2017-06-12, 19:38
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det här missade jag och det visar upp att du är en av de mest korkade personerna här i tråden och då är ändå konkurrensen med sådana som bajsbosse stentuff. Det är klart man måste ta risk för att få avkastning, detta är totalt grundläggande. Om det fanns riskfri avkastning skulle folk förstås bara gå och hämta hem den och sedan skulle det ta slut precis som allt som prissätts under marknadspris. Inte mer konstigt än att om du slänger ut hundralappar på gatorna kommer de inte ligga kvar där, någon kommer plocka upp dem tills det inte finns några kvar längre.

Det jag menar är att det inte är värt att ha sina pengar på ett "säkert" sparkonto, när räntorna är i princip negativa.
Förut kunde man faktiskt på lite ränta på sina pengar, utan att behöva investera de på börsen.
Åtminstone så att de inte minskade i värde pga inflationen.

Genom att sänka ner räntorna på det här sättet så får det folk dels att "investera" pengar i ekonomin, dels att få folk att låna mer.

Men du får tro precis vad du vill.
2017-06-12, 19:45
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vad menar du med normaliseras, vad är en normal ränta enligt dig? Utgår du från genomsnittsräntan de senaste 10, 25, 50 eller 100 åren eller hur har du kommit fram till vad som är normalt?

Tycker bara en statslåneränta på under 1% är väldigt låg. Historiskt sett. Valfri tidsperiod.
Men kanske det är så den kommer förbli för alltid, eller inte.
2017-06-12, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Det jag menar är att det inte är värt att ha sina pengar på ett "säkert" sparkonto, när räntorna är i princip negativa.
Förut kunde man faktiskt på lite ränta på sina pengar, utan att behöva investera de på börsen.

Genom att sänka ner räntorna på det här sättet så får det folk dels att "investera" pengar i ekonomin, dels att få folk att låna mer.

Det är precis tvärtom.

Det har aldrig varit så bra att kontospara som under flera år fram till ganska nyligen. 0% ränta, 0% inflation, och därmed 0% skatt. Så real ränta efter skatt har varit 0%.

Det är stor skillnad mot t ex 80-talet då nominell ränta var kanske 9%, men real ränta efter skatt var kanske -5%.
Under i alla fall de senaste 50 åren har det aldrig varit så bra att kontospara som under de senare åren med 0% inflation.

Jag tror det bara är C som varit inne på att beskatta reala ränteinkomster. Men vänstern har inte varit särskilt intresserade. Dom lever ju på att plundra sparare. Och en realränteskatt skull ju minska deras plundring.
2017-06-12, 20:02
Medlem
Citat:
Tycker bara en statslåneränta på under 1% är väldigt låg. Historiskt sett. Valfri tidsperiod.
Men kanske det är så den kommer förbli för alltid, eller inte.
Vad bör den vara, och hur kommer du fram till det?
2017-06-12, 20:17
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vad bör den vara, och hur kommer du fram till det?

Jag säger bara att den är väldigt låg nu. Det måste du väl ändå hålla med om... Sen spelar det väl ingen roll vad jag tycker den bör vara, kommer inte kunna påverka ränteläget.
2017-06-12, 21:05
Medlem
Citat:
Jag säger bara att den är väldigt låg nu. Det måste du väl ändå hålla med om... Sen spelar det väl ingen roll vad jag tycker den bör vara, kommer inte kunna påverka ränteläget.
"låg" relaterar till något. Företrädesvis det man menar att den borde ligga på. Därav frågan.
2017-06-12, 21:05
Medlem
Denna vecka plockades 2 attraktiva lägenheter bort före visning i mitt område.

När skulle prisras 30-40% inträffa?
2017-06-12, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rexlz

Kommer snart, i en stad nära dig. Enligt Morgan Stanley. Kan man verkligen lita på den banken? Är egentligen inte svenska (stor)bolånetagare mer rationella i sina prisbedömningar av bomarknaden än en internationell opartisk storbank? Får en bank uttrycka sig hur som helst egentligen? Kan man som svensk bolånetagare anmäla banken för t.ex. förtal eller framkallande av fara för annan? Frågorna är många, svaren är få, snart ska svensk bolånetorsk smisk få

http://www.di.se/nyheter/storbanken-ett-fall-pa-svensk-bostadsmarknad-kommer/
2017-06-12, 23:43
Medlem
Dagens Industri är värre klickjagare än Aftonbladet & Expressen.

Dom vet att alla funderar mycket över bopriserna, så därför roar dom sig med att lägga ut dessa "krigsrubriker" varje dag. (ja det är fan nya artiklar varje dag)

Allt är nog rätt enkelt. Så länge räntan är på låga nivåer, dvs, den kan gå upp en bit till och med, så kommer priserna hålla sig här uppe.

Måste va ett fint läge att binda räntan på 5 år om man vill sova gott i 5 år.
2017-06-12, 23:44
Medlem
oVERGROWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjeg01
Intressant. Många varningar nu, känns som IT-bubblan i början av 2000-talet, man visste att kraschen skulle komma, man gick i väntans tider.

Skrev du för 1.5 år sen.

Citat:
Ursprungligen postat av jjeg01
Kommer snart, i en stad nära dig.
När är snart?
2017-06-13, 00:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Nu var det följande jag invände emot:
Citat:
Men alla borde nog hålla med om att ekonomin inte är riktigt.. sund.
Folk som är intresserade av avkastning blir tvingade att ta risker.

Att du tycker det är osunt att man inte kan få avkastning utan att ta risk visar att du inte förstår något av kapitalplaceringar. Det är lektion 1A att man måste ta risk för att få avkastning, så har det alltid varit.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är precis tvärtom.

Det har aldrig varit så bra att kontospara som under flera år fram till ganska nyligen. 0% ränta, 0% inflation, och därmed 0% skatt. Så real ränta efter skatt har varit 0%.

Det är stor skillnad mot t ex 80-talet då nominell ränta var kanske 9%, men real ränta efter skatt var kanske -5%.
Under i alla fall de senaste 50 åren har det aldrig varit så bra att kontospara som under de senare åren med 0% inflation.

Jag tror det bara är C som varit inne på att beskatta reala ränteinkomster. Men vänstern har inte varit särskilt intresserade. Dom lever ju på att plundra sparare. Och en realränteskatt skull ju minska deras plundring.

Problemet är väl att han inte förstår det här med nominell kontra real ränta. Alltför många har extremt dålig förståelse för detta elementära, de har hört ordet inflation men förstår egentligen inte vad det innebär.
2017-06-13, 08:26
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rexlz

Det kan ju vara så att säljaren fick ett hyggligt bud innan visning.

Tittar man på faktiska försäljningssiffror så kan man möjligen skönja en liten nedgång hittills under Juni om man tittar på centrala delarna av Stockholm.

mediankvadratmeterpriset har gått ned cirka en procent för Östermalm, Vasastan och Norrmalm, medan det legat still på Söder.

Källan för detta är de slutprissiffror som finns att tillgå på Booli.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in