2017-06-12, 13:56
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
SD:are på nätet ägnar sig (precis som vänstern, sossar etc) åt confirmation bias hela tiden.

Det vill säga: endast ta in fakta från dom ryggdunkande kompisarna som stödjer ens politiska universum och dumförklara resten.

Själv inväntar jag siffror från exempelvis SIFO som ger SD 25% innan jag självsäkert uttalar "det händer jättemycket nu..".

Väntar du in SIFO av alla institut? Varför ta detta pajasinstitut som aldrig kunnat mäta SD korrekt någon gång? En månad före Riksdagsvalet 2014 gav SIFO SD 9,0% (valresultatet 12,9%). Du fick alltså ta deras mätning gånger 1,43 för att hamna rätt. 9,0 x 1,43 = 12,87%

I SIFO:s senaste (löjligt låga siffror om man jämför med övriga OI) fick SD 16,6%. Till och med SCB som har stora svårigheter att mäta SD presenterade 18,4%. Om man utgår från att SIFO är lika kassa som vanligt (inget tyder på annat), betyder det att du får ta 16,6% x 1,43 för att hamna någorlunda rätt, d v s 23,7%. Och då är detta fortfarande lågt om man räknar med de som historiskt sett lyckats mäta SD mest korrekt, Sentio och Yougov.

Om du inte ser att det händer mycket för närvarande, då undrar jag var du vistats senaste tiden. Bara häromdagen fick SD +2,9% hos Demoskop av alla...? Om inte det kom som en blixt från klar himmel, då har du inte hängt med speciellt bra i rapporteringen.
2017-06-12, 14:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
SD:are på nätet ägnar sig (precis som vänstern, sossar etc) åt confirmation bias hela tiden.

Det vill säga: endast ta in fakta från dom ryggdunkande kompisarna som stödjer ens politiska universum och dumförklara resten.

Själv inväntar jag siffror från exempelvis SIFO som ger SD 25% innan jag självsäkert uttalar "det händer jättemycket nu..".
Antingen har du noll koll på vilka institut som legat närmast det verkliga valresultatet för SD eller så är du ett troll. Oklart vilket, men likväl ett helt meningslöst inlägg.
2017-06-12, 16:41
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
FranzLisztBlevEj75|
Citat:
Ibland hör man resonemang som går ut på att väljare står närmare ett annat parti men röstar på SD för att signalera missnöje, och att detta skulle förklara skillnaden mellan ”partisympati” (PS) och ”val idag” (VI). Även om det säkert kan ligga något i det så tror jag inte att det är en speciellt viktig faktor. Andra resonemang går ut på att SCB illvilligt manipulerar sina siffror i syfte att missgynna SD, och därför successivt ”skruvar ner upp-viktningen” av VI jämfört med PS. Det ger jag heller inte mycket för. Här är istället min förklaring till varför siffrorna ser ut som de gör.

En betydande andel sverigedemokrater vill inte ställa upp på OU och en del av dom som ändå ställer upp svarar något annat än SD. Dessa osynliga SD-väljare är ett stort problem för OI. Just SCB är intressanta eftersom de producerar två OU-varianter baserat på samma undersökningsdata. Metoden för de två varianterna skiljer sig åt på ett antal punkter men den enligt mig viktigaste skillnaden, åtminstone för SD, är att VI viktar på val av parti vid senaste val, något som PS inte gör

Inför 2006 års val uttalade en massa människor stöd för Sd och ville att de skulle öka rejält, men när man frågade vad de skulle rösta på var det andra partier, vanligen sossarna. De vill inte själva byta parti utan fortsatte med sossarna eller liberalerna. I mätningar fick Sd bara drygt 1% utom av Sifo 2,3% som gav Sd nästan rätt 2,93%.

Det är tvärt emot att de skulle rösta Sd för att för att visa missnöje. De var missnöjda men bytte inte parti! Jag tror att det fortfarande är så i stor utsträckning. Folk genomgår en process de är missnöjda röstar traditionellt i minst ett val, byter sedan till Sd. Nya missnöjda kommer till och de väntar också några val innan de röstar på Sd.

Sedan påstår du att folk ljuger i undersökningar. Det tror jag inte heller på!! De flesta är obekväma med lögner och avstår hellre att säga något. När SCB skickat ut sina brev svarar de inte och när påminnelsen kommer svarar de inte heller. De som är av hårdare virke säger -"jag vill inte delta"!
De som svarar och gillar Sd, men är fega, säger -"jag vet inte, har inte bestämt mig".

SCB tolkar säkert sitt urval rätt, men urvalet speglar inte väljarna på ett korrekt sätt. Sifo har skaffat sig en väljarpanel som både är svarsvilliga och korrekta.
Sentio och YouGov har skaffat sig väljarpaneler som är både svarvilliga och politisk inkorrekta. Ganska säker på att många tillfrågade har en uppfattning om instituten som styr dem till att ställa upp för det institut som visar högt för deras favoriter.

Vi behöver inte mer statistiska spetsfundigheter utan mer psykologisk förståelse för väljarnas beteende.

I gruppen går ej att få tag på och har inte bestämt sig finns en mycket hög andel sverigedemokrater.
Senast redigerad av Returpapper 2017-06-12 kl. 16:59.
2017-06-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Text

Ja, Sentio följde dina SCB-skattningar väldigt bra. Förra mätningen hade Sentio 731 st svarande av 1006 st frågande. Om man dubblade antalet svarande, hur mycket skulle standardavvikelsen skilja för SD jämfört med nuvarande mätningar. Har du något hum om vad en mätning på 2000 st kostar jämfört med en på 1000 st? Tror du Sentio har tillräckligt stort urval i webpanelen för att på ett bra sätt kunna fråga 2000 st? Tänkte på detta eftersom Sentio har en tendens att svänga väldigt mycket varje mätning.

Till sist en önskan:
Finns det en chans att du skulle kunna uppdatera partimodellen?

MVH Vidr23
2017-06-12, 21:21
Medlem
Citat:
Konstigt att det inte händer mer. Känns som att sd toppar på runt 20%.

Väger man samman samtliga OU senaste månaden så är SD klart över 20%. Jag har också i inlägg påvisat att SD har en stigande trend sedan januari, så naturligtvis toppar SD inte på 20%.

Om vi tittar på senaste Inizio, som fortfarande mäter "fel" men ändå visar tendenserna, fick SD goda 20,8%. Socdep fick 25,7% och jag menar att det finns realistiska möjligheter att helt täppa igen gapet. Det gäller då att invandrarna i ghettot inte går och röstar....och vi skall ha dödlighet på dom vaneröstande äldre pensionärerna, cyniskt av mig men tyvärr sant. Socdep kan gå ned till 23% och SD kan nå 23%---26%. Ni ser så tight det är. Visst är vi pro SD på tråden också lite ryggdunkande men vi samlar inte godhetspoäng.... ...

Jag känner en svag medvind men det är fruktansvärt vad etablissemanget nu slår, senast Jan Björklund. Det verkar som om alla icke SD vill sänka partiet. Att sänka SD blir viktigare för dessa än att Sverige blir ett bättre land. Den chocken som kan rena Sverige är att SD blir största parti.
2017-06-13, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Väger man samman samtliga OU senaste månaden så är SD klart över 20%. Jag har också i inlägg påvisat att SD har en stigande trend sedan januari, så naturligtvis toppar SD inte på 20%.

Om vi tittar på senaste Inizio, som fortfarande mäter "fel" men ändå visar tendenserna, fick SD goda 20,8%. Socdep fick 25,7% och jag menar att det finns realistiska möjligheter att helt täppa igen gapet. Det gäller då att invandrarna i ghettot inte går och röstar....och vi skall ha dödlighet på dom vaneröstande äldre pensionärerna, cyniskt av mig men tyvärr sant. Socdep kan gå ned till 23% och SD kan nå 23%---26%. Ni ser så tight det är. Visst är vi pro SD på tråden också lite ryggdunkande men vi samlar inte godhetspoäng.... ...

Jag känner en svag medvind men det är fruktansvärt vad etablissemanget nu slår, senast Jan Björklund. Det verkar som om alla icke SD vill sänka partiet. Att sänka SD blir viktigare för dessa än att Sverige blir ett bättre land. Den chocken som kan rena Sverige är att SD blir största parti.
Med tanke på att Socialdemokraterna har åderlåtits mycket kraftigt i valen runt om i Europa, så borde S ta stryk här med.
I Storbritannien gick det bättre men fortfarande mindre än de konservativa.
Och Storbritannien är lite av the Odd man out i Europeisk politik.

SD kommer plocka mängder med röster från S i nästa val.
2017-06-13, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Med tanke på att Socialdemokraterna har åderlåtits mycket kraftigt i valen runt om i Europa, så borde S ta stryk här med.

Britterna har ju ett annat system som tenderar mot att det bara finns två egentliga partier. Men krisen är nog lika stor där, vilket syns i att Corbyn blev vald.
2017-06-13, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating

UKIP hade ju dessutom nått sitt mål. Vilket gjorde att de knappt ställde upp i valet, och tappade många väljare och valkretsar. Skotska nationalist partiet fick sin folkomröstning och någon ny är ju inte aktuell, så det tappade också därav.
2017-06-13, 15:55
Medlem
Alla som säger att SD kommer plocka väljare från S, hur kommer det gå till, nu när SD öppnat upp mer och mer för moderaterna? Dom flesta sossar är ju emot moderaterna.
2017-06-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladKyckling
Alla som säger att SD kommer plocka väljare från S, hur kommer det gå till, nu när SD öppnat upp mer och mer för moderaterna? Dom flesta sossar är ju emot moderaterna.

Dom flesta sossar är även emot invandring, islamisering etc..
2017-06-13, 19:20
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdHominem
SCB-chefen verkar dock inte så bekymrad att han trots vetskapen om SD.s procentuellt höga svarsbortfall bemödar sig med att vikta upp deras siffror. Han verkar heller inte besvärad över att S ligger minst 5%-enheter för högt i deras mätningar.

Jag tror att det kommer bli en skärpning hos alla bakelittelefon-institut först efter valet 2018, de kommer få stå med byxorna långt nere vid anklarna och bli offentligt förnedrade på grund av deras inkompetens. Trots allt har de en affärsverksamhet att tänka på.

På vilka grunder skulle SCB vikta? Att de vet att de har fel är en sak, men hur mycket fel de har det har de naturligtvis ingen aning om och då kan det vara lika riktigt att låta bli.
Sentio och YouGov tar emot folk som anmäler sig aktivt. Även om det visat sig i val att de varit närmare vet det inte hur rätt de har.
2017-06-13, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
På vilka grunder skulle SCB vikta? Att de vet att de har fel är en sak, men hur mycket fel de har det har de naturligtvis ingen aning om och då kan det vara lika riktigt att låta bli.
Sentio och YouGov tar emot folk som anmäler sig aktivt. Även om det visat sig i val att de varit närmare vet det inte hur rätt de har.

Att veta att man har fel är väl en god grund till att vikta? Exakt hur mycket är omöjligt att veta men de kan ju alltid snegla på mer seriösa institut, spelbolag osv.

Faktum är att de kan dra 3% rakt av från S och lägga på SD och med 100% säkerhet få ett träffsäkrare resultat än de har nu och dessutom slippa riskera att ligga i överkant för SD(deras stora fasa).

Det enda som saknas är viljan(pga politiska skäl), jag tycker det är rätt uppenbart.

Det bästa är förstås att de övergår helt till webpaneler och erkänner att telefonmätningar är helt värdelösa på grund av det stora svarsbortfallet, men det är de väl för stolta för att göra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in