2017-06-12, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Ja man blir fan matt...

Man bygger inte 150 tons tanks idag av den enkla anledningen att dom var ett fiasko. Dom gick sönder och var hopplösa att bärga när dom körde fast vilket hände ofta pga vikten.

Och ingen på den här tråden verkar klara att svara på den enkla frågan - Vad kan man inte göra bättre idag som man kunde göra för 50 år sen? Alla bedrifter i historien har upprepats utom just månlandningarna. Tusentals personer har exempelvis bestigit Everest och det finns baser på Antarktis, vilket det naturligtvis hade funnits på månen också om man verkligen kunde ta sig dit för 50 år sen.

Och så kommer ännu en som inte vet något om vetenskap eller historia. Det bästa med dina svar är i alla fall att de alltid ger mer stöd åt sidan du argumenterar emot.

Men för att förtydliga och se hur du tar dig ut det.. Du jämför alltså månen med Antarktis? Spännande. Du jämför alltså att åka till månen med att bestiga berg? Spännande.

Hur matt är du nu?
Citera
2017-06-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDO
Jag har skrivit att 8000 personer arbetade med projektet. Du har skrivit att dessa 8000 personer är påhittade av NASA. Det jag har skrivit finns dokumenterat. Det du har skrivit har du hittat på själv.
Är antalet anställda på NASA bevis för att de landade på månen? Hur då menar du. Hur visste dessa 8000 om att de faktiskt landade?
Citera
2017-06-12, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Är antalet anställda på NASA bevis för att de landade på månen? Hur då menar du. Hur visste dessa 8000 om att de faktiskt landade?

Du fick ett långt meddelande fint meddelande att svara på, och du väljer i vanlig ordning en rad. Precis som jag förutspådde. Är du inte imponerad över hur synsk jag är? Eller är du inte nedslagen över hur lättläst du är?

Annars är mitt svar precis som sist du frågade om bevis: Att det finns vittnen. Att det finns filmer och fotografier. Att det finns stora mängder material som hämtats hem. Att 8000 personer arbetade med projektet. Att den som vill kan besöka ett museum för att själv beskåda fysiska delar av arbetet. Ja, förutom då de rapporter med tekniska detaljer (du vet, de som är längre än två sidor och som du därför avfärdar som bevis).

Ja, sen saknas det ju dessutom "rimligt tvivel" också för att det inte skulle vara äkta. Du vet, sådant som krävs för att bevisning inte ska hålla som du själv länkade till igår när jag bad dig förklara vad du tycker att bevis är (men nej, det vet du inte eftersom du inte läste länken själv).
Citera
2017-06-12, 21:57
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Hur förklarar ni det här.
Film med den raket som just nu klarar att frakta mest vikt från jordens yta och ta sig ifrån dragningskraften.
https://www.youtube.com/watch?v=wCy401hkXuk
Delta IV

Den raketen klarar lite drygt 20 ton.
NASA håller på med en ny raket där det spekuleras att den kommer klara över 100 ton men den raketen kommer inte vara klar förrän man närmar sig 2030

Nu till det märkliga, hur lyckades de få till en raket som klarade 140 ton för nästan 50 år sedan? Saturn V slår allt i raketväg som någonsin byggts med råge. Det finns inte ens på planeringsstadium någon raket som kommer klara det som Saturn V enligt NASA klarade

Och hur lyckades man under så kort tid?

Handlar bara om brute-force. Bara du har råd att bygga en tillräckligt stor raket och råd att tanka den så flyger den, och gjorde det redan på 60-talet.
Citera
2017-06-12, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Handlar bara om brute-force. Bara du har råd att bygga en tillräckligt stor raket och råd att tanka den så flyger den, och gjorde det redan på 60-talet.

Då är du dåligt påläst om raketer
Citera
2017-06-12, 22:02
Medlem
Citat:
Vad är det jag skall svara på?

Finns tusentals frågor som du inte svarat på. Men ställ för all del nya frågor istället för att svara. Jag tror säkert det kommer få lärobäckerna att skrivas om...
Citera
2017-06-12, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Finns tusentals frågor som du inte svarat på. Men ställ för all del nya frågor istället för att svara. Jag tror säkert det kommer få lärobäckerna att skrivas om...

Tänk på att du talar med användaren som har denna historik när det kommer till att förklara vad bevis är:

1. Bevis = avsaknad av bevis
Blir överbevisad hur detta inte stämmer. Ändrar sig till:
2. Bevis = Man måste kunna upprepa det.
Blir upplyst om att man varit på månen mer än en gång vilket hen inte kände till. Ändrar sig till:
3. Bevis = Man måste kunna återupprepa det i modern tid.
Får exempel på annat som inte upprepats i modern tid. Ändrar sig till:
4. Klipper in en länk från wikipedia där ordet bevis förklaras.
Får förklarat för sig att länkens definition stöder månlandningen men går emot hans egna "bevis".

Har därefter inte velat återuppta diskussionen.

Så förvänta dig inga stordåd!
Citera
2017-06-12, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDO
Har därefter inte velat återuppta diskussionen.

Så förvänta dig inga stordåd!

Nåja, det har sett likadant ut i åratal, så vad som hänt sista veckan är rätt ointressant.
Citera
2017-06-12, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Men visst jag trodde också på NASA tills dess jag undersökte saken närmare.

Har du lust att skriva ut hur dina undersökningar ser ut, vilka resultat du kom fram till etc. ?
Citera
2017-06-12, 22:57
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Var kan jag läsa om att det är vedertagen vetenskap?
Man läser det framför allt i bristen på artiklar som visar att Nasas beskrivning är fel.

Annars kan du läsa den här rapporten som jag skickade när du ställde samma fråga igår.

Citat:
Kan du hitta någon vetenskapsman därifrån där de går igenom bevisningen?

Jag svarade:

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Godkänner du NASAs vetenskapsmän?
Jag tänker inte plöja igenom länk efter länk där du svarar att just den vetenskapsmannen är betald desinformatör eller liknande.

Jag provar en, så får vi se vart målstolparna flyttas...

On Eagle’s Wings: The Parkes Observatory’s Support of the Apollo 11 Mission:

http://www.parkes.atnf.csiro.au/news_events/apollo11/pasa/on_eagles_wings.pdf

Vetenskapsmannen är John M. Sarkissian, Bachelor of Applied Science (in Physics):
http://www.parkes.atnf.csiro.au/people/sar049/
Citera
2017-06-12, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag svarade:
Hur kommer det sig att ni alltid skickar upp diverse pdf'er eller likartat som ofta sträcker sig över 100 sidor när det skall till att svaras på lite svårare frågor. Frågar man er om ni kan ge tips om var man kan hitta svaren så får man i princip alltid "läs själv".

Du tror seriöst att detta är svar på frågor?

Kan du själv svara på någon teknisk fråga?
Citera
2017-06-12, 23:57
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hur kommer det sig att ni alltid skickar upp diverse pdf'er eller likartat som ofta sträcker sig över 100 sidor när det skall till att svaras på lite svårare frågor. Frågar man er om ni kan ge tips om var man kan hitta svaren så får man i princip alltid "läs själv".
Du frågade ordagrant:

Citat:
Var kan jag läsa om att det är vedertagen vetenskap?
Citat:
Kan du hitta någon vetenskapsman därifrån där de går igenom bevisningen?

Man går inte igenom "bevisningen" för månlandningarna på ett par sidor.
Du frågade om jag kunde hitta en vetenskapsman, jag letade upp John M. Sarkissian som bekräftar att de på Parker Observaty tog emot radiotrafiken från Apollo. Deras anläggning ligger i Australien, så att de kunde skicka signalerna vidare till Huston, när Apollo var i radioskugga.
Det borde gå att lista ut på de första sidorna av PDF:n

Citat:
Du tror seriöst att detta är svar på frågor?
Ja, men kom gärna med bättre förslag på svar.

Citat:
Kan du själv svara på någon teknisk fråga?
Ställ en så får du se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in