lägenhet och lågor slår ut ur ett fönster för att sedan leta sig in i mellanrummet kan spridningen av branden gå mycket fort samt bli mycket våldsam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in