2017-06-14, 18:52
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
På vilket sätt förfelar den sitt syfte?

Jag vet inte, men är ganska säker på att DJs syfte var just att få igång en debatt om Kevin-fallet och att ge bröderna upprättelse.

Vad menar du var syftet med dokumentären?
Att rentvå bröderna. Hur kan du undgått att förstå det om du läst mina inlägg?
Citera
2017-06-14, 19:03
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
[Sven Å Christianson: 'Vad har varit felaktig tillämpning?', DN Debatt 2017-06-09]

En replik som heter duga på svamlet! Otur på SÅC att de hade läst förundersökningen, det trodde han inte när han fortsatte sina lögner.
http://www.dn.se/debatt/repliker/offentlig-utredning-bor-genomlysa-kevin-fallet/
Citera
2017-06-14, 19:06
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Att rentvå bröderna. Hur kan du undgått att förstå det om du läst mina inlägg?

Frågan är väl snarast hur du har kunnat undgå att det är just det som håller på att hända?
Eller tror du att den återupptagna förundersökningen kommer att visa att de är skyldiga?
Citera
2017-06-14, 19:12
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Frågan är väl snarast hur du har kunnat undgå att det är just det som håller på att hända?
Eller tror du att den återupptagna förundersökningen kommer att visa att de är skyldiga?
Nej. Men den kommer sannolikt inte att bli offentlig heller. Och då är det DJs dokumentär som kanske blir sista ordet. Och det är inte så lyckat eftersom många misstror den p.g.a. att den är så partisk. Jag tycker att jag har sagt det här tillräckligt många gånger nu. Men jag kan ta det några varv till om det skulle behövas.
Citera
2017-06-14, 19:47
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
INGA tider hänger ihop. Man vet inte exakt när Kevin dog.
En massa skvaller och hörsägen.

Vilka vittnen? Varför har dom inte trätt fram,sagt sitt och stått upp för brödernas (Ev) oskuld?
Allt handlar om hörsägen.
Jag provocersar inte jag vill ha fakta,inte nån jävla snyft-film om de stackars småpojkarna.

Du vill ha. Men vad gör du för att skaffa fram detta? Att kalla allt som inte fyller din dröm om skyldiga bröder för hörsägen visar bara på att du är tämligen begåvningsbegränsad.

Av de uppgifter som finns att tillgå så kan man dra slutsatsen att bröderna inte är skyldiga. Det gäller tills någon presenterar andra uppgifter eller på något sätt bevisar att tillgängliga uppgifter är felaktiga.
Vittnena du efterlyser, tror du inte att de har presenterat sina observationer i förundersökningen? Bara att Sandberg med company valt att bortse från det?
Citera
2017-06-14, 20:13
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det är naturligtvis bra att dokumentären gjordes. Men om DJ hade varit ärlig beträffande syftet med dokumentären hade han kanske fått mer adekvata svar av "andra sidan".
Du påstår alltså att DJ:s syfte från början var att påvisa deras oskuld? Även innan han hade sett FU:n? Trots att han själv säger att det inte var så. Vad grundar du denna "kunskap" i?

Citat:
Många i tråden verkar tycka att det är helt naturligt att dokumentären utformats som en partsinlaga och att det kännetecknar just dokumentärformatet. Jag håller inte med om det. Det framstår bara som oseriöst. Samtidigt påstår andra att dokumentären är just opartisk. Jag har väldigt svårt att hålla med om det också. Den är så ensidig att man undrar. Det vittnar ju flera inlägg i tråden om. Det måste betecknas som ett misslyckande.

Jag tror inte att bröderna är skyldiga utan att de utsatts för ett rättsövergrepp. Men jag hade gärna hört DJ t.ex. pressa den äldste brodern om hur det det är möjligt att han inte minns huruvida han dödat Kevin.

Jag skulle gärna se några exempel på denna extrema ensidighet som du säger finns.
Eftersom du lyfter fram ett själv kanske det är det bästa exemplet (fetat) enligt dig?
Om den äldste brodern inte var inblandad är det väl fullt naturligt att han inte minns att han dödade Kevin? Dessutom fullt normalt att hans minnesbild är förvirrad efter långa och pressande förhör och att hela livet ha fått höra att han är en bevisad, kallblodig, mördare. Eller tycker du inte det?
*edit: om du inte tycker det så tror jag inte du har förstått i hur "sårbart" och förrädiskt minnet kan vara när det utsätts för tryck från en samlad omgivning.

Om han är en kallblodig mördare så kan det ju absolut vara så att han minns men nekar. Dock verkar det väldigt osannolikt att han då skulle ha medverkat i dokumentären, men enligt RS var han ju kallblodig och planerande redan som 7-åring så vem vet... ;o
Senast redigerad av DikT 2017-06-14 kl. 20:17.
Citera
2017-06-14, 20:17
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du påstår alltså att DJ:s syfte från början var att påvisa deras oskuld? Även innan han hade sett FU:n? Trots att han själv säger att det inte var så. Vad grundar du denna "kunskap" i?

Jag skulle gärna se några exempel på denna extrema ensidighet som du säger finns.
Eftersom du lyfter fram ett själv kanske det är det bästa exemplet (fetat) enligt dig?
Om den äldste brodern inte var inblandad är det väl fullt naturligt att han inte minns att han dödade Kevin? Dessutom fullt normalt att hans minnesbild är förvirrad efter långa och pressande förhör och att hela livet ha fått höra att han är en bevisad, kallblodig, mördare. Eller tycker du inte det?

Om han är en kallblodig mördare så kan det ju absolut vara så att han minns men nekar. Dock verkar det väldigt osannolikt att han då skulle ha medverkat i dokumentären, men enligt RS var han ju kallblodig och planerande redan som 7-åring så vem vet... ;o
Nu skrev jag ju huruvida. Slå gärna upp det. Det betyder inte inte.
Citera
2017-06-14, 20:18
Medlem
DikTs avatar
Citat:
En replik som heter duga på svamlet! Otur på SÅC att de hade läst förundersökningen, det trodde han inte när han fortsatte sina lögner.
http://www.dn.se/debatt/repliker/offentlig-utredning-bor-genomlysa-kevin-fallet/

Ouch. Det går inte så bra för SÅC och hans "förklaringar".
Citera
2017-06-14, 20:19
Medlem
habets avatar
Citat:
Nej. Men den kommer sannolikt inte att bli offentlig heller. Och då är det DJs dokumentär som kanske blir sista ordet. Och det är inte så lyckat eftersom många misstror den p.g.a. att den är så partisk. Jag tycker att jag har sagt det här tillräckligt många gånger nu. Men jag kan ta det några varv till om det skulle behövas.

Du behöver absolut inte dra det här ett varv till jag har fullständigt förstått vad du vill ha sagt.
Problemet med din slutsats är att det är ett försvinnande fåtal som trots allt som faktiskt har kommit fram bl.a. genom polisens egna förhörsinspelningar och delar ur förundersökningen, fortfarande tror att bröderna kunnat göra detta.
D.v.s. även om förundersökningen förblir hemlig så kommer den absolut största delen av normalt tänkande människor förstå att det inte kunnat vara bröderna som gjort det. Tyvärr finns det några fåtal som kommer att hävda att det eventuellt, möjligen, kanske ändå ha funnits en möjlighet att de gjort det MEN för dessa spelar det ingen roll om någon annan tar på sig ansvaret för Kevins död, de kommer ändå att säga att de kanske ändå var delaktiga.

Orsaken till att jag är fullständigt övertygad, förutom allt som framkommit, är att RS och även SÅC har haft alla möjligheter att bemöta DJ och andras påståenden och belägg men inte gör det. SÅC försöker ju nu t.o.m. låtsas att han inte varit inblandad och RS har flytt fältet. Du skrev ju själv för någon månad sedan:
Citat:
Det är mycket glädjande att RS tycks förfoga över väsentliga delar av utredningen. Nu finns det helt plötsligt förhoppningar om att ärendet skall bli någorlunda allsidigt belyst.

Vill minnas att DJ i början av dokumentären påstod att utredningen egentligen inte gick att få tag i. Han hade kanske inte alls räknat med att RS skulle ha något material.

Tycker du han har använt sig av möjligheten?
Har du någon tanke på varför han inte gjort det?
Citera
2017-06-14, 20:20
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Nu skrev jag ju huruvida. Slå gärna upp det. Det betyder inte inte.
Jag vet vad huruvida betyder. Läste du ens vad jag skrev? Var det alltså din replik på mitt inlägg? Bravo. Jag ger upp.
Citera
2017-06-14, 20:22
Medlem
Citat:

Varför skall inte offentlighetsprincipen gälla?

Offentlighetsprincipen

Citat:
Hemliga handlingar

I vissa fall får allmänna handlingar hållas hemliga, enligt bestämmelser i sekretesslagen. Det gäller till exempel om de skyddar intresset att förebygga eller beivra brott. Lagen ger också sekretesskydd för uppgifter om enskilda medborgares personliga eller ekonomiska förhållanden. Av dessa skäl är normalt allt material i en förundersökning hemligt till dess att åtal väcks. Då blir förundersökningsprotokollet i de flesta fall offentligt.

Med tanke på att materialet redan är utlämnat, i den "gamla" förundersökningen, blir det lite kul om Åklagarmyndigheten tror att de har befogenheten att förbjuda att redan utlämnat material offentliggörs.

Den enda orsaken till fortsatt hemlighållande jag ser är att skydda en för Åklagarmyndigheten känd gärningsman som skulle avslöjas om alla omständigheter i fallet kommer till allmän kännedom. Och det vill jag inte tro. Fast man vet ju aldrig.

Har du någon annan "förklaring"?

PS. Nya omständigheter kommer inte att bli offentliga men full insyn i dessa är för bröderna är garanterad i och med partsinsyn.

EDIT: Jag tror inte bröderna håller tyst om det är möjligt att identifiera en GM. Alla vill väl lösa mordet på fyra-åringen.
Senast redigerad av Utredaren 2017-06-14 kl. 20:37.
Citera
2017-06-14, 20:29
Medlem
Citat:

Jag tror du oroar dig i onödan.

Innan dokumentären trodde alla att polisutredningen var exemplariskt genomförd. Efter dokumentären inser alla - med hjärna - att så inte var fallet.

I själva verket har de småpojkar som pekades ut som kallhamrade mördare i ett Sommarprogram ett vattentätt alibi. Dessutom visste de inte ett skit om någonting - vilket påstods - och utsattes för rena övergrepp av polisen.

Du är nog ganska ensam om att tycka att programmakarna skulle pressat de oskyldigt anklagade killarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in