Citat:
FranzLisztBlevEj75|
Citat:
Ibland hör man resonemang som går ut på att väljare står närmare ett annat parti men röstar på SD för att signalera missnöje, och att detta skulle förklara skillnaden mellan ”partisympati” (PS) och ”val idag” (VI). Även om det säkert kan ligga något i det så tror jag inte att det är en speciellt viktig faktor. Andra resonemang går ut på att SCB illvilligt manipulerar sina siffror i syfte att missgynna SD, och därför successivt ”skruvar ner upp-viktningen” av VI jämfört med PS. Det ger jag heller inte mycket för. Här är istället min förklaring till varför siffrorna ser ut som de gör.
En betydande andel sverigedemokrater vill inte ställa upp på OU och en del av dom som ändå ställer upp svarar något annat än SD. Dessa osynliga SD-väljare är ett stort problem för OI. Just SCB är intressanta eftersom de producerar två OU-varianter baserat på samma undersökningsdata. Metoden för de två varianterna skiljer sig åt på ett antal punkter men den enligt mig viktigaste skillnaden, åtminstone för SD, är att VI viktar på val av parti vid senaste val, något som PS inte gör
Inför 2006 års val uttalade en massa människor stöd för Sd och ville att de skulle öka rejält, men när man frågade vad de skulle rösta på var det andra partier, vanligen sossarna. De vill inte själva byta parti utan fortsatte med sossarna eller liberalerna. I mätningar fick Sd bara drygt 1% utom av Sifo 2,3% som gav Sd nästan rätt 2,93%.
Det är tvärt emot att de skulle rösta Sd för att för att visa missnöje. De var missnöjda men bytte inte parti! Jag tror att det fortfarande är så i stor utsträckning. Folk genomgår en process de är missnöjda röstar traditionellt i minst ett val, byter sedan till Sd. Nya missnöjda kommer till och de väntar också några val innan de röstar på Sd.
Sedan påstår du att folk ljuger i undersökningar. Det tror jag inte heller på!! De flesta är obekväma med lögner och avstår hellre att säga något. När SCB skickat ut sina brev svarar de inte och när påminnelsen kommer svarar de inte heller. De som är av hårdare virke säger -"jag vill inte delta"!
De som svarar och gillar Sd, men är fega, säger -"jag vet inte, har inte bestämt mig".
SCB tolkar säkert sitt urval rätt, men urvalet speglar inte väljarna på ett korrekt sätt. Sifo har skaffat sig en väljarpanel som både är svarsvilliga och korrekta.
Sentio och YouGov har skaffat sig väljarpaneler som är både svarvilliga och politisk inkorrekta. Ganska säker på att många tillfrågade har en uppfattning om instituten som styr dem till att ställa upp för det institut som visar högt för deras favoriter.
Vi behöver inte mer statistiska spetsfundigheter utan mer psykologisk förståelse för väljarnas beteende.
I gruppen går ej att få tag på och har inte bestämt sig finns en mycket hög andel sverigedemokrater.