2017-06-14, 20:27
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Jag får inte videon att fungera. Finns det någon annan länk tro? Sökte på YT utan framgång.

Videon dyker säkert upp på fler ställen.

Twelve people are known to have died after fire engulfed Grenfell Tower in White City (pictured left) at 1am today but Scotland Yard says the death toll is expected to rise significantly. Bodies were strewn through the charred block including in its lobby and undertakers were seen removing the dead (right) in a recovery operation set to last several days. A community leader working to locate victims revealed that nobody who lived on the top three residential floors may have survived. He said: 'We have a list of missing people - there are so many. It's possible there are more than 50, possibly hundreds'

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4601902/Huge-inferno-West-London-tower-block.html
Citera
2017-06-14, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostplump
Jag har jobbat med kylskåp i 20 år och jag har aldrig sett ett kylskåp som exploderat!
Jag vet att brandingenjörer älskar att säga: branden började i kylskåpet, så fort det brunnit i en restaurang så skyller man på kylskåpet, vem skall säga emot!
I ett kylskåp finns normalt en kompressor, en förångare, en kondensor, en termostat, ett startrelä, och ibland en elfläkt. Det här är grejer som normalt brinner dåligt! Startrelät kan bli förkolnat men det sitter oftast bakom en kåpa på kompressorn och dåligt med brännbara saker i närheten!
Isoleringen bakom aluminiumplåt är oftast av självslocknade sort!
Damm kanske brinner bra, måste prova nån gång!

Det finns helt klart andra produkter i hemmet som börjar brinna först!
Och skyller man på kylskåpet av rutin så får man naturligtvis statistik att luta sig emot!
Om det skulle var nåt som kan "brinna" så kanske man skadat sladden till skåpet när man puttat det på plats!

Antar att du inte jobbat med gasoldrivna eller naturgasdrivna kylskåp, men eldrivna kylskåp måste väl ha gamla kondingar som kan sprängas, i min gamla skola roade sig el-programmets elever med att felkoppla kondingar så de small. Sen finns det damm som fjuttar på.
Citera
2017-06-14, 20:31
Medlem
Citat:
Jag har jobbat med kylskåp i 20 år och jag har aldrig sett ett kylskåp som exploderat!
Jag vet att brandingenjörer älskar att säga: branden började i kylskåpet, så fort det brunnit i en restaurang så skyller man på kylskåpet, vem skall säga emot!
I ett kylskåp finns normalt en kompressor, en förångare, en kondensor, en termostat, ett startrelä, och ibland en elfläkt. Det här är grejer som normalt brinner dåligt! Startrelät kan bli förkolnat men det sitter oftast bakom en kåpa på kompressorn och dåligt med brännbara saker i närheten!

Och skyller man på kylskåpet av rutin så får man naturligtvis statistik att luta sig emot!
Om det skulle var nåt som kan "brinna" så kanske man skadat sladden till skåpet när man puttat det på plats!

Ställer min obesvarade fråga på nytt;

Läser på VG.no att det tidigare har varit problem med elektriska kortslutningar i huset och att branden troligen startade i ett kylskåp. I UK har man väl inte 380v trefas in i bostaddhus. Istället 230v enfas med rejäla säkringar (typ 60 amp). Är inte elektriker men är inte risken för värmebildning och brand större när man han har låg spänning og hög strömstyrka än det motsatta?
Citera
2017-06-14, 20:42
Medlem
Mastodontishs avatar
Spridningsförloppet är det intressanta, inte brandorsaken egentligen. Det brinner här och var i bostadshus och meningen är att branden skall isoleras till varje lägenhet och rök skall evakueras för god utrymningsmöjlighet.

Allt verkar ju ha fallerat i detta fallet och fasadkonstruktionen verkar vara boven. Den tillsammans med de nya fönstrena måste ha samverkat till katastrofen.
Citera
Pojken med guldbyxornas avatar

Moderatormeddelande

Postat av Pojken med guldbyxorna 2017-06-14, 20:50
Moderator
Håll vänligen denna tråd till sakdiskussioner om den aktuella branden i London.

Diskussioner om svenska byggnormer, brandsäkerhet osv. hänvisas vänligen till t.ex. (FB) Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur

Diskussioner om alternativa teorier kring/paralleller till 11 september-attackerna hänvisas vänligen till (FB) 911

Fristående diskussioner om invandring, etnisk segregation, terrorism etc. hänvisas vänligen till t.ex. Integration och invandring, Terrorism eller något av politikforumen.

/Moderator
2017-06-14, 20:52
Medlem
Citat:

Jag håller nog till stor del med om detta. Det fanns dock problem med de startreläer som tillverkades av Danfoss innan -97 som man kunnat härleda till en rad bränder. En hel del av dessa finns säkert fortfarande i drift, men tittar man på brandstatistiken i Sverige är det idag förhållandevis få kylskåp som är brandstiftare. Det har dessutom sjunkit kraftigt sedan slutet av 90-talet (se ida.msb.se).

Det verkar heller inte vara något som sticker ut onormalt mycket i Storbritannien, http://www.bbc.com/news/uk-33124925
Senast redigerad av pf10 2017-06-14 kl. 21:01.
Citera
2017-06-14, 21:08
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fattar inte hur det kunde gå så fort. Inget brandskydd alls? I princip tog det tre timmar till det att hela huset stod i lågor. Det är ju ändå ett 27 vånigshus med över 200 lägenheter.
Det går ohyggligt mkt fortare än man tror.
Ca 3-4minuter har du på dig att evakuera en normal lgh.
Det börjar vid ca 1.00
https://youtu.be/Ny4ECeBkC3A
Citera
2017-06-14, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta blir nog en av de värsta bränderna i västvärldens historia, räknat i dödsoffer.

Vi vet att det var 120 lägenheter fördelade på ca 21 bostadsvåningar. Alltså 6 lägenheter per våning. Vi vet också att det bodde minst 500 personer i huset, dvs minst 4 personer per lägenhet, kanske 25 pers per våning eller mer.

Dailymail och fler media skriver att man tror att INGEN har överlevt från de högsta 3 våningarna. Bara detta blir 75 döda. Sen kanske man kan räkna med minst 50% dödsfall bland de lägre 6 våningarna. 75 döda till. Så jag tror man kan räkna med ca 200 döda, kanske fler.

Vi vet bara att "75 personer har räddats". Så det kan vara betydligt fler än 200.

Hur räknar man till 12 döda i nuläget? Först rapporterades 6 st, det är antagligen de inälvshögar man hittat runt huset, av de som hoppat.
Alla var väl inte hemma?
Citera
2017-06-14, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Spridningsförloppet är det intressanta, inte brandorsaken egentligen. Det brinner här och var i bostadshus och meningen är att branden skall isoleras till varje lägenhet och rök skall evakueras för god utrymningsmöjlighet.

Allt verkar ju ha fallerat i detta fallet och fasadkonstruktionen verkar vara boven. Den tillsammans med de nya fönstrena måste ha samverkat till katastrofen.
Absolut, detta är något som inte får hända, oavsett brandstiftare. Det snabba brandförloppet påminner om branden i skyskrapen i Dubai för något år sen. Med tanke på det snabba brandförloppet är det väl inte helt orimligt att anta att det även i detta fall rör sig om att man använt cellplastisolering som, för ändamålet, ej är använd på korrekt sätt. http://www.brandsakert.se/2012/1019/beh%C3%B6vs-nya-regler-f%C3%B6r-cellplast
Senast redigerad av pf10 2017-06-14 kl. 21:18.
Citera
2017-06-14, 21:11
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Här finns några foton på hur en lägenhet såg ut före branden. Ingen slumlägenhet precis! Ganska saftig hyra också med tanke på klientelet som bodde där. Vem betalade hyran? Soc? Alltså skattebetalarna?

Även illustration av en planritning över ett helt våningsplan.

Inside Grenfell Tower where two bed flats rent for £2,000 a month:

http://www.express.co.uk/news/uk/817026/London-fire-Grenfell-Tower-Latimer-Road-flats-rent

Såg ju inte för skabbigt ut, och priset känns ju lite arbetarklass
Citera
2017-06-14, 21:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Den där gamla typen av kylskåp som var gasoldrivna som fanns i husvagnar, dom skulle väl kunna "explodera". Men knappast eldrivna.
Citera
2017-06-14, 21:18
Medlem
Jag har aldrig hört att ett kylskåp fattat eld, men det kan vara någon dammig och smutsig kabel bakom kylskåpet och att gnistor antänt något i ostädade ytor.

Det behöver inte vara multikulturella orsaker till branden.

Däremot fattar jag inte att det kunde sprida sig jag menar när jag själv har försökt sätta fyr på en brasa är det ju fruktansvärt svårt att få elden att ta sig. Fett eller olja bakom kylskåpet??

Därför slår mig ändå tanken att någon missnöjd individ har tuttat på och sedan stuckit. Men jag tror aldrig vi får utrett detta. Hela huset blir aska, vilka brandingenjörer klarar detta....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in