2017-06-14, 14:29
Medlem
D4Cs avatar
Hade ett 20M rep i ett skåp när jag bodde i en lägenhet som var extremt svår att ta sig ut från vid brand (nyckel x2 innifrån), bara klättra ner från fönstrer vid nödsituation, perfekt. 150kr på biltema .

Hemsk incident för övrigt, skulle vara en relativt smart terrorhandling att göra någonting sådant här, finns ännu bättre sätt dock, tur att terroristerna är idioter.
Citera
2017-06-14, 14:35
Medlem
Badios avatar
74 personer till sjukhus sades det på en presskonferens som Sky News sände för en timme sen.

Jan Wisén, brandskyddsexpert på MSB, säger så här om branden:
Citat:
Jan Wisén är förvånad över hur snabbt branden spred sig genom höghuset. Han utesluter inte att en liknande katastrof kan inträffa i ett svenskt bostadshus.
– Det är något i konstruktionen som orsakat detta.
Vad drar du för slutsatser av brandförloppet?

Att det varit ett ovanligt snabbt och häftigt förlopp. Min slutsats av bilderna är att det måste vara något i byggnadskonstruktionen som orsakar detta. Normalt ska en brand inte sprida sig så här snabbt, och det verkar ha skett på utsidan av huset. Förmodligen via någon fasadbeklädnad eller isolering som inte är brandsäker. Det verkar ha blivit starkt drag, som i en skorsten.
Vattenbomba var ingen bra idé som någon i tråden föreslagit.
Citat:
Att vattenbomba från luften med helikopter skulle inte ge någon effekt. Väggar och tak gör att man inte kommer åt branden från det hållet.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/experten-huset-verkar-ha-blivit-som-en-skorsten
Citera
2017-06-14, 14:37
Medlem
ace_secs avatar
Sett Sky News nu hela förmiddagen, och en sak är väldigt säker - jäklar vad alla muslimerna i rutan är sura på Londons vita befolkning
Citera
2017-06-14, 14:40
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Sett Sky News nu hela förmiddagen, och en sak är väldigt säker - jäklar vad alla muslimerna i rutan är sura på Londons vita befolkning

Vad säger de?
Citera
2017-06-14, 14:42
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vad säger de?

Att företagen och myndigheterna alltid struntat i dem och lämnat dem i sticket.
Citera
2017-06-14, 14:52
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Att företagen och myndigheterna alltid struntat i dem och lämnat dem i sticket.

Men att isolera ett 20 våningshus med brandfarligt materiel kan ju skapa en viss dålig stämning på sikt.
Citera
2017-06-14, 14:54
Medlem
Nikromas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock
Men att isolera ett 20 våningshus med brandfarligt materiel kan ju skapa en viss dålig stämning på sikt.

Lär rulla ett par huvuden efter detta. Om det kommer fram vem som tog beslutet om att använda det materialet vill nog gömma sig fortare än branden blir släckt
Citera
2017-06-14, 14:57
Medlem
När dessa fem hus byggdes på 1970-talet så var det ett väldigt fashionabelt område. Jag kommer ihåg ett inslag från Sportspegeln från 1990 när de åkte till London för att göra ett reportage med Stefan Edberg, som just vunnit sin andra Wimbledon-titel. Han bodde då i ett av husen, vet inte om det var just det här. Där berättade han att han tvättar sin egna kalsonger i tvättstugan och ingen gör det åt honom. Bara en anekdot som jag kommer ihåg angående detta område. Tror Edberg fortfarande bor i Kensington men på en annan adress sen länge. Lite finare.
Citera
2017-06-14, 15:01
Medlem
SylvesterLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
Brandförsvaret skulle bara veta hur många oansvariga och inkompetenta renoveringar som ägt rum i Sverige de senaste åren. Det är ett under och bara tur att inget liknande inträffat i Sverige än. Där jag bor så har hyresvärden fortfarande inte täckt för de nya elkablarna som installerats. De går fritt längst väggen på alla våningsplan. Elmätarna är monterade oskyddade i cykelrummen. Boende får elstötar av tvättmaskinerna. Med mera.

Hyresgäster anses vara djur. Varken mer eller mindre och värre kommer det att bli, överallt, i alla länder.
Brandförsvaret i Sverige är mycket väl medvetna om detta och har bättre insyn i byggbranschen än vad du tror men dom är maktlösa då det inte är dom som bestämmer reglerna utan idioterna på Boverket.
Citera
2017-06-14, 15:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är något man nu själv tänkt på om man nu bodde i ett höghus en bit upp att man skulle ha någon sådan reservlösning. Ett rep i en situation som detta hjälper väl föga om det nu brinner längre ner också. Då är det liksom bara kvar att antingen ha nu en fallskärm för basejump redo eller då att försöka tillverka en egen av vad man nu har...

De hade faktiskt i Mythbusters ett avsnitt om just detta där man nu testade allt från ett paraply till lite mer avancerade hemlösningar. Inget funkade väl dock något vidare annat än att något minska fallhastigheten så måste vara en väldigt kreativ en då som lyckades med detta och överlevde.

Ett vanlig klättersele, klätterrep och repbroms skulle räcka. Fanns säkert någon klättrare i huset som ägde detta men om man använt det vid evakuering finns det ingen uppgift om. Det är dock inga svåra eller dyra grejer att skaffa om man vill ha en chans att evakuera ur ett högt höghus.
Citera
2017-06-14, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylvesterLundgren
Brandförsvaret i Sverige är mycket väl medvetna om detta och har bättre insyn i byggbranschen än vad du tror men dom är maktlösa då det inte är dom som bestämmer reglerna utan idioterna på Boverket.

Jag vet det. Jag kritiserar inte Brandförsvaret. Brandförsvaret är hjältar och den enda instansen som fortfarande fungerar i Sverige. Jag vet att de vet. Min hyresvärd har t ex stängt av en utrymningsväg mellan portarna på vinden (huset har tre portar) för att de inte vill ha "spring". När jag påtalat att det handlar om liv och död så kan inte Brandförsvaret göra något. Inte ens "Dum och dummare" skulle bete sig som min hyresvärd.
Citera
2017-06-14, 15:14
Medlem
Louise.potatisgriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
Hur fan kan man godkänna denna isolering
https://www.thesun.co.uk/wp-content/uploads/2017/06/nintchdbpict000331424528.jpg?strip=all&quality=100 &w=960

Det är så det blir när man anställer folk bara för att dom är negrer/blattar. De snickrade väl ihop byggnaden med kebab eller nåt.

Har sett flera artiklar på DM som handlar om raskvotering inom byggbranschen i England.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in